2026-08-25, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Du har ju inte svarat som vanligt. Jag förstår dock precis varför du konsekvent vägrar att svara.

Vad är din fantasi kring att jag finner det meningslöst att gissa kring hur dina fantasier utvecklar sig?
Citera
2026-08-25, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Än en gång så är en värdering irrelevant om du inte har specifika personliga egenskaper som gör att du kan omsätta dem i praktiken. Vilket ca 50 procent av befolkningen inte har i den här kontexten.

Det går att kompensera med funktionella strategier vad gäller sexuellt samtycke.

Jag skulle inte hamna i den situationen. Dels för att jag kan sexuellt samtycke. Men ochså för att jag vidtar vettiga säkerhetsåtgärder. Jag undviker gråzoner vad gäller samtycke och säkerhet.

Nej, det är inte irrelevant. Vad är då din förklaring att en förkrossande majoritet klarar av att ha sin sexdebut utan problem?

Du slingrar dig och undviker att svara på frågan.
Citera
2026-08-25, 18:20
Avslutad
Det finns massor av män som av olika skäl har svårt att förstå vad samtycke är. Kanske borde man i och med lagen öka den juridiska förståelsen i tidig ålder, innan det är dags. Sen finns det också många som struntar i det och genomför överfallsvåldtäkter, och de kanske är medvetna om att det är olagligt att våldta på det viset.
Citera
2026-08-25, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jo, det är just vad den ska, om man vill leva i ett samhälle med någorlunda gemensamt värderingsystem.

Porr där kvinnor enkom är passiva "köttstycken"...är extremt dåligt just för killars förståelse för att kvinnor de facto är levande sexuella subjekt med egna viljor...

Ok så vad ska du göra? Förbjuda just den kategorin av porr? Men alla andra kategorier är ok?

Och vad fan är ett "köttstycke"? Varför skulle inte den ena parten kunna vara passiv? Att vara passiv är inget fel. Inte något som måste åtgärdas. Inte samma sak som att inte samtycka, osv. Så mycket dumheter du får ur dig i ett så kort inlägg.
Citera
2026-08-25, 18:52
Medlem
WordWarriors avatar
Jaha, ännu en som dömts oskyldig på grund av den dåliga rättssäkerheten i sexualbrottsmål:.
Citat:
En 15-årig flicka åtalas misstänkt för att ha ljugit om att hon blivit utsatt för sexuella övergrepp av en närstående som även dömdes för brotten.
Enligt åtalet har flickan ljugit om att den närstående mannen våldtagit henne och även utsatt henne för olika sexuella övergrepp. Detta sa hon både i förhör hos polisen och även under den följande rättegången. De påstådda övergreppen ska ha skett i Kalmar län.
Efter att rättegången avslutats tog hon tillbaka sin berättelse och målet mot mannen lades ner.
Åklagaren skriver i sin stämningsansökan till tingsrätten i Kalmar att det faktum att mannen suttit häktad flera månader under våren och även åtalats för brotten gör att flickans agerande bör bedömas som grovt. Det misstänkta brottet rubriceras därför som grov falsk beskyllning.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/15-aring-ljog-om-valdtakt-nu-atalas-hon-for-falsk-beskyllning
Citera
2026-08-25, 19:35
Medlem
Citat:
du menar alltså seriöst att 50% av befolkningen saknar förmågan att begripa och/ eller respektera när andra inte är intresserade av sex med dem?

Säg mig, om från och med imorgon 100% av alla män omkring dig vaknar upp och är homosexuella,
och de är alla ca 30% större och starkare än dig, och alla då, enligt din egen lilla "teori"är helt renons från "förmågan" att begripa och respektera när lilla du inte är intresserad i en värld utan samtyckelag

hade du lika lätt kunnat "undvika gråzoner"?
i arbetslivet, när du rör dig i samhället etc etc?

Nej.
Jag säger att 100 procent av befolkningen har svårare för det när de är sexuellt upphetsade.
Men av de vars hjärna är fullt utvecklad så kan det finnas en argumentation att det kan finnas ett visst biologiskt skydd . Kanske upp till 50 procent.

I sexuella sammanhang så innebär det en kraftig bias att leta efter signaler för samtycke. Och att ignorera negativa signaler. Det görs inte medvetet.

En behöver inte ens vara upphetsad för att göra den typen av tankefel. Det ökar dock risken kraftigt.

Att du inte tror på gråzoner säger bara något om din okunskap. Läs mina tidigare inlägg I tråden.
Citera
2026-08-25, 19:39
Medlem
Citat:
Korrekt jag har inte läst hela din och Humbugs debatt.

Och ja, unga människor har sämre konsekvenstänk, speciellt så unga män, men det används inte som ursäkt då unga människor begår andra former av brott: trafiköverträdelser, gängkriminalitet, personbrott av alla de slag etc etc.

