Citat:
Ursprungligen postat av
farbror Sven
Och Trollhättan och Eslöv som du inte tog upp.
Varför skulle jag ta upp dem? Den tes jag drev var inte
Det har inte förekommit några fall av rasistiskt inspirerat skolmassvåld i Sverige (eller vad fan man ska kalla dem för att få med både skjutvapen och blankvapen) utan
Alla fall av skolmassvåld i Sverige som har haft förövare som kan beläggas med rasistiska åsikter har inte synts ha rasistiska motiv - och därför är det en non sequitur att bara på grundval av belagda rasistiska uttalanden av gärningsmannen hävda att ett givet skolmassvåldsdåd är rasistiskt inspirerat. Man ska vidare vara försiktig med att tolka t ex beundran av Anders Behring Breivik som
a priori rasistisk - Breivik var visserligen rasist, men det som i första hand karakteriserade kännetecknade hans brott var ju dess fasaväckande skala, och denna i sig kan säkerligen vara inspirerande för en tonårskille som håller på att glida in i ett skolskjutarmodus.
Citat:
Sedan finns det uppgifter på flera stoppade dåd med rasistiska motiv. Eller är det också bara vänstertoll som inbillar sig saker?
Jag förnekar alltså inte att skolmassvåldsdåd kan vara rasistiskt inspirerade. Jag bekämpar bara den intellektuella slapphet som det ligger i att med självklar min bokföra varje fall av skolmassvåld som "rasistdåd" bara för att gärningsmannen har kunnat beläggas med något rasistiskt uttalande.