2026-08-24, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Varför skulle "religiös förbannelse" vara ett juridiskt begrepp eller ett särskilt brott i Brottsbalken? Skiljer det sig från en "vanlig förbannelse"...?

I slutändan är det trots allt du som måste redovisa på vilket sätt uttalandet uppfyller rekvisiten för olaga hot. Om du inte kan göra det, vad är det egentligen du argumenterar för?

Det behöver inte bli just olaga hot, det finns värre brott det kan prövas för då Simona är riksdagspolitiker.
Citera
2026-08-24, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Det behöver inte bli just olaga hot, det finns värre brott det kan prövas för då Simona är riksdagspolitiker.

Vilket brott menar du då? Att Simona är riksdagspolitiker innebär inte att ett uttalande automatiskt utgör ett brott. Redovisa gärna vilket brott du menar och på vilket sätt uttalandet uppfyller rekvisiten för det brottet.
Citera
2026-08-24, 08:08
Medlem
Citat:
*Brännas, inte "brinna".
Brännas är något man utsätts för, tortyr till döds.
Vad hade du sagt om Ebba Busch skrivit en lika lång hatisk harang om en S-politiker om hon tagit på sig en hijab i tv?
Och avslutat med "Må hon...*utsättas för någon form av dödstortyr*"?

Alltså "Må hon …" är grammatiskt ett optativt uttryck, alltså ett sätt att uttrycka en önskan, förhoppning eller åkallan om att något ska ske...

Med andra ord "Brännas" innebär att någon utsätts för att brännas. Men "Må hon brännas" är fortfarande grammatiskt formulerat som en önskan om att detta ska ske, inte som ett påstående om att någon kommer att utföra handlingen eller ett hot om att göra det.

Om du menar att den dessutom utgör ett brott får du gärna ange vilket brott och på vilket sätt uttalandet uppfyller rekvisiten för det brottet.

Lycka till!
Citera
2026-08-24, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Det verkar vara från Koranen vad jag kan se: "Surah An-Nisa, Chapter 4 - The Women, Verse 56" (som jag får fram när jag googlar iallafall)

Aha, den fjärde suran. Så långt kom jag när jag läste Koranen.

Den fjärde suran beskriver förhållandet mellan en man och hans hustru(r), och den innehåller en hel del otrevligheter när det gäller kvinnornas ställning i det muslimska samhället. Mannen ges en åtminstone underförstådd rätt att låta sin hustru svälta ihjäl om hon inte lyder. Någonstans i den fjärde suran sägs det att en man har rätt att låsa in sin hustru tills hon lyder, och om hon aldrig lyder, så får hon väl dö då.

Men den fjärde suran säger ingenting om hur muslimer ska behandla sina icke-muslimska fiender, om jag minns rätt.
Citera
2026-08-24, 08:18
Medlem
Citat:
Varför skulle "religiös förbannelse" vara ett juridiskt begrepp eller ett särskilt brott i Brottsbalken? Skiljer det sig från en "vanlig förbannelse"...?

I slutändan är det trots allt du som måste redovisa på vilket sätt uttalandet uppfyller rekvisiten för olaga hot. Om du inte kan göra det, vad är det egentligen du argumenterar för?

Varför drar du in mig? Det var du som tog upp brottsbalken!

Allt jag har sagt att det inte står i brottsbalken att en religiös förbannelse ska betraktas som någonting annat än ett olaga hot!

Att olika rättsinstanser kan tolka ett uttalande som en icke straffbar religiös förbannelse och inte som ett olaga hot är en annan sak!
Citera
2026-08-24, 08:40
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Låter mer som en brännvetare
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Varför drar du in mig? Det var du som tog upp brottsbalken!

Allt jag har sagt att det inte står i brottsbalken att en religiös förbannelse ska betraktas som någonting annat än ett olaga hot!

Att olika rättsinstanser kan tolka ett uttalande som en icke straffbar religiös förbannelse och inte som ett olaga hot är en annan sak!

Och jag har inte påstått att det finns en särskild paragraf som heter "religiös förbannelse"...

Brottsbalken behöver naturligtvis inte ens innehålla en särskild paragraf om "religiösa förbannelser"...
Frågan är om det konkreta uttalandet uppfyller rekvisiten för olaga hot eller inte.

