2026-08-26, 14:50
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Där handlar det väl om att Jeffie och Kasslern inte drar jämnt på det personliga planet. Hur skiljer de sig ideologiskt egentligen?
Utrikespolitiskt är de väldigt långt ifrån varandra. Jeff Ahl vill satsa stort på att bygga ett försvar för att avskräcka Ryssland, som han ser som Sveriges arvsfiende.

Kasselstrand har aldrig sagt ett ont ord om Ryssland, han ser dem enbart som offer i alla geopolitiska skeenden. Kasselstrand har fastnat i nån slags "thirdworldism". Han går så långt i sin kritik mot västvärlden, att han hellre vill att världsordningen styrs av Ryssland och Islam. Ganska likt diverse vänsterrörelsers syn på att hata den egna kulturella sfären.

Nu säger inte jag att allt i väst är bra idag, men Kasselstrand kör från det ena diket till det andra. Jeff Ahl har en sundare balans.
Citera
2026-08-26, 18:55
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Utrikespolitiskt är de väldigt långt ifrån varandra. Jeff Ahl vill satsa stort på att bygga ett försvar för att avskräcka Ryssland, som han ser som Sveriges arvsfiende.

Kasselstrand har aldrig sagt ett ont ord om Ryssland, han ser dem enbart som offer i alla geopolitiska skeenden. Kasselstrand har fastnat i nån slags "thirdworldism". Han går så långt i sin kritik mot västvärlden, att han hellre vill att världsordningen styrs av Ryssland och Islam. Ganska likt diverse vänsterrörelsers syn på att hata den egna kulturella sfären.

Nu säger inte jag att allt i väst är bra idag, men Kasselstrand kör från det ena diket till det andra. Jeff Ahl har en sundare balans.

Tack för sammanfattningen!

Personer som Jeff Ahl och Pontus Persson (SD) har en för stridspittig syn på Ryssland. "Arvsfiende" hit och "ära till Ukraina, ära till Sverige!" dit. Stark MÖP-varning. Ja, jag vet att såväl Ahl som Persson har en bakgrund som yrkessoldater. Ändå.

Vad gäller Kasselstrand kan jag inte bli kvitt känslan att mycket av det han säger är menat som en känga mot det parti som en gång svek honom - SD. Ju mer pro-Israel SD blir, ju mer anti blir Gustav. Den typ av nationalism jag förespråkar ska inte gå ut och hetsa utrikespolitiskt på gator och torg i en valrörelse, som Gustav gör. Det är därtill fortfarande för mycket en "one man show" för min smak.
Citera
2026-08-26, 19:46
Medlem
Citat:

Personer som Jeff Ahl och Pontus Persson (SD) har en för stridspittig syn på Ryssland. "Arvsfiende" hit och "ära till Ukraina, ära till Sverige!" dit. Stark MÖP-varning. Ja, jag vet att såväl Ahl som Persson har en bakgrund som yrkessoldater. Ändå.

Vad gäller Kasselstrand kan jag inte bli kvitt känslan att mycket av det han säger är menat som en känga mot det parti som en gång svek honom - SD. Ju mer pro-Israel SD blir, ju mer anti blir Gustav. Den typ av nationalism jag förespråkar ska inte gå ut och hetsa utrikespolitiskt på gator och torg i en valrörelse, som Gustav gör. Det är därtill fortfarande för mycket en "one man show" för min smak.

Jeff Ahl och Pontus Persson är två dårar som inte klarar av geopolitik. Däremot Kasslern. Det blir lite för mycket fokus på Iran och Israel osv ibland även om han är uppenbart kunnig så spårar det ur för han.

Samtidigt är det ju Israel och den judiska lobbyn som ligger till grund för mycket av den dårskap som sker världen över idag.

Kasslerns problem är att han är bakbunden av att det finns inget reellt behov av hans politik från folket. Folket tycks vilja ja liberalism och massinvandring i olika former oavsett om den kommer från S eller SD. Folket är inte i så hög grad intresserade av Iran och Israel.

Dessutom är Kasslern marknadsliberal vilket är superkonstigt. Det är exakt marknadsliberalism som har gjort att judiska affärsmän och andra rika har obehindrat kunna köpa upp västerländsk media och annat och på det sättet kunna ta kontroll över politiken. Nej jag är inte heller helt såld på Kasslern.
Citera
2026-08-26, 20:02
Medlem
Amors avatar
Citat:

Tror framförallt det blir till en identitetsfråga med utrikespolitiken. Det har aldrig varit en avgörande fråga för vad vanligt folk röstar på.

Att vara emot Israel är en signal för diverse olika grupper att AFS idag är mer öppen för konspiratoriska personer. Det kommer bli prat om hemliga organisationer och vaccin på sikt. "Judefrågan" samlar den typen av personer. Detta är rent metapolitiskt, sen kan man tycka olika om frågan i sig.

