Igår, 11:50
Medlem
Hur kommer det sig att man kan ha en känsla av att vara snäll bara genom att vara? Särskilt när det inte alls stämmer överens med andras uppfattning om en som person. Andras uppfattning är den rakt motsatta.
Citera
Igår, 11:59
Medlem
Det finns ju två möjligheter: Antingen har du en skev självbild, eller så har andra fel bild av dig. Det är ju inte helt lätt att utröna vilket som är sant men av egen erfarenhet så kan jag tipsa om att det oftast handlar om en skev självbild. Självförhärligande är ju en mänsklig paradgren och oddsen att alla andra har fel är ganska låga.
Citera
Igår, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Det finns ju två möjligheter: Antingen har du en skev självbild, eller så har andra fel bild av dig. Det är ju inte helt lätt att utröna vilket som är sant men av egen erfarenhet så kan jag tipsa om att det oftast handlar om en skev självbild. Självförhärligande är ju en mänsklig paradgren och oddsen att alla andra har fel är ganska låga.

Rent objektivt utifrån mitt beteende stämmer snällheten inte riktigt med hur jag är. Men jag känner mig ändå snäll, innerst inne.
Citera
Igår, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av secretary
Rent objektivt utifrån mitt beteende stämmer snällheten inte riktigt med hur jag är. Men jag känner mig ändå snäll, innerst inne.
Ja, då är du nog snäll, innerst inne. Kanske vore bra att det fick komma till uttryck?
Citera
Igår, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, då är du nog snäll, innerst inne. Kanske vore bra att det fick komma till uttryck?

Svårt att säga. Men visst vill jag att denna snällhet som jag känner att jag har innerst inne kommer till uttryck oftare.
Citera
Igår, 12:13
Medlem
Citat:
Hur kommer det sig att man kan ha en känsla av att vara snäll bara genom att vara? Särskilt när det inte alls stämmer överens med andras uppfattning om en som person. Andras uppfattning är den rakt motsatta.
Kan du ge exempel på något snällt du gör, men som inte uppfattas så av andra?
Citera
Igår, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kan du ge exempel på något snällt du gör, men som inte uppfattas så av andra?

Saken är den att jag känner mig innerst inne snäll bara genom att vara. Tyvärr kommer det sällan till uttryck.
Citera
Igår, 12:18
Medlem
Citat:
Saken är den att jag känner mig innerst inne snäll bara genom att vara. Tyvärr kommer det sällan till uttryck.
Att bara vara är inte att vara snäll.
Citera
Igår, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Att bara vara är inte att vara snäll.

Men det är så jag känner.
Citera
Igår, 12:22
Medlem
Citat:
Andras uppfattning är den rakt motsatta.

Vad har andras "uppfattning" av dig varit mer specifikt, och hur har du märkt att andra haft denna uppfattning?
Citera
Igår, 12:23
Medlem
mikaelss avatar
Det kanske är för att du, enligt din andra tråd, är ett otacksamt svin?
(FB) Att vara ett otacksamt svin och offer för konsekvenser
Citera
Igår, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det kanske är för att du, enligt din andra tråd, är ett otacksamt svin?
(FB) Att vara ett otacksamt svin och offer för konsekvenser

Ja, det har nog en viss inverkan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här