2026-08-25, 06:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Det är inte skattesatsen som är viktig, det är skatteintäkterna.
Du skriver återigen att skatten är för låg för "de rika".
Vad är låg skatt och vilka är "de rika"?
Ja, i USA är skatten alldeles för låg för de rika och höginkomsttagare, och belastar statsskulden svårt.
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Ingen av de du beskrev är en av "de rika", de är helt vanliga medelsvenssons, moderna (löne)slavar. De rika är sådana som bränner de livsinkomsterna för dina exempel på en helg.

Buffet beskrev väl läget i usa som galet med att hans sekreterare betalade många gånger mer skatt i $ inte % per år än vad han själv gjorde.

De rika betalar inte fastighetsskatt, de kommer undan det med skatteplanering. Fastighetsskatt är för vanliga människor så som vaktmästare och läkare.
Verkar som användaren inte förstår konceptet rik eller höginkomsttagare, eller bara låtsas om annat av en outgrundlig anledning.
Själv förstår jag inte ens vad användaren vill ha sagt då, försöker hen inbilla sig skatten kanske tom är för hög?

En annan har ju sett hur donalds skattesänkningar blir till att de får låna pengar för den, första svängen var det $2 biljoner de fick låna.
Denna gången vet jag inte hur mycket, men den gamla är ju kvar, så antar den kostar på fortfarande och genererar ett måste att låna.

Även intressant teori, höj inte skatten, det kommer aldrig hjälpa.(Och detta med låg skatt är värt och nämna, så de inte inbillar sig överdriven skatt så påstår jag samma, nope, bara deras löjligt låga skatt pratar jag om här.)
Citera
2026-08-25, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 19nml28
Det är skuld vs. BNP som gäller. Sedan är USA:s hushållsskulder relativt låga jämfört med Europa.

Highest Debt-to-GDP Ratios

Japan: ~237% to 264%
Singapore ~150%
Italy: ~144%
United States: ~126%
France: ~113%
Canada: ~111%

Ja och hur skulden utvecklas och i viss mån faktiskt gått till. Sedan kan jag inte påstå jag hört någon säga Italiens eller Japans situation är positiv.
Hushållsskulder är ju också något som kan vara ett stort problem, vi i Sverige ligger dessvärre dåligt till där på ca 83-84% av BNP, varför tror ni folk får skrämselhicka av räntan? Amerikanarna har runt 65% av BNP vilket är klart lägre än oss men också högre än större delen av Europa.
https://tradingeconomics.com/country-list/households-debt-to-gdp?continent=europe
Citera
2026-08-25, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Den utländska andelen av statsskulden är 30–32 % och det är inget undantag.

USA har levt över sina tillgångar sedan regeringsöverskotten under Clinton.

USA kan själva lösa sin statsskuld genom en annan skattepolitik.
Bara räntan är på ca 1000 miljarder /år. Det är en rejäl kursändring i skattepolitiken som krävs och ingen amerikan kommer rösta för detta.
Citera
2026-08-25, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Exakt, vad gör man?
Finns ingen enkel och smärtfri lösning
Centralbanken kommer att börja köpa statsobligationer av staten och sedan makulera dem så att de inte hamnar på någon balansräkning.

Det är den enkla lösningen, Det är den lösning som alltid används. Inte bara av USA. I Frankrike kräver Bardella att ECB skall göra samma sak...

Smärtfritt blir det inte givetvis.

Det kommer dock att göra världen fredligare på sikt. Amerikanska staten kommer aldrig att kunna bedriva så många meningslösa krig om de måste övertala befolkningen att betala dem via skatten. Alla krig bygger på att amerikanska staten kan låna billigt....
Citera
2026-08-25, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFredrik
Tror inte vi är så långt efter med allt valfläsk som delats ut....

Sverige ligger bra till.

Men USA, frankrike, Italien, Kanada, Japan, Storbritannien, Spanien och snart kanske också Tyskland ligger inte så bra till.

Dessa som ska stimulera världsekonomin inklusive Sverige när nästa finanskris kommer. Det kommer att göra ont tror jag om inte Ai vänder på steken. Svenskar är överbelånade gentemot bankerna istället, då kommer också statskulden att skena.
Senast redigerad av 1ulvius9 2026-08-25 kl. 07:21.
Citera
2026-08-25, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomat
Någon som vågar sig på en gissning hur det kan påverka börsen framöver. Tänker kommande 10 år, 20 år, 30 år?

Att något brakar sönder imorgon är ju osannolikt. Men USA behöver helt klart vända den här trenden.

Demokraterna och SCOTUS tvingar ju nu USA att betala ut pengar till utländska storföretag, "tullåterbetalningar", alltså detta bara för att försöka skada Trump som inte bryr sig.

De kommer inte att kunna enas om något är slutsatsen.

Krig och att beslagta andras tillgångar alternativt att inflatera bort skulden är nog de enda "lösningarna".

Euron måste nog överges i Europa.
Citera
2026-08-25, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jo Biden ökade skulden med 30,5%.