Rörmockaren Leffe som är less på invandringen. Ensamstående mamman som ser sin son bli misshandlad av ett arabgäng när han är på väg hem från innebandyträningen. De bryr sig inte om utrikespolitiska identitetsmarkörer. Jag tror de kan relatera mycket mer till Allard än Kasselstrand.
Citera
2026-08-26, 22:37
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iksirius1907
Svammelman säger i programmet att han är usel på att debattera. Anledningen till att Kasslern aldrig kommer bli inbjuden är för att Svammelman vet att han hade blivit dribblad upp på läktaren.
Ja. Det säger väl allt egentligen. Oärligt, taffligt inkonsekvent och fegt.
Citera
2026-08-27, 17:56
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Gustav Kasselstrand är just nu bättre än vad han någonsin har varit. Modig som ett lejon säger han rakt ut vad han tycker om den judiska makten i världen. Vad gör då personer som har varit nationalister i 30 års tid? Jo, motarbetar honom något fruktansvärt och försöker att få människor att rösta på det ultrasionistiska Sverigedemokraterna. Varför väljer erfarna etnonationalister att göra så? Får de betalt någonstans ifrån? Varför hatar de Gustav Kasselstrand och hans parti Alternativ för Sverige? De vet ju att det han säger är sanningen. De värsta hatarna är Dan Eriksson, Magnus Söderman och Marcus Follin.

Därför attackeras Iran: https://www.tiktok.com/@afs_parti/video/7612972042807201046

Follin kommer göra en video (på engelska får man förmoda) om det svenska riksdagsvalet snart sa han.
Citera
2026-08-28, 08:41
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Tror framförallt det blir till en identitetsfråga med utrikespolitiken. Det har aldrig varit en avgörande fråga för vad vanligt folk röstar på.

Att vara emot Israel är en signal för diverse olika grupper att AFS idag är mer öppen för konspiratoriska personer. Det kommer bli prat om hemliga organisationer och vaccin på sikt. "Judefrågan" samlar den typen av personer. Detta är rent metapolitiskt, sen kan man tycka olika om frågan i sig.

Rörmockaren Leffe som är less på invandringen. Ensamstående mamman som ser sin son bli misshandlad av ett arabgäng när han är på väg hem från innebandyträningen. De bryr sig inte om utrikespolitiska identitetsmarkörer. Jag tror de kan relatera mycket mer till Allard än Kasselstrand.
Märklig kommentar. Hur är det konspiratoriskt att vara "emot Israel". Måste man villkorslöst älska och stötta den judiska staten för att inte vara "konspiratorisk"?
Citera
2026-08-28, 09:48
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
Märklig kommentar. Hur är det konspiratoriskt att vara "emot Israel". Måste man villkorslöst älska och stötta den judiska staten för att inte vara "konspiratorisk"?
Nej, men däremot är ofta Israel och judar en inkörsport för många människor att komma in i ett konspiratoriskt tänkande. Lägg till också att Afs också är det parti i Sverige som är mest ryssvänligt. Jag tror den kombinationen kommer leda till att Afs på sikt kommer dra till sig väldigt mycket kufar med konspiratoriskt tänkande.

Stor risk att man tappar fokus på ödesfrågorna att stoppa invandring och den typen av frågor.
Citera
2026-08-28, 09:55
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Citat:
Nej, men däremot är ofta Israel och judar en inkörsport för många människor att komma in i ett konspiratoriskt tänkande. Lägg till också att Afs också är det parti i Sverige som är mest ryssvänligt. Jag tror den kombinationen kommer leda till att Afs på sikt kommer dra till sig väldigt mycket kufar med konspiratoriskt tänkande.

Jag ser fram emot att arbeta med er efter valet skrev Fredrik Morenius nyss på twitter till Afs X-konto.
Citera
2026-08-28, 11:59
Medlem
skillnads avatar
Citat:

Stor risk att man tappar fokus på ödesfrågorna att stoppa invandring och den typen av frågor.
Fast det där är bara din åsikt.

Vad AfS beträffar i Israelfrågan handlar det i princip bara om att stötta folkrätten. Att det gjorts till en stor grej kommer av att Kasselstrand vågar ta debatten mot rådande konsensus i den frågan. Vilket inte är det minsta konspiratoriskt.

Att AfS skulle vara "ryssvänliga" bara för att de inte är krigiska och vill behålla diplomatiska relationer med Ryssen låter tokigt och konspiratoriskt om något.

Nej. Kufdårarna håller sig till mindre partier än AfS eftersom de anser att partiet är köpta av den djupa staten.
Senast redigerad av skillnad 2026-08-28 kl. 12:11.
Citera
2026-08-28, 22:09
Medlem
Varför är AfS ryssvänligt? Ryssland vill att världen ska vara baserad på internationella lagar, vilket går helt på tvären mot den statliga suveränitet som partiet eftersträvar.

Att hysa sympatier för en främmande stat som förordar dylikt verkar vara mer än förvirrat och kontraproduktivt.

En politisk aktör som eftersträvar nationalism borde fördöma allt sådant.

Vad håller Gustav på med?
Citera
2026-08-30, 05:30
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
Jag hatar Israel och judendomen. Men jag hatar palestinierna lika mycket om inte mer. Förstår inte varför man skulle vara tvungen att välja på vem som är vidrigast. Samma med Iran. För min del kan USA invadera hela jävla mellanöstern och ta all olja som finns. Det viktiga är priset på drivmedel och att vi i glesbygden kan ta oss fram och tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in