2026-08-25, 04:20
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Majjen.

Precis. Som Nospheratu skrev. Kvinnlig lärare är fröken. Manlig lärare är magister.

Att vara lärarinna skulle vara ett kall, som kvinnan behövde viga sitt liv till, för att få jobba med.

En gift kvinna hade ju dessutom en man som försörjde henne, och tilläts därför inte arbeta inom offentlig sektor.

Manliga lärare fick ju gifta sig, och de fick dessutom högre lön än kvinnliga lärare, eftersom bara manliga lärare hade en familj att försörja.
Är det inte ofta i gamla svart vita filmer att alla bygdens ungkarlar trånar efter småskolans fröken?
På film så var de ju ganska eftertraktade så det är lite skumt att det inte skaffat en fästman och ungar
Hade de borderline eller var de bara lite äventyrliga av sig?
Citera
2026-08-25, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch
När jag var liten hade vi en lärare som kallades magister, nu när jag tänker tillbaka på det undrar jag varför just han kallades för magister och ingen annan.

Han var förmodligen en värdig lärare=Magister.
Citera
2026-08-25, 04:46
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Sv. Akademiens ordböcker:
Citat:
Bakgrund till titeln
Latinskt ursprung: Ordet magister har använts sedan romartiden för personer som ledde eller undervisade andra.
Akademisk titel: Förr var en magister en person som hade tagit en akademisk examen vid universitetet.
Skolan: Titeln flyttade med in i skolan som ett heders- eller tilltalsnamn för manliga lärare, särskilt i folkskolan. Den kvinnliga motsvarigheten var länge fröken eller magistra
Citera
2026-08-25, 08:21
Medlem
Citat:
När jag var liten hade vi en lärare som kallades magister, nu när jag tänker tillbaka på det undrar jag varför just han kallades för magister och ingen annan.
När jag började arbeta som nyexaminerad mellanstadielärare 1978 kallades manliga lärare magister ( utan att ha magisterexamen) och kvinnliga fröken. Jag gick vidare till högstadiet och kallades fortfarande magister av alla elever men nångång under 80-talet förändrades tituleringen och då började man säga förnamnet omväxlande med magister.
Citera
2026-08-25, 08:54
Medlem
skvallertackas avatar
Benämnde ni lärarna som magister, lärarinna, fröken osv?
Vi sa bara deras förnamn. Tony, Sylvia, Henrietta osv..
Citera
2026-08-25, 08:59
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lavsduns
När jag började arbeta som nyexaminerad mellanstadielärare 1978 kallades manliga lärare magister ( utan att ha magisterexamen) och kvinnliga fröken. Jag gick vidare till högstadiet och kallades fortfarande magister av alla elever men nångång under 80-talet förändrades tituleringen och då började man säga förnamnet omväxlande med magister.
Sen kallades de även klassföreståndare och lärare på 70 80 talet, i f, mellan och högstadiet i storstäderna.

När jag googlade runt i den intressanta historien om lärarinnorna som normaliserade kvinnan, Sverige var ju närmast som Talibaner innan 1921 då kvinnor var omyndigförklarad.
Utbildning fick inte tjejer för då skulle de bli helt virriga av all kunskap.

Hursom helst jag lästa två andra trådar i samma ämne på två andra svenska forum, och där barn det en del som menade att deras var i förskola och lågstadiet kallade all personal för fröken oavsett yrkesroll eller kön.
Det var lite lustigt
Citera
2026-08-25, 09:11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Alla lärare kallades magister eller fröken förr. Ville man den manliga läraren något så inleddes alltid samtalet med "magistern" för att påkalla uppmärksamhet.

Om det bara var en av dina manliga lärare som kallades "magistern", vad kallades de andra?
Citera
2026-08-25, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Fröken har ju med ogift kvinna att göra. Servitriser och unga tjejer kunde man titulera med just fröken.
Jag kallar unga fruntimmer för det,
-Fröken Johansson du får se till att göra rent efter dig ibtvättstugan
Det kanske är någon dold härskarteknik
Men man undrar hur just lärarinnor kom att förknippas med just unga ogifta damer?
Man kan inte dua någon man kallar fröken Johansson: Fröken Johansson får se till att göra rent efter sig i tvättstugan.
Citera
2026-08-25, 11:27
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skvallertacka
Benämnde ni lärarna som magister, lärarinna, fröken osv?
Vi sa bara deras förnamn. Tony, Sylvia, Henrietta osv..

Det där beror ju helt på när man gick i skolan. Förnamn var helt uteslutna på min tid.
Citera
2026-08-25, 11:37
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det där beror ju helt på när man gick i skolan. Förnamn var helt uteslutna på min tid.

Ännu på 1980-talet sa vi oftast ”magistern” vid tilltal, men använde förnamnet när vi talade om personen: »Vi kommer att ha Sven i filosofi den här terminen.«

Även i andra språk används motsvarigheten till magister som benämning på lärare. I Frankrike kallar man t ex sin musikaliske mentor maître, i Italien sin mentrix maestra och så vidare.
Citera
2026-08-25, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
-Fröken Johansson du får se till att göra rent efter dig ibtvättstugan
Det kanske är någon dold härskarteknik
Du fick in "du" och dig" där trots allt! Längre tillbaka sa man definitivt "hon" och "sig". Att säga du var alltför påfluget och plumpt.
Citera
2026-08-25, 11:45
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Du fick in "du" och dig" där trots allt! Längre tillbaka sa man definitivt "hon" och "sig". Att säga du var alltför påfluget och plumpt.
Ja du ser , utbildningsväsendet lärde en ingenting.
Jag tar till mig av rättelsen och ska genast implementera ett mer korrekt språkbruk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in