2026-08-25, 01:48
Medlem
Lyzzas avatar
Enligt morsan ska det finna vallonsläkt längre bak i tiden. Så vem vet.
Citera
2026-08-25, 01:50
Medlem
Comitiums avatar
I passet jag hade som ung stod Hellblond, Blaue Augen, d.v.s. ljusblond, blå ögon.
Kändes väldigt bra när jag reste till Tyskland...

Jag är pursvensk, Halland och Dalarna.

PS I svenska pass på den tiden fanns översättning till engelska och tyska.
Senast redigerad av Comitium 2026-08-25 kl. 01:53.
Citera
2026-08-25, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
I passet jag hade som ung stod Hellblond, Blaue Augen, d.v.s. ljusblond, blå ögon.
Kändes väldigt bra när jag reste till Tyskland...

Jag är pursvensk, Halland och Dalarna.

PS I svenska pass på den tiden fanns översättning till engelska och tyska.

Du menar att om det inte hade stått på den här papperslappen utdelat av staten att du var blond och hade blå ögon så hade det alltså inte varit sant och det hade känts mindre bra när du reste till Tyskland?
Citera
2026-08-25, 02:27
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Du menar att om det inte hade stått på den här papperslappen utdelat av staten att du var blond och hade blå ögon så hade det alltså inte varit sant och det hade känts mindre bra när du reste till Tyskland?

Nej, jag menar att de blir extra välkomnande. De gör ställningssteg och honnör. Bildligt talat alltså. Visst är det kul!
Citera
2026-08-25, 03:01
Medlem
FedupFlorences avatar
Jag har varken släktträd eller DNA-test men jag vet ändå, jag känner mig ju tom normalpur. Har aldrig intresserat mig för mina genetiska förfäder mer än att jag tyckt om namnen, när namn var korta och stavades som dom lät.

Annars vet jag bara att en person spädde ut poolen under WW1 men har ingen info innan det men är rätt säker på att det varit rätt så lokal dramatik. Jag är så svensk att jag blir trött på mig själv. Jag är klok som en bok, lågmäld och jordad men dör hellre i svenskt luftrum än på annan mark. Jag är tall white, får värmeslag vid 26, behöver knappt mat eller sol och väljer potatis om jag får välja 1 sak. Ingen hade gissat eller pekat ut mig nån annanstans på globen än här.
Citera
2026-08-25, 05:37
Medlem
Skyggedanss avatar
Rätt meningslös diskussion. Svenskar är, precis som alla germanska folk, en sorts kulturell sammanslagning av olika stammar och människor som rört sig i ffa nordvästeuropa, och i Sveriges fall speciellt runt Östersjön och Kattegatt. Det finns ingen märkbar genetisk skillnad mellan en man från Västmanland och en från Østfold fylke, eller en kvinna från Själland och en från Skåne. Alla som påstår att det finns en mätbar skillnad ljuger. Referenser från 100-200 år sedan betyder inte ett skit.

Det finns däremot rasliga skillnader inom spannet för "pursvensk". Tänker på en typ av ffa norrlänningar men även andra svenskar med uppenbara mongoldrag från blandningar med samer och andra människor från fjärran Yakutsk.

Jag identifierar mig som svensk, som nordgerman, som europee, och i den nya världen som en vit man.
Citera
2026-08-25, 08:54
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Det är endast svenskars etnicitet som ifrågasätts…
Citera
2026-08-25, 13:07
Medlem
avulsions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Hur kan man se det via DNA? Vet man vilken typ av DNA folk hade för 3500 år sedan, dvs på bronsåldern?
Y-DNA nedärvs bara från far till son, medan mtDNA endast nedärvs från mor till barn. Y-kromosomen sitter på kromosom 23. Mitokondrie-DNA finns i cellernas "kraftverk" (mitokondrierna). Varken Y-DNA eller mtDNA muterar särskilt ofta (många generationer mellan mutationerna), och mutationshasitgheten är känd.

Y-DNA delas in i haplogrupper. Varje gång en Y-DNA muterar grenar haplotypen sig och det blir två nya haplogrupper. Dessa förgreningsträd är också kända.

När man hittar en grav från t.ex. bronsåldern kan man analysera skelettets DNA och bestämma vilken haplogrupp DNA't tillhör.

