2026-08-25, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Sälj den till viköperdinbil o liknande. Självklart undervärderar dom bilen men lätt värt för att slippa all galningar

Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Det var det bästa rådet hitintills.

Var nog sämsta rådet hittils att ge bilen till tjuvarna på minbil.

En bekant kollade vad han skulle få för sin gamla men fungerande bil å de erbjöd honom under 10tusen.

Han sålde bilen för 25 lappar med lite prut utan problem till privatperson.
Citera
2026-08-25, 15:07
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Så är det, det är en del i att sälja bil, tycker man det är jobbigt så kan man ju ta det enkla sättet att sälja till företag, men man tappar helt klart lite pengar på det sättet.
Å andra sidan kan man pruta bättre när man betalar nästa bil kontant.

Dock är det ingen lösning när man som TS säljer bilen för ett dödsbos räkning.
Citera
2026-08-25, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Folk kommer ändå vilja pruta, ett väldigt lågt pris tolkar de som desperation och vill då passa på att pruta.

Den vanligaste frasen bland bland araber är: vad är ditt lägsta/sista pris?
Du säger ett pris och då säger ett ännu lägre pris.

Man ska då stå fast vid sitt pris.

Säkert så. Men sätter man ett pris som är riktigt bra tänker jag att man kan välja själv lite i blocketinkorgen. Man behöver inte svara alla.

Senast var jag sålde bil var det ett förbannat jävla tjat från han som köpte den. Men eftersom den inte blivit såld på 3 veckor tänkte jag att det var rimligt att gå ner en del.
Citera
2026-08-25, 15:25
Medlem
Karmans avatar
Ta inte dit flera spekulanter samtidigt, det är att be om problem. Ta en i taget i stället, så de inte kan gadda ihop sig. Ta med en kompis också som någon sa. Och följ med vid provkörning och kolla körkortet innan.

Vet inte vad bilen är värd, men lägre summor kan väl kunden swisha? Annars får ni göra upp på en bank, så att du ser att pengarna förs över korrekt till ditt konto. Självklart ska du skriva ett kvitto på affären, där du också skriver att bilen köpes i befintligt skick.
Citera
2026-08-25, 15:31
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det du måste tänka på är att du får betalning och att ägaröverföringen sker korrekt. Annars är risken att du åker på ett gäng skatter avgifter parkeringsböter etc.
Jag sålde en bil för ca 9år sen via blocket, gick bra till slut men var jobbigt med alla broshor som ringde och prutade etc.
Nu har jag sålt via en bilfirma(En bil för 200 K) samt vi köper din bil. Den var i behov av reparationer så priset jag fick var i nivå med vad jg kunnat få via blocket minus vad jag fått lägga ner på reparationer.
Bägge var smidigt, kanske jag kunnat få några kr mer: Men sparade mycket jobb och frustration.
Men det beror lite på vilket fordon du säljer.
Beror ju färstås på hur attraktiv bilen är, men varför inte bara lägga ut en mejladress och själv svara bara de kunder man tycker verkar vara seriösa? Så slipper man de värsta jiddrarna på telefon.
Citera
2026-08-25, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Det var det bästa rådet hitintills.
Citera
2026-08-25, 15:59
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Var nog sämsta rådet hittils att ge bilen till tjuvarna på minbil.

En bekant kollade vad han skulle få för sin gamla men fungerande bil å de erbjöd honom under 10tusen.

Han sålde bilen för 25 lappar med lite prut utan problem till privatperson.

Man får offra lite om man vill göra en snabb o smidig affär. 10-25 är lätt värt att slippa gaphalsar o galningar o prutare
Citera
2026-08-25, 16:03
Medlem
Citat:
Man får offra lite om man vill göra en snabb o smidig affär. 10-25 är lätt värt att slippa gaphalsar o galningar o prutare

Okej du kanske slänger 20 tusen i brunnen men vanliga arbetare väntar hellre 2 veckor för att sälja bilen till rätt köpare och får närmare en extra månadslön i handen.
Citera
2026-08-25, 16:04
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Okej du kanske slänger 20 tusen i brunnen men vanliga arbetare väntar hellre 2 veckor för att sälja bilen till rätt köpare och får närmare en extra månadslön i handen.

De medför även risk för hot och stryk i efterhand. Värt 20k?
Citera
2026-08-25, 16:09
Medlem
Citat:
De medför även risk för hot och stryk i efterhand. Värt 20k?

Det finns väl en cirkus 5miljoner bilar i sverige och enormt antal privatförsäljningar i sverige varenda dag.

Du får gärna komma med länkar hur många gånger det hänt senaste 10åren att nån som sålt en bil privat fått stryk och hot efteråt.

Det är större risk att skada sig allvarligt i en trafikolycka eller halka hemma i badkaret och slå i huvudet.

Du behöver inte sälja till ey kompis va e sista pris mohammed om du inte vill utan du konverserar med normala köpare.
Citera
2026-08-25, 16:25
Medlem
Vad är det för bil?
Hur gammal?
Hur långt har en körts?
Hur många ägare?
Hur har den körts - landsbygd eller storstad?
Värde av dig uppskattat: 10.000:-, 50.000:- eller mer än 150.000:-?
Värde enligt bilpriser.se?
Värde baserat på begärda priser på Blocket(som ALLTID är överdrivna)?
Karosstyp - sedan eller kombi - det senare mest lättsålt.
Populärt märke = dyrare!
Ovanligt märke = prisbilligare!(utan att för den sakens skull vara sämre bil)

Saker jag skulle ta hänsyn till om jag vore spekulant på bilen.

Finns så många variabler att ta hänsyn till vid värderingen - förutom dom självklara = besiktad + skattad + servad enligt förskrifter.

Är du - som det verkar - villrådig så sälj bilen till en biluppköpare.

Lämna den ALDRIG till bilförmedlare!

Om du säljer till en biluppköpare får du kanske lite mindre för bilen - men du slipper för all framtid stå öga mot öga med en köpare som hittar fel på fel och kräver pengar tillbaka - ofta under hot om fysiskt våld annars!

Köp dig fri från blattar och MENA och sov gott med rent samvete!
Citera
2026-08-25, 18:08
Medlem
Suecotes avatar
TUSEN TACK för alla fantastiskt nyttiga råd och varningar! Ja jag känner mig verkligen som en fisk på torra land och kände på mig (=visste) att det skulle finnas många fallgropar och risker med en privat försäljning.

Det lutar nog åt att jag ringer några samtal till uppköpare imorgon och kollar av läget. När jag väger smidighet och enkelhet mot maximalt pris på vågen, så tippar det över mot det tidigare. Ju mindre problem desto bättre. Ärligt talat så har jag aldrig räknat med att få bra betalt för den här gamla kärran.

Eftersom jag dels känner denna bil dåligt, och dels kan och vet väldigt lite om bilar överhuvudtaget, är det busenkelt för bilskojare att snacka omkull mig och bjuda skrotvärdet. Att de dessutom skulle sjunka så lågt som att sabotera bilen för att få lägsta möjliga pris, ja, det är ett spel jag inte alls kan eller vill spela med i.

Det handlar om en 20 år gammal Saab. Inte alls underhållen av den avlidna ägaren, men tuffar på fortfarande. Att piffa upp den till försäljning skulle förmodligen kosta mer än det skulle smaka.

Återigen tack till alla som delat med sig i denna tråd! Jag börjar följa uppköparspåret imorgon!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in