Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Nej jag menade inte en CRT-studie - jag menade en "randomiserad, placebokontrollerad långtidsstudie" precis som du efterlyste.
OK, då hoppar vi till nästa tuva och tittar på en prospektiv kohortstudie istället trots att det inte är vad du efterfrågade..
Problemet med en sådan studie blir ju i detta fall att deltagarna (eller deras föräldrar) redan gjort ett aktivt val. Dvs många som inte tagit vaccinet har redan inställningen att de inte litar på läkemedelsbolag/vårdinrättningar, och många kan vara religiösa som ser sjukdomar som guds straff och därför hellre skulle dras med en massa åkommor än att erkänna för forskare att de är sjuka.
Det blir lite som att fråga troende och icke-troende på tarotkort ifall dessa fungerar och sedan dra slutsatsen att de faktiskt fungerar alldeles utmärkt i 50% av fallen..
Får väl inse att någon RCT-studie knappast är praktisk görbar ja, men om det räcker med prospektiv kohortstudie i rökningsfallet så borde det väl räcka i vaccinfallet.
Angående ev. bias så kan man väl hantera det rätt väl med korrekt matchning och justering. Till skillnad från "tarotkortsstudien" så är utfallen väldigt mycket mer objektiva och ingen subjektiv tro, en astmadiagnos eller autoimmun sjukdom står ju i journalen oavsett vad föräldern har för tro om saken, man kan knappast "tro bort"' en diagnos på en kronisk sjukdom.
Citat:
Jodå - kohortstudier accepteras även för vacciner, (t.ex.
här ) - dock, när sambandet mellan rökning och lungcancer fastslogs så baserades det inte enbart på en enda kohortstudie utan på ett flertal kohort- och fallstudier samt annan forskning.
On January 11, 1964, Luther L. Terry, M.D., Surgeon General of the United States, released Smoking and Health: Report of the Advisory Committee of the Surgeon General of the Public Health Service.
This report, written at the request of President John F. Kennedy, was in response to the evidence on smoking and lung cancer that had been accumulating since the 1950s. On the basis of more than 7,000 articles in the biomedical literature relating to smoking and disease that were available at the time, the Advisory Committee concluded that cigarette smoking is:
• Associated with 70% higher all-cause mortality rates among men
• A cause of lung cancer and laryngeal cancer in men
• A probable cause of lung cancer in women
• The most important cause of chronic bronchitis
Nu var det ju faktiskt du själv som klagade på att du inte kunnat hitta några sådana studier - inte jag...
Jo precis, den rapporten byggde ju på kohortstudier och inte randomisering, men det är ju lite konstigt varför vi har över 7000 artiklar om rökning men typ inga som jämför helt vaccinerade mot helt ovaccinerade barn? Svaret måste väl vara att ingen vill ställa den frågan för att den ger "fel" svar antar jag?
Det är väl inte brist på data heller, bara kolla försäkringsdatabaser, hälsojournaler etc, man skulle kunna jämföra helt ovaccinerade mot vaccinerade barn imorgon med befintlig data.
Sen så menade jag bara att det inte finns någon RCT nej vilket också gör "bevisad säkerhet"-påståenden ogrundade.
Påpekade också att om man inte kan göra RCT så är ju kohortstudien lösningen på det och den görs inte heller. (offentligt åtminstone? möjligt att man redan gjort och begravt den så som Henry Ford-studien som Dick-Jerker pratar om här ovanför. Han har en del bra poänger också tycker jag, eller vad tycker du?)
Som sagt så finns det redan tiotusentals ovaccinerade barn i Sverige. En prospektiv kohortstudie som matchar dem mot vaccinerade barn tycker jag verkar helt genomförbar, etiskt oproblematisk samt skulle kunna besvara risk/nytta-frågan. Varför tror du att man inte vill göra någon sådan?
Ser ett uppenbart svar som sagt, att det är omöjligt att manipulera fram "rätt" resultat och då stoppar man huvudet i sanden och vägrar göra någon. Hade man kunnat visa på att nyttan överstiger riskerna hade det som sagt basunerats ut med pompa och ståt i varenda offentlig kanal överallt hela tiden...