Att tycka att någon blir orättvist behandlad och sedan visa medlidande med denne genom att påtala orättvisan är definitionen av att tycka synd om någon.
Ledsen kamrat, men du sitter på feminismforumet på flashback och vevar med folk som är för feminism. Stora delar av din verksamhet på den här plattformen går ut på att gräla om kulturfrågor i allmänhet, och könsfrågor i synnerhet. Att jag skulle vara en del av nåt påhittat "krig", som du själv inte deltar i är därmed inkorrekt.
Du är på flashback, du grälar om politik. Precis som de flesta andra på politikdelen av flashback.
Nej, det har den inte. Har du glömt hur den här diskussionen började? Den började med att jag pratade med någon helt annat än dig, då du av någon anledning började tilltala mig.
Det jag ursprungligen svarade på var ett påstående från någon som påstod att 1: "vänstern är feministisk" och "högern är kvinnobejakande", 2: "feminism är inte kvinnobejakande", och 3: "Feminism föraktar kvinnors fria val och deras naturliga fallenhet."
På detta svarade jag att nej, feminism är inte motsatsen till "kvinnobejakande", och feminism "föraktar" heller inte kvinnors fria val. Definitionen av feminism är snarare en samling rörelser och ideologier vars målsättning är att kvinnor ska ha samma politiska, ekonomiska och sociala rättigheter och möjligheter som män. Här kan hänvisas till ex.vis Encyclopedia Brittanicas kapitel om feminism:
"feminism, the belief in social, economic, and political equality of the sexes."
feministisk ideologi fick fäste under upplysningstiden med bl.a kvinnliga intellektuella som Mary Wollstonecraft:
"Mary Wollstonecraft’s A Vindication of the Rights of Woman, the seminal English-language feminist work, was published 1792 in England. Challenging the notion that women exist only to please men, she proposed that women and men be given equal opportunities in education, work, and politics."
https://www.britannica.com/topic/feminism
Det du då fortsatte med var att du tycker att ordet opportunities/möjligheter ska "strykas" ur denna definition. Under trådens gång har det dock blivit allt mer uppenbart att du tolkar det här med
samhälleliga möjligheter för kvinnor som att alla ska få göra vad de vill, när de vill, var de vill:
Jag skulle gärna kunna ta jobb som konsertpianist och resa jorden runt, men detta är tyvärr omöjligt, eftersom jag inte kan spela piano.
Jag skulle gärna gifta mig med en extremt vacker och extremt rik kvinna som är konsertpianist, men det är tyvärr omöjligt, eftersom jag inte har någon vidare dragningskraft på världsberömda konsertpianister.
Jag skulle gärna spela basket i NBA, men det är tyvärr omöjligt, eftersom jag inte är en 210 cm lång afroamerikan med bra bollsinne.
Men det har ju inget med samhälleliga möjligheter att göra.
Samhälleliga möjligheter är däremot att kunna ta pianolektioner på musikskola utan att det kostar skjortan, och försöka bli så bra man kan på att spela.
Samhälleliga möjligheter är att kunna fria till vilken konsertpianist man vill, oavsett om de tackar ja eller nej.
Samhälleliga möjligheter är att få träna vilken sport man vill.
Det är inga feministiska rörelser som jobbar politiskt för att alla kvinnor som vill ska få bli basketproffs, eller att alla kvinnor som vill ska få åka till månen.
Så att någon skulle yrka på att "avveckla feminismen" för att den på något sätt skulle vilja tvinga alla att låta alla kvinnor göra exakt det de vill göra, exakt hela tiden, blir väl något av det man kallar för "återvändsgränd".