2026-08-24, 17:17
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenusKhan
Jag är helt med på att man vill skydda barn och jag trodde också att vacciner "självklart" var något där nyttan var större än riskerna i nästan alla fall, fast sen började jag kolla upp det lite närmare och frågade mig varför alla som verkligen satt sig in i frågan och forskat utanför läkemedelsbolagens egna såklart ensidigt vaccinpositiva information i de flesta fall blivit allt mer kritiska och började titta lite närmare på saken själv.
Nej, inbilla dig inte att antivaxxar-patrask på något vis utgör normen. Det gör de inte. I själva verket är de en extremt liten del, men tyvärr finns det nästan INGA exempel på antivaxxar-patrask som klarar av att föra debatt eller kritisera utan att ljuga. I princip kan man utgår från att ALLT som kommer från de stora desinformationscentralerna (med Childrens Health Defense i spetsen) är ren lögn och professionellt producerad desinformation som endast avser att lura svagbegåvade för att kunna tjäna pengar.

Citat:
En viktig grej jag fastnat på är: har du sett någon studie där man jämfört (t.ex.) MPR-vaccinerade barn mot en grupp som får riktig placebo över en längre tid? Jag har letat men inte hittat någon. Man menar att det är "oetiskt", men det verkar ju som att man inte vågar göra studierna för man är rädd för (eller vet) vad svaret kommer bli.
Det är inte bara oetiskt, det är olagligt. Varför skall ett barn tvingas ingå i ett försök där slupmen avgör om de får ett vaccin som skyddar dem mot en farlig sjukdom? Här måste man faktiskt ifrågasätta om du är DUM I HUVUDET? Hur tänker du?

Citat:
Många verkar ju ha överlämnat makten över sin riskbedömning till myndigheter som bevisligen är i knät på den industri som de ska "granska", t.ex. läkemedelsverket som ju finansieras till allra största delen av sagda bolag, hur kan det inte vara jäv och regulatory capture?
Nej, "myndigheten" är inte i "knät" på någon. Jag skulle snarare säga att den "myndighet" du pratar om är så total HATAD av läkemedelsbolagen just på grund av de extremt tighta och hårda kvalitetskrav som åläggs dem. Det är alltså PRECIS TVÄRTEMOT vad du fått för dig. Det där fattar du inget av, det är du för ointelligent för att begripa.

Citat:
Om vi låter McDonald's finansiera folkhälsomyndigheten, hur troligt är det att vi kommer höra att det är "fastslaget" att skräpmat är dåligt för folkhälsan då? här har samma företag som tillverkar vaccinen (och finansierar LMV/FHM) "slagit fast" att vaccin minsann är otroligt säkra och effektiva...
Nej, det var ingen vidare jämförelse. Jag skulle nsrare göra jämförelsen "om vi låter Återställ Våtmarker finansiera oljeindustrin, hur trorligt är det att priset på olja sjunker?". Du har så totalt dålig koll på vad som pågår att man blir full i skratt. NOLLA.

Citat:
Om nu ett vaccin är så säkert och effektivt, varför har man aldrig gjort en placebokontrollerad långtidsstudie mot saltlösning? det vore ju det bästa sättet att täppa till truten på alla "antivaxxare" men ändå verkar det inte som man vågar göra det, jag vet ju vad det säger mig åtminstone
Därför att det är helt meningslöst och dessutom farlig tilika olagligt. Men det fattar inte du för du är DUM I HUVUDET.

Citat:
Och om man aldrig gjort den jämförelsen, hur kan man då veta att riskerna är "extremt små"? Det är ju inte något man har täckning för alls, bara ett löst antagande.
Det finns hundratusentals studier i ämnet, kliniska försök, observationsstudier och post licensure trials (också mot saltlösning). Problemet är att du är totalt DUM I HUVUDET att du inte vill acceptera resultatet. Istället vill du att man skall genomföra studierna på något annat vis. På en tisdag. Med grön nål. Samtidigt som man hoppar baklänges och virkar grytlappar. Ni ointelligent antivaxxar-patrask kommer ALDRIG erkänna att ni har fel.

Citat:
Sen oavsett vad man tycker om vaccin så är det en extermt farlig princip att staten ska tvinga in något i ett friskt barns kropp mot föräldrarnas vilja? Att ge staten den makten över någons kropp har definitivt missbrukats förr och lär göra det igen så oavsett nytta bör tvång aldrig existera i en s.k demokrati.
Ingen har tvingat dig eller dina barn att vaccinera sig. Ge bara fan i att vaccinera dig själv och dina barn så är problemet löst. SJUNKER DET IN I LILLA DUMHUVUDET?

