2026-08-24, 01:44
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Endast ungefär 5% går till åtal då åklagaren inte får väcka åtal om han/hon inte anser att bevisningen räcker för att uppnå beviskravet bortom rimligt tvivel.
Det kan vi snabbt ändra på genom att gråta högre och vildare i rättssalen. Dessutom har du ju inte fått Samtycke (vilket straffas hårt), så i framtiden blir det svårare för dig att komma undan.
Citera
2026-08-24, 07:09
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ointressant diskution då den saknar förankring i verkligheten. Vilket du vet då du eller någon annan heller för den delen kan hitta en enda dom på de premisserna.

Menar du om det finns någon dom där enbart två personer befunnit sig i ett rum eller på en plats utan övriga vittnen? Hallå!!!
Menar du om det finns domar där läkarundersökningarna inte säger någonting alls förutom att personen har haft sex?

Återigen svarar du inte på frågan gällande misshandelsexemplet. Tala nu om hur du tror det skulle gå med anmälan och om du tror att den skulle läggas ner vad mer skulle krävas för att det skulle leda vidare till åtal?
Citera
2026-08-24, 07:11
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Så med andra ord så anser du att lagstiftning kring sexualbrott vara onödigt. Det är indirekt vad du påstår.

Vilka andra brott vill du avskaffa?

Det jag vill är att du ska sluta kalla det fakta för det är inte fakta. Menar du att tjejens ord och beskrivning av en händelse blir fakta om det blir fällande dom i tingsrätten? Eller vad är det du menar med att hennes ord och beskrivning är fakta?
Citera
2026-08-24, 07:16
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nu ver jag inte hur polisens rutiner ser ut nör någon anmäler ett brott, men det är nog relativt ovanligt att de börjar med att utreda anmälaren.

Jag har ingen aning om vad straffsatsen för falsk tillvitelse är. Dock anser jag att det är upp till lagstiftaren att bestämma straffsatserna. Inte ett gäng advokater.

Du får väl jobba på att förändra regeringsformen antar jag.

Det är ju precis det jag säger att det är väldigt ovanligt att man tittar på anmälaren för att se hennes beteende innan i själva situationen, ännu tidigare, finns hämndmotiv, ekonomiska motiv, har hon varit otrogen och vil vända otroheten till en våldtäkt m.m.

Även fast du inte har en aning om vad straffsatsen för falsk tillvitelse är borde du ha kunnat svara på frågan om du tycker att den som kommit med en falsk anmälan ska tilldömas samma straff som den person som denne anmält skulle ha fått vid fällande dom?
Har du ingen egen åsikt eller måste du höra vad de andra säger först innan du själv vågar yttra dig?
Citera
2026-08-24, 07:28
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Du ägnar dig åt semantik. Struptag eller stryptag, vad är skillnaden enligt dig?

Samma sak hårdhänt eller våldsam. Semantik.

Att man haft sex innan betyder inte att det alktid är fritt fram.

Och som du ser så är även din myt om passivitet motbevisad. Det räknas inte en om den ena parten är hårdhänt och som lök på laxen pissar i könsorganet på den andra.

Så nej, det är inte lätt att bli dömd för våldtäkt som su vill påskina.

Det är ju du som byter ut orden som använts för att få det att låta värre än vad det var.
'
Att lägga handen mot strupen (struptag) eller att strypa någon vet både du och jag och alla andra att det är skilda saker. Varför bytte du ut ordet struptag mot att strypa?
Om han nu ville strypa henne och hålla fast henne så att han skulle kunnat våldta henne varför slutar han omedelbart när hon knackar honom på axeln?

Likaså är våldsam ett mycket starkare ord än hårdhänt det vet du, jag och alla andra som läser i den här tråden. Varför bytte du kvinnans ord hårdhänt mot våldsam?

Det här är ditt sätt att vara, ditt sätt att debattera.

Citat:
Ja, våldsam är ett betydligt starkare och grövre ord än hårdhänt. Vad orden betyder Våldsam: Innebär fysiskt våld, stor förstörelse eller extrema krafter som kan orsaka allvarlig skada. Hårdhänt: Innebär att man är ovarsam, grov i byken eller tar i för hårt med händerna utan att nödvändigtvis utöva egentligt våld. Jämförelse Våldsam kopplas ofta till brott, misshandel eller vilda element (som en våldsam storm).Hårdhänt används ofta om någon som lyfter för hårt, drar i någon lite för grovt eller behandlar ett föremål ovarsamt.
Citera
2026-08-24, 07:41
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Såg den här i Aftonblaskan idag. Lite offtopic kanske men tyckte ändå den var lite intressant.
Nu vill jag vara tydlig, för att kanske slippa en massa påhopp om att jag försvarar killen/mannen att jag inte postar det här med den avsikten utan för att fundera kring tjejernas/kvinnornas beteende.

