2026-08-19, 23:17
Medlem
pextas avatar
Det hade varit bra att veta detta inför valet så att man lättare kan navigera och tex undvika feministiska partier eller rösta på dom. Hur tycker ni om partiernas feministiska riktning?
Citera
2026-08-19, 23:46
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
Det hade varit bra att veta detta inför valet så att man lättare kan navigera och tex undvika feministiska partier eller rösta på dom. Hur tycker ni om partiernas feministiska riktning?
Mycket feministiska (efterblivna):
Vänsterpartiet
Miljöpartiet
Centerpartiet
Feministiskt Initiativ

Feministiska:
Socialdemokraterna
Liberalerna
Moderaterna

Inte feministiska:
Kristdemokraterna
Sverigedemokraterna

Anti-feministiska:
Örebropartiet
Alternativ för Sverige
Senast redigerad av Libertarismus 2026-08-19 kl. 23:52.
Citera
2026-08-19, 23:48
Medlem
Straminskys avatar
Jag undrar också.

Mer feminism!
Citera
2026-08-19, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Vänsterpariet
Miljöpartiet
Centerpartiet
Feministisk Initiativ

Feministiska:
Socialdemokraterna
Liberalerna
Moderaterna

Inte feministiska:
Kristdemokraterna
Sverigedemokraterna

Anti-feministiska:
Örebropartiet
Alternativ för Sverige

Alla ovan nämnda partier (utom möjligen ÖP, som har som image att alltid vara konträra och förbannade oavsett fråga) kommer att påstå att de är feministiska, såtillvida att de jobbar för ett samhälle som är lika bra för både män och kvinnor.

"Feminism" är i dagens politiska klimat ungefär som "rättvisa". Alla partier kommer att hävda att de vill ha ett samhälle som ger alla en rättvis chans att skapa sig ett bra liv. Det är bara det att de har väldigt olika idéer om vad som utgör en "rättvis chans".
Senast redigerad av Traumprinzz 2026-08-19 kl. 23:58.
Citera
2026-08-20, 06:04
Medlem
pextas avatar
Tycker det känns som Moderaterna har en väldigt feministisk approach där man gärna drar alla män över en kam när det kommer till tex våld mot kvinnor. Man trycker ofta på "Mäns våld mot kvinnor". Det är så normaliserat i samhället att utrycka sig så. Man skulle aldrig skriva så om andra grupper i samhället, då hade det blivit ramaskri. Så det känns som om dom rider på senaste vågen av feminisms retorik.
Citera
2026-08-20, 06:04
Medlem
pextas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Vänsterpartiet
Miljöpartiet
Centerpartiet
Feministiskt Initiativ

Feministiska:
Socialdemokraterna
Liberalerna
Moderaterna

Inte feministiska:
Kristdemokraterna
Sverigedemokraterna

Anti-feministiska:
Örebropartiet
Alternativ för Sverige
Tack så, intressant analys. Skulle va intressant att jämföra vilka som är minst och mest jämställda. I dom yttre ändarna tenderar ju jämställdhet att inte prioriteras men det drar åt olika håll.

Jag får hålla mig till KD eller SD. Brukar rösta M eller L men känner att jag vill undvika senaste 20 årens feminism som enligt mig är drivet mix av mansförakt och intrasexuell tävling.

Jag är för jämställdhet där alla ska få lika förutsättningar utifrån sätt men inte att man ska styra utkomsten. Jag upplever att feminismen gärna vill styra utkomsten till fördel för kvinnor. Detta är enligt mig inte jämställdhet.

