2026-08-24, 00:25
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusmag
Äsch... Jag har inget emot att man kan ha fri fart på vissa vägar, dock inte vägar med mötande trafik..

Så ur det hänseendet så är detta förkastligt.
Det är också skillnad på en väg där ALLA VET att det är fri fart och räknar med det, och en hastighetsbegränsad väg där trafikanter förväntas hålla i närheten av skyltad max tillåten hastighet.
Citera
2026-08-24, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
En ny Ghostrider?
Plocka körkortet med en spärrtid på minst 10 år. Minst!

Annars lär han nog snart dö. Räcker med det springer ut en hare eller en duva flyger i vägen för han skall dö. Fick en småfågel typ gråsparv i axeln en gång i 100, höll på köra av vägen och hela axeln var blåsvart efteråt.

Tvångsanslut vederbörande till donationsregistret...om det nu blir något kvar som går att använda i den farten.
Citera
2026-08-24, 01:06
Medlem
Samma kväll hade Bosse-Blyfot med sin 2000hk Corvette tänkt bräcka 400km/h sträcket och nytt fartrekord Luleå-Boden...
Samtidigt samma kväll när Borsten-Johansson är så full att han inte kan gå så tar han traktorn hem istället med tröskan kvar...
Eller nybyggarna på Näset som köpt nya Barn-Atv till sina telningar med uppmaningen "kör inte ut på motorvägen bara"...
Kenta-2takt har samma kväll tänkt prova sin egenportade cylinder "nu måste flakmoppen göra 100km/h" vinglandes med en hand på styret och en hand på förgasarskruven...
Men det är väl klart att dessa dårar(föredömen i trafiken) räknar med sådana inslag som KAN hända och tar hänsyn för "oförutsatta händelser"...
Citera
2026-08-24, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Asså jag vet inte jag.
Har haft uppe min i 260 på en flygplats när vi testade hojarna för nåt år sedan och det tyckte jag var rätt läskigt.
Kan bara tänka mig hur det är att ta en längre kurva i den hastigheten och man får lite sidvind eller beräknar kurvan fel.
För just med kurvor och att komma in i dom rätt är rätt viktigt även i normala hastigheter.
Ser man att man kommer komma för långt ut finns det inte så mycket man kan göra om man kör väldigt fort.

Om man kör fort har jag aldrig märkt ngt av sidvind .antagligen är gyralmomenten från hjulen så pass stort att det stabiliserar
Hamnar fel i linjen för kurvor .då måste det finnas kurvor men mycket få har " Cojones " Pungkulor att köra så fort när det finns kurvor. tittar man på videor från Nürburgring finns det de som kan det .Når låga varvtider . Man behöver vara skicklig och ha nerver .Jag fixar det inte eller tycker inte det är så viktigt..
Körde en gång fort där det fanns lite långa kurvor och backar .det var en väg med 2 filer och Wireräcke så möten fanns inte.
Jag öste på men har inte tid att kolla mätaren .det var en lång svepande kurva båda filerna till förfogande
Gissar 230 Km /h eller så .Maskinen lutade rätt mycket åt vänster pga av kurvan och eftersom kurvan var lång hann jag titta ner på Asfalten som var nära givet att det lutade. den rusade förbi i 230 och var kanske 30 cm 50 cm från vänsterhanden jag kunde ha nått ner lätt Där fegade jag ur .Vad håller jag på med ? .. Är detta viktigt ?
Ett släpp som kan hända i kurvor eller börjar wobbla hänger bitarna i Wireräcket .
Strimlat i vad blir det 3 sektioner. Svänger det är det annorlunda än rakt fram.Svårt träna på det tror inte det finns många som klarar det. Åker man omkull på vanlig väg är det stor risk bli allvarligt skadad .Lite bättre på bana kanske men även proffsen skadar sig.
Citera
2026-08-24, 10:11
Medlem
Bogandoffs avatar
Polisen kan inte göra något för att det är för farligt sägs det, men helt ärligt. Om man riskerar andras liv för sin egna själviska njutning så bör man fråntas alla sorts skydd. Ut med spikmattorna och låt de köra ihjäl sig själva, de har ju tydligen ingen respekt för andras liv så varför tro att deras ska respekteras?
Citera
2026-08-24, 10:19
Medlem
Made.to.suffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Bilen hade väjningsplikt. Dessutom dålig jämförelse med landsväg och motorväg.
Jo det stämmer att bilen hade väjningsplikt så där var ju den lverlevande föraren vållande. Däremot hade olyckan inte blivit så allvarlig ifall MC-föraren hållit hastigheten som var 100km/h istället för att dra på i 200km/h.
Citera
2026-08-24, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Det lär ju komma med tillräckligt med information på bilderna av förarna och fordonen att de kan identifieras. Om polisen inte kan fixa det så är de helt värdelösa. Dessutom borde det finnas en hel drös av virtuella fingeravtryck när det kommer till den uppladdade videon.
Fordonen kanske, men förarna är det väldigt mycket svårare med.