Sedan är det bara att följa spåren av sitt Y-DNA. Går jag 5000 år tillbaka i tiden kan jag se att mina anfädrar befann sig i dagens Ukraina och tillhörde Yamnaya-folket (stäppherdar som använde häst). Jag kan följa min faderslinje från uttåget ur Afrika för 60 000 år sedan, sedan en sväng genom mellanöstern, därefter via västra Asien och dagens Ryssland.
Citera
2026-08-25, 13:40
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avulsion
Y-DNA nedärvs bara från far till son, medan mtDNA endast nedärvs från mor till barn. Y-kromosomen sitter på kromosom 23. Mitokondrie-DNA finns i cellernas "kraftverk" (mitokondrierna). Varken Y-DNA eller mtDNA muterar särskilt ofta (många generationer mellan mutationerna), och mutationshasitgheten är känd.

Y-DNA delas in i haplogrupper. Varje gång en Y-DNA muterar grenar haplotypen sig och det blir två nya haplogrupper. Dessa förgreningsträd är också kända.

När man hittar en grav från t.ex. bronsåldern kan man analysera skelettets DNA och bestämma vilken haplogrupp DNA't tillhör.

Sedan är det bara att följa spåren av sitt Y-DNA. Går jag 5000 år tillbaka i tiden kan jag se att mina anfädrar befann sig i dagens Ukraina och tillhörde Yamnaya-folket (stäppherdar som använde häst). Jag kan följa min faderslinje från uttåget ur Afrika för 60 000 år sedan, sedan en sväng genom mellanöstern, därefter via västra Asien och dagens Ryssland.
Jo, men hur kan du se att du är släkt med just Rollo på det sättet, när ingen vet vilket DNA just han hade?
Citera
2026-08-25, 13:54
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Problemet är väl bara att det inte finns något DNA taget från vare sig Rollo eller hans närmaste släktingar?
Det är så det är, du vet att dna går vidare, från generation till generation. Mitt DNA gick från Afrika för 140000 år sedan över nuvarande Jemen in i nuvarande Pakistan, där stannde DNA´t i 60000 år. Så jag har lite koll på detta.
Citera
2026-08-25, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Generellt men inte vad jag skulle kalla "nästan alltid".

I en bondesläkt kan det mycket väl finnas en ingift prästdotter eller son. Och i den prästsläkten kan det mycket väl finnas en ingift adelsdotter osv osv.

Mitt släktträd tar slut på 500-talet med Pippin den äldre. Major domus vars föräldrar är okända. Man vet bara att fadern hette Carloman.
Pippin den äldre var Karl den stores farfars morfar.

Släktskap med Karl den store är f.ö inget märkvärdigt. Det sägs att halva europas befolkning bär på hans gener.
Inte så konstigt med tanke på att ca. 100,000 svenskar är ättlingar till Gustav Vasa.

Däremot så är det få förunnat att ha ett släktträd där man kan spåra sitt släktskap hela vägen till Karl den store.
Så är det: Som jag skrev: på min mors sida (Morfars släkt), var de småbönder och rättare på samma gård gick att spåra tillbaka till mitten av 1500talet, där tog böckerna slut, samma sak med gårdslängden: Däremot så kan gårds namnet spåras tillbaka till kartor från 1200 talet.
Tittar jag på min farfar som var statare, så bytte de gårdar och namn så ofta att vi inte ens kunde spåra hans föräldrar full ut: Bägge födda på 1870talet.
Men att spåra alla delar så långt tillbaka i tiden är få förunnat.
Farmors far, var enligt hörsägen en Fransk adelsman, eller i alla fall aristrokrat som dök upp i Sverige runt 1900: Men mycket är oklart trotts att min far och flera av hans kusiner umgicks med honom:
Citera
2026-08-25, 14:19
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Det är så det är, du vet att dna går vidare, från generation till generation. Mitt DNA gick från Afrika för 140000 år sedan över nuvarande Jemen in i nuvarande Pakistan, där stannde DNA´t i 60000 år. Så jag har lite koll på detta.
Du svarar fortfarande inte på hur du tror dig veta genom DNA att du är släkt mer Rollo av Normandie, som du hävdade tidigare i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in