Citat:
Ursprungligen postat av
Telepatisk
Ah, men det kan inte ha varit i alla led han lyckades med det, skulle ju bli orimligt många människor att kolla upp. Men om man har adel i släkten så kan man komma riktigt långt bakåt ja, för jag gissar på att du och din farfar har adelssläkt
Jaha, det var du som skrev den, tänkte faktiskt när jag såg den att det var en rimlig och bra definition! I så fall är jag "Pursvensk" om jag nu minns rätt, men det finns ett led där jag inte vet så mycket och det kan eventuellt finnas danskar där

Precis. Ju längre ner på släktträdet, desto flera linjer som bara tar slut. Även adelsätter härstammar från helt vanliga släkter om man går tillräckligt långt tillbaka. Och där tar spåret slut.
De äldsta 500 åren (500-talet till 1000-talet) består bara av
en enda linje, Karl den store, hans far, farfar, farfars morfar, och Karls son, sonson, sonsons son, sonsons sonson osv. Mammorna är ofta helt okända/bortglömda.
Ja, det underlättar en hel del att komma från en adelsätt med förvånansvärt fina anor. Men som jag skrev så kan även en vanlig bondesläkt ha adliga föregångare.
Om det där danska ledet är mer än sexton anor bort, så är du ändå pursvensk. Fyra generationer alltså. Längre bak så blandas allt ut.
Du är väldigt svensk ändå även om det bara är tre generationer bort, om t.ex din farfars far var dansk, så är han bara en av åtta personer som du härstammar från i den generationen. Sju åttondelar svensk alltså.
Just det, en annan sak man har hört är att det räcker att gå 800 år tillbaka, så är alla européer släkt med varandra.
Innan 1200-talet har alltså ingen finare eller fulare förfäder än någon annan. Alla européer är släkt med Karl den store, men det är bara vissa som har hela sin linje nedskriven och bevarad.
Alla helt vanliga européer är släkt med alla kungar och hövdingar från den tidiga medeltiden.
Och alla nutida kungar och adelsmän är släkt med alla enkla och fattiga bönder från den tidiga medeltiden.