2026-08-23, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är svårt att säga. Utan exakta belägg måste man vara mycket försiktig i att bedöma hur svårt det är att vara jude i Sverige. Det ligger i farans riktning att det överdrivs i linje med att använda antisemitism som vapen mot israelkritik.

Med det sagt så finns det onekligen antisemitism i Sverige och det är förkastligt och har för stor utbredning.

Vad gäller slöja kontra davidsstjärna i Sverige så måste man notera att rätten till bärandet av slöja till skillnad från bärandet av davidsstjärna är hotad och ifrågasatt idag. SD och andra grupper hotar att införa förbud.

Om pöbeln klår upp dig på stan för att du bär kippa eller davidsstjärna, så hjälper det inte ett dugg om de politiska partierna ger dig rätt att bära de judiska symbolerna. De 20 män som bär kippa i Sverige, och de 100 som bär davidsstjärna, tar en verklig risk.

Observera att de som bär synliga judiska symboler riskerar att stöta på en pöbel som på fullt allvar ropar, Må hon brännas!

Slöjan är allra vanligast i de "utsatta områdena". Där är de flesta redan muslimer, så där kommer ingen att klå upp en kvinna för att hon bär slöja. Det finns däremot en viss, om än inte stor, risk att en kvinna skulle kunna få stryk för att hon inte bär slöja i någon av våra muslimtäta förorter. (För att inte tala om hur stor risken är att en man med kippa eller en kvinna med davidsstjärna skulle få stryk.)

Ja, SD vill kanske förbjuda slöjan. De andra sju riksdagspartierna vill det inte. Vilken chans tror du att SD har att genomdriva ett förbud mot slöjan? Du vet svaret, men för säkerhets skull: Risken är noll.

Slöjan är inte hotad i Sverige! Till skillnad från kippan och Davidsstjärnan!
Senast redigerad av Egna-tankar 2026-08-23 kl. 18:34.
Citera
2026-08-23, 18:31
Medlem
Citat:
Vadå inte vara med i en debatt? Enligt min mening är det bra om alla åsikter företräds och debatteras och att alla debattörer kommer till tals. Ingen skall diskvalificeras. Inte heller extremister.

Det är en åsikt jag har inte bara om Flashback utan som jag anser bör gälla lika mycket i samhället.

Dessutom bör man diskutera deras åsikter i sak och inte hur de uttrycker sig eller vad det de säger egentligen innebär enligt deras motståndare osv.

Här är det uppenbart att Valley Ghanem i sak är kritisk mot att hon menar att Mohamsson som palestinier sviker palestiniernas sak och stöder Israel. Att diskutera det är att diskutera i sak.

Att diskutera ”antisemitismen” och ”hatet” och Ghanems person är en skendebatt som fungerar som propaganda och en ursäkt för att låta bli att debattera sakfrågor. Det är uppenbart.

Hon har för helvete skrivit "Må hon brännas!" om en riksdagspolitiker tillsammans med rasistiska öknamn och avhumaniserande hat riktat mot denna!
Utöver det har hon skrivit otaliga debattartiklar där hon kritiserar samhällets arbete mot hedersvåld, kvinnors fria val att bära slöja osv.
Det är du som är rejält ohederlig intellektuellt och låtsas vara efterbliven.
Senast redigerad av LoveInAColdClimate 2026-08-23 kl. 18:41.
Citera
2026-08-23, 18:33
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Utvisa horan! Muslimer förstår inte begreppet demokrati.
Citera
2026-08-23, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Jag försöker förstå din argumentation, menar du ungefär såhär?

1. Davidsstjärnan är en judisk symbol och också en symbol för Israel.
2. Mohamsson är inte jude och använder den som politisk manifestation.
3. Därför är hennes användning ett implicit stöd för Israel.
4. Därför är kritik mot att hon bär den == kritik mot Israel/stöd för Israel...inte mot judar
5. Därför kan kritiken inte avfärdas genom att kalla den antisemitisk.

Göran Persson brukade bära kippa i solidaritet och såg till att ge ut boken "Om detta må vi berätta".
På den tiden (inte så länge sen) hade man aldrig kunnat drömma om ett samhälle där varenda projektledare på Rädda Barnen, Junis, diverse kommuner, Amnesty (!!) osv. uttryckte sig lika nazistiskt som Hitler på 30-talet och försvarade Hamas vidriga tortyr till döds av barn och kvinnor!
Citera
2026-08-23, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Hon har för helvete skrivit "Må hon brännas!" om en riksdagspolitiker tillsammans med rasistiska öknamn och avgumaniserande hat riktat mot denna!
Utöver det har hon skrivit otaliga debattartiklar där hon kritiserar samhällets arbete mot hedersvåld, kvinnors fria val att bära slöja osv.
Det är du som är rejält ohederlig intellektuellt och låtsas vara efterbliven.
För mitt tycke ser det ut som att meningen med "må hon brännas" - likställs med utfrysning ur politiken utan någon väntande betalning för det "arbete" hon tror sig göra.

Hon ska inte brännas på bål som en häxa , nee dessa metoder är från 1600 talet ..
Citera
2026-08-23, 18:38
Medlem
Citat:
Det stämmer.

Naturligtvis kan kritiken i verkligheten vara antisemitisk och mot judar samtidigt som den är kritisk mot Israel. Det finns förstås ingen logisk motsättning i det. Och den som är antisemit är nästan alltid emot Israel.

Men alltsom oftast så förutsätter man bara det från den israelvänliga sidan eller överdriver den aspekten och tonar ned den andra därför att det är ett så effektivt propagandavapen mot den kritik mot Israels aktioner i Gaza osv man vill ta fokus från.