Citat:
Dessutom, om "forskningen" har tydligen gjort "sitt bästa" säger du, men "sitt bästa" inkluderar tydligen inte en enda placebokontrollerad långtidsstudie med saltlösning mot MPR. Den inkluderar inte studier som jämför helt ovaccinerade barn mot fullt vaccinerade.
Hur länge vil du att studien skall pågå? Vem skall blir utvald att riskera att dö? Var skall du få alla barn ifrån för att täcka alla dina jävla försök och ditt okunniga ointelligenta tramsande för att slippa erkänna att du har fel?

Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Och om man skall göra en randomiserad dubbelblind studie så skall man alltså samla ihop, hur många tycker du? Låt oss säga 10,000 för varje möjlig kombination och ordning (mindre än 5 000 vaccinerade barn i ett försök lär ju avfärdas). Det blir således 1 048 555 kliniska försök (man vill ju vara säker på att vaxxiiiiiiiiinet i en viss kombination inte leder till Autism, eller hur!!!).

Och så 10 000 personer i varje försök, det blir 10 485 550 000, d.v.s. drygt 10 miljarder barn i försöken.

Det känns faktiskt inte som att det största problemet är att du behöver tala om för 5 miljarder barn att de riskerar att dö i någon av alla de sjukdomar som de kommer exponeras för eftersom de inte fick något vaccin, men ändå.
Citera
2026-08-24, 17:28
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
"Bästa förmåga" betyder alltså här: så gott det går inom ramarna för ett system som inte vill ställa den frågan. Det är som att säga att en butiksinnehavare "efter bästa förmåga" kontrollerat sitt eget bokslut.

"slagit fast att fördelarna med mässlingvaccinet är mycket stora, medan riskerna med allvarliga biverkningar är extremt små"

Problemet: vem har "slagit fast"? Folkhälsomyndigheten. Samma myndighet som samtidigt driver vaccinationsprogrammet, utvärderar det, och marknadsför det.

Det är inte oberoende granskning, det är super-jäv. Om Coca-Cola "slog fast" att läsk är nyttigt vi skratta men här sväljer tydligen du och andra det helt okritiskt.
Men din dumma ointeliigenta pappskalle...har du samma känsla inför att betala skatt? Moms? Bensinskatt? Är du i själva verket någon som mutar bensinbolagen när du tankar? Är du DUM I HUVUDET? De regulatoriska mundigheterna betalas med medel som kommer fråm läkemedelsbolagen. Är det konstigt menar du? Vem skall betala EMAs verksamhet då, menar du? Dagisavgifterna? Att någon är så DUM I HUVUDET som du är fascinerande.

Citat:
Dessutom: att riskerna är "extremt små" är ett påstående som inte kan göras utan kontrollgrupp. Man kan inte mäta risken för kroniska immunologiska tillstånd efter MPR om man aldrig jämfört mot ovaccinerade. Det är bokstavligen omöjligt. Påståendet är ett löst antagande, inte ett fynd.
Nej, det är en empirisk slutsats, efter att ha testat ett läkemedel mot en kontrollgrupp - i flera steg samtidigt som man har ett antal förkliniska försök och toxikologiska rapporter att luta sig mot när man gör den slutgiltiga risk-nytta-bedömningen. Det är kompetens som ligger bakom detta, men det fattar inte du för du är DUM I HUVUDET.

Citat:
Problemet: definitionen av "farlig" är rätt relativt. I dagens Sverige är mässling obehaglig men extremt sällan dödlig. Före vaccination dog 1–2 barn per år i Sverige. Nu har ingen dött på över 10 år i hela Europa om jag minns rätt, så att kalla den "farlig" är väl att ta i, speciellt i jämförelse med explosionen av kroniska sjukdomar senaste åren som korrelerar exakt med expansionen av barnvaccinationsprogrammet, något man absolut inte vill ens utreda om det skulle kunna finnas något samband där. .
Dödigheten i mässlingen är 0.15% av smittade. ~20% kräver sjukhusvård.

Citat:
Sen som jag tidigare konstaterat, man kan inte säga hur "säkert" något är utan att jämföra det med placebo över lång tid, det är väl grundläggande vetenskap trodde jag.
Jo, det kan man, men det fattar inte du för du är DUM I HUVUDET.

Citat:
"Därför ska föräldrar inte kunna motsätta sig detta. Det är för barnets bästa!"
Problemet: Det där är ju inte vetenskap, det är snarare tvångs/fascism-ideologi, "för ditt eget bästa" är inte ett medicinskt argument. Historien är full av illdåd som motiverats med "för ditt eget bästa.", eller "för allas bästa", så extrem rödflagga där om någon använder det som argument.
Ingan skall få stoppa dig att inte vaccinera dig eller dina barn, det kan jag lova dig att både jag, skattebetalarna, vetenskapen och Darwin är överens om.