Jag skulle kämpa för dom enligt mig riktiga feministerna som fanns en gång i tiden.
Senast redigerad av pexta 2026-08-20 kl. 06:15.
Citera
2026-08-20, 06:09
Medlem
Citat:

Sverigedemokraterna har den bästa politiken för kvinnor, alltid varit så. Jämför med vänstern som inte vill utvisa våldtäktsmän osv. inga kännbara straff osv. mängdrabatter enmasse dvs. om våldtäktsmannen våldtar flera så desto lägre straff per våldtäkt i vänsterns politik. SD vill ta bort mängdrabbaten = bästa politiken för kvinnor.
Citera
2026-08-20, 07:40
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traumprinzz
Alla ovan nämnda partier (utom möjligen ÖP, som har som image att alltid vara konträra och förbannade oavsett fråga) kommer att påstå att de är feministiska, såtillvida att de jobbar för ett samhälle som är lika bra för både män och kvinnor.

"Feminism" är i dagens politiska klimat ungefär som "rättvisa". Alla partier kommer att hävda att de vill ha ett samhälle som ger alla en rättvis chans att skapa sig ett bra liv. Det är bara det att de har väldigt olika idéer om vad som utgör en "rättvis chans".

Tänker att man även kan backa frågan ett steg till. Vad är ett bra liv? Om det måste innebära att bo i ett fint hus, ha en fin bil, kunna åka på utlandssemestrar titt som tätt, kanske ha sommarstuga eller båt, ha dyra levnadsvanor med uteliv och dyra restaurangbesök, massor med "styling"kostnader m.m. samt en fet summa investerat så kommer det bli väldigt svårt (omöjligt) att ge alla en rättvis chans till ett bra liv.
Citera
2026-08-20, 07:59
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2026debatt
Sverigedemokraterna har den bästa politiken för kvinnor, alltid varit så. Jämför med vänstern som inte vill utvisa våldtäktsmän osv. inga kännbara straff osv. mängdrabatter enmasse dvs. om våldtäktsmannen våldtar flera så desto lägre straff per våldtäkt i vänsterns politik. SD vill ta bort mängdrabbaten = bästa politiken för kvinnor.
Fast det händer ju inte. De har suttit vid makten (fått förhandla) och ändå kryllar Sverige av utländska kriminella. Det är mycket märkligt att man är så impotent i den frågan!

Jag tror Örebropartiet faktiskt är vassare och inte kommer sälja ut sig på samma sätt.
Citera
2026-08-20, 08:10
Medlem
Det beror på vad du menar med feminism.
Högern skyddar kvinnor betydligt mer än vänstern.
Högern tar beslut som ger dem trygghet, vänstern försöker kvotera in dem till allt möjligt skit.

Citat:
Citera
2026-08-20, 08:38
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Tycker det känns som Moderaterna har en väldigt feministisk approach där man gärna drar alla män över en kam när det kommer till tex våld mot kvinnor. Man trycker ofta på "Mäns våld mot kvinnor". Det är så normaliserat i samhället att utrycka sig så. Man skulle aldrig skriva så om andra grupper i samhället, då hade det blivit ramaskri. Så det känns som om dom rider på senaste vågen av feminisms retorik.
Precis, typ ”afrikaners våld mot svenskar”.
Citera
2026-08-20, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Tänker att man även kan backa frågan ett steg till. Vad är ett bra liv? Om det måste innebära att bo i ett fint hus, ha en fin bil, kunna åka på utlandssemestrar titt som tätt, kanske ha sommarstuga eller båt, ha dyra levnadsvanor med uteliv och dyra restaurangbesök, massor med "styling"kostnader m.m. samt en fet summa investerat så kommer det bli väldigt svårt (omöjligt) att ge alla en rättvis chans till ett bra liv.

Jag tror att de flesta partier ändå skulle säga att de vill skapa ett samhälle där alla ges en "rättvis" chans att skapa sig ett liv som är bra för just dem. Det är chansen som ska vara "rättvis".

Såklart kommer inget parti säga att alla människor ska ha "rätt till" en sommarstuga, eller nån fet äcklig båt hon kan åka omkring och förgifta vattnen med etc.

Det partierna snarare hävdar är att just det samhälle de vill bygga ger folk den bästa chansen att leva ett liv som upplevs bra och konstruktivt för just dem.
Senast redigerad av Traumprinzz 2026-08-20 kl. 12:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in