2026-08-25, 14:51
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Det är endast svenskars etnicitet som ifrågasätts…

Ja det kallas identitetspolitik.
Citera
2026-08-25, 15:49
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Det är endast svenskars etnicitet som ifrågasätts…

Ur ett svenskt perspektiv är inte det särskilt konstigt. Vilka andra etniciteter skulle vi svenskar var intresserade av att fördjupa oss i?
Citera
2026-08-25, 20:50
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AimeeFawn
Indo-iranska rötter alltså?

Jag citerar Google:

Citat:
Ursprung och begrepp
Ordet arier kom ursprungligen från indoiranska språk och betyder ”ädel” eller ”ärorik”. Under 1800-talet feltolkade europeiska rasbiologer språkfamiljen till att vara en specifik biologisk folkstam. Nazistisk ideologi gjorde om begreppet till en politisk och pseudovetenskaplig konstruktion.

Nazisternas synsätt
Nazisterna påstod att den ariska rasen bar på högre moraliska och intellektuella egenskaper. Fysiska ideal beskrevs ofta som långa, ljushyfta, blonda och atletiska personer. Andra grupper stämplades som ”underlägsna” eller som ett hot mot rasrenheten.

Google censurerar såklart och ljuger med följande:

Citat:
Den ariska rasen” är ett falskt och ovetenskapligt begrepp som användes av nazisterna för att beskriva en påstådd överlägsen urras

Skitsnack. Så ja, en pursvensk är alltså en blond, lång och atletisk man med perfekta käklinjer, blåa ögon och vit hud.
Citera
2026-08-25, 20:53
Medlem
avulsions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jo, men hur kan du se att du är släkt med just Rollo på det sättet, när ingen vet vilket DNA just han hade?
Det är haplogruppen man följer, inte enstaka individer. Y-DNA förändras inte från far till son. Du har alltså samma Y-DNA som din farfarsfarfarsfarfarsfarfarsfarfarsfarfarsfar (osv) hade. Alla andra kromosomers innehåll rearrangeras vid befruktningen, men Y-DNA förblir oförändrat. Man kan alltså följa haplogruppen bakat i tiden och se var förfäderna varit, baserat på arkeologiska fynd. Genom att analysera det övriga, autosomala DNA:t, kan man genom att jämföra hur olika avsnitt av kromosomerna ser ut också ta reda på vilken folkgrupp (från stenåldern/bronsåldern) ens förfäder tillhörde. Exemplevis kom min moderslinje från Turkiet och de anlände med kunskapen om jordbruk till Skandinavien för ca 4000 år sedan. Faderslinjen härstammat från Ukraina och kom hit betydligt senare efter att ha varit i Nederländerna och England fram till för 1500 år sedan. DNA-analyser visar också att jag har 2% Neanderthalgener och ännu mindre av Denisova-gener.

Så det där med pursvensk... Den etniska grupp som varit längst i sverige är samerna, som härstammar från invandrade östliga jägare-samlare som anlände till Sverige norrifrån för runt 8000 år sedan.

De allra första människorna som tog sig till Sverige när inlandsisen började dra sig tillbaka kom vandrande över Öresund (som då var torrlagt) för 13000 år sedan. Dessa västliga jägare-samlare försvann när jordbrukare och herdar kom hit.

Jag är åtminstone europé, men svensk vet jag inte...
Senast redigerad av avulsion 2026-08-25 kl. 20:57.
Citera
2026-08-25, 22:33
Medlem
Kopparsulfatets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Hur långt bak i tiden ska vi gå? Hur många generationer?
Är jag pursvensk när jag härstammar från vallonerna?
Svar nej, vallonerna är i likhet med typ italienare och greker romarfolk och har ett urhem i södra Belgien. Dem var och slavade för oss ett tag men dem allra flesta svenskar som tror sig ha vallonblod har det inte
Citera
2026-08-25, 22:42
Medlem
Kopparsulfatets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avulsion
Det är haplogruppen man följer, inte enstaka individer. Y-DNA förändras inte från far till son. Du har alltså samma Y-DNA som din farfarsfarfarsfarfarsfarfarsfarfarsfarfarsfar (osv) hade. Alla andra kromosomers innehåll rearrangeras vid befruktningen, men Y-DNA förblir oförändrat. Man kan alltså följa haplogruppen bakat i tiden och se var förfäderna varit, baserat på arkeologiska fynd. Genom att analysera det övriga, autosomala DNA:t, kan man genom att jämföra hur olika avsnitt av kromosomerna ser ut också ta reda på vilken folkgrupp (från stenåldern/bronsåldern) ens förfäder tillhörde. Exemplevis kom min moderslinje från Turkiet och de anlände med kunskapen om jordbruk till Skandinavien för ca 4000 år sedan. Faderslinjen härstammat från Ukraina och kom hit betydligt senare efter att ha varit i Nederländerna och England fram till för 1500 år sedan. DNA-analyser visar också att jag har 2% Neanderthalgener och ännu mindre av Denisova-gener.