Citat:
Bara några små frågor, har väl ännu lite fler invändningar mot okritiskt tänkande vaccinförespråkare, speciellt de som vill införa TVÅNG, men det får räcka med de här, har du några bra invändningar mot detta så ska jag självklart inte vara låst mot att omvärdera min åsikt, men så som det ser ut i dagsläget skulle jag inte ge mina barn några MPR-vaccin (eller några alls faktiskt, förutom om vi åkte utomlands), och speciellt inte baserat på en tramsig mediehysteri som denna som bara verkar designad för att skapa (moral)panik och koppla bort folks logiskt tänkande hjärnor.
Som sagt, ingen skall tvinga dig att göra något du inte vill.

Citat:
Skulle det finnas vaccin där nyttan på ett säkert och oberoende sätt har bevisats överstiga riskerna skulle jag självklart inte ha något emot att ta dem eller ge dem till mina barn, är inte anti-vetenskaplig, däremot allergisk mot religiösa övertygelser utan vetenskaplig förankring, t.ex. "vaccin är säkert och effektivt och konsensus är att nyttan vida överväger riskerna"
Då föreslår jag att du vaccinerar både dig själv och dina barn, eftersom alla vacciner som marknadsförs är säkra och effektiva, något som man konstaterat efter att de testats mot placebo i randomiserade dubbelblinda studier.
Citera
2026-08-25, 16:07
Medlem
https://www.folkhalsomyndigheten.se/vara-amnesomraden/sjukdomsutbrott/massling-i-sverige-augusti-2026/
Citat:
Uppdatering 25 augusti 2026
31 fall av mässling med koppling till festivalen Urkult i Region Västernorrland, som pågick 30 juli–2 augusti, har rapporterats i Sverige. Majoriteten av fallen är barn i skolåldern och unga vuxna. De flesta av fallen har varit ovaccinerade mot mässling. Fallen har rapporterats från nio regioner: Gotland (2 fall), Jämtland Härjedalen (6 fall), Skåne (1 fall), Stockholm (9 fall), Sörmland (3 fall), Värmland (2 fall), Västerbotten (6 fall), Västernorrland (1 fall) och Västra Götaland (1 fall). Ett fall har rapporterats från Finland.
Citera
2026-08-26, 13:29
Medlem
Citat:
Herregud...

Men nog om sådana sorgligheter nu.

För er andra (t.ex. dig jag svarade) och er som är intresserade av sakfrågan och kan hålla en normal diskussion mellan någorlunda vuxna människor så:

20% som får mässlingen kräver sjukhusvård? Inte i Sverige inte, kanske i mörkaste Afrika? och med "sjukhusvård" så är det garanterat mest vätskeövervakning och inte inläggning på IVA som menas.

Den enda relevanta frågan man behöver ställa sig och som vi försöker få svar på (jag iaf) är väl om riskerna med sjukdomen är större eller mindre med riskerna med vaccinet mot det?

I länder med någorlunda standard på vården så kan man knappast kalla det för en "livsfarlig sjukdom" (fråga vilka äldre människor som helst) men visst, saknas grundläggande medicinsk kompetens så kanske nyttan överstiger risken, det kan jag tänka mig, men knappast i Sverige (eller något någorlunda utvecklat land).

Och nej, jag har letat och letat men inte hittat en enda placebokontrollerad långtidsstudie där MPR testats mot inert placebo/saltlösning och barnen följts upp för kroniska utfall över flera år (observationsstudier är inte placebokontrollerade försök och den som påstår något annat försöker bara förvilla och blanda ihop begreppen).

Etikargumentet håller inte. Det finns redan en stor population ovaccinerade barn i Sverige. Man kan följa dem prospektivt och jämföra med vaccinerade, inget etiskt hinder, ingen behöver "randomiseras till fara".

Att man ändå väljer att inte göra den studien från läkemedelsbolagens sida, trots att den skulle kunna avgöra frågan en gång för alla och ha en gyllende chans att "täppa till truten på de dårar som vågar vara tveksamma om risk/nytta-profilen", är minst sagt talande.

Man behöver inte "förvägra" några ytterligare stackars barn de fantastiska vaccinen, vara oetisk och enligt de religiöst troende döma dem till "svår sjukdom och död" om de inte välsignas med de enligt egen uppgift extremt felfria, säkra och effektiva sprutorna då det redan som tur är finns tiotusentals helt ovaccinerade barn att studera prospektivt.

