2026-08-23, 22:47
Medlem
En fråga. Hur kommer det sig att ingen vuxen fanns närvarande där eleverna befann sig. Utomordentligt klent i så fall. Efter Örebro har det diskuterats säkerhet på skolorna men inget konkret verkar ha utförts i Fagersta i den vägen. Mycket enkel sak att genomlysa vad som händer om någon elev dyker upp försedd med kniv eller dyl.En beredskapsplan hade varit på plats.
Citera
2026-08-23, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Fint. Jag beklagar sorgen.

Jimmie Åkesson hade iallafall anständighetennatt inte åka iväg och fejka deltagande.

Det är utan tvekan ett rasistdåd. Klart han inte vill erkänna det i förhör utan låtsas om att det bara var de första bästa men dessa attentasmän ser alltid till att vara där deras tilltänkta offer är.

Tvek på den. Ungefär hälften av eleverna på Brinellskolan har utländsk bakgrund.
Citera
2026-08-23, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scubahero
Tvek på den. Ungefär hälften av eleverna på Brinellskolan har utländsk bakgrund.

Så det är bara en tillfällighet att de tre offren har utländskt bakgrund?
Citera
2026-08-23, 23:07
Medlem
Är det någon som vet vilken skola han gick på i Medelpad?
Citera
2026-08-23, 23:10
Medlem
Jag bodde granne med Liam och hans pappa i Sundsvall när Liam var liten. Pappan var mycket skum och det var helt klart något fuffens med honom. Man såg redan då att detta förmodligen skulle sluta illa. Inte för att Liam utmärkte sig, utan för att pappan verkade så oerhört hård och sträng mot honom. Minns när pappan hämtade en hund från Ungen(ev.Rumänien) en American Bully XL. Stackars lilla parvel säger jag bara... En gång åkte han iväg i nästan ett dygn och lämnade lilla valpen helt själv. Ringde både jour och polis men dom gjorde inget.
Vad jag dock ville komma fram till är att jag inte är jätteförvårnad att det gått åt helsike för sonen. MEN att det skulle sluta så här fruktansvärt kunde jag aldrig föreställa mig. Beklagar sorgen från djupet av mitt hjärta till den avlidna flickans familj, anhöriga och övriga på skolan❤️🕊
Citera
2026-08-23, 23:15
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Så det är bara en tillfällighet att de tre offren har utländskt bakgrund?

Det var ju du själv som sa att han frågade om han skulle target immigrants?

https://imgur.com/Tn6F7tt

Förövrigt finns det ny info på expressen nu:
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/misstankte-skolmordarens-sista-tid-innan-dadet/

Misstänkte skolmördarens sista tid innan dådet

Dagen efter spelade han på onlineplattformen Roblox och chattade med en vän.

I hemlighet planerade Liam Nebel, 18, att utföra ett skoldåd, enligt polisens misstankar.
Citera
2026-08-23, 23:16
Medlem
vet någon vad pappan heter?
Citera
2026-08-23, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knyck
En fråga. Hur kommer det sig att ingen vuxen fanns närvarande där eleverna befann sig. Utomordentligt klent i så fall. Efter Örebro har det diskuterats säkerhet på skolorna men inget konkret verkar ha utförts i Fagersta i den vägen. Mycket enkel sak att genomlysa vad som händer om någon elev dyker upp försedd med kniv eller dyl.En beredskapsplan hade varit på plats.

Vad hjälper det?
I Trollhättan dog den vuxne assistenten som försökte skydda elever.
Citera
2026-08-23, 23:21
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mamma12
vet någon vad pappan heter?

Osäkert, men det har sagts att Carlos kan vara kopplat tills "hans faders" namn Káro*y Nebe*

* = l
Senast redigerad av TedGaandie 2026-08-23 kl. 23:32.
Citera
2026-08-23, 23:21
Medlem
Aftonbladet
Liam Nebel motsatte sig inte häktningen, uppger hans advokat för Aftonbladet.

”Min klient medgav sannolika skäl för mord och medgav därför åklagarens framställan om häktning. Min klient bestred att det förelåg sannolika skäl för misstanke om försök till mord och motsatte sig därför häktning för just den misstanken”, skriver Anes Sabic.

Han vill däremot inte uttala sig om Liam Nebels ”konkreta inställning” till misstankarna.

”Jag kommer heller inte yttra mig i övrigt kring klientens mående eller vad som i övrigt har framkommit i utredningen”, fortsätter advokaten.
Citera
2026-08-23, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knyck
Ingen vuxen på en skola har någon skyldighet eller utbildning/utrustning att avbryta ett pågående dödligt våld. Speciellt inte om gärningsmannen vevar med ett svärd eller har en pistol. Avbryta med vad? Linjal?
Lärarna var väl dessutom i sina klassrum och undervisade. Många skolor har haft genomgång av polis vad som gäller vid PDV och det är antingen att inrymma, låsa och barrikadera klassrum eller fly och få med sig så många elever som möjligt beroende på situationen. Många skolor använder varningssystem, t.ex. Cosafe, som finns installerade på lärarnas datorer och mobiler. Sen är det upp till var och en som vuxen om man vill riskera sitt eget liv och försöka avbryta ett pdv.
Citera
2026-08-23, 23:27
Medlem
Vet någon status på de skadade? Tänker vad dem fick för skador och hur dom mår? Hemskt alltihop, finner inga ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in