2026-08-24, 22:17
Medlem
heliotrops avatar
100% svensk. Släkt från Dalsland och Värmland längre bak.
Utseende svenskt: mörkblond där jag inte är gråhårig. blå ögon. Jag är ganska lång också 173 cm.
Citera
2026-08-24, 22:17
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Rollo är via DNA så det är ett hundra procent.
Även då Jesse James är med i det blodet såsom Engelska kungahuset, ja nästan alla kungahus i Europa.

Du kan komma vidare på Vasas anfäder en bra bit före 1600.
Problemet är väl bara att det inte finns något DNA taget från vare sig Rollo eller hans närmaste släktingar?
Citera
2026-08-24, 22:27
Medlem
50% Skåning 50% Smålänning 2 generationer bak. Men den Skånska halvan är Dansk-Tysk några generationer bak och den andra halvan där jag kommit riktigt långt tilbaks på vissa grenar, bl.a. 27 generationer tillbaks Knut Eriksson född 11 jul 1145 Eriksberg Kungsgård Södermanland Död 8 apr 1196 (vid 50 års ålder) Eriksberg Kungsgård som boken Arn är en av huvudpersonerna i... Hans mor var från Danmark och hans farfars föräldrar var från Norge så jag skulle säga 0 % Svensk på lång sikt. Gillar det amerikanska synsättet bättre: Känner du dig och identifierar dig som amerikan så är du amerikan.
Senast redigerad av thomastott 2026-08-24 kl. 22:30. Anledning: tillägg
Citera
2026-08-24, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heliotrop
100% svensk. Släkt från Dalsland och Värmland längre bak.
Utseende svenskt: mörkblond där jag inte är gråhårig. blå ögon. Jag är ganska lång också 173 cm.

Du är inte alls 100% svensk. Det är ingen.
Citera
2026-08-24, 23:19
Medlem
Telepatisks avatar
Man får ju definiera några kriterier i så fall för vad "Pursvensk" innebär. Sen så har nog inte många lyckats släktforska i alla led bakåt (för säg 200 år).

Av det jag vet så är jag skandinav (inte finsk) i alla led bakåt i åtminstone 200-300 år. Sen så tror jag att jag hade 99 % eller 100 % skandinav (inte finsk) på någon av dom där DNA-sidorna.

Men jag ser inte riktigt ut så som typ alla korkade amerikaner verkar tror att svenskar ser ut (att alla är superblonda, långa och blåögda).
Citera
2026-08-24, 23:20
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamyai
För en helt vanlig skandinav stoppar släktforskningen nästan alltid vid 1600-talet, då den prästledda folkbokföringen inleddes.
Generellt men inte vad jag skulle kalla "nästan alltid".

I en bondesläkt kan det mycket väl finnas en ingift prästdotter eller son. Och i den prästsläkten kan det mycket väl finnas en ingift adelsdotter osv osv.
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Har inte gjort något DNA test, men mina föräldrar hade en stamtavla på väggen när jag va liten som visar på ättlingar tillbaka till sent 1400-tal uppe kring Värmland.
Mitt släktträd tar slut på 500-talet med Pippin den äldre. Major domus vars föräldrar är okända. Man vet bara att fadern hette Carloman.
Pippin den äldre var Karl den stores farfars morfar.

Släktskap med Karl den store är f.ö inget märkvärdigt. Det sägs att halva europas befolkning bär på hans gener.
Inte så konstigt med tanke på att ca. 100,000 svenskar är ättlingar till Gustav Vasa.

Däremot så är det få förunnat att ha ett släktträd där man kan spåra sitt släktskap hela vägen till Karl den store.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-08-24 kl. 23:47.
Citera
2026-08-24, 23:26
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Man får ju definiera några kriterier i så fall för vad "Pursvensk" innebär. Sen så har nog inte många lyckats släktforska i alla led bakåt (för säg 200 år).

Av det jag vet så är jag skandinav (inte finsk) i alla led bakåt i åtminstone 200-300 år. Sen så tror jag att jag hade 99 % eller 100 % skandinav (inte finsk) på någon av dom där DNA-sidorna.

Men jag ser inte riktigt ut så som typ alla korkade amerikaner verkar tror att svenskar ser ut (att alla är superblonda, långa och blåögda).
Farfar tog sig bak till 500-talet. Med arkivforskning, innan internet.

Jag skrev om en klassisk definition för "ren härstamning" på förra sidan:
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
En gammal definition som använts inom släktforskning är en persons sexton anor.

En generation bakåt härstammar man från två personer.
Två generationer bakåt härstammar man från fyra personer.
Tre generationer bakåt härstammar man från åtta personer.
Fyra generationer bakåt härstammar man från sexton personer. Dessa är dina sexton anor. Om alla sexton var svenskar så är du pursvensk.

Begreppet kommer ursprungligen från överklassen. Om alla dina sexton anor var adliga, så är du "ren adel".

Begreppet har sedan dess använts för att definiera annan "ren härstamning".

Om ingen av dina sexton anor är utländsk, så är du pursvensk eller "rent svensk".

Vallonerna kom på 1600-talet och dina sexton anor sträcker sig bara tillbaka 100-120 år innan du föddes.
Så om vallonerna är ert enda utländska påbrå så skulle jag utan tvekan säga att ni är "renrasiga" etniska svenskar.

