2026-08-25, 18:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Om det är något som är positivt med Trump så är det, anser jag, att hans agerande har lyckats knuffa upp en viktig fråga på bordet: frågan om USA:s leverage gentemot Europa och EU-politikernas tendens att nästan alltid i längden dansa efter USA:s pipa. Särskilt när det gäller utrikespolitik och diplomati, men också ofta i fråga om EU:s egen inre utveckling, Anpassningen till amerikanska eliter och vad de vill ha.

Det här är frågor som EU-länderna länge har jobbat på att trycka ner under ytan, både politiskt och i nyhersmedia. Inställningen har varit ungefär att " naturligtvis litar vi på USA, hur skulle det annars se ut?", och man vill helst inte behöva dískutera vart denna underkastelse leder. Men med Trump, som öppet begär Grönland och behandlar Europa som ett gäng lakejer, har det blivit omöjligt att helt förtränga de här frågorna.
Det är likaväl en roll som USA gladeligen antagit ur säkerhetssynpunkt, om det så är Grönland och baser eller annat.

Nu kom det dock en profascistisk jävel som vurmade över allt från AfD till Orban och vill också vara Comrade med Putin och är anti EU.
Citera
2026-08-25, 19:00
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Man får se lite positivt när det gäller Sverige i alla fall. Känns som att Sverige alltid har tofflat efter USA som om det vore våran farsa.

Nu har Trump ställt till så jävla mycket oreda så det är bättre att vi backar några steg från USA.
Vi kan inte förlita oss på ett land där de har en president som ställer till med en jävla cirkus.
Det vill till att EU steppar upp och verkligen gör oss oberoende av USA , nu meddetsamma!
Det är en ödesfråga, vi kan inte sitta och önsketänka och hoppas att Trump och maga
försvinner vi måste vara förberedda.

Jag är en stark USA-vän och är övertygad om att en majoritet av amerikanerna vill ha goda relationer med oss ,
men Europa måste förbereda sig på det värsta scenariot.

Detta är ingen fråga för Sverige, det är 100% EU.
Senast redigerad av GustavAnder 2026-08-25 kl. 19:07.
Citera
2026-08-25, 19:17
Medlem
Med den 80-årige Donald Trump som president
måste vi hålla armlängds avstånd till USA.
Citera
2026-08-25, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är likaväl en roll som USA gladeligen antagit ur säkerhetssynpunkt, om det så är Grönland och baser eller annat.

Nu kom det dock en profascistisk jävel som vurmade över allt från AfD till Orban och vill också vara Comrade med Putin och är anti EU.
Jag tycker inte att ett land, en suverän stat någonsin ska se det som en onödig belastning eller börda att kunna driva utrikespolitik och diplomati för egen maskin och utifrån sina egna strävanden, men i realiteten har det ofta blivit så på senare år. Vilket beror på trycket från både EU och NATO - där USA har stort inflytande över bägge två.
Citera
2026-08-25, 20:26
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
CIA-chefen John Ratcliffe på hemlig resa i Ryssland
https://www.cbsnews.com/news/cia-director-john-ratcliffe-russia-secret-trip/

Senast en CIA-chef besökte Moskva/Kreml personligen var i slutet av november 2021. Syftet var då att informera Putin om att USA/CIA kände till att Ryssland avsåg invadera Ukraina inom en nära framtid och varna honom för konsekvenserna. 10 veckor senare startade som bekant den fullskaliga invasionen.

Är det nu, som många analytiker varnat för en tid, en allt mer trängd Putin går all in dvs korsar Rubicon när det gäller NATO?
Citera
2026-08-25, 20:43
Medlem
mearshimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Ortnamnskriget eskalerar!

Trump says he’s considering renaming Lake Ontario as ‘Lake America’ as trade war escalates
https://ktar.com/national-news/trump-says-hes-considering-renaming-lake-ontario-as-lake-america-as-trade-war-escalates
President Donald Trump said Tuesday that he is considering changing the name of Lake Ontario to “Lake America” as the trade war between the United States and Canada intensifies.

Such a change would be reminiscent of the Republican president’s unilateral action last year by executive order to rename the Gulf of Mexico to the Gulf of America.
I klartext : jag gör allt för att ni inte ska prata om
Bensinpriset
Epstein files
Irankriget
Den höga inflationen
Citera
2026-08-25, 20:57
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mearshimer
I klartext : jag gör allt för att ni inte ska prata om
Bensinpriset
Epstein files
Irankriget
Den höga inflationen
Bra. Jag lägger till på din lista:

Nathalie Harp
Clownens hälsa
Opinionsundersökningarna
Korruptionen
Citera
2026-08-25, 21:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag tycker inte att ett land, en suverän stat någonsin ska se det som en onödig belastning eller börda att kunna driva utrikespolitik och diplomati för egen maskin och utifrån sina egna strävanden, men i realiteten har det ofta blivit så på senare år. Vilket beror på trycket från både EU och NATO - där USA har stort inflytande över bägge två.
Nu råkar inte problematiken komma förrän Trump pissar på allierade, vilket är EU och NATO.
Pissar på allierade och allierar sig med Putins kompis Orban, som konstant sprungit Putins ärenden.

Det är lätt att vara efterklok men det har trots allt inte funnits några Quislingbeteenden tidigare.

Brutalt uppvaknande men come on...
Du kan väl inte ha några större problem med detta, sett till Orban?
Citera
2026-08-25, 21:45
Medlem
mearshimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Bra. Jag lägger till på din lista:

Nathalie Harp
Clownens hälsa
Opinionsundersökningarna
Korruptionen
Haha, bra lista.
Jag lägger på : capitalone bank har flaggat Trump för penningtvätt och avslutat hans konton
Citera
2026-08-25, 23:20
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mearshimer
Haha, bra lista.
Jag lägger på : capitalone bank har flaggat Trump för penningtvätt och avslutat hans konton
Nytt för mig. Bra. Får detta signifikanta konsekvenser eller trollar clownen bort det i hans anhängares grumliga hjärntöcken?
Citera
2026-08-25, 23:33
Medlem
Madagascars avatar
Mera om Obama 2028 :-)

https://www.etsy.com/market/obama_2028_hats
Citera
2026-08-25, 23:50
Medlem
JustTrollings avatar
Trump hjärta Dolly?

Very sad to report that Dolly Parton, one of the greatest Country singers, and far beyond, EVER, has just passed away. This is a true loss for millions of people. There has never been anyone like her, and never will. In her honor, I am lowering the American flag throughout the United States for a one week period beginning tonight at 6:00PM. Rest in Peace, Dolly! The World loves you. President DONALD J. TRUMP
https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/posts/117157578446470768
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in