2026-08-24, 18:23
Medlem
En större amerikansk statsskuld och dyrare ränta gör att USA behöver låna ännu mer
för att betala räntor och amorteringar, med risk för en snabbt nedåtgående spiral.
https://www.svd.se/a/7pyjJo/usa-langrantor-rekordhoga
Citera
2026-08-24, 18:27
Medlem
Kul att man inte hör några Vatniks prata om Bricks längre, undra varför
Citera
2026-08-24, 18:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFredrik
Tror inte vi är så långt efter med allt valfläsk som delats ut....
Kan du förklara lite närmare?
Vår stadskuld är låg och vår ekonomi stark. Vi måste ju trots allt jämföra oss med eu länderna.
Citera
2026-08-24, 19:10
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det mesta betalades via militärbudgeten, och debt-clock visade inget alls om vad du pratade om.
Och Afghanistan kan även då vara en av de dyraste, finns inget som hindrar alls.
Så varför du hade det med som "argument" är en gåta.
USA's totala skuld är på 40,1T. Kriget i Afghanistan kostade 2,3T. Alla krig tillsammans genom historien 22,69T.

Jag är medveten om att folk brukar rynka på näsan åt USA's krigskostnader och kalla det kaffepengar. Men jag hör inte till dom. Ni kan ha rätt och jag fel.

Även om WWII kostade mest, så har väst vunnit på att USA gick med. Vissa krig måste utkämpas.
Citera
2026-08-24, 19:13
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
First of all the quote of mr.Wilson is real. Here it is in the original book on page 111 (page 116 in web-viewer) https://archive.org/details/WoodrowWilsonTheNewFreedom/page/n115/mode/2up

For those who need another link you can use Cornell University (https://newcatalog.library.cornell.edu/catalog/3113005#)

Please quit gatekeeping information and allow quotes which can be found in their entirety in places like the National Economy and the Banking System to be posted onto Wikipedia. It is frightening and concerning that you would repeatedly remove this information strictly because you believe it's conspiratorial.
https://en.wikipedia.org/wiki/Talk%3AFederal_Reserve_Act
Va..? Nu har jag läst sidorna 110-111 två gånger och hittar inte alls ditt citat. Kan du möjligen vara ännu tydligare och ange både sida och radnummer där ditt citat börjar? Dvs början på "I am a most unhappy man..."?

Och du, att be om källor är verkligen ingen jäkla "gatekeeping".
Citera
2026-08-24, 19:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gerrard89
Den orange-sminkade mannen som är känd för att inte betala sina fakturor och för att driva sina affärer i konkurs har som president sett till att landets statsskuld nått rekordnivå.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/aJaVJ5/usa-s-statsskuld-pa-rekordniva

Hur kommer detta sluta?

Amen vafan
Nu drar jag ett sms-lån för att fira.
Citera
2026-08-24, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Vad fan spenderar de det ens på? Det roliga i kråksången är att TROTS att de måste betala för sjukvården är lägger den federala staten mer än vi gör/capita. Där kan man snacka uselt spenderade skattedollar.
Ja det amerikanska sjukvårdssystemet är dessvärre (med hänsyn till det amerikanska folket) mycket dåligt på att leverera vård till folket för bra pengar, även om man tar hänsyn till att säker kostar mer där generellt. Detta systemet är så ingrott att man nog inte kommer se enorma förändringar till det bättre på länge.

Citat:
Ursprungligen postat av Seelsorge
Scott Bessent säger statsskulden inte utgör ett problem. USA kommer att växa sig ur den. Vi får vänta och se jag tvekar.
Jag tvivlar också, kostnaderna för skulden skenar, nu särskilt under Trump men alla presidenterna de senaste 25 åren har gjort detsamma i varierad grad. Sedan får man ha viss översyn kring covid kan jag personligen tycka. Tecknen att de bara skulle växa sig ur det tycker jag inte infinner sig i dagsläget då staten inte verkar intresserad av en budget i balans. Annars hade man kanske kunnat göra det på längre sikt.

Sedan kan jag undra om amerikanarna själva skulle tåla den kallduschen om staten skulle påbörja ett seriöst arbete med att balansera budgeten, det skulle vara nedskärningar och skattehöjningar på bred front med försämrad livskvalitet som följd då de lånade pengarna ju via omvägar faktiskt har betalat amerikanernas leverne i viss mån. Lägger man därtill ett något lägre intresse för dollarn (kommer fortfarande vara viktig) av olika anledningar så blir det ytterligare problem då dess betydande roll som säker hamn och världsvaluta har bidragit till att göra den belåningen möjlig. Så när skatter ska in och servicen blir sämre (jag skulle säga den är dålig redan nu för de flesta amerikaner) kanske exceptionalismen blir avtrubbad, om inte annat riskerar det bli politiskt självmord vilket gör att makten avhåller sig, man passar bollen vidare helt enkelt.
Men dagens administration kanske helt enkelt ser militär urballning som en legitim väg ut ur detta, det verkar man göra med mycket.
Citera
2026-08-24, 20:13
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Men sa han verkligen så där då? Verkar mest vara foliehattar som tror det. Visa gärna på en verifierbar källa med Wilsons egna ord, om du faktiskt känner till någon sådan.