Så, frågan återstår varför anser du att just sexbrott ska ursäktas med detta? och att människor som utsätts för att andra kränker dem och skiter i om de är samtyckande till sex eller inte ska behöva utstå detta? med den sedvanliga patriarkala klyschan....ahh du förstår boys are boys, du förstår, deras hjärnor klaaaarar inte av att betrakta kvinnor som fullvärdig människor vars vilja de ska behöva respektera, då det börjar dra i kuken på dem...det måste DU som kvinna och därmed huvudobjektet för alla världens kukars "pirr"... ta ansvar för och undvika 1000 tals situationer i livet där nån kuk kan vara i närheten. DITT ansvar, inte de som äger kuken och väljer gör själva handlingen, ohh no!

Att domare och övriga rättsväsendet behöver utbildas och ev. ändra domstolspraxis m.m. när lagar ändras, hör inte hit. Det är en fullständigt självklarhet.

Vi har nu en lag som säger: det är olagligt ha samlag, eller motsvarande handlingar, mot någon annan människa utan att först kolla av att den personen är med på noterna. Det skjuter ansvaret för att sexuella handlingar sker eller inte sker, på den som är den aktive/-a.. och inte på motparten.

Om man läser samtyckeslagen på det sättet så tror jag alla fattar att den borde ha funnits där från början.

Jag tycker att det är fel på lagen. Den är inte tydlig.
Den är inte anpassad till de normer vi har i samhället. Och den är inte anpassad till många medborgares förmåga.

Det är inte ett problem att vi har en samtyckeslag.
Problemet är hur den är utformad och hur den tolkas.

Som sagt så har den fått kritik från innan den infördes fram till förra året vad gäller brister vad gäller rättssäkerhet.

Du skulle med stor sannolikhet inte klara av att följa den med en ny partner. Har du otur så kan du bli dömd.
Citera
2026-08-25, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Får jag fråga hur du skulle göra bedömningen att ett samtycke inte kan ha uppfattats getts t.ex.?
Går du bara rakt av på vad tjejen säger? Att säger hon att hon inte uttryckt frivillighet genom ord, handling eller på annat sätt så är det så? Du kallar det ju fakta så jag tror redan jag vet ditt svar.

Åter till frågan som jag inte tror du svarat på. Vad innebär det att frivilligheten kan uttryckas på annat sätt? Vad kan det innefatta?

Så om du tillämpar proportionalitetsprincipen vid falsk anmälan av våldtäkt där straffskalan för personen som blivit anmäld börjar på 3 års fängelse vad anser du att den som falskt anmälde bör få för straff?

Om ett brott anmäls, våldtäkt eller oaktsam våldtäkt som diskuteras här så måste det utredas. Det vill säga att man dels håller målsägandeförhör, förhör med den tilltalade, vittnesutsagor exempelvis. Man tittar även på andrs bevis, exempelvis läkarutlåtanden, elektronisk bevisning och så vidare. Sen görs en bedömning om bevisningen lever upp till beviskravet för att väcka åtal.

Frågan är varför du ställer den frågan? Du borde väl redan veta svaret på den. Enbart en berättelse räcker inte.

På annat sätt kan exempelvis vara att en person visar sin vilja genom kroppsspråk, ögonkontakt, minspel eller andra uttryckta signaler.

Falsk tillvitelse av normalgraden kan ge allt från böter till 2 år i fängelse. Handlar det om grovt brott kan det leda till 4 år i fängelse.

För att lägga det i proportion är snittlängden i fängelse för våldtäkt 37 månader, det vill säga strax under 3 år.
Citera
2026-08-25, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Nej, det är inte irrelevant. Vad är då din förklaring att en förkrossande majoritet klarar av att ha sin sexdebut utan problem?

Du slingrar dig och undviker att svara på frågan.

Vad får dig att tro att de flesta har en sexdebut utan problem? Något seriöst underlag för det?

Låter som ett tankefel. Avsaknad av att ha blivit polisanmäld är ingen stämpel för kvalitet.
Citera
2026-08-25, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Vad får dig att tro att de flesta har en sexdebut utan problem? Något seriöst underlag för det?

Låter som ett tankefel. Avsaknad av att ha blivit polisanmäld är ingen stämpel för kvalitet.

Därför att ytterst få sexdebuter leder till en anmälan om våldtäkt. För det mesta är båda parter med på noterna och vill ligga med varandra.

Vad har kvalitet, som för övrigt är extremt subjektivt med saken att göra? Vem har påstått att sex måste vara tiptopp för att vara samtyckt och frivilligt?

De flestas sexdebut är nog relativt fumlig och genant.
Citera
2026-08-25, 20:30
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Jaha, ännu en som dömts oskyldig på grund av den dåliga rättssäkerheten i sexualbrottsmål:.

Det kan inte stämma, Humbug säger att det är omöjligt.
Citera
2026-08-25, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det kan inte stämma, Humbug säger att det är omöjligt.

Hur var det nu igen med trams bokstavskombinationen?

Snacka om att se stickan i sin broders öga men inte bjelken i ditt eget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in