Hur kan det bli så här gång på gång? Hur kan de hamna i de här situationerna gång på gång?
Hur tänker de?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/m0VKA4/mikael-slog-tjejerna-med-hammare-pa-underliven
Citera
2026-08-24, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Såg den här i Aftonblaskan idag. Lite offtopic kanske men tyckte ändå den var lite intressant.
Nu vill jag vara tydlig, för att kanske slippa en massa påhopp om att jag försvarar killen/mannen att jag inte postar det här med den avsikten utan för att fundera kring tjejernas/kvinnornas beteende.

Hur kan det bli så här gång på gång? Hur kan de hamna i de här situationerna gång på gång?
Hur tänker de?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/m0VKA4/mikael-slog-tjejerna-med-hammare-pa-underliven

Sånt här är vanligt på herrsidan också.

Så vi kan ju i samband med att vi funderar över de kvinnliga offrens beteende och tankar också fundera över de manliga offrens beteende och tankar.

Vad får pojkar och flickor och killar och tjejer i beroendeposition att hamna i de här situationerna gång på gång? Vilken är den gemensamma nämnaren? Vilken var den gemensamma nämnaren inom tex katolska kyrkan? Kan man se ett mönster?

Sen undrar jag också över vad din poäng är med att analysera offren? Menar du att offren, barn och unga, hade kunnat förhindra att bli utsatta om de hade betett sig annorlunda? Du tänker kanske att de var väldigt flirtiga och förföriska mot gärningsmannen?
Senast redigerad av gum69mo 2026-08-24 kl. 11:16.
Citera
2026-08-24, 11:56
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:

Hur tänker de?

Jag fick intrycket av artikeln att det här rör sig om vuxna kvinnor men om det inte är det så är det föräldrarnas fel. Man släpper inte iväg sin dotter till en ensam man som ska klämma och vrida på henne.

Fyra av tio svenskar tror på övernaturliga fenomen (spöken, horoskop, tarotkort och liknande).

Har du ont i ryggen och är lättlurad så är det inte alls konstigt att tro på någon som säger sig kunna bota dig genom att slå dig på fittan med en träklubba.

Kommer ihåg ett fall för många år sedan där en läkare åkte runt och sade sig kunna bota 70% av alla ryggproblem genom att fingra folk i rövhålet och han verkade inte ha problem med att hitta patienter. Har man ont och inget hjälper så är det nog lätt att börja tro på vad som helst.
Citera
2026-08-24, 12:37
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag fick intrycket av artikeln att det här rör sig om vuxna kvinnor men om det inte är det så är det föräldrarnas fel. Man släpper inte iväg sin dotter till en ensam man som ska klämma och vrida på henne.

Fyra av tio svenskar tror på övernaturliga fenomen (spöken, horoskop, tarotkort och liknande).

Har du ont i ryggen och är lättlurad så är det inte alls konstigt att tro på någon som säger sig kunna bota dig genom att slå dig på fittan med en träklubba.

Kommer ihåg ett fall för många år sedan där en läkare åkte runt och sade sig kunna bota 70% av alla ryggproblem genom att fingra folk i rövhålet och han verkade inte ha problem med att hitta patienter. Har man ont och inget hjälper så är det nog lätt att börja tro på vad som helst.

Vad drygt nu är artikeln låst. Jo det var nog blandat vuxna och unga vuxna. Det handlade om ett elitsatsande damlag i fotboll. Det jag mest förundrades över är hur de trots att de själva tycker att det var märkligt och fel ändå går dit och slaviskt gör som mannen sade igen och igen. Hon beskrev väl speciellt sista tillfället för hennes del då hon redan insett att det var konstigt o fel det han gjorde men ändå går hon dit, klär av sig och ska låta honom ge henne massage.

Hon uttryckte sig nu som att så här i efterhand ser ju allt glasklart ut men då var det bara fotbollen som gällde.

Det var alltså viktigare med fotbollen än att riskera att bli våldtagen eller något av en man som hon redan tyckte betett sig sliskigt och felaktigt.

