Citat:
När övre medelklass är inblandad i något så blir det ofta rörigt, och de där människorna tar sig gärna friheter långt bortom sin kunskapsnivå. Bara för att man har råd med t ex en båt betyder det inte att man kan hantera den. Föraren kan av födsel och ohejdad vana vara s k van vid sjön, men mycket ofta saknas omdöme till att framföra båten med respekt och försiktighet. Jag har jobbat med att reparera de rikas båtar, och klantighet i den klassen är svår att hitta hos de flesta andra socialgrupper.
Jag tävlingsseglade i tre decennier, också på större båtar. Såna segelbåtar ägs i allmänhet av rikare människor, eftersom både båten, kringutrustningen och underhållet kostar rätt mycket pengar. Och vanligtvis är det ägaren som är "skeppare" på båten. De flesta av dem är faktiskt rätt duktiga seglare, och har också den "tävlingsinstinkt" som krävs för att kappsegla. Så länge det är någorlunda "vackert väder" går allt bra, men det är förvånande hur ofta det sket sig (för skepparen/ägaren) när det blir riktigt "otrevliga förhållanden". De kan inte hantera båten (för också om de seglat i 30 år så har de gjort det bara när det är "trevligt") och de kan inte hantera situationen (när det beckmörkt, nedsatt sikt, gropig korssjö, 20 m/s snett emot och du vet bara ungefär var du är för det är innan det fanns GPS).
Och när de blir trötta och stressade så faller en del av dem mentalt helt i bitar. Och det kan gå båda vägarna, hysteriska krav på att man ska fortsätta tävla när det gäller att söka nödhamn, lä eller åtminstone lägga om kursen innan masten kommer ner eller lika hysteriska krav på att börja ropa på hjälp via VHF:en fast situationen är helt hanterbar. Jag har t.o.m. varit med om att skepparen plötsligt stiger upp, släpper rodret, säger "nä, nu ger jag upp" och går in och lägger sig i. What!!?
Och sen när man väl kommit iland är det som ingenting skulle ha hänt, då är det seglarskorna och kläder för 30000 på, och "skepparsnack" med andra om att "det var litet tufft". Det är som fuckin' Jekyll & Hyde. Så långt kan jag ändå köpa det, vi män är idioter på det viset. Men lik förbannat ska såna här givetvis fortsätta tävla, och fortsätta att försätta sig, båten och besättningen i situationer som de själva helt enkelt inte pallar för.
Att jag tar det som exempel är för att rent generellt är tävlingsseglare erfarna, sjövana och duktiga på sjön. Men ute på havet räcker det inte att man klarar av allt i "bara" 90% av de situationerna man kan hamna i, inte ens om man fixar de 90%:en perfekt. Och en grej som de ALLA tappar under stress är "utkik". I själva verket så tappar de hela den grundläggande insikten om att hur stort havet än är så finns det faktiskt också andra farkoster, grynnor, bojar och annat som kan komma i vägen och därför måste man hålla koll, hela tiden, åt alla håll, också fast man är trött och stressad.