2026-08-25, 16:29
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Kanske var det lite så även med själva mordet. Han började med att ilsket misshandla henne, för att sedan som en reaktion på sin egen dumhet ta till kniven. Det finns ett psykologiskt begrepp för denna kända reaktion, där man först blir arg och agerar dumt, för att sedan bli rasande på sin egen dumhet och då i hastigt mod agera ännu dummare mot den man redan var arg på. Det var ju den personens ”fel” att man agerade dumt. Tyvärr har jag glömt vad psykologerna kallar det. Jag tror det var så det gick till.

Vad i honom som initialt fick honom så arg att han började slå däremot, det får psykologerna utreda.
Kanske var det tom BO som kickade igång våldsverkaren genom att utdela första slaget. Kanske efter att TN krossat fönstret? Urskuldar verkligen inte våldet men är en inte helt osannolik förklaring till korsslutingen i TN,s skalle. BO höga befattning indikerar beslutsamhet.
Citera
2026-08-25, 16:44
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Kanske var det tom BO som kickade igång våldsverkaren genom att utdela första slaget. Kanske efter att TN krossat fönstret? Urskuldar verkligen inte våldet men är en inte helt osannolik förklaring till korsslutingen i TN,s skalle. BO höga befattning indikerar beslutsamhet.
Kan hålla med om att befattningen kan indikera beslutsamhet men definitivt inte att ta till våld.
Citera
2026-08-25, 17:09
Medlem
DN rapporterar i dag om svärdmördaren i Fagerstas mönstringsresultat. De har fått ut uppgifterna från Plikt- och prövningsverket. Lite synd att journalisterna inte grävt lika djupt i detta fall. Både MGMs resultat från mönstring och ev värnplikt vore intressant att ta del av, även om det är många år sedan de genomfördes.
Citera
2026-08-25, 17:09
Medlem
Taggads avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Kan hålla med om att befattningen kan indikera beslutsamhet men definitivt inte att ta till våld.
Jasså du, det vet du!
Hur kan du vara så kategoriskt säker på att hon inte gav den envist efterhängsna en välmotiverad örfil?
Definitivt ledde iaf beslutsamheten Gm att ta till våld. Om inte Bo slog första slaget så gav hon så pass mycket motstånd att det motiverade Gm att ända hennes liv.
Senast redigerad av Taggad 2026-08-25 kl. 17:37.
Citera
2026-08-25, 17:20
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Jasså du, det vet du!
Hur kan du vara så kategoriskt säker på att hon inte gav den envist efterhängsna en välmotiverad örfil?
Definitivt ledde iaf beslutsamheten Gm att ta till våld. Om inte Bo slog första slaget så gav hon så pass mycket motstånd att det motiverade Gm att ända hennes liv.
Nej, det vet jag givetvis inte men jag tycker inte att beslutsamhet och ta till våld hör ihop.
Citera
2026-08-25, 17:43
Medlem
Citat:

Citat:
Jasså du, det vet du!

Taggad, här synes ni ha hissat segel på spekulationens hav utan att först kontrollera om det finnes vatten under kölen.

Att resonera kring vad som kan ha utlöst en konflikt är en sak. Men att utan känt underlag börja fastslå vem som slog först, tillskriva BO ett ”välmotiverat örfil” och därefter förklara ett dödligt våld med hennes påstådda motstånd är något helt annat.

Det är ett tämligen långt steg från ”möjligen” till ”definitivt”, och ännu längre från ”hon kan ha gjort motstånd” till att hennes motstånd skulle ha motiverat någon att beröva henne livet.

Vi känner helt enkelt inte det händelseförloppet ännu. Kanske kommer FUP att ge oss en helt annan bild än den ni nu målar med så yviga penseldrag.

Och beträffande befattningen: att någon innehaft en hög position kan möjligen säga något om dennes yrkesliv. Att därifrån härleda en närmast automatisk benägenhet att bruka våld är däremot en slutsats som haltar betänkligt.

Ty även den djärvaste historieskrivare bör akta sig för att författa slaget vid Hastings innan han ens fått se slagfältet.
Citera
2026-08-25, 18:22
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopHansBrask
Taggad, här synes ni ha hissat segel på spekulationens hav utan att först kontrollera om det finnes vatten under kölen.