Okej, då förstår jag din poäng bättre.

Jag håller med om att kritik mot Israel inte automatiskt är antisemitism och att Israelkritik och antisemitism kan förekomma samtidigt.

Det är egentligen bara punkt 3 jag invänder mot.

Att 2) Mohamsson inte är jude och bär davidsstjärnan som politisk manifestation, innebär inte i sig 3) ett implicit stöd för Israel.

Det krävs ytterligare en premiss: att vi vet att just hennes politiska manifestation syftar till att uttrycka stöd för Israel. Att symbolen kan vara en symbol för Israel räcker inte i sig för att fastställa vad hennes användning av den betyder.

Om det däremot är belagt att hon bar den just för att uttrycka stöd för Israel, då håller jag med om resten av resonemanget.
Citera
2026-08-23, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Om pöbeln klår upp dig på stan för att du bär kippa eller davidsstjärna, så hjälper det inte ett dugg om de politiska partierna ger dig rätt att bära de judiska symbolerna. De 20 män som bär kippa i Sverige, och de 100 som bär davidsstjärna, tar en verklig risk.

Observera att de som bär synliga judiska symboler riskerar att stöta på en pöbel som på fullt allvar ropar, Må hon brännas!

Slöjan är allra vanligast i de "utsatta områdena". Där är de flesta redan muslimer, så där kommer ingen att klå upp en kvinna för att hon bär slöja. Det finns däremot en viss, om än inte stor, risk att en kvinna skulle kunna få stryk för att hon inte bär slöja i någon av våra muslimtäta förorter. (För att inte tala om hur stor risken är att en man med kippa eller en kvinna med davidsstjärna skulle få stryk.)

Ja, SD vill kanske förbjuda slöjan. De andra sju riksdagspartierna vill det inte. Vilken chans tror du att SD har att genomdriva ett förbud mot slöjan? Du vet svaret, men för säkerhets skull: Risken är noll.

Slöjan är inte hotad i Sverige! Till skillnad från kippan och Davidsstjärnan!

Och Valley har skrivit texter om att muslimska kvinnor som säger att de väljer att ha slöja inte fattar vad Islam är; att Gud kräver det och att ens egen vilja är irrelevant.
Citera
2026-08-23, 18:44
Medlem
Citat:
Göran Persson brukade bära kippa i solidaritet och såg till att ge ut boken "Om detta må vi berätta".
På den tiden (inte så länge sen) hade man aldrig kunnat drömma om ett samhälle där varenda projektledare på Rädda Barnen, Junis, diverse kommuner, Amnesty (!!) osv. uttryckte sig lika nazistiskt som Hitler på 30-talet och försvarade Hamas vidriga tortyr till döds av barn och kvinnor!

Om specifika personer eller organisationer faktiskt har försvarat Hamas tortyr eller gisslantagande, får du gärna visa konkreta exempel.
Att de kritiserar Israel eller lyfter fram palestinska civila offer är inte samma sak som att försvara Hamas.
Citera
2026-08-23, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snylt-off
För mitt tycke ser det ut som att meningen med "må hon brännas" - likställs med utfrysning ur politiken utan någon väntande betalning för det "arbete" hon tror sig göra.

Hon ska inte brännas på bål som en häxa , nee dessa metoder är från 1600 talet ..

Inte utfrysning på vänstersidan där hon omhuldas utan att öht ha vänsteråsikter. Hon är mer konservativ än något parti som finns i Sverige (värre än Nyans).
Annika Strandhäll och varenda sosse, vänsterpartist, miljöpartist osv stöttar hennes hat.
Det är även så man uttrycker sig om judar och oliktänkande nuförtiden på organisationen Junis, Rädda Barnen, Amnesty osv.
Aftonbladet låtsas att det inte hänt, tänk själv hur mycket de skrivit om Ebba Busch skulle skriva "Jag ber till Gud att hon skjuts" om en kvinnlig politiker burit slöja för att stötta muslimer.
Citera
2026-08-23, 18:47
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Och Valley har skrivit texter om att muslimska kvinnor som säger att de väljer att ha slöja inte fattar vad Islam är; att Gud kräver det och att ens egen vilja är irrelevant.

Nu vet ju jag inte om det du skriver stämmer men är det riktigt, förstår jag inte hur hon kan jobba kvar för kommunen.
Kanske är de rädda för henne? 🫣
Citera
2026-08-23, 18:53
Medlem
Citat:
Inte utfrysning på vänstersidan där hon omhuldas utan att öht ha vänsteråsikter. Hon är mer konservativ än något parti som finns i Sverige (värre än Nyans).
Annika Strandhäll och varenda sosse, vänsterpartist, miljöpartist osv stöttar hennes hat.
Det är även så man uttrycker sig om judar och oliktänkande nuförtiden på organisationen Junis, Rädda Barnen, Amnesty osv.
Aftonbladet låtsas att det inte hänt, tänk själv hur mycket de skrivit om Ebba Busch skulle skriva "Jag ber till Gud att hon skjuts" om en kvinnlig politiker burit slöja för att stötta muslimer.

Tyvärr har du rätt, anser jag.
Citera
2026-08-23, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Nu vet ju jag inte om det du skriver stämmer men är det riktigt, förstår jag inte hur hon kan jobba kvar för kommunen.
Kanske är de rädda för henne? 🫣

Hon jobbar idag för något som heter Islamakademin men de kan ju mycket möjligt få bidrag från Malmö stad. Det är tidigare hon arbetat för Malmö stad med "islamofobin", samt varit lärare på Malmö universitet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in