Så det där med pursvensk... Den etniska grupp som varit längst i sverige är samerna, som härstammar från invandrade östliga jägare-samlare som anlände till Sverige norrifrån för runt 8000 år sedan.

De allra första människorna som tog sig till Sverige när inlandsisen började dra sig tillbaka kom vandrande över Öresund (som då var torrlagt) för 13000 år sedan. Dessa västliga jägare-samlare försvann när jordbrukare och herdar kom hit.

Jag är åtminstone europé, men svensk vet jag inte...
Jag har haplogrupp i1 och är till majoriteten HG (jägare) enligt illustrativeDNA med bastant underkäke, askblont hår, djupt placerade ögon med dolda ögonlock och hela paketet. Hade hög pitted ware-kontinuitet då jag kollade historiska referenspopulationer.

Var SHGs eller kromagnonerna först i Sverige? Har du möjligen koll på det? Bor för övrigt i norra Östergötland för kontext
Citera
2026-08-26, 08:48
Medlem
avulsions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparsulfatet
Jag har haplogrupp i1 och är till majoriteten HG (jägare) enligt illustrativeDNA med bastant underkäke, askblont hår, djupt placerade ögon med dolda ögonlock och hela paketet. Hade hög pitted ware-kontinuitet då jag kollade historiska referenspopulationer.

Var SHGs eller kromagnonerna först i Sverige? Har du möjligen koll på det? Bor för övrigt i norra Östergötland för kontext
SHG var det folk som bildades när WHG (första svenskarna) och EHG (typ samerna) blandades med varandra för 8-6000 år sedan. Dessa SHG ersattes senare av invandrade jordbrukare och herdar.

"Cromagnonerna" var de första moderna Homo sapiens som tog sig till Europa från Afrika. Det folk som ursprungligen bestod av "cromagnoner" höll sig i sydvästeuropa till istidens slut då de följde isranden norrut. Det är dessa som sedermera vandrade in i sverige som WHG (västliga jägare-samlare).

Sammanfattat: Cromagnon-människorna (Homo sapiens sapiens) tog sig till sydeuropa från Afrika för ca 60000 år sedan. En del av dem följde den smältande inlandsisen norrut och vandrade in i dagens Sverige för ca 13000 år sedan. Dessa tidiga "svenska" var västliga jägare-samlare WHG (dvs ättlingar till Cromagnonerna). WHG och EHG blandade sig med varandra i Sverige och resultatet benämns SVG (svenska jägare-samlare). SVG försvann som separat folkgrupp när jordbrukare, och senare herdar, vandrade in i dagens Sverige under sten- och bronsålder.

Din haplogrupp I1 är en av de äldsta linjerna i Europa, och representerar den ursprungliga WHG-invandringen. När jordbrukarna och herdarna kom till Skandinavien "överlevde" en mycket liten grupp WHG i södra Skandinavien. Det är denna lilla grupp som du härstammar från.
Citera
2026-08-26, 10:04
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Du svarar fortfarande inte på hur du tror dig veta genom DNA att du är släkt mer Rollo av Normandie, som du hävdade tidigare i tråden.
Via mitt DNA är jag släkt med Ryska tsaren, ja så gott som alla kungahus i Europa samt Engelska kungafamiljen, de i sin tur härstammar från Wilhelm som erövrade England 1066 han var barn barn typ 4 led barn till Rollo. Så.
Har en släkting som gjort en väldigt grundlig analys av "vårat" DNA, inte sånt skit du ser på reklamen, utan en vida djupare analys. Därav min kunskap.
Citera
2026-08-26, 10:19
Moderator
Sun Rulers avatar
Enligt ett par olika DNA-sajter:
Ca 60% "pursvensk", resterande från Norge, Finland och Baltikum.
Citera
2026-08-26, 10:40
Medlem
LKKINGENs avatar
Idag är att vara svensk lika med svenskt pass.
För 30 år sedan fanns det mycket som beskrev en svensk.
Pålitlig, såg bra ut, blond med ljusa ögon, såg efter sitt land som var väldigt rent och säkert.
Sverige sågs som ett föredöme då vi hade en väldigt väl fungerande skola, sjukvård och äldrevård.
Grövre brott var sällsynta.
På många ställen när man var ute och reste och var svensk blev man väldigt väl välkomnad och i Tyskland räckte det med att vara svensk får att komma först i kön för en anställning.
Många uppfinningar kom från Sverige och många svenskar hade lyckats ta sig in på världens rikaste listan pga av sin uppfinningsrikedom som oftast berikade världen tex Tetra Pak och vad dom nu hette som uppfann skruvmejseln, gps m.m.

