2026-08-28, 16:39
Medlem
Jag ska inte rösta på SD men han var ju på en annan högre nivå än de som intervjuade , och tom tillrättavisade dom ett antal gånger så man fick intrycket att dom skämdes
Citera
2026-08-28, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Vad som blev klart i utfrågningen är att SD har samsyn med M i den ekonomiska politiken. Pengar till kommunal och regional välfärd ska vara avhängigt konjunkturen och ökade skatteintäkter pga fler i arbete och fler företag (löneskatt och bolagsskatt). I lågkonjunktur och vid hög inflation kan man inte räkna med kompenserade statsbidrag. Åkesson tycks inte förstå att en fungerande välfärd inte nödvändigtvis är inflationsdrivande. SD är inte gamla S.
Det är rätt fascinerande hur snabbt det gått för Sd att förflytta sig långt högerut I den ekonomiska. Åkesson kör samma argument som C och M. Innan om åren har Sd pratat om välfärden, arbetarklassen,trygg a-kassa etc. Jag tror Oscar Sjöstedt har haft stort inflytande över Sds förflyttning högerut
Citera
2026-08-28, 22:46
Medlem
Antexs avatar
Reinfeldt kallades för tvålen. Men han ligger ju i skuggan av Jimmy.

Som aldrig vet något eller aldrig har varit insatt i något politiskt.

Bara be happy och folk älskar det.

Den dagen Jimmy kastar in handduken åker SD ur riksdagen.
Citera
2026-08-29, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thisisacryforhelp

Först och främst har integrationspolitiken inte varit i närheten av att möta behovet som kommit att uppstå. Och integrationen i sig är komplex i ett samhälle som redan är uppdelat i rika och fattiga områden.

Det är alltså inte invandringen i sig som skapar segregationen utan strukturer i samhället som utgör dess fundament.
Tiden är sen länge förbi då jag bemötte det lögnaktiga ordbajsande du ägnar dig åt. Jag skulle kunna bemöta allt du skrivit på punkt efter punkt och visa att du har fel om i princip allt.
Lär dock ta en timme eller mer. Den tiden lägger jag inte längre på individer som dig.
Jag har betydligt roligare saker för mig i livet.
Varför människor som du har ett sånt intresse av att göra svenskar till en minoritet i sitt eget land är något psykologer och andra får diskutera med dig.
Citera
2026-08-29, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Tiden är sen länge förbi då jag bemötte det lögnaktiga ordbajsande du ägnar dig åt. Jag skulle kunna bemöta allt du skrivit på punkt efter punkt och visa att du har fel om i princip allt.
Lär dock ta en timme eller mer. Den tiden lägger jag inte längre på individer som dig.
Jag har betydligt roligare saker för mig i livet.

Varför människor som du har ett sånt intresse av att göra svenskar till en minoritet i sitt eget land är något psykologer och andra får diskutera med dig.

Härligt att höra, det är ömsesidigt. Vi lämnar det så och återgår till roligare saker på varsitt håll.
Citera
2026-08-29, 21:15
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thisisacryforhelp
Jag håller inte med om att invandringen är den primära anledningen till de konsekvenser den i debatten ofta beskylls för. Det är att göra det alldeles för lätt för sig.

Dock är det förståeligt att man kan ha den åsikten om man samtidigt lutar sig mot främlingsfientliga förklaringsmodeller där man även tillskriver invandraren i sig vissa egenskaper.

Främlingsfientlighet och rasistiska föreställningar bygger uteslutande på förenklade bilder och/eller ren okunskap. Men det är ett sidospår.

Först och främst har integrationspolitiken inte varit i närheten av att möta behovet som kommit att uppstå. Och integrationen i sig är komplex i ett samhälle som redan är uppdelat i rika och fattiga områden.

Det är alltså inte invandringen i sig som skapar segregationen utan strukturer i samhället som utgör dess fundament. T ex ökade ekonomiska klyftor (vilket både kan och bör motverkas politisk) som i samband med dåligt förd bostadspolitik/samhällsplanering leder till områden med högre arbetslöshet, lägre utbildning, större fattigdom, högre trångboddhet etc etc. Det är i denna mylla de "negativa konsekvenserna" växer fram, inte huruvida människorna som bor där är svenskfödda eller inte.

Invandring är för övrigt inte något man bara "har", den är i allra högsta grad en konsekvens av något annat (utöver migrationspolitik alltså)

Tyvärr så benämner man inte längre främlingsfientliga åsikter som just främlingsfientliga i ordets rätta bemärkelse. SD har förskjutit hela samhällsdebatten åt sitt håll. Och dessutom lyckats med konststycket att inte låtsas om det. Vilket gör att man dels kan peka på problem man "förutspått" och samtidigt behålla offerkoftan på vad gäller varje invändning mot deras främlingsfientliga politik

Mycket välskrivet inlägg, ville bara lyfta det. Håller med till fullo i det du skriver. Det är väldigt synd att man inte pratar mer i denna bemärkelsen.
Citera
2026-08-30, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Nu handlade det om religiös extremism och den är fortsatt extrem i Israel. Om du och Jimmie väljer att dalta med en regim som dödat tusentals barn de senaste åren får det stå för er.

Det låter mer som att du själv är en Hamaskramare. Dina felaktiga uttalanden får stå för sig själv, ingen mening att sparka på en som ligger ner.
Citera
2026-08-30, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrfaldet
Så du tittar inte ens på vad motståndarna säger, men tror dig ändå ha en politisk opinion? Lågbegåvade kommer få Sverige att gå under med deras rösträtt...

Ja, synd att de alltid röstar rödgrönt.
Citera
2026-08-30, 04:36
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Det låter mer som att du själv är en Hamaskramare. Dina felaktiga uttalanden får stå för sig själv, ingen mening att sparka på en som ligger ner.

Man kan hata staten Israel OCH Hamas men det kanske du förstår när du flyttar ut från din morsas källare.
Citera
2026-09-10, 04:01
Medlem
Bandydrakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scarletfire
Jag ska inte rösta på SD men han var ju på en annan högre nivå än de som intervjuade , och tom tillrättavisade dom ett antal gånger så man fick intrycket att dom skämdes

Man fick intrycket att han har ett skört ego. Alla partiledarutfrågningar var tuffa, med riktad kritik. Till exempel Nooshi fick frågan varför de "vill ta bort kapitalismen" och varför alla terrorister söker sig till dem. Men bara Jimmie klagade på att "de går socialdemokraternas ärende" stup i kvarten.

Han ville inte ens besvara kritik från meningsmotståndare för att de var från fel tidning. Istället för att ta chansen att locka över väljare som står och tvekar.

Programledarna skämdes förvisso, men bara för hans fåniga beteende. Och de kan inte tillrättavisa honom som om han vore en bäbis, även om det behövdes. Så de klev istället tillbaka i tystnad för att låta oss tittare inse det själv, vilket du misstolkade som skam, bara för att de inte tjafsade tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in