2026-08-24, 06:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SuchASurprise
Så det är rimligt att en arbetssökande ska få ut 5900 kr I månaden på heltid? Alla städer har inte Foodora. De flesta söker förmodligen alla jobb de kan men har säkert åldern mot sig.

"Arbetssökande" är en omskrivning av "arbetsskygg" och så ska vi inte ha det. Om du tycker att du är för fin för att ta de lediga jobben så får du inga pengar. Gott så.

Gör din plikt - kräv din rätt!

För övrigt tycker jag att Åkesson är den sakliga och vuxna i rummet. Trots att Kvartoft och i synnerhet Holmberg försökte reta upp honom så förhöll han sig föredömligt saklig och stabil. SD fick nog många tusen nya väljare igår kväll!

Skulle inte förvåna mig om SD har 25 % i nästa opinionsmätning.
Senast redigerad av 2026debatt 2026-08-24 kl. 06:50.
Citera
2026-08-24, 06:54
Medlem
Prokloss avatar
Jimmi så tråkig och så fel han har om Sverige… Naturligtvis applåderar de skock får som köper hans innehållslösa politik.
Citera
2026-08-24, 07:01
Medlem
SuchASurprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2026debatt
"Arbetssökande" är en omskrivning av "arbetsskygg" och så ska vi inte ha det. Om du tycker att du är för fin för att ta de lediga jobben så får du inga pengar. Gott så.

Gör din plikt - kräv din rätt!

För övrigt tycker jag att Åkesson är den sakliga och vuxna i rummet. Trots att Kvartoft och i synnerhet Holmberg försökte reta upp honom så förhöll han sig föredömligt saklig och stabil. SD fick nog många tusen nya väljare igår kväll!

Skulle inte förvåna mig om SD har 25 % i nästa opinionsmätning.

De jag vet är verkligen inte arbetsskygga. Men med kroppsliga problem väljer arbetsgivare i första hand de någorlunda friska.

Så, hur kan vi vända detta då? Så även de arbetslösa, som du kallar arbetsskygga, får jobb och kan göra rätt för sig? Kan du påverka arbetsgivare? De ska inte diskriminera väl?

Vet flera arbetssökande som omskolat sig till bristyrken trots att de inte är berättigade till CSN länge pga ålder. De får ändå inga jobb. De flesta har kroppsliga problem, sjukdomar men har omskolat sig till andra yrken.

Hur löser du det?

För 5900 kr I månaden är orimligt. Om de är ensamhushåll.
Citera
2026-08-24, 07:07
Medlem
Jag tycker att Denice Westerberg är kass, gör dumma uttalanden som saboterar för partiet, speciellt bland unga.
Citera
2026-08-24, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Har du aldrig hört talas om A-kassa och dess förlängning Aktivitetsstöd?

De långtidsarbetslösa får försörjningsstöd (socialbidrag) från kommunen när andra pengar tar slut.
A-kassan är en omställningsförsäkring och trygghet mellan jobb, inte ett permanent försörjningsstöd.
Det är två skilda system.
Citera
2026-08-24, 07:13
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
De jag vet är verkligen inte arbetsskygga. Men med kroppsliga problem väljer arbetsgivare i första hand de någorlunda friska.

Så, hur kan vi vända detta då? Så även de arbetslösa, som du kallar arbetsskygga, får jobb och kan göra rätt för sig? Kan du påverka arbetsgivare? De ska inte diskriminera väl?

Vet flera arbetssökande som omskolat sig till bristyrken trots att de inte är berättigade till CSN länge pga ålder. De får ändå inga jobb. De flesta har kroppsliga problem, sjukdomar men har omskolat sig till andra yrken.

Hur löser du det?

De får flytta till jobben.

Vad är din önskan? Att de ska få 20 000 rent i månaden årtionde efter årtionde utan ett enda krav?
Citera
2026-08-24, 07:14
Medlem
Citat:

Hur löser du det?

Alla måste vara anställningsbara:
-Vårdad klädsel och anständigt utseende
-Inga tatueringar
-Respekt för auktoriteter
-Ha ett driv, komma i tid, vara nyttig
-Kontinuerligt lärande på egen hand, vara nyfiken
-Lagom hungrig och upptagen med att skapa värde, så att mindre tid går till div. destruktiva ideologier eller agendor (som har en koppling till klädsel, byte av hårfärg, smycken, tatueringar, språk).

Detta utöver formella krav för en anställning.
Citera
2026-08-24, 07:17
Medlem
Zoologens avatar
Jag missade visst något när jag inte såg den här utfrågningen.
Citera
2026-08-24, 07:30
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Det enda jag blev imponerad av är att han satte 4/4 frågor i quizet om Sölvesborg.
Citera
2026-08-24, 07:33
Avslutad
Citat:

Hur löser du det?

500 tusen "arbetssökande" med kroppsliga problem? Var det din bästa pitch...???
Citera
2026-08-24, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Det enda jag blev imponerad av är att han satte 4/4 frågor i quizet om Sölvesborg.

Vadå? Han är väl "bygdens son"?
Citera
2026-08-24, 07:44
Medlem
Kul skämt angående ETC där 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in