Idag finns inget av detta kvar i realiteten även om definitionen svensk fortfarande skulle kunna sägas vara aktuell så har att vara svensk nu blandats med att vara "svensk".
Det är 99 av 100 "svenskar" som begår brott utomlands även om alla i hela Europa vet vad en "svensk" är precis som alla tyskar vet vad en "tysk" är så säger det trots allt något om landet och därav är vi nu i bottenskiktet vad gäller anseende och brottsstatistik.

Det som en gång skiljde svensken från övriga Européer var att vi inte var så uppblandade, vi utvecklades ihop med Norge och Danmark till en mindre aggressive ras efter att vikingarna, som mest var danskar, och de svenska erövringskrigen i Europa klingade av.

Vi blev annorlunda, personlighet och vårt samhällsbyggande såg annorlunda ut än på många andra ställen vilket ledde fram till ett Sverige som poppade upp efter WW2 och som var på uppgång fram till tidigt 80 tal när Palme öppnade våra hjärtan och förfallet tog sin början om än inte lika uppenbart som idag.

Sveriga var en gång i tiden byggt av och för svenskar, idag byggs och underhålls det forfarande av svenskar men det är mest "svenskar" som skördar frukterna.
Citera
2026-08-26, 21:08
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
En gammal definition som använts inom släktforskning är en persons sexton anor.

En generation bakåt härstammar man från två personer.
Två generationer bakåt härstammar man från fyra personer.
Tre generationer bakåt härstammar man från åtta personer.
Fyra generationer bakåt härstammar man från sexton personer. Dessa är dina sexton anor.

Begreppet kommer ursprungligen från överklassen. Om alla dina sexton anor var adliga, så är du "ren adel".

Begreppet har sedan dess använts för att definiera annan "ren härstamning".

Om ingen av dina sexton anor är utländsk, så är du pursvensk eller "rent svensk".

Vallonerna kom på 1600-talet och dina sexton anor sträcker sig bara tillbaka 100-120 år innan du föddes.
Så om vallonerna är ert enda utländska påbrå så skulle jag utan tvekan säga att ni är "renrasiga" etniska svenskar.

Som någon annan påpekade så har ni typ 100 förfäder från 1600-talet, så vallonblodet utgör typ 1% av er genetik.
Hade missat att jag fått svar här, tack.
Citera
2026-08-27, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
En gammal definition som använts inom släktforskning är en persons sexton anor.

En generation bakåt härstammar man från två personer.
Två generationer bakåt härstammar man från fyra personer.
Tre generationer bakåt härstammar man från åtta personer.
Fyra generationer bakåt härstammar man från sexton personer. Dessa är dina sexton anor.

Begreppet kommer ursprungligen från överklassen. Om alla dina sexton anor var adliga, så är du "ren adel".

Begreppet har sedan dess använts för att definiera annan "ren härstamning".

Om ingen av dina sexton anor är utländsk, så är du pursvensk eller "rent svensk".

Vallonerna kom på 1600-talet och dina sexton anor sträcker sig bara tillbaka 100-120 år innan du föddes.
Så om vallonerna är ert enda utländska påbrå så skulle jag utan tvekan säga att ni är "renrasiga" etniska svenskar.

Som någon annan påpekade så har ni typ 100 förfäder från 1600-talet, så vallonblodet utgör typ 1% av er genetik.
Aj då, 15 svenskar och en norrbagge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in