Dvs inget etiskt hinder föreligger, ingen behöver riskera att fara illa p.ga. brist på vaccin, de barnen finns redan och de verkar minst lika levande och friska som de barn vars föräldrar p.ga. intellektuell lathet bara har följt med programmet som pådyvlats dem från BVC

Ingen har för övrigt bett om att testa varje kombination av varje vaccin. En enda studie: MPR mot saltlösning med långtidsuppföljning. Då krävs det inte "drygt 10 miljarder barn" eller miljoner försök, bara en studie (som fortfarande inte finns förstås).

Har inte mer tid att lägga på detta nu, vissa har vuxenjobb att sköta på dagarna, så för personer med den mentala åldern inne så är invändningar, frågor eller argument välkomna så kan jag ta dem i beaktande när jag ska besluta om vad som nu verkar bäst för mina barn, oavsett om det är sprutor eller inte.

För tro det eller ej, det går faktiskt före mitt behov att framhäva egot och "vinna" en pajkastning på ett anonymt forum.

Så koleriska dårar som inte kan skriva fler än ett par sammanhängande meningar utan att blanda in x antal okvädningsord undanbedes och kommer fortsättningsvis ignoreras.

Dödligheten är inte enorm i mässling, men man räknar väl med att någostans mellan 0,1% och 0,02% av de som insjuknar dör. Det blir mellan 20-100 barn varje år som kommer att dö i sverige om an man slutar med vaccinera. Och om 10% behöver vård (lågt räknat) så innebär det ändå runt 10 000 barn som kommer att behöva vård varje år. Skulle vara intressant att se hur vår sjukvård klarar av den belastningen. Sedan har vi såklart även en drös med rätt allvarliga komplikationer som kan uppstå vid en mässlingsinfektion:

Öroninflammation som i sällsynta fall kan ge permanent hörselnedsättning

Lunginflammation som även är den vanligaste orsaken till att barn dör. Har för mig att man räknar med att ca 5% av de som insjuknar drabbas av lunginflammation.

Hjärnhinneinflammation som kan leda till permanenta hjärnskador. Ovanlig komplikation, men med tanke på att det föds runt 100 000 barn i Sverige varje år så kommer runt 100 barn att drabbas av detta.

SSPE som är en fördröjd dödlig hjärnskjukdom som bryter ut efter ca 7-10 år. Också ovanlig, men man kan räkna med att åtminstone en handfull barn kommer att drabbas av detta varje år.

Sedan finns det också en risk att immunförsvaret försvagas under ett par år så att risken för allvarliga komplikationer när man drabbas av normalt ofarliga infektioner som influensa mm.

Så även om man tycker att det inte verkar så farligt med mässling så kommer en hel del barn att dö och en hel det kommer att få men för livet. Det måste man väga mot motviljan mot vaccin och de eventuella biverkningar som man upplever orsakas av vaccinet.

Lägger till en brassklapp om att jag plockar siffrorna ur huvudet från tidigare inlägg i ämnet, så kan vara värt att dubbelkolla. Men det gäller såklart även påståenden om att inläggningar/dödsfall bara gäller i mörkaste Afrika...
Citera
2026-08-27, 15:34
Medlem
2560ps avatar
Sex dumhuvuden som inte varit på festivalen smittade nu:

https://www.tv4.se/just-nu/7jcksi9SQMqHBJZc5Va4f9/sex-sjuka-i-massling-utanfor-festivalen
Citera
2026-08-28, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Sex dumhuvuden som inte varit på festivalen smittade nu:

https://www.tv4.se/just-nu/7jcksi9SQMqHBJZc5Va4f9/sex-sjuka-i-massling-utanfor-festivalen
Kan tycka att föräldrar som inte vaccinerat sina barn ska stå för vårdkostnaderna. Orimligt att vi ska dalta med dumhuvuden 2026.
Citera
2026-08-28, 12:04
Medlem
GenusKhans avatar
Citat:
Men din dumma ointeliigenta pappskalle...har du samma känsla inför att betala skatt? Moms? Bensinskatt? Är du i själva verket någon som mutar bensinbolagen när du tankar? Är du DUM I HUVUDET? De regulatoriska mundigheterna betalas med medel som kommer fråm läkemedelsbolagen. Är det konstigt menar du? Vem skall betala EMAs verksamhet då, menar du? Dagisavgifterna? Att någon är så DUM I HUVUDET som du är fascinerande.

Nej, det är en empirisk slutsats, efter att ha testat ett läkemedel mot en kontrollgrupp - i flera steg samtidigt som man har ett antal förkliniska försök och toxikologiska rapporter att luta sig mot när man gör den slutgiltiga risk-nytta-bedömningen. Det är kompetens som ligger bakom detta, men det fattar inte du för du är DUM I HUVUDET.