Som någon annan påpekade så har ni typ 100 förfäder från 1600-talet, så vallonblodet utgör typ 1% av er genetik.
Citera
2026-08-24, 23:30
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drprice
Pursvensk betyder en person som anses vara helt
och hållet svensk, ofta i etnisk eller kulturell mening.
Uttrycket används för att beskriva någon utan känd invandrarbakgrund.

Så, hur mycket "Pursvensk" är ni egentligen?

Mycket. Såvitt känt om min släkt, är vi helt igenom svenska minst bak till 1700-talet och på ena släktsidan minst tillbaka till 1600-talets början. Så är vi också blonda och minst av svensk medellängd.
Citera
2026-08-24, 23:32
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Farfar tog sig bak till 500-talet. Med arkivforskning, innan internet.

Jag skrev om en klassisk definition för "ren härstamning" på förra sidan:
Ah, men det kan inte ha varit i alla led han lyckades med det, skulle ju bli orimligt många människor att kolla upp. Men om man har adel i släkten så kan man komma riktigt långt bakåt ja, för jag gissar på att du och din farfar har adelssläkt

Jaha, det var du som skrev den, tänkte faktiskt när jag såg den att det var en rimlig och bra definition! I så fall är jag "Pursvensk" om jag nu minns rätt, men det finns ett led där jag inte vet så mycket och det kan eventuellt finnas danskar där
Citera
2026-08-25, 00:23
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Ah, men det kan inte ha varit i alla led han lyckades med det, skulle ju bli orimligt många människor att kolla upp. Men om man har adel i släkten så kan man komma riktigt långt bakåt ja, för jag gissar på att du och din farfar har adelssläkt

Jaha, det var du som skrev den, tänkte faktiskt när jag såg den att det var en rimlig och bra definition! I så fall är jag "Pursvensk" om jag nu minns rätt, men det finns ett led där jag inte vet så mycket och det kan eventuellt finnas danskar där
Precis. Ju längre ner på släktträdet, desto flera linjer som bara tar slut. Även adelsätter härstammar från helt vanliga släkter om man går tillräckligt långt tillbaka. Och där tar spåret slut.

De äldsta 500 åren (500-talet till 1000-talet) består bara av en enda linje, Karl den store, hans far, farfar, farfars morfar, och Karls son, sonson, sonsons son, sonsons sonson osv. Mammorna är ofta helt okända/bortglömda.
Ja, det underlättar en hel del att komma från en adelsätt med förvånansvärt fina anor. Men som jag skrev så kan även en vanlig bondesläkt ha adliga föregångare.

Om det där danska ledet är mer än sexton anor bort, så är du ändå pursvensk. Fyra generationer alltså. Längre bak så blandas allt ut.
Du är väldigt svensk ändå även om det bara är tre generationer bort, om t.ex din farfars far var dansk, så är han bara en av åtta personer som du härstammar från i den generationen. Sju åttondelar svensk alltså.

Just det, en annan sak man har hört är att det räcker att gå 800 år tillbaka, så är alla européer släkt med varandra.
Innan 1200-talet har alltså ingen finare eller fulare förfäder än någon annan. Alla européer är släkt med Karl den store, men det är bara vissa som har hela sin linje nedskriven och bevarad.

Alla helt vanliga européer är släkt med alla kungar och hövdingar från den tidiga medeltiden.
Och alla nutida kungar och adelsmän är släkt med alla enkla och fattiga bönder från den tidiga medeltiden.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-08-25 kl. 00:26.
Citera
2026-08-25, 00:36
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melodikaoset
Du är inte alls 100% svensk. Det är ingen.
Det är vad man kallar en definitionsfråga. Du talar om ren semantik.

Att vara "rent svensk" är definierbart, och den klassiska definitionen utgår från dina sexton anor.

En generation bakåt härstammar du från två personer. Dina föräldrar.
Två generationer bakåt härstammar du från fyra personer. Två farföräldrar och två morföräldrar.
Tre generationer bakåt härstammar du från åtta personer. Fars två farföräldrar och två morföräldrar, samt mors farföräldrar och morföräldrar.

Fyra generationer bakåt härstammar du från sexton personer. Dessa är dina sexton anor, och om alla sexton var svenskar så är du pursvensk.

Man kan också säga att om alla dina släktingar från 1800-talet var födda i Sverige, så är du pursvensk.

Innan 1900-talet så var invandringen så gott som obefintlig.
År 1900 så var 0,7% av befolkningen födda utomlands, och nästan alla de var från andra nordiska länder.

Sverige var lika homogent som Japan och Korea. Svenskarna skaffade i princip enbart barn med andra svenskar.

Att skaffa barn med en utlänning var extremt ovanligt om man inte tillhörde överklassen. Typ 90% av alla svenskar är "renrasiga".
Senast redigerad av Bone Collector 2026-08-25 kl. 01:05.
Citera
2026-08-25, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drprice
Pursvensk betyder en person som anses vara helt
och hållet svensk, ofta i etnisk eller kulturell mening.
Uttrycket används för att beskriva någon utan känd invandrarbakgrund.

Så, hur mycket "Pursvensk" är ni egentligen?
Född I Sverige av Franska föräldrar så inte alls!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in