2026-08-19, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Kan ha fel jag också, men tror att alla söker spänning och kickar på ett eller annat sätt. Och hans extremt tillbakadragna tillvaro och nästan maniskt hemlighetsfulla person (all webbhistorik raderad osv.) får mig att gissa att han haft en del mystiskt fuffens för mig. Det i kombination hans många flyttar och skogspromenader, och det märkliga busstrecket med statyn som liksom söker interaktion med människor utan att interagera med dem, leder mig att tänka på honom som en smygare, fluktare och snokare.

De gökar jag haft med att göra som visar upp gemensamma drag med den här filuren är typiskt såna. Går en jävla massa, hittar på nåt knas i skogen, klampar runt i ödehus. Flummar runt rent allmänt där det inte vistas folk. Men man kan väl tycka att han kanske skulle vara känd i trakten som en strykare och omnämnd av grannar i utredningen.
Citera
2026-08-19, 23:29
Medlem
Är de fullt orealistiskt att tänka att man skulle kunna göra kriminalteknisk undersökning i den lägenhet han bodde på i Härnösand för att kunna finna brottsoffrens dna där?
Senast redigerad av Masaq 2026-08-19 kl. 23:32.
Citera
2026-08-19, 23:30
Medlem
EL är storasyster och född 1979 - kolla sid 1396 i FUP.

Hur kommer det sig att du - som ploppade upp här med första inlägg 280813 och bidrog med så otroligt detaljerade teorier om en specifik rödhårig kvinna med bröder från Solumnshamn - har så dålig koll på JJ med familj och inte läst FUP ordentligt???
Citat:
Ursprungligen postat av Bettysage
Det fanns en familj i Solumnshamn som måste ha köpt sin tomt av Tors pappa och som hade sjötomt inom ramen för det som Tor fortfarande ägde, med strandskydd. Kvinnan bor kvar, mannen dog 2023.
De har en dotter som är ett år yngre än GM som bor inne i Härnösand. Hon ser ut att ha kunnat ha Victory-skor 2005. Dessutom, hur många ensamstående mammor har 9 registrerade fordon och bor i en hyreslägenhet?
Mitt svar högst upp om systern är till detta inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av Bettysage
Är det brodern som har en tröja där det står typ ”i hate my life and I want to die” på sig 2007 som bor i Kina?

Men visst är det Elin som hör ihop med Christoffer och hon är väl JJs lillsyster?
Senast redigerad av StockholmHolmes 2026-08-19 kl. 23:59.
Citera
2026-08-19, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
har lite dålig koll hur han var som person innan morden kontra efter.
Utåt sett tycks han ha varit exakt likadan före som efter. Den sista tiden innan gripandet hade han tydligen öppnat upp lite mer och t.o.m. följt med på restaurangbesök.
Citera
2026-08-19, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
De gökar jag haft med att göra som visar upp gemensamma drag med den här filuren är typiskt såna. Går en jävla massa, hittar på nåt knas i skogen, klampar runt i ödehus. Flummar runt rent allmänt där det inte vistas folk. Men man kan väl tycka att han kanske skulle vara känd i trakten som en strykare och omnämnd av grannar i utredningen.
Som bekant har han ju en i princip livslång historia av att promenera ensam i skogen, och att inte märkas, synas och höras är hans främsta signum. Och om ingen iakttagit honom eller noterat hans beteende (vilket ju verkar vara fallet) så har det heller aldrig funnits någon anledning att bli beryktad som en kringstrykare.
Citera
2026-08-19, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Jag har en annan uppfattning.

När han kommer till gården har inte en tanke på att mörda. Men något händer och morden sker.
Mord är "krångligt", men de flesta mord är just icke planerade.
De flesta mördare mördar bara vid ett enda tillfälle.
Och att han skulle bli "hög på tanken att han kommer undan" tror jag inte på. Detta har förföljt hans tankar sedan tiden för morden.
Och "slarvig i psykos" tror jag inte heller på, då bilden i FUP inte alls ger sken av sådant beteende.