Dödigheten i mässlingen är 0.15% av smittade. ~20% kräver sjukhusvård.

Jo, det kan man, men det fattar inte du för du är DUM I HUVUDET.

Ingan skall få stoppa dig att inte vaccinera dig eller dina barn, det kan jag lova dig att både jag, skattebetalarna, vetenskapen och Darwin är överens om.

Som sagt, ingen skall tvinga dig att göra något du inte vill.

Då föreslår jag att du vaccinerar både dig själv och dina barn, eftersom alla vacciner som marknadsförs är säkra och effektiva, något som man konstaterat efter att de testats mot placebo i randomiserade dubbelblinda studier.

(ok, då försöker vi igen)

Herregud...

För er andra (t.ex. dig jag svarade tidigare innan skrikhalsen hoppade in här också) och er som är intresserade av sakfrågan och kan hålla en normal diskussion mellan någorlunda vuxna människor så:

20% som får mässlingen kräver sjukhusvård? Inte i Sverige inte, kanske i mörkaste Afrika? och med "sjukhusvård" så är det garanterat mest vätskeövervakning och inte inläggning på IVA som menas.

Den enda relevanta frågan man behöver ställa sig och som vi försöker få svar på (jag iaf) är väl om riskerna med sjukdomen är större eller mindre med riskerna med vaccinet mot det?

I länder med någorlunda standard på vården så kan man knappast kalla det för en "livsfarlig sjukdom" (fråga vilka äldre människor som helst) men visst, saknas grundläggande medicinsk kompetens så kanske nyttan överstiger risken, det kan jag tänka mig, men knappast i Sverige (eller något någorlunda utvecklat land).

Etikargumentet håller inte. Det finns redan en stor population ovaccinerade barn i Sverige. Man kan följa dem prospektivt och jämföra med vaccinerade, inget etiskt hinder, ingen behöver "randomiseras till fara".

Att man ändå väljer att inte göra den studien från läkemedelsbolagens sida, trots att den skulle kunna avgöra frågan en gång för alla och ha en gyllende chans att "täppa till truten på de dårar som vågar vara tveksamma om risk/nytta-profilen", är minst sagt talande.

Man behöver inte "förvägra" några ytterligare stackars barn de fantastiska vaccinen, vara oetisk och enligt de religiöst troende döma dem till "svår sjukdom och död" om de inte välsignas med de enligt egen uppgift extremt felfria, säkra och effektiva sprutorna då det redan som tur är finns tiotusentals helt ovaccinerade barn att studera prospektivt.

Dvs inget etiskt hinder föreligger, ingen behöver riskera att fara illa p.ga. brist på vaccin, de barnen finns redan och de verkar minst lika levande och friska som de barn vars föräldrar p.ga. intellektuell lathet bara har följt med programmet som pådyvlats dem från BVC

Ingen har för övrigt bett om att testa varje kombination av varje vaccin. En enda studie räcker: MPR mot saltlösning med långtidsuppföljning. Då krävs det inte "drygt 10 miljarder barn" eller miljoner försök, bara en studie (som fortfarande inte finns förstås). Är det nu så "oetiskt" så kan man ju alltid ta till prospektiva kohortstudier, funkade bra i rökningsfallet så varför inte här.
Senast redigerad av GenusKhan 2026-08-28 kl. 12:19.
Citera
2026-08-28, 12:18
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Herregud...

För er andra (t.ex. dig jag svarade) och er som är intresserade av sakfrågan och kan hålla en normal diskussion mellan någorlunda vuxna människor så:

Nu är det USA vi diskuterar. För närvarande är det 17% av samtliga fall i Pensylvania som krävt sjukhusvård. https://app.powerbigov.us/view?r=eyJrIjoiOGVkYzBiYjYtYTBhNy00MjVjLWFjZGQtM2Y 3NDc4NmYxYzBiIiwidCI6IjQxOGUyODQxLTAxMjgtNGRkNS05Y jZjLTQ3ZmM1YTlhMWJkZSJ9

Citat:
Riskerna med vaccinet är EN anafylaxi per en miljon doser. Motsvarande IFR för mässling är 1500 dödsfall per miljon smittade. Så 1 anafylaxi kontra 1500 döda. Det är väl bara DUKTIGA KILLEN som inte klarar den matematiken, och dessutom påstår sig vara den som kan räkna... man häpnar.

