Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Ok, så förklara nu vad du själv anser är andemeningen eller betydelsen med skriftstället.
Andemeningen är att lärjungarna skulle framföra sitt budskap, men inte försöka tvinga det på människor som inte ville ta emot eller lyssna. Vid ett tydligt avvisande skulle de acceptera det, lämna dem och gå vidare. Att skaka dammet av fötterna markerar att lärjungarna inte längre ansvarar för deras val.
Om du möter en övervägande negativ och kritisk respons här på Flashback, på ett sätt som kan jämföras med att inte bli mottagen i ett hus eller en stad, bör andemeningen rimligen vara att du respekterar det gensvar du faktiskt har fått och går vidare.
Du kan inte först vända dig till Flashback som en gemenskap för att predika ditt budskap och sedan, när gemenskapens respons blir negativ, plötsligt behandla varje reaktion som ett helt isolerat möte utan betydelse för din fortsatta närvaro och predikan. Att inte precis varenda medlem har läst eller svarat innebär inte att den samlade responsen saknar relevans. Inte heller lärjungarna behövde rimligen fråga varenda invånare innan de kunde konstatera att de inte hade blivit mottagna i en stad.
Flashback är, som sagt, en community där användare läser samma trådar, bemöter varandras argument och tillsammans formar det mottagande du får. Det är inte bara en oändlig rad fullständigt fristående möten med individer. Om du ändå fortsätter trots att det övergripande mottagandet tydligt är avvisande, blir det svårt att hävda att du följer din egen tolkning: att man inte ska ägna tid åt människor som inte vill lyssna.
Nu har jag förklarat min tolkning. Då återstår min fråga: enligt vilken konsekvent princip avgör du när Bibelns ord ska följas bokstavligt och när du får ersätta ordalydelsen med en ”andemening”? Det är den selektiviteten jag ifrågasätter.