2026-08-26, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Och vad är felet med att leva upp sina pengar?
Ett problem är om du får en plötslig oförutsedd kostnad, typ att din bil skär ihop. En annan är dagen du går i pension och du bara får in kanske 60-65% av vad du tidigare fått.

Om du lägger en tusenlapp i månaden på någon fond så kan du fixa det mesta. Vuxenpoäg. Just do it!
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-26 kl. 17:32.
Citera
2026-08-26, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Ett problem är om du får en plötslig oförutsedd kostnad, typ att din bil skär ihop. En annan är dagen du går i pension och du bara får in kanske 60-65% av vad du tidigare fått.

Ok, jag menade inte till exakt noll, utan att man inte låter 3 miljoner ligga på banken tills man dör för att sen gå i arv, utan istället använder huvuddelen för att leva gott.

Mina barn kan få ärva mitt hus, så de går inte lottlösa de heller, det är gott nog. Kommer inte att vara hög belåningsgrad på det.
Citera
2026-08-26, 17:38
Medlem
Citat:
Ok, jag menade inte till exakt noll, utan att man inte låter 3 miljoner ligga på banken tills man dör för att sen gå i arv, utan istället använder huvuddelen för att leva gott.

Mina barn kan få ärva mitt hus, så de går inte lottlösa de heller, det är gott nog. Kommer inte att vara hög belåningsgrad på det.
Om du har ett sparande så står du väl inte på noll när nästa lön dyker upp.
Citera
2026-08-26, 18:04
Medlem
Citat:
Om du har ett sparande så står du väl inte på noll när nästa lön dyker upp.
Nä, varför skulle jag göra det?

Vi pratar nog runt varandra...

Att leva upp pengarna syftade inte jag på att bränna lönen/pension varje månad, utan att man använder delar av sitt sparade kapital för vad man nu har för intresse, tex:

Husbil
Båt
Sportbil.
Resor.
Etc.

Eller naggar lite varje månad för att höja din livskvalitet i vardagen
Senast redigerad av Baheera 2026-08-26 kl. 18:08.
Citera
2026-08-26, 18:06
Medlem
Citat:
Nä, varför skulle jag göra det?
Undrar du varför du bör ha ett sparande?
Citera
2026-08-26, 18:09
Medlem
Citat:
Undrar du varför du bör ha ett sparande?

Se ovan, la till lite i det svaret. Vi pratar om helt olika saker
Citera
2026-08-26, 18:15
Medlem
Citat:
Se ovan, la till lite i det svaret. Vi pratar om helt olika saker
Men då finns det ju ett sparande. Vilken idiot som helst fattar väl att det inte handlar om vad man har på just lönekontot.

Personer som inte har en cent på något konto dagen innan lön. Det är dessa diskussionen just nu handlar om. Inte om de som pytsar ut till Avanza,
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-26 kl. 18:25.
Citera
2026-08-26, 22:26
Medlem
Citat:
Men då finns det ju ett sparande. Vilken idiot som helst fattar väl att det inte handlar om vad man har på just lönekontot.

Personer som inte har en cent på något konto dagen innan lön. Det är dessa diskussionen just nu handlar om. Inte om de som pytsar ut till Avanza,

Läste du inlägget jag svarade på? Det handlade om att köpa husbilar och leva gott som pensionär istället för att låta alla sparpengar gå i arv.

Förstår inte varför du börjar pratat om folk som lever lön till lön, då detta inte diskuterades när du hoppade in i diskussionen.

Vilken idiot som helst fattar att det är bra att ha en buffert.
Citera
2026-08-27, 00:01
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Läste du inlägget jag svarade på? Det handlade om att köpa husbilar och leva gott som pensionär istället för att låta alla sparpengar gå i arv.

Förstår inte varför du börjar pratat om folk som lever lön till lön, då detta inte diskuterades när du hoppade in i diskussionen.

Vilken idiot som helst fattar att det är bra att ha en buffert.
Ignorera trollet. Han förstår inte ens att ju äldre man blir desto mindre pengar behöver man i Sverige.
Citera
2026-08-27, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ignorera trollet. Han förstår inte ens att ju äldre man blir desto mindre pengar behöver man i Sverige.
Du är bara tjurig för att du gick back på dina globala indexfonder förra året, utan att förstå det.
Citera
2026-08-27, 01:38
Medlem
Pungsvings avatar
För allt ska gå till muslimerna snart.
Citera
2026-08-27, 01:39
Medlem
Pinoputchins avatar
Den som spar han har.
Vad tror du själv?
Citera