2026-08-24, 15:00
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traumprinzz
Därav förtydligandet av vad de samhällelliga möjligheter som eftersträvas politiskt rimligen kan tänkas omfatta (och inte omfatta).

kan du förtydliga igen vilka samhälleliga möjligheter som eftersträvas politiskt (av feminister ?) i sverige?
Citera
2026-08-24, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
kan du förtydliga igen vilka samhälleliga möjligheter som eftersträvas politiskt (av feminister ?) i sverige?

Jo det var ju det här med mensen som du mycket riktigt pekade ut som en möjlighet kvinnor har men som män inte har. Så nu vill feminismen jobba för att förstärka denna möjligheten genom att ge unga flickor och tjejer tillgång till gratis intimskydd och även att vården för tjejer/kvinnor drabbade av endometrios, PCOS, dysmenorré, med mera får den vården de behöver så tidigt som möjligt. Likadant med förlossningsvården osv. Och överlag att kvinnor får tillgång till läkemedel och vård som är utformad och testad efter och på kvinnor.
Citera
2026-08-24, 15:39
Medlem
Citat:

Var har jag påstått att specifika samhälleliga möjligheter eftersträvas politiskt av folk i Sverige som kallas sig "feminister"?

Sist jag kollade fanns det en massa människor i flertalet olika partier med helt visioner för samhället som kallade sig "feminister".
Citera
2026-08-24, 15:44
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Var har jag påstått att specifika samhälleliga möjligheter eftersträvas politiskt av folk i Sverige som kallas sig "feminister"?

Sist jag kollade fanns det en massa människor i flertalet olika partier med helt visioner för samhället som kallade sig "feminister".

Varför är dom feminister då? Jag är genuint förvirrad. Vad är det i politiken som är feministiskt?
Citera
2026-08-24, 15:45
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Jo det var ju det här med mensen som du mycket riktigt pekade ut som en möjlighet kvinnor har men som män inte har. Så nu vill feminismen jobba för att förstärka denna möjligheten genom att ge unga flickor och tjejer tillgång till gratis intimskydd och även att vården för tjejer/kvinnor drabbade av endometrios, PCOS, dysmenorré, med mera får den vården de behöver så tidigt som möjligt. Likadant med förlossningsvården osv. Och överlag att kvinnor får tillgång till läkemedel och vård som är utformad och testad efter och på kvinnor.

Ja, transfereringar. Det har vi redan avhandlat.
Citera
2026-08-24, 15:50
Medlem
Citat:
Varför är dom feminister då? Jag är genuint förvirrad. Vad är det i politiken som är feministiskt?

Varför en specifik människa kallar sig feminist för du väl fråga just den människan om.

Som sagt, folk har olika idéer om vilket samhälle som är eftersträvansvärt, samtidigt som flera av dem kallar sig feminister. Det är inte mitt problem.

I denna tråd har jag först och främst svarat på ett påstående från någon som påstod att 1: "vänstern är feministisk" och "högern är kvinnobejakande", 2: "feminism är inte kvinnobejakande", och 3: "Feminism föraktar kvinnors fria val och deras naturliga fallenhet." På detta svarade jag att nej, feminism är inte motsatsen till "kvinnobejakande", och feminism "föraktar" heller inte kvinnors fria val.

Definitionen av feminism är snarare en samling rörelser och ideologier vars målsättning är att kvinnor ska ha samma politiska, ekonomiska och sociala rättigheter och möjligheter som män. Här kan hänvisas till ex.vis Encyclopedia Brittanicas kapitel om feminism:

"feminism, the belief in social, economic, and political equality of the sexes."

feministisk ideologi fick fäste under upplysningstiden med bl.a kvinnliga intellektuella som Mary Wollstonecraft:

"Mary Wollstonecraft’s A Vindication of the Rights of Woman, the seminal English-language feminist work, was published 1792 in England. Challenging the notion that women exist only to please men, she proposed that women and men be given equal opportunities in education, work, and politics."

https://www.britannica.com/topic/feminism
Senast redigerad av Traumprinzz 2026-08-24 kl. 16:18.
Citera
2026-08-24, 15:54
Medlem
Citat:

Nä du frågade "vilka samhälleliga möjligheter som eftersträvas politiskt (av feminister ?) i sverige?"

Det var det jag svarade på. Enligt dig är ju menstruation en möjlighet.
Citera
2026-08-24, 15:56
Medlem
Citat:

Vi har inte avhandlat något, du har sagt att du vill leva i ett samhälle utan skattefinansierad välfärd.

Du är fri att bilda ett parti som går till val på denna vision.
Senast redigerad av Traumprinzz 2026-08-24 kl. 16:05.
Citera
2026-08-24, 18:49
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Varför en specifik människa kallar sig feminist för du väl fråga just den människan om.

Kallar du dig feminist?
Citera
2026-08-24, 18:51
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Nä du frågade "vilka samhälleliga möjligheter som eftersträvas politiskt (av feminister ?) i sverige?"

Och du svarade med exempel på transfereringar. Eller hur ska det annars finansieras?
Citera
2026-08-24, 18:57
Medlem
Citat:
Kallar du dig feminist?

Motivera hur svaret på den frågan är on topic.
Citera
2026-08-24, 19:11
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Motivera hur svaret på den frågan är on topic.

Det är inte on topic, jag är bara nyfiken.

Jag kanske har fel men jag uppfattar dig som en försvarare av feminismen baserat på vår interaktion hittills.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in