2026-08-24, 12:11
Medlem
Tror ni att mannen frias eller fälls?
Citera
2026-08-24, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
Jag tror att han frias i hovrätten.
Citera
2026-08-24, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av walklikeacat
Under mycket belastande omständigheter kan den tilltalande åläggas en förklaringsbörda, där den tilltalade avkrävs på en förklaring för sitt handlande. Detta är redan avklarat, han har avgett en förklaring. Det är alltså förklaringsbördan ställd i relation till oskuldspresumtionen enligt artikel 6 EKMR (Europakonventionen). Samt att en tilltalads passivitet kan ha bevisverkan. Har rätt att vara tyst men tystnaden kan vägas in i bevisvärderingen, eftersom den utgör en del av processmaterialet.

Du har rätt i att begreppet förklaringsbörda förekommer i HD:s praxis, den får jag ge dig. 😉

Men du får det att låta betydligt mer generellt än vad det är.

En förklaringsbörda innebär inte att den tilltalade generellt ”avkrävs en förklaring för sitt handlande”. Den kan aktualiseras i särskilda situationer där åklagaren redan presenterat så stark bevisning och omständigheterna är sådana att de uppenbarligen kräver en förklaring.

Åklagarens bevisbörda ligger fortfarande kvar och skuld ska fortfarande styrkas bortom rimligt tvivel. Den tilltalades tystnad kan alltså inte användas för att reparera en bevisning som från början inte når tillräcklig styrka.

Så ja, förklaringsbörda finns. Men det är en betydligt smalare rättslig figur än ”den tilltalade måste förklara sig, annars stärker det åklagarens bevisning”. 😉
Citera
2026-08-24, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
Jag tror inte att åklagaren kommer att nå fram till en fällande dom.
Men det säger inte att JJ inte varit delaktig eller utförde morden endast att åklagaren inte når upp till bortom rimligt tvivel.
Citera
2026-08-24, 12:24
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walklikeacat
Under mycket belastande omständigheter kan den tilltalande åläggas en förklaringsbörda, där den tilltalade avkrävs på en förklaring för sitt handlande. Detta är redan avklarat, han har avgett en förklaring. Det är alltså förklaringsbördan ställd i relation till oskuldspresumtionen enligt artikel 6 EKMR (Europakonventionen). Samt att en tilltalads passivitet kan ha bevisverkan. Har rätt att vara tyst men tystnaden kan vägas in i bevisvärderingen, eftersom den utgör en del av processmaterialet.
Eftersom han medgett att han var på plats och flyttade kroppen ligger det rimligen honom i fatet att han vägrar visa hur det gick till.

Men dom jag skrev ovan så tror jag att varje demonstration hur han släpar en försvarslös kvinna med ansiktet neråt in i en lada är negativ för hans chanser. Det är inte ett rimligt beteende från ett vittne som bara råkar se ett mord begås.
Citera
2026-08-24, 12:24
Medlem
walklikeacats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
”Förklaringsbördan är ålagd honom”?

Är förklaringsbörda något nytt inslag i svensk straffprocess? 😂

Såvitt jag känner till är det fortfarande åklagaren som har bevisbördan och den tilltalade har rätt att tiga.
Om den tilltalade vägrar att svara på en specifik fråga där ett svar rimligen borde kunna ges. I sådana fall kan den uteblivna förklaringen tillmätas ett visst bevisvärde. Detta leder till att det som kallas förklaringsbörda inträder för den tilltalade i vissa situationer.
Citera
2026-08-24, 12:25
Medlem
Citat:
”Förklaringsbördan är ålagd honom”?

Är förklaringsbörda något nytt inslag i svensk straffprocess? 😂

Såvitt jag känner till är det fortfarande åklagaren som har bevisbördan och den tilltalade har rätt att tiga.

Citat:
Förklaringsbördan i brottmål och dess förenlighet med oskyldighetspresumtionen

En rättsstat är omgärdad av ett flertal principer som slår vakt om den tilltalades rättigheter i straffprocessen. Av central betydelse är den s.k. oskyldighetspresumtionen i artikel 6 (2) i EKMR. Utgångspunkten är klar och innebär att den tilltalade inte har några skyldigheter i straffprocessen. Tvärtom har den tilltalade en rätt att vara fullständigt passiv. Mot denna bakgrund kan det anses anmärkningsvärt att HD i NJA 2013 s. 931 (”Resningsmålet”) uttalade att den tilltalade i vissa fall kan åläggas en förklaringsbörda och fällas till ansvar vid misslyckandet att uppfylla denna. Det finns alltså situationer där den tilltalade avkrävs en förklaring. I denna artikel diskuteras den omstridda förklaringsbördans innebörd och dess förenlighet med oskyldighetspresumtionen.

https://svjt.se/svjt/2017/653
Citera
2026-08-24, 12:37
Medlem
Citat:
Jag tror inte att åklagaren kommer att nå fram till en fällande dom.
Men det säger inte att JJ inte varit delaktig eller utförde morden endast att åklagaren inte når upp till bortom rimligt tvivel.

Det är lite som med mordet på Marie Johansson på Stuvkällaren i Göteborg 2005. Det går inte att döma gärningspersonen/mördaren fast man vet vem det är. Vissa andra likheter finns också.
Citera
2026-08-24, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Jag vill minnas att det brukar vara en begravningsbyrå som sköter transporten.
Vilken skulle det annars vara?

I en större stad tänker jag att det är rättsläkarstationen som kommer med egen bil? Alternativt skulle det väl kunna vara ambulansen?
Citera
2026-08-24, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bettysage
Alternativt skulle det väl kunna vara ambulansen?
Ambulanser tar inte med sig avlidna.
Citera
2026-08-24, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
https://svjt.se/svjt/2017/653
Balkong målet menar du? Men där var redan åklagaren hemma och domen hade blivit fällande oavsett.
Citera
2026-08-24, 12:51
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jädrar vad JJ åldrats!! Kan knappt se att det är samma person: https://ibb.co/KgtN4VG

Bildkälla: https://www.expressen.se/nyheter/krim/misstankte-mordaren-tillbaka-i-brattas-vagrar-delta-pa-mordplatsen/

Vad menar du? JJ är i grönt och är pixlad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in