Citat:
Här är siffrorna för USA (inte "mörkaste Afrika").
Kod:

Mässlingen, USA 1950-2026				

År		Fall		Döda	IFR
1950		319124		468	0.15%
1951		530118		683	0.13%
1952		68377		618	0.90%
1953		449146		462	0.10%
1954		682720		518	0.08%
1955		555156		345	0.06%
1956		611936		530	0.09%
1957		486799		389	0.08%
1958		76394		552	0.72%
1959		406162		385	0.09%
1960		441703		380	0.09%
1961		423919		434	0.10%
1962		481530		408	0.08%
1963		385156		364	0.09%
1964		45883		421	0.92%
1965		261904		276	0.11%
1966		204136		261	0.13%
1967		62705		81	0.13%
1968		22231		24	0.11%
1969		25826		41	0.16%
1970		47351		89	0.19%
1971		75290		90	0.12%
1972		32275		24	0.07%
1973		26690		23	0.09%
1974		2294		20	0.87%
1975		24374		20	0.08%
1976		41126		12	0.03%
1977		57345		15	0.03%
1978		26871		11	0.04%
1979		13597		6	0.04%
1980		13506		11	0.08%
1981		3124		2	0.06%
1982		1714		2	0.12%
1983		1497		4	0.27%
1984		2587		1	0.04%
1985		2822		4	0.14%
1986		6282		2	0.03%
1987		3655		2	0.05%
1988		2296		3	0.13%
1989		18193		32	0.18%
1990		27786		64	0.23%
1991		9643		27	0.28%
1992		2237		4	0.18%
1993		312		0	0.00%
1994		963		0	0.00%
1995		309		2	0.65%

2000		85		1	1.18%
2001		116		1	0.86%
2002		41		0	0.00%
2003		56		0	0.00%
2004		37		0	0.00%
2005		66		0	0.00%
2006		55		0	0.00%
2007		43		0	0.00%
2008		140		0	0.00%
2009		71		0	0.00%
2010		63		0	0.00%
2011		220		0	0.00%
2012		55		0	0.00%
2013		187		0	0.00%
2014		667		0	0.00%
2015		188		0	0.00%
2016		85		0	0.00%
2017		120		0	0.00%
2018		381		0	0.00%
2019		1274		0	0.00%
2020		13		0	0.00%
2021		49		0	0.00%
2022		121		0	0.00%
2023		59		0	0.00%
2024		285		0	0.00%
2025		2289		3	0.13%
2026*		2777		2	0.07%
Utbrottet 1989-1991 ger en bra bild av vad som kommer. Men det fattar inte DUKTIGA KILLEN.

Citat:
Och nej, jag har letat och letat men inte hittat en enda placebokontrollerad långtidsstudie där MPR testats mot inert placebo/saltlösning och barnen följts upp för kroniska utfall över flera år (observationsstudier är inte placebokontrollerade försök och den som påstår något annat försöker bara förvilla och blanda ihop begreppen).
Nej, någon sådan kommer aldrig utföras eftersom det skulle vara olagligt .Det har jag ju redan förklarat för DUKTIGA KILLEN. (FB) Konspirationen bakom barnvacciners orsak till autism.

Citat:
Det är knappast "randomiserat" då, eller hur?? Men det fattar inte DUKTIGA KILLEN?

Citat:
Man får inte göra någon sådan studie, eftersom det skulle vara olagligt. Det har jag ju redan förklarat för DUKTIGA KILLEN.

Citat:
Ingen har för övrigt bett om att testa varje kombination av varje vaccin. En enda studie: MPR mot saltlösning med långtidsuppföljning. Då krävs det inte "drygt 10 miljarder barn" eller miljoner försök, bara en studie (som fortfarande inte finns förstås).
Man får inte göra någon sådan studie, eftersom det skulle vara olagligt. Det har jag ju redan förklarat för DUKTIGA KILLEN.

Citat:
Har inte mer tid att lägga på detta nu, vissa har vuxenjobb att sköta på dagarna, så för personer med den mentala åldern inne så är invändningar, frågor eller argument välkomna så kan jag ta dem i beaktande när jag ska besluta om vad som nu verkar bäst för mina barn, oavsett om det är sprutor eller inte.
Lycka till, ingen bryr sig, men tack för att du tog dig tid att meddela för oss andra vad alla redan vet - man gör som man själv väljer (med det lilla tillägget att DU inte vill att andra skall få välja utan att du skall sitta och antivaxxar-patraska , ljuga snacka skit och sprida desinformation.