Nej, han skrev inte så. Det är fråga om lösryckta och sönderplockade "citat" hopfogade med helt påhittade nya meningar. De flesta av de "klippta bitarna" kommer dessutom från 1913, innan han ens blev president. Och det han är ledsen för egentligen är "monopol", inte Federal Reserve.

Det är en välkänd skröna, som för första gången dök upp i slutet av 1960-talet i en bok av en tidig politisk ytterhöger-aktivist. Han hette nånting-Dall och ligger också bakom "teorin" om att Roosevelt var en marionett, styrd av en grupp internationella bankirer (låter det bekant ). Då brydde sig ingen, eftersom det han skrev var så vansinnigt. Men sedan det blev på modet att sprida konspirationsteorier på internet i mitten av 90-talet så har det påhittade citatet dykt upp gång på gång, och det finns förstås på ett flertal "anti-etablissemang"-sajter (där det givetvis lögnaktigt presenteras som äkta).

Wilsons fejk-citat brukar förekomma som ett exempel på en "frankenquote", om nån är bekant med det begreppet.
Senast redigerad av Graavarg 2026-08-24 kl. 20:15.
Citera
2026-08-24, 20:42
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Va..? Nu har jag läst sidorna 110-111 två gånger och hittar inte alls ditt citat. Kan du möjligen vara ännu tydligare och ange både sida och radnummer där ditt citat börjar? Dvs början på "I am a most unhappy man..."?

Och du, att be om källor är verkligen ingen jäkla "gatekeeping".
På slutet av sidan 111 börjar det: "A great industrial nation is controlled by its system of credit. Our system of credit is privately concentrated. The growth of the nation, therefore, and ail our activities are in the hands of a few men"

På sidan 122 fortsätter det:

"we have come to be one of the worst ruled, one of the most completely controlled and dominated, governments in the civilized world — no longer a government by free opinion, no longer a government by conviction and the vote of the majority, but a govern¬ ment by the opinion and the duress of small groups of dominant men." - Woodrow Wilson
https://archive.org/details/WoodrowWilsonTheNewFreedom/page/n115/mode/2up

Biten "I am a most unhappy man" kommer från någon annanstans. Det är ett sammanslaget citat. Men den biten är knappast den viktiga delen.
Senast redigerad av PK-befriad 2026-08-24 kl. 21:18.
Citera
2026-08-24, 20:50
Medlem
ghylds avatar
Känns som det är lite goddag yxskaft på den här trådstarten.

USA:s statsskuld når nämligen nytt rekord varje år, varje dag och tom varje sekund oavsett president.

Det är alltså inget unikt med Trumps politik även om han ljög om att han skulle driva en politik för att vända på detta.

President Statsskuld vid start Vid slut/nu Ökning Procent
Obama 2009–2017 $10,63T $19,95T +$9,32T +87,7 %
Trump 2017–2021 $19,95T $27,75T +$7,80T +39,1 %
Biden 2021–2025 $27,75T $36,21T +$8,45T +30,5 %
Trump 2025–18 aug 2026 $36,21T $40,05T +$3,84T +10,6 %

Siffrorna bygger på Treasury-data för Total Public Debt Outstanding.
Citera
2026-08-24, 20:53
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
USA's totala skuld är på 40,1T. Kriget i Afghanistan kostade 2,3T. Alla krig tillsammans genom historien 22,69T.

Jag är medveten om att folk brukar rynka på näsan åt USA's krigskostnader och kalla det kaffepengar. Men jag hör inte till dom. Ni kan ha rätt och jag fel.

Även om WWII kostade mest, så har väst vunnit på att USA gick med. Vissa krig måste utkämpas.
Ett krig som mestadels hanterades under USA militärbudget.

Har aldrig ifrågasatt kostnaden för det, så det är inget argument som flyger här och ens alls.
Citera
2026-08-24, 21:02
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Vad skall man göra då, om skattehöjningar eller besparingar är otillräckligt?

Exakt, vad gör man?
Finns ingen enkel och smärtfri lösning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in