Citat:
Ursprungligen postat av
UyCVswHfsnM2z3nH
Varför är dom feminister då? Jag är genuint förvirrad. Vad är det i politiken som är feministiskt?
Varför en specifik människa kallar sig feminist för du väl fråga just den människan om.
Som sagt, folk har olika idéer om vilket samhälle som är eftersträvansvärt, samtidigt som flera av dem kallar sig feminister. Det är inte mitt problem.
I denna tråd har jag först och främst svarat på ett påstående från någon som påstod att 1: "vänstern är feministisk" och "högern är kvinnobejakande", 2: "feminism är inte kvinnobejakande", och 3: "Feminism föraktar kvinnors fria val och deras naturliga fallenhet." På detta svarade jag att nej, feminism är inte motsatsen till "kvinnobejakande", och feminism "föraktar" heller inte kvinnors fria val.
Definitionen av feminism är snarare en samling rörelser och ideologier vars målsättning är att kvinnor ska ha samma politiska, ekonomiska och sociala rättigheter och möjligheter som män. Här kan hänvisas till ex.vis Encyclopedia Brittanicas kapitel om feminism:
"feminism, the belief in social, economic, and political equality of the sexes."
feministisk ideologi fick fäste under upplysningstiden med bl.a kvinnliga intellektuella som Mary Wollstonecraft:
"Mary Wollstonecraft’s
A Vindication of the Rights of Woman, the seminal English-language feminist work, was published 1792 in England. Challenging the notion that women exist only to please men,
she proposed that women and men be given equal opportunities in education, work, and politics."
https://www.britannica.com/topic/feminism