2026-08-26, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Någonstans måste du ge upp och inse att det här inte längre är din mamma. Det här är en människa med kraftiga hjärnskador som ser ut som din mor men är en helt annan person. Se till att få in henne på ett hem. Det är det vi betalar skatt för i Sverige. Du ska inte behöva dra lasset med din dementa mor själv. Vi har vårdpersonal för sånt och hon kommer ändå inte att förstå vad som händer eftersom hon är helt röten i huvudet av demens. Spara dig själv massor av problem, låt det allmänna ta över och åk och hälsa på henne ibland. Det får räcka så.
Kan jag som anhörig få in henne på ett hem? Det var jag som ordnade hemtjänsten till henne. Men den har hon ju nu avsagt.
Citera
2026-08-26, 16:21
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Kan jag som anhörig få in henne på ett hem? Det var jag som ordnade hemtjänsten till henne. Men den har hon ju nu avsagt.
Ja, kontakta kommunen och be att få kontakt med en biståndshandläggare inom äldreomsorgen. Det borde väl vara den vägen man går, antar jag? Det behövs säkert ett läkarbesök också för att konstatera hur långt gången demensen är men med tanke på vad du har skrivit så lär det bara vara en formalitet. Demensvård handlar ju om att individen själv inte längre är kapabel att besluta om sitt eget liv och där ingår ju insikten om att man inte längre klarar sig själv.
Citera
2026-08-26, 16:22
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

Det går bara att tvinga henne om hon anses utgöra en fara för sig själv eller andra, och så verkar det inte vara, eller?
Hon går inte ut och går vilse mitt i natten och liknande?
Citera
2026-08-26, 16:22
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:

Ja det kan du, har läst dina andra trådar och din mamma är omöjlig att hjälp i sin demens, det är fel på allt du gör och nu måste du ta hand om dig själv, vad hjälper det din mamma om du blir sjuk?
Citera
2026-08-26, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Det går bara att tvinga henne om hon anses utgöra en fara för sig själv eller andra, och så verkar det inte vara, eller?
Hon går inte ut och går vilse mitt i natten och liknande?
Tyvärr. Hon går i sömnen och hon går även utomhus. Hon flyttar saker på nätterna.
Citera
2026-08-26, 16:25
Medlem
CC75s avatar
Beklagar situationen. Är i en lite liknade situation om än är min pappa inte fullt så långt gången i sin demens men det har börjat. Han behöver dock hjälp med allt.

Hur är din kontakt med Kommunen? Ha en dialog med dem och med Vårdcentralen om en eventuell utredning för demens. Har du någon form av fullmakt vad gäller t ex räkningar? Finns det någon framtidsfullmakt? Om inte, kan vara en idé.

Till sist ett råd som kan låta hemskt men ibland kan man inte göra mer än vad man gör. Ibland måste man acceptera att så länge de har rätt att ta egna beslut, då får de också ta konsekvenserna av dem. Vill hon säga upp sina tider hos vården, då får hon göra det och ta konsekvenserna av det. Vill hon inte ha hemtjänst, då får det vara så. Du kan inte förväntas vara hennes "allt-i-allo". Du har ditt egna liv att leva. Du kan aldrig övertyga/tvinga någon som inte är omyndigförklarad.

// CC
Citera
2026-08-26, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Ja det kan du, har läst dina andra trådar och din mamma är omöjlig att hjälp i sin demens, det är fel på allt du gör och nu måste du ta hand om dig själv, vad hjälper det din mamma om du blir sjuk?
Jo, jag har kämpat länge. Försökt att hjälpa men nu har det verkligen gått utför.

Det var bättre för henne när jag bodde hos henne men en katastrof för mig. Nu har jag eget boende. Det går inte att bo med henne.
Citera
2026-08-26, 16:28
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Jo, jag har kämpat länge. Försökt att hjälpa men nu har det verkligen gått utför.

Det var bättre för henne när jag bodde hos henne men en katastrof för mig. Nu har jag eget boende. Det går inte att bo med henne.

Jag förstår det! Hur gammal är din mamma?
Citera
2026-08-26, 16:28
Medlem
Nu är det ju hennes liv men hon ska inte bo hemma,för din och hennes skull.Lägg allt krut på att fixa boende så får du tillbaka ditt liv.
Citera
2026-08-26, 16:29
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Tyvärr. Hon går i sömnen och hon går även utomhus. Hon flyttar saker på nätterna.

Går hon iväg utomhus nattetid, kanske underklädd och kanske inte hittar hem igen så skulle jag bedöma att hon kan anses vara en fara för sig själv, vilket ger dig lite större handlingsutrymme.
Prata med kommunens behovs- eller biståndshanläggare och påpeka att det finns en oro på grund av att hon ibland går iväg.
Citera
2026-08-26, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Beklagar situationen. Är i en lite liknade situation om än är min pappa inte fullt så långt gången i sin demens men det har börjat. Han behöver dock hjälp med allt.

Hur är din kontakt med Kommunen? Ha en dialog med dem och med Vårdcentralen om en eventuell utredning för demens. Har du någon form av fullmakt vad gäller t ex räkningar? Finns det någon framtidsfullmakt? Om inte, kan vara en idé.

Till sist ett råd som kan låta hemskt men ibland kan man inte göra mer än vad man gör. Ibland måste man acceptera att så länge de har rätt att ta egna beslut, då får de också ta konsekvenserna av dem. Vill hon säga upp sina tider hos vården, då får hon göra det och ta konsekvenserna av det. Vill hon inte ha hemtjänst, då får det vara så. Du kan inte förväntas vara hennes "allt-i-allo". Du har ditt egna liv att leva. Du kan aldrig övertyga/tvinga någon som inte är omyndigförklarad.

// CC
Jag försöker hjälpa henne med räkningar men även där är hon omöjlig. Hon betalar samma räkning flera gånger. Trots att jag tjatar om det så fyller hon i betalningsorder för sånt som redan är betalt. Och hon beställar dubbelt av saker. Mitt barn fick t.ex 3 grattishälsningar i brev. Mamma glömmer bort att hon redan skickat.
Citera
2026-08-26, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Jag förstår det! Hur gammal är din mamma?
Hon är 88 år. Jag är 65 och har gått i pension.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in