Det är detta jag har lite svårt att förstå. Hur kan hon gå dit med insikten att här har vi en man som tar på oss felaktigt och sedan när han ber henne att klä av sig igen så gör hon det och lägger upp sig på bordet och låter sig utsättas igen? Och att det är flera i laget som gör samma sak gång på gång?

Istället för att säga till klubben som anlitar mannen att vi tänker inte gå dit mer för det här har hänt o.s.v.....
Citera
2026-08-24, 13:09
Medlem
Citat:
Så en kan alltså konstatera från ditt svar att jag hade rätt i mina konklutioner.

Oaktsamhet och eller likgiltighetsuppsåt finns i flera brottskategorier. Är du emot det generellt eller gäller din inställning enbart sexualbrott?

Absolut inte.

Jag tänker att det är helt ok att döma någon för att de är oaktsamma när de kör bil i trafiken.
Då har en genomgått en utbildning och fått ett körkort.

Här så finns det inget krav på utbildning eller specifik kompetens. Här kan en alltså bli dömd för att en saknar kompetens. En kompetens som dessutom svår att få. Har kikat på diverse utbildningar i sex och samtycke i Sverige. Och de är generellt av låg kvalitet.
Citera
2026-08-24, 13:33
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Vad drygt nu är artikeln låst. Jo det var nog blandat vuxna och unga vuxna. Det handlade om ett elitsatsande damlag i fotboll. Det jag mest förundrades över är hur de trots att de själva tycker att det var märkligt och fel ändå går dit och slaviskt gör som mannen sade igen och igen. Hon beskrev väl speciellt sista tillfället för hennes del då hon redan insett att det var konstigt o fel det han gjorde men ändå går hon dit, klär av sig och ska låta honom ge henne massage.

Hon uttryckte sig nu som att så här i efterhand ser ju allt glasklart ut men då var det bara fotbollen som gällde.

Det var alltså viktigare med fotbollen än att riskera att bli våldtagen eller något av en man som hon redan tyckte betett sig sliskigt och felaktigt.

Det är detta jag har lite svårt att förstå. Hur kan hon gå dit med insikten att här har vi en man som tar på oss felaktigt och sedan när han ber henne att klä av sig igen så gör hon det och lägger upp sig på bordet och låter sig utsättas igen? Och att det är flera i laget som gör samma sak gång på gång?

Istället för att säga till klubben som anlitar mannen att vi tänker inte gå dit mer för det här har hänt o.s.v.....

Det är inte alls svårt att förstå, de allra flesta kvinnor fungerar på det viset. De har inte agens på samma sätt. Även en stor minoritet män fungerar så.

Det är därför deras svamlande om normer, förväntningar och strukturer ter sig så märkligt för oss som sitter i förarsätet för våra egna liv.

Normalkvinnan driver hit och dit som en fjäder i vinden och är därför väldigt beroende av att omgivningen driver henne åt rätt håll. Hon går den utbildningen som hennes kompisar går och står sedan handfallen tio år senare och undrar varför hon har så dålig lön. Går till fittklubbarkiropraktorn för tredje gången bara för att han sa till henne förra gången att hon inte är färdigbehandlad.
Citera
2026-08-24, 14:17
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Sånt här är vanligt på herrsidan också.

Så vi kan ju i samband med att vi funderar över de kvinnliga offrens beteende och tankar också fundera över de manliga offrens beteende och tankar.

Vad får pojkar och flickor och killar och tjejer i beroendeposition att hamna i de här situationerna gång på gång? Vilken är den gemensamma nämnaren? Vilken var den gemensamma nämnaren inom tex katolska kyrkan? Kan man se ett mönster?

Sen undrar jag också över vad din poäng är med att analysera offren? Menar du att offren, barn och unga, hade kunnat förhindra att bli utsatta om de hade betett sig annorlunda? Du tänker kanske att de var väldigt flirtiga och förföriska mot gärningsmannen?

Varför drar du in barn i det hela? Det handlade om ett damlag i fotboll. Varför vill ni alltid försöka svartmåla oss med sådana saker. Sluta med det.

Kan du inte istället försöka förklara hur det kan komma sig att vuxna och unga vuxna gör på det sättet? Hur kan det komma sig att man en 4:e gång går till denne "kiropraktor" fastän man själv upplevt ett obehag och hört andra berättat samma historier och kommit fram till att han gjorde saker som han inte borde göra? Nej då går man dit en gång till och när han säger åt henne att klä av sig gör hon det och sedan lägger hon upp sig som ett dukat bord och blir utnyttjad igen!! Denna gången grövre än tidigare. Hur kan det komma sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in