Citat:
Ursprungligen postat av
albypeter
Minns en olycka där mc föraren körde in i sidan på en bil med mor och dotter (tror jag det var) och hela motorcykeln trängde in i cupen, alla tre dog. Vi fick se bilen och mc på ett seminarium om nollvisionen tror jag det var och hela jäkla motorcykeln var inne i bilen. Detta var på 50? sträcka i Upplands-bro, kvinnan som körde svängde ut på huvudled men med den farten som motorcykeln hade hann den komma även om hon sett att det var klart.
Det är hemskt och fel plats att gasa ur en hoj på. Samtidigt är det otroligt vanligt att trafikanter helt saknar uppfattning om vad "klart" är. Folk pressar sig ut på 70/90-väg med inga marginaler och ingen acceleration, inte sällan med släp, traktor eller lastbil med trailer. Även om trafiken kör under skyltad fart på huvudleden så får de ställa sig på bromsarna, det här händer hela tiden.
Detsamma gäller för omkörningar där fordon eller förare inte har förmåga att ta sig om säkert (snabbt) varje extra sekund ökar riskerna för en olycka.
Som sagt, de som kör fort är inte en homogen grupp man kan gasa säkert på rätt platser och ta den kalkylerande risken själv. Att såsa fram, inte hedra väjningsplikten, svängningsregeln och utfartsregeln är farligare för andra trafikanter än att blåsa ur en MC med god sikt på väg med räcken.
Jag uppmuntrar inte till vårdslöshet men det behöver nyanseras något mer än att "köra fort är dåligt". Beror på, körförmågan skiljer sig dessutom väsentligt mellan olika förare, dagsform och fordon. Att överskatta sin förmåga är inte bundet till hastighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
sykkelpump
Jag mår helt OK, tack.
Fordon som kommer ikapp med dubbla hastigheten (eller tredubbla) förväntar man sig på Autobahn men knappast på en svensk motorväg.
Vilket så klart är en riskfaktor även när man inte har mötande trafik.
Körkortsutbildningen har förändrats enormt under alla dom år som våra äldsta förare haft körkort.
Så det är långt ifrån alla som sitter på en någorlunda uppdaterad körkortsutbildning, vad nu det skulle ha med saken att göra?
Avsteg från gällande trafikregler innebär alltid en ökad risk, eftersom oförutsedda situationer kommer att uppstå.
Därför är det också galet att sprida sån här skit till andra, då det lockar fler till ett uppförande som dom troligen inte klarar av att hantera.
Sant, det är även sant för de med halvautomatisk farthållare där bilen kör sig själv och fokus är på annat, annan orsak till låg uppmärksamhet, passiv körning etc. I södra Europa är ett helt annat flyt i trafiken och du blir bötfälld för att såsa och blockera i vänsterfil.
Farligast på motorväg är passiva, såsiga förare som slänger sig ut i vänsterfil. En aktiv förare kan manövrera runt detta och är bromsberedd, sällan de som panikbromsar och orsakar kedjeolyckor. Hastighetsskillnaden i 200 på motorväg är lägre än mötande trafik på 50-väg, kollisionen är också lindrigare än mlt stationärt hinder pga rörelseenergin.
Motorväg är inte heller ett homogent scenario, är det packat i båda filer med sås-karavan som kör om med farthållare 3km/h över husbilen till höger eller är det tomt med fri sikt och enstaka bil framför? Du fattar nog själv om du tänker efter.