Jag är mycket övertygad om att han aktivt och mycket medvetet har legat väldigt lågt efter morden. Han har inte viljat hamna på polisens radar. Stölder är således ett big no-no.

Du missförstår mig. Jag menar att den som utför den första gärningen på det sätt som som vi vet att den begåtts och med de motiv som du anger. Inte är en person som ligger lågt på det sättet som vi är överens om att han har gjort. Det vill säga det är inte ett rån av en förstagångsförbrytare som avrättar Tor och sedan Gerd för att hon blir vittne, som sedan klarar av att hålla sig på sin kant i 21 år. Det är en som GW skulle ha sagt lysmask som gör så.

Motivet är inte pengar. JJ har inte motivet. 38:an har och JJ är kär i 38:an.
Senast redigerad av Bettysage 2026-08-19 kl. 23:43.
Citera
2026-08-19, 23:39
Medlem
Citat:
Så vad gjorde han där? Du tror på att han bara råkade passera, hörde uppståndelse och gick fram till människorna?

Är han nån sorts högfunktionell dåre kan han väl ha sökt upp gården bara för att ha ihjäl nån. Om han mer är av typen latent livsfarlig kan han ha haft ett ärende dit av oskyldigare slag men att något får honom att spåra.

Nåt det väl inte snackas så mycket om är vad Tor kan ha tagit sig för innan han fick en yxa i skallen. Skickade han GM i backen? År av undertryckt vrede kan ha bubblat upp. Fortfarande ett vansinnesdåd men det går att sätta in i ett sammanhang.
Senast redigerad av Bemp 2026-08-19 kl. 23:48.
Citera
2026-08-19, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
EL är storasyster och född 1979 - kolla sid 1396 i FUP.

Hur kommer det sig att du - som ploppade upp här med första inlägg 280813 och bidrog med så otroligt detaljerade teorier om en specifik rödhårig kvinna med bröder från Solumnshamn - har så dålig koll på JJ med familj och inte läst FUP ordentligt???

Mitt svar högst upp om sytern är till detta inlägg:

Det är inte den rödhåriga kvinnan som är min gissning om vem 38:an från Solumshamn är. Tänk att du som kan röra ihop något så väsentligt, anklagar mig för att vara förvirrad för att jag tagit fel på stora och lillasyster.
Citera
2026-08-19, 23:42
Medlem
Citat:
Som bekant har han ju en i princip livslång historia av att promenera ensam i skogen, och att inte märkas, synas och höras är hans främsta signum. Och om ingen iakttagit honom eller noterat hans beteende (vilket ju verkar vara fallet) så har det heller aldrig funnits någon anledning att bli beryktad som en kringstrykare.

Förvisso. Det är lantligt. Mycket skog. Men du dimper inte bara ned i den. Har bott i liknande områden. Man noterar vad det är för löskefolk som stryker runt om de har det som vana.
Citera
2026-08-19, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Är han nån sorts högfunktionell dåre kan han väl ha sökt upp gården bara för att ha ihjäl nån. Om han mer är av typen latent livsfarlig kan han ha haft ett ärende dit av oskyldigare slag men att något får honom att spåra.

Nåt det väl inte snackas så mycket om är vad Tor kan ha tagit sig för innan han fick en yxa i skallen. Skickade han GM i backen? År av undertryckt vrede kan ha bubblat upp. Fortfarande ett vansinnesdåd men det går att sätta i ett sammanhang.

Tor hade hörselskydd på sig och blev troligtvis attackerad bakifrån, tvivlar på att Tor ens han se GM innan det slocknade för han
Citera
2026-08-19, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Mitt svar högst upp om sytern är till detta inlägg:

I all välmening och för inläggens begriplighet: Det hade du inte behövt skriva om du följde praxis och skrev dina kommentarer efter det du citerar.
Citera
2026-08-19, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Tor hade hörselskydd på sig och blev troligtvis attackerad bakifrån, tvivlar på att Tor ens han se GM innan det slocknade för han

Råder det inte delade meningar om huruvida Tor tar första slaget fram- eller bakifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in