DumTrump är uppe i 8,6% under sin nuvarande andra period. Under första ökade den 39,1%, mycket drivet av kriget i Afghanistan som Trump såg till att börja avveckla. Kriget avslutades helt under Biden.

Rätt ska va rätt. Hade Biden fortsatt kriget hade skulden varit ännu större.
https://www.us-debt-clock.com/
Om nu rätt ska vara rätt är det inte då missvisande och även oärligt att jämföra Trumps knappt halvfärdiga mandatperiod med Bidens färdiga samt ignorera det faktum att procent av statsskulden idag är mer räknat i faktiskt kapital än den var efter samma period under Biden, då statsskulden vuxit sedan dess?
Citera
2026-08-25, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghyld
Känns som det är lite goddag yxskaft på den här trådstarten.

USA:s statsskuld når nämligen nytt rekord varje år, varje dag och tom varje sekund oavsett president.

Det är alltså inget unikt med Trumps politik även om han ljög om att han skulle driva en politik för att vända på detta.

President Statsskuld vid start Vid slut/nu Ökning Procent
Obama 2009–2017 $10,63T $19,95T +$9,32T +87,7 %
Trump 2017–2021 $19,95T $27,75T +$7,80T +39,1 %
Biden 2021–2025 $27,75T $36,21T +$8,45T +30,5 %
Trump 2025–18 aug 2026 $36,21T $40,05T +$3,84T +10,6 %

Siffrorna bygger på Treasury-data för Total Public Debt Outstanding.
Det unika med Trump är att han lovade att eliminera statsskulden samtidigt som han försökt att länsa skattkistan själv för personlig vinning.
Citera
2026-08-25, 08:53
Medlem
RutgerFuchss avatar
Ytterligare ett bevis på att Trump är det sämsta som hänt västvärlden på 80 år. Kina, Ryssland och Iran ler skadeglatt och gnuggar sina händer, medan Flashbacks aningslösa Trumprunkare springer iväg med svansen mellan benen.
Citera
2026-08-25, 09:01
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Sedan har usa inga vänner längre, de får klara av sin situation själv. Kan bli interna oroligheter i landet.

Tänk dig ett USA med tiotusentals (eller mer) bittra avskedade desperata ex-militärer på gatorna efter att USA tvingats karva rejält i sin militärbudget...
Citera
2026-08-25, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Ytterligare ett bevis på att Trump är det sämsta som hänt västvärlden på 80 år. Kina, Ryssland och Iran ler skadeglatt och gnuggar sina händer, medan Flashbacks aningslösa Trumprunkare springer iväg med svansen mellan benen.

Jag avskyr Trump som pesten men varje president har ökat statsskulden dramatiskt ( i modern tid åtminstone). Kinas valuta är indirekt peggad till USD (och andra valutor) och Rysslands valuta är kass, så de tjänar inte direkt på att USAs skuld ökar. Med det sagt är jag med dig i att kasta skit på Trump-fansen som t.ex va så exalterade över Doge och hur slöseriet minsann skulle försvinna och statsskulden skulle tas på allvar osv osv. Vill att ni tar ett djupt andetag och säger till er själva "jag är helt bränd och det är okej".

Ni är för övrigt många här inne med starka åsikter utan att förstå er på hur skuld- och valutamarknaden fungerar öht. Så länge världen har dollarn som reservvaluta så är dollarn kung och alla får anpassa sig. Och vi är inte i närheten av ett realistiskt alternativ. Det viktigaste för en reservvaluta är att den är pålitlig och likvid och där har USD ingen konkurrens, även om vi börjat se lite sprickor här och där i tilliten.
Citera
2026-08-25, 09:35
Medlem
knarkhitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bossemagik
Jag avskyr Trump som pesten men varje president har ökat statsskulden dramatiskt ( i modern tid åtminstone). Kinas valuta är indirekt peggad till USD (och andra valutor) och Rysslands valuta är kass, så de tjänar inte direkt på att USAs skuld ökar. Med det sagt är jag med dig i att kasta skit på Trump-fansen som t.ex va så exalterade över Doge och hur slöseriet minsann skulle försvinna och statsskulden skulle tas på allvar osv osv. Vill att ni tar ett djupt andetag och säger till er själva "jag är helt bränd och det är okej".

Ni är för övrigt många här inne med starka åsikter utan att förstå er på hur skuld- och valutamarknaden fungerar öht. Så länge världen har dollarn som reservvaluta så är dollarn kung och alla får anpassa sig. Och vi är inte i närheten av ett realistiskt alternativ. Det viktigaste för en reservvaluta är att den är pålitlig och likvid och där har USD ingen konkurrens, även om vi börjat se lite sprickor här och där i tilliten.
Helt rätt! Pajkastning på ett svenskt forum över amerikanska partigränser är fan peak retard.
Som ett gäng sub-85-iq-slödder på en WWE-match.

Det enda USD håller på att tappa är rollen som värdebevarare, rollen som universell enhet för räkenskaper går ingenstans.

Köp guld, aktier och fastigheter och strunta i vad de korrupta, hjärndöda ruttna politikerna yrar om oavsett sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in