Hör av dig när du vill diskutera trådens ämne, DUKTIGA KILLEN, vilket i det här fallet var vilka politiska aspekter mässlingsepidemin kan komma att få.
Citera
2026-08-28, 12:44
Medlem
GenusKhans avatar
Citat:
Nu är det USA vi diskuterar. För närvarande är det 17% av samtliga fall i Pensylvania som krävt sjukhusvård. https://app.powerbigov.us/view?r=eyJrIjoiOGVkYzBiYjYtYTBhNy00MjVjLWFjZGQtM2Y 3NDc4NmYxYzBiIiwidCI6IjQxOGUyODQxLTAxMjgtNGRkNS05Y jZjLTQ3ZmM1YTlhMWJkZSJ9

Riskerna med vaccinet är EN anafylaxi per en miljon doser. Motsvarande IFR för mässling är 1500 dödsfall per miljon smittade. Så 1 anafylaxi kontra 1500 döda. Det är väl bara DUKTIGA KILLEN som inte klarar den matematiken, och dessutom påstår sig vara den som kan räkna... man häpnar.

Här är siffrorna för USA (inte "mörkaste Afrika").
Kod:

Mässlingen, USA 1950-2026				

År		Fall		Döda	IFR
1950		319124		468	0.15%
1951		530118		683	0.13%
1952		68377		618	0.90%
1953		449146		462	0.10%
1954		682720		518	0.08%
1955		555156		345	0.06%
1956		611936		530	0.09%
1957		486799		389	0.08%
1958		76394		552	0.72%
1959		406162		385	0.09%
1960		441703		380	0.09%
1961		423919		434	0.10%
1962		481530		408	0.08%
1963		385156		364	0.09%
1964		45883		421	0.92%
1965		261904		276	0.11%
1966		204136		261	0.13%
1967		62705		81	0.13%
1968		22231		24	0.11%
1969		25826		41	0.16%
1970		47351		89	0.19%
1971		75290		90	0.12%
1972		32275		24	0.07%
1973		26690		23	0.09%
1974		2294		20	0.87%
1975		24374		20	0.08%
1976		41126		12	0.03%
1977		57345		15	0.03%
1978		26871		11	0.04%
1979		13597		6	0.04%
1980		13506		11	0.08%
1981		3124		2	0.06%
1982		1714		2	0.12%
1983		1497		4	0.27%
1984		2587		1	0.04%
1985		2822		4	0.14%
1986		6282		2	0.03%
1987		3655		2	0.05%
1988		2296		3	0.13%
1989		18193		32	0.18%
1990		27786		64	0.23%
1991		9643		27	0.28%
1992		2237		4	0.18%
1993		312		0	0.00%
1994		963		0	0.00%
1995		309		2	0.65%

2000		85		1	1.18%
2001		116		1	0.86%
2002		41		0	0.00%
2003		56		0	0.00%
2004		37		0	0.00%
2005		66		0	0.00%
2006		55		0	0.00%
2007		43		0	0.00%
2008		140		0	0.00%
2009		71		0	0.00%
2010		63		0	0.00%
2011		220		0	0.00%
2012		55		0	0.00%
2013		187		0	0.00%
2014		667		0	0.00%
2015		188		0	0.00%
2016		85		0	0.00%
2017		120		0	0.00%
2018		381		0	0.00%
2019		1274		0	0.00%
2020		13		0	0.00%
2021		49		0	0.00%
2022		121		0	0.00%
2023		59		0	0.00%
2024		285		0	0.00%
2025		2289		3	0.13%
2026*		2777		2	0.07%
Utbrottet 1989-1991 ger en bra bild av vad som kommer. Men det fattar inte DUKTIGA KILLEN.

Nej, någon sådan kommer aldrig utföras eftersom det skulle vara olagligt .Det har jag ju redan förklarat för DUKTIGA KILLEN. (FB) Konspirationen bakom barnvacciners orsak till autism.

Det är knappast "randomiserat" då, eller hur?? Men det fattar inte DUKTIGA KILLEN?

Lycka till, ingen bryr sig, men tack för att du tog dig tid att meddela för oss andra vad alla redan vet - man gör som man själv väljer (med det lilla tillägget att DU inte vill att andra skall få välja utan att du skall sitta och antivaxxar-patraska , ljuga snacka skit och sprida desinformation.

Hör av dig när du vill diskutera trådens ämne, DUKTIGA KILLEN, vilket i det här fallet var vilka politiska aspekter mässlingsepidemin kan komma att få.

Fick återposta p.ga. "felaktigt citat" så jag hann inte editera klart inlägget ovan innan du högg...

Men ok, vi är visst något ute och svänger lite från ämnet då, båda två, så du kan få äran av ett sista kort svar då innan fredagen har betydligt trevligare saker i sitt sköte än dig, vilket iofs innefattar i princip allting så det sa väl inte så mycket kanske

Tack så mycket för den fina IFR-tabellen och spännande anafylaxisiffra. Intressant läsning, och ja, människor kan dö i mässlingen, den är inte ofarlig, om än inte speciellt många och speciellt inte utanför mörkaste Afrika-miljöer. I modern tid med modern sjukvård är ju dödligheten närmast noll.

