Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Jo, men hur kan du se att du är släkt med just Rollo på det sättet, när ingen vet vilket DNA just han hade?
Det är haplogruppen man följer, inte enstaka individer. Y-DNA förändras inte från far till son. Du har alltså samma Y-DNA som din farfarsfarfarsfarfarsfarfarsfarfarsfarfarsfar (osv) hade. Alla andra kromosomers innehåll rearrangeras vid befruktningen, men Y-DNA förblir oförändrat. Man kan alltså följa haplogruppen bakat i tiden och se var förfäderna varit, baserat på arkeologiska fynd. Genom att analysera det övriga, autosomala DNA:t, kan man genom att jämföra hur olika avsnitt av kromosomerna ser ut också ta reda på vilken folkgrupp (från stenåldern/bronsåldern) ens förfäder tillhörde. Exemplevis kom min moderslinje från Turkiet och de anlände med kunskapen om jordbruk till Skandinavien för ca 4000 år sedan. Faderslinjen härstammat från Ukraina och kom hit betydligt senare efter att ha varit i Nederländerna och England fram till för 1500 år sedan. DNA-analyser visar också att jag har 2% Neanderthalgener

och ännu mindre av Denisova-gener.
Så det där med pursvensk... Den etniska grupp som varit längst i sverige är samerna, som härstammar från invandrade östliga jägare-samlare som anlände till Sverige norrifrån för runt 8000 år sedan.
De allra första människorna som tog sig till Sverige när inlandsisen började dra sig tillbaka kom vandrande över Öresund (som då var torrlagt) för 13000 år sedan. Dessa västliga jägare-samlare försvann när jordbrukare och herdar kom hit.
Jag är åtminstone europé, men svensk vet jag inte...