Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Får jag fråga hur du skulle göra bedömningen att ett samtycke inte kan ha uppfattats getts t.ex.?
Går du bara rakt av på vad tjejen säger? Att säger hon att hon inte uttryckt frivillighet genom ord, handling eller på annat sätt så är det så? Du kallar det ju fakta så jag tror redan jag vet ditt svar.
Åter till frågan som jag inte tror du svarat på. Vad innebär det att frivilligheten kan uttryckas på annat sätt? Vad kan det innefatta?
Så om du tillämpar proportionalitetsprincipen vid falsk anmälan av våldtäkt där straffskalan för personen som blivit anmäld börjar på 3 års fängelse vad anser du att den som falskt anmälde bör få för straff?
Om ett brott anmäls, våldtäkt eller oaktsam våldtäkt som diskuteras här så måste det utredas. Det vill säga att man dels håller målsägandeförhör, förhör med den tilltalade, vittnesutsagor exempelvis. Man tittar även på andrs bevis, exempelvis läkarutlåtanden, elektronisk bevisning och så vidare. Sen görs en bedömning om bevisningen lever upp till beviskravet för att väcka åtal.
Frågan är varför du ställer den frågan? Du borde väl redan veta svaret på den. Enbart en berättelse räcker inte.
På annat sätt kan exempelvis vara att en person visar sin vilja genom kroppsspråk, ögonkontakt, minspel eller andra uttryckta signaler.
Falsk tillvitelse av normalgraden kan ge allt från böter till 2 år i fängelse. Handlar det om grovt brott kan det leda till 4 år i fängelse.
För att lägga det i proportion är snittlängden i fängelse för våldtäkt 37 månader, det vill säga strax under 3 år.