Vad är det för virtuella fingeravtryck du menar? EXIF-data? Sådan går lätt att rensa.
Citera
2026-08-24, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Om man kör fort har jag aldrig märkt ngt av sidvind .antagligen är gyralmomenten från hjulen så pass stort att det stabiliserar
Hamnar fel i linjen för kurvor .då måste det finnas kurvor men mycket få har " Cojones " Pungkulor att köra så fort när det finns kurvor. tittar man på videor från Nürburgring finns det de som kan det .Når låga varvtider . Man behöver vara skicklig och ha nerver .Jag fixar det inte eller tycker inte det är så viktigt..
Körde en gång fort där det fanns lite långa kurvor och backar .det var en väg med 2 filer och Wireräcke så möten fanns inte.
Jag öste på men har inte tid att kolla mätaren .det var en lång svepande kurva båda filerna till förfogande
Gissar 230 Km /h eller så .Maskinen lutade rätt mycket åt vänster pga av kurvan och eftersom kurvan var lång hann jag titta ner på Asfalten som var nära givet att det lutade. den rusade förbi i 230 och var kanske 30 cm 50 cm från vänsterhanden jag kunde ha nått ner lätt Där fegade jag ur .Vad håller jag på med ? .. Är detta viktigt ?
Ett släpp som kan hända i kurvor eller börjar wobbla hänger bitarna i Wireräcket .
Strimlat i vad blir det 3 sektioner. Svänger det är det annorlunda än rakt fram.Svårt träna på det tror inte det finns många som klarar det. Åker man omkull på vanlig väg är det stor risk bli allvarligt skadad .Lite bättre på bana kanske men även proffsen skadar sig.
Det går och åka ruskit fort på en sporthoj och du kan luta ner den så pass att du kan sätta ner armbågen i asfalten med enbart gatdäck. Hojdäck håller i jäkligt bra i kurvor det är när man vrider på ut ur dom det finns en risk att det kan släppa och det blir en highside men så fort åker man typ inte på gata. Har åkt så pass fort i kurvor att varvstoppet går i på 6an 😂 men då är det på motorväg. När du lägger ner hojen så blir hjulen mindre på insidan och varvtalet ökar något. Även om det kommer stenar osv skit på backen går det så pass fort och hjulen skapar gyro effekt att det knappt händer något sporthojar är ruskit stabila i dessa farter om man kan åka och vågar.
Citera
2026-08-24, 10:37
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det värsta är väl om dom kör ihjäl någon oskyldig... Vilket är lätt hänt.
Däruppe är det väl mer risk att köra in i en REN. Gör man det i den farten är det inte bara renen som blir ledsen..
Citera
2026-08-24, 13:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Det lär ju komma med tillräckligt med information på bilderna av förarna och fordonen att de kan identifieras. Om polisen inte kan fixa det så är de helt värdelösa. Dessutom borde det finnas en hel drös av virtuella fingeravtryck när det kommer till den uppladdade videon.
Hur då? Helt omöjligt att veta vem som kör och det är föraransvar, inte ägaransvar.
Citera
2026-08-24, 13:37
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Däruppe är det väl mer risk att köra in i en REN. Gör man det i den farten är det inte bara renen som blir ledsen..
Tror inte det är jättemånga renar efter kusten på sommaren. Men du får rätta mig om jag har fel...
Citera
2026-08-24, 19:33
Medlem
Citat:
Jag tänker inte skriva någon avhandling åt dig!
Självklart finns risk att skada andra trafikanter med en motorcykel, det finns också gott om exempel på det om du söker. Tror du att en bil klarar en frontalkrock oskadad, med en MC som åker 280 km/tim?

Innan du nu går bananas, så har jag kört MC sedan mitten av 70-talet och har nog mer kört "aktivt" än försiktigt, framför allt när jag var ung.

Men förståndet växer med åldern och att köra fort hör definitivt memma på banor som avsedda för det.
Det är också mycket roligare att köra fort där risken att skada sig själv allvarligt är mindre, om man nu inte är intresserad av andra trafikanters hälsa.
Det är en insikt som man fort får om man kör lite "banracing" under ordnade former.
Allmänna vägar är varken någon lekplats eller någon arena för "fartrekord". IDIOT!!!

Jag håller inte med. Däremot är det idiotiskt att köra 280 på landsväg. På motorväg är det inte mycket risk, särskilt inte för andra.

Dåliga, ouppmärksamma bilförare är alltid farligare.

Är faktikt inte så emotionell och bananas som du tror, det bör även poängteras att fortkörare inte är en homogen grupp, vissa är helt enkelt dumma i huvudet men det är de även när de håller hastigheten, tyvärr.

Citat:
Inga trafikregler i Sverige är anpassade för fordon som kör i 280 km/tim.
Är du tappad bakom en vagn???

Hur mår du egentligen? Halva körkortsutbildningen är repetetion om oförutsedda trafiksituationer. 200km/h med mötande trafik eller på motorväg är helt olika saker. Kan du hålla två tankar i huvudet?
Senast redigerad av Bloe 2026-08-24 kl. 19:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in