Citat:
Ursprungligen postat av
ErnstBrunnslock
Finns inga ursäkter för vad han gjorde, han kan dra åt helvete.
Det sagt känns allt ytterst stereotypt. Usel bio-förälder som verkar vara något slags narcissist som misshandlar honom fysiskt och psykiskt. Soc kommer in som de räddande änglarna direkt från skärselden och dumpar honom i fagersta.
Om han fått psykologisk hjälp eller ej efter att han redan traumatiserats av sina föräldrar kunde jag inte läsa mig till, jag skulle vilja läsa hans LVU dom från förvaltningsrätten och se hans akt hos socialen. Min spontana gissning är kanske en projicering av mig själv med diagnoserna ADHD, Autism och CPTSD. Som inte utreddes och vård nekades för mig av socialen. Men det låter som denna kombination - jag reserverar mig för att jag kan ha fullständigt fel. Men att han brusar upp lätt, att han verkar ha en ätstörning kan tyda på en mängd orsaker. Att han verkade "normal" på den lektion han hade innan antyder att han maskerat i flera år, kanske hela sitt liv. Att han söker sig till något slags dödskult och glorifierar andra dårar tyder på att han saknar en egen identitet, bygger den på andra.
Att han gick till antingen angrepp eller försvar vid den misshandel han dömdes för vet jag inte, jag skulle vilja läsa hela FUPen där. Möjligheten är tämligen överhängande att han blev provocerad rejält eller attackerad och med sin träning i bagaget helt enkelt var bättre rustad än motparten, detta borde framgå av FUPen.
Att vara familjehemsplacerad eller "fostringshemsplacerad" är samma sak men vida skilda. Jag blev fysiskt misshandlad inom 24 timmar. Vad som har försiggått i hans placering vore intressant att veta.
Som jag inledde denna text med, absolut inget av detta ursäktar det han gjorde, däremot kan det ge en förklaring till hur han skapades om man så vill. Vilket är av intresse.
Ytterst just nu pekar det mesta på att skulden ligger hos socialtjänsten, men kanske även andra aktörer. Detta för att fosterhemsplacerade barn ofta inte får någon hjälp och skolan helt ignorerar dessa, även när det är uppenbart att personen blir slagen eller skadar sig så ser man mellan fingrarna med detta, inget samtal med kurator eller något utan ett antagande görs (för alla vet att du är fosterhemsplacerad, kalla det en öppen hemlighet) att du får hjälp, att fosterhemmet är något slags oskrivna hjältar och att soc har ögonen på bollen. Kort sagt "inte vårt problem" tills det blir ett problem. Men även att fosterhemsplacerade automatiskt beskylls för allt möjligt, för det är enklare så, varför jag vill veta vad som hände vid den första misshandeln. Var det han som startade allt, eller var det han som avslutade, lärarna gaddade ihop sig och han tappade den lilla trygghet han hade och tron på något vilket skapar en mental volabilitet som kan leda till precis vad som helst.
Det är många frågor och jag tror att vi är många som vill veta.
Jag beklagar dina erfarenheter och jag tror att vi är många som kan relatera till vissa detaljer ur Liams liv men han var även påhejad av pappan från låg ålder att agera våldsamt. Är själv uppvuxen med vanvård men nekades fritidsintressen och definitivt kampsport med påståendet om att det riskerade att "förstöra" mitt ansikte. Nu var jag inte intresserad av det för att jag var intresserad av att utsätta ansra för våld utan hade ett intresse för fysisk aktivitet som aldrig kunde genomföras (dans simning men då främst dans och kampsporter).
Skillnaden är att han är tränad sedan låg ålddr av en våldsdyrkande pappa. Det handlade aldrig om det estetiska uttrycket utan
våldet. Om du söker på Regina Nebel så ser du hir han stryper sin tävlingsmotståndare redan vid 7 års ålder medan pappan uppmuntrar honom till våld och blir tillsagd men då blir kränkt för att han bara hejar på sin son. Men han står och skriker ut direktiv och även om att han ska trycka, vilket kan handla om uppmuntran om att strypa pojken.
Ja människor med autism går generellt undan och exploderar först när de blir provocerade. Mobbande människor och förövare provocerar enormt mycket och är gärna enda upp i ansiktet eller som ett klistermärke mot sitt offers rygg. Men det finns även autistiska människor med personlighetsstörningar eller som uppmuntrats av dysfunktionella fäders att använda våld.
Min poäng är att autistiska barn kan uppfostras till att bli våldsamma. Allt som krävs är en förälder som anser att våld är ett sätt att "lösa" problem. Att de flesta inte för det handlar om hir hårt de normer sätter sig som tragglas in om att man "inte ska slå amdra" osv. Ändrar du narrativet och"reglerna" ändrar du även hur den med autism förhåller sig till omvärlden.
Precis som att du har både c-ptsd och autism, kan andra ha autism och antisocial personlighetsstörning osv. Autism är ett sätt att fungera som inte ger immunitrt mot andra diagnoser och skador i utvecklingen.
Liam framstår inte som någon som brusar upp lätt utan som en blyg person som har en hyfsat introvert personlighet. Det ser ut som instrumentiellt våld. Kalkylerat och behärskat. Han är tränad till att skada andra.
Sök på videon och lyssna på vad hans pappa säger och se hur det andra barnet gråter medan varken pappan eller kvinnan i pappans sällskap, visar medkänsla för det andra barnet. Normala föräldrar vill att deras barn ska passa in och tävla och vinna med schyssta medel. Den här pappan vill framstå som farlig och ser sin son som en förlängning av sig själv. Den han kan skryta om att alla andra fruktar och du har rätt i att det är narcissistiska drag som uppvisas. Liam är hans ägodel, en sak som ska se bra ut, vara fruktad och ge pappan social status.
Att han sedan har en diagnos är ganska rimligt och att den inkluderar bristande social kompetens samt förmåga. Bara titta på bilden när han ler sitt annorlunda, lite förlägna leende. Liksom, vem tusan klippte honom sådär? Det är trots allt en tonåring vi pratar om. Hemmaklippningen (ingen etablerad frisör klipper väl någon så galet) kan indikera att han inte vill ha andras beröringar i okända miljöer utan är stressad av dem . Det innebär att han även kan ha varit svårt lidande i en egen bostad och många med autism eller symptom av sådant, klarar sig sämre ensamma. Även utan autism är en traumatiserad person för ung för att plötsligt vid 18 stå på egna ben utan skyddsnät.
Män har en viss förmåga att som våldsutsatta börja utsätta andra för våld.
Att många kan känna igen tar av hans historia har ändå en stor skiljepunkt, de flesta börjar inte mörda andra människor. Även traumatiserade människor maskerar, de flesta gör ändå inte illa andra men Liam är uppfostrad för att skapa och injaga fruktan och smärta i andra. Han har även fråntagits de relationer som kunde ha gett honom en annan anknytning såsom kontakt med modern vilket sannolikt handlade om makt. För fadern har med största sannolikhet utövat våld mot henne men ändå kunnat tala bättre inför socialtjänstens akademiska åsikter av att att kvinnor som reagerar egentligen är de riktiga förövarna eller de trasiga pusselbitarna i helhetsbilden. Det är sällan de mest våldsutsatta kvinnorna som hamnar på högskoleutbildningar utan människor som har åsikter om andra som projekt som ska fixas. De ser då somliga "projekt" som hopplösa men uppskattar dem som talar till dem på deras eget språk, förövare eller inte.