Om en domstol i ett konkret fall bedömer att ett uttalande inte utgör ett olaga hot, så är det en juridisk bedömning av det specifika uttalandet och dess sammanhang. Det är inte samma sak som att lagen säger att religiösa förbannelser ska behandlas som något annat.

Så sluta blanda ihop lagtexten med domstolens tolkning och tillämpning av lagen. Det är precis den distinktionen jag har gjort hela tiden.
Citera
Medlem
Citat:
Alltså "Må hon …" är grammatiskt ett optativt uttryck, alltså ett sätt att uttrycka en önskan, förhoppning eller åkallan om att något ska ske...

Med andra ord "Brännas" innebär att någon utsätts för att brännas. Men "Må hon brännas" är fortfarande grammatiskt formulerat som en önskan om att detta ska ske, inte som ett påstående om att någon kommer att utföra handlingen eller ett hot om att göra det.

Om du menar att den dessutom utgör ett brott får du gärna ange vilket brott och på vilket sätt uttalandet uppfyller rekvisiten för det brottet.

Lycka till!

https://polisen.se/utsatt-for-brott/polisanmalan/sakerhet-och-ordning-i-samhallet/paverkansbrott-mot-demokratin/

Lycka till
Citera
2026-08-24, 08:45
Medlem
Citat:
https://polisen.se/utsatt-for-brott/polisanmalan/sakerhet-och-ordning-i-samhallet/paverkansbrott-mot-demokratin/

Lycka till

Citat:
Jag skrev om detta här...

Vilket konkret brott påstår du har begåtts och var står det att just det uttalandet uppfyller rekvisiten för det brottet?
Citera
2026-08-24, 08:50
Medlem
Citat:
Och jag har inte påstått att det finns en särskild paragraf som heter "religiös förbannelse"...

Brottsbalken behöver naturligtvis inte ens innehålla en särskild paragraf om "religiösa förbannelser"...
Frågan är om det konkreta uttalandet uppfyller rekvisiten för olaga hot eller inte.

Om en domstol i ett konkret fall bedömer att ett uttalande inte utgör ett olaga hot, så är det en juridisk bedömning av det specifika uttalandet och dess sammanhang. Det är inte samma sak som att lagen säger att religiösa förbannelser ska behandlas som något annat.

Så sluta blanda ihop lagtexten med domstolens tolkning och tillämpning av lagen. Det är precis den distinktionen jag har gjort hela tiden.

Och jag har inte heller blandat ihop det. Vad jag säger är att brottsbalken inte kräver att en religiös förbannelse ska slippa betraktas som ett olaga hot.

Sen är det domstolens sak att tolka varje enskilt ärende utifrån gällande tillämpning av lagen. Om det nu finns någon tillämpning av offentliga religiösa förbannelser riktade mot kända politiker.
Citera
2026-08-24, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Nu ska man ju inte tolka Valley ordagrant (har man fått lära sig).
Nä det där med tolkning kan vara lurigt. Frågar du tex TV4, så kan vilket ord eller ljud som helst tolkas som "Ni ska ut ur Europa". För TV4 har väl ingen speciell agenda och rapporterar ovinklat och sanningsenligt.
Citera
2026-08-24, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Och jag har inte heller blandat ihop det. Vad jag säger är att brottsbalken inte kräver att en religiös förbannelse ska slippa betraktas som ett olaga hot.

Sen är det domstolens sak att tolka varje enskilt ärende utifrån gällande tillämpning av lagen. Om det nu finns någon tillämpning av offentliga religiösa förbannelser riktade mot kända politiker.

Du hänger ju upp dig på ordet "religiös", när lagen inte gör den distinktionen. Hela diskussionen om att "brottsbalken inte kräver att en religiös förbannelse ska slippa betraktas som olaga hot" är egentligen ett sidospår.

Det relevanta är inte om uttalandet är en religiös förbannelse, en önskan, en förolämpning eller något annat. Det relevanta är vad som faktiskt sägs och om rekvisiten för olaga hot är uppfyllda.

Du kan exempelvis säga: "Jag ber till Gud att du får en kula i huvudet likt Palme". Det är ett våldsamt och obehagligt uttalande, men det innebär inte automatiskt att personen har gjort sig skyldig till olaga hot bara för att det handlar om våld...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in