Att resonera kring vad som kan ha utlöst en konflikt är en sak. Men att utan känt underlag börja fastslå vem som slog först, tillskriva BO ett ”välmotiverat örfil” och därefter förklara ett dödligt våld med hennes påstådda motstånd är något helt annat.

Det är ett tämligen långt steg från ”möjligen” till ”definitivt”, och ännu längre från ”hon kan ha gjort motstånd” till att hennes motstånd skulle ha motiverat någon att beröva henne livet.

Vi känner helt enkelt inte det händelseförloppet ännu. Kanske kommer FUP att ge oss en helt annan bild än den ni nu målar med så yviga penseldrag.

Och beträffande befattningen: att någon innehaft en hög position kan möjligen säga något om dennes yrkesliv. Att därifrån härleda en närmast automatisk benägenhet att bruka våld är däremot en slutsats som haltar betänkligt.

Ty även den djärvaste historieskrivare bör akta sig för att författa slaget vid Hastings innan han ens fått se slagfältet.
Om du hejdar ditt fridansande fingers ålderdomliga piruetter och läser mina spekulativa ord igen så är det - ett resonenemang kring vad som KAN ha utlöst konflikten - varken mer eller mindre.
Senast redigerad av Taggad 2026-08-25 kl. 19:12.
Citera
2026-08-25, 18:51
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rikskrim08
Är det någon som vet hur hans uppväxt varit? Det enorma övervåldet tyder på något tidigare trauma
Det pratas ju om det här mordet, på GMs sida finns många bekanta.

Jag har nyss hört att det fanns ett kontaktförbud i barndomen, att fadern dragit på sig detta gentemot TN och hans mamma.

Detta är rykten, kanske kommer fram i FUP, vem vet.
Citera
2026-08-25, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Du skrev att två tre hugg OCH två tre slag inte var övervåld. Men jag kan inte termen.
Jag vet vad jag skrev. Nu skrev jag att det jag först skrev var lite förhastat.
Citera
2026-08-25, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Det pratas ju om det här mordet, på GMs sida finns många bekanta.

Jag har nyss hört att det fanns ett kontaktförbud i barndomen, att fadern dragit på sig detta gentemot TN och hans mamma.

Detta är rykten, kanske kommer fram i FUP, vem vet.
Är det något mer du kan berätta i tråden, om du nu vet mer? Uppfattar du t ex att uppgiften kommer från något håll där du bedömer att uppgiften kan stämma?
Citera
2026-08-25, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
I brist på nya uppgifter från åklager eller liknande så får man väl nöja sig med att diskutera redan kända uppgifter samt spekulera. Jag har i varje fall inte hört att det framkommit något nytt.
Någon annan som vet? Eller någon annan som har egen kännedom om t ex MGM och vill berätta något?

Eftersom jag har en väldigt kort (2 mån kravlöst glest dejtande) personlig erfarenhet av TN så funderar jag så klart mycket på hans agerande efter uppbrottet (se mitt tidigare inlägg). Efter att jag ”klippte” dialog och samtal fortsatte han i 2-3 veckor skicka meddelande om hur kränkt och sårad han var. (Jag hittade gamla sms). Tänk er den frustrationen efter att han har investerat 8 månader i en relation som nu började knaka i fogarna (om det nu var så…). Har svårt att tänka mig en annan anledning till hans fruktansvärda våldsutbrott mot denna fantastiska kvinna.

Har även hört om fler som träffat honom på dejt men som hade magkänsla direkt att inte fortsätta. Någon mer här som håller med? Sååå tragiskt att BO inte såg signaler tidigare.
Citera
2026-08-25, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Jag har dessutom för mig men kan såklart minnas fel, att det har talats inte bara om omfattande skador utan även omfattande våld. Att våldet också varit både trubbigt och utfört med något vasst föremål tyder också på att våldet som använts har varit omfattande. Att man någonstans i en misshandel byter tillhygge typ.

Med tanke på ovanstående tycker jag att Åsa borde ha skrikit. Både av rädsla och smärta. Något annat är väl otänkbart?
Varför har ingen hört vad som pågick? Är det verkligen så långt mellan husen?
Jag får en känsla av att hundarna som skällde vid ca 00.30 gjorde det för att dom blev oroliga av en människas skrik och oljudet av bråk i Åsas hus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in