Och du har fortfarande inte svarat på det som ju som bekant är det mest intressanta: Vad har vi för långtidsdata för kroniska utfall av MPR?

Du säger att vaccinets risk är "en anafylaxi per miljon", som om det skulle vara den enda minimala risken. Jag pratar om autism, autoimmuna sjukdomar, neurologiska tillstånd som debuterar månader eller år efter vaccination, inte anafylaxi, eller "lite ont i armen och feber". Du ignorerar ju kroniska skador helt.

Så har DUKTIGA KILLEN några data på hur många vaccinerade barn som utvecklar ett kroniskt tillstånd inom t.ex. fem år, jämfört med ovaccinerade barn? det vore intressant att se isf!

Ha en trevlig helg och fastna inte på kontoret för länge nu
Senast redigerad av GenusKhan 2026-08-28 kl. 12:46.
Citera
2026-08-28, 12:48
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ok, vi är visst något ute och svänger från ämnet då, båda två... så du kan få äran av ett sista kort svar då innan fredagen har betydligt trevligare saker i sitt sköte än dig, vilket iofs innefattar i princip allting så det sa väl inte så mycket kanske

Tack så mycket för den fina IFR-tabellen och spännande anafylaxisiffra. Intressant läsning, och ja, människor kan dö i mässlingen, den är inte ofarlig, om än inte speciellt många och speciellt inte utanför mörkaste Afrika-miljöer. I modern tid med modern sjukvård är ju dödligheten närmast noll.
Nej, inte särskilt ofarligt, i runda slängar ~0.15% av smittade dör i mässlingen. ~20% hamnar på sjukhus.

Citat:
Och du har fortfarande inte svarat på det som ju som bekant är det mest intressanta: Vad har vi för långtidsdata för kroniska utfall av MPR?
Massvis. Men det fattar inte DUKTIGA KILLEN.

Citat:
Du säger att vaccinets risk är "en anafylaxi per miljon", som om det skulle vara den enda minimala risken. Jag pratar om autism, autoimmuna sjukdomar, neurologiska tillstånd som debuterar månader eller år efter vaccination, inte anafylaxi, eller "lite ont i armen och feber". Du ignorerar ju kroniska skador helt.
Det finns inga studier som visar på några kroniska skador. Det har utförts studier på miljontals barn. Men det fattar inte DUKTIGA KILLEN.
Citera
2026-08-28, 13:00
Medlem
GenusKhans avatar
Citat:
Nej, inte särskilt ofarligt, i runda slängar ~0.15% av smittade dör i mässlingen. ~20% hamnar på sjukhus.

Massvis. Men det fattar inte DUKTIGA KILLEN.

Det finns inga studier som visar på några kroniska skador. Det har utförts studier på miljontals barn. Men det fattar inte DUKTIGA KILLEN.

Är mest intresserad av Sverige (och eventuellt Europa här nu), och här är det inga 0,15% som dör av mässlingen inte. Får gå långt tillbaka för att hitta ett enda dödsfall här.

Men länka då till dessa massvis av långtidsdata, eller åtminstone lite av den, du som har sån nördkoll på branchen, alla databaser osv osv. Jag lovar att läsa när tid finns.

Och vilka studier visar då på den totala avsaknaden av några kroniska skador? utförda av någon åtminstone på pappret oberoende part?
Citera
2026-08-28, 13:08
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Är mest intresserad av Sverige (och eventuellt Europa här nu), och här är det inga 0,15% som dör av mässlingen inte. Får gå långt tillbaka för att hitta ett enda dödsfall här.
Jag har länkat till dödsfallen i Sverige. VI har haft 477 fall de senaste 25 åren och av dessa är det 5 som dött. Det gör 1.05% som avlider. Men det här fattar inte du för du är DUM I HUVUDET!

Kod:
År     Fall
2000	58
2001	5
2002	9
2003	3
2004	5
2005	13
2006	19
2007	1
2008	25
2009	3
2010	6
2011	26
2012	30
2013	51
2014	26
2015	22
2016	3
2017	41
2018	43
2019	20
2020	5
2021	0
2022	5
2023	11
2024	38
2025	9

Citat:
Men länka då till dessa massvis av långtidsdata, eller åtminstone lite av den, du som har sån nördkoll på branchen, alla databaser osv osv. Jag lovar att läsa när tid finns.
Sök själv, det här är ingen sökmotor. Däremot är PubMed en sökmotor. Om du inte klarar av att använda en sökmotor bör du nog inte debattera saken.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=mpr+vaccine+unvaccinated

Citat:
Och vilka studier visar då på den totala avsaknaden av några kroniska skador? utförda av någon åtminstone på pappret oberoende part?
Alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in