Citat:
Ursprungligen postat av
Egna-tankar
Det behöver hon inte. Tiotusentals muslimska kvinnor bär slöja i Sverige. Medan... tja, 20 judiska män bär kippa i Sverige?
Något fler bär Davidsstjärna öppet, det tror jag nog. Kanske 100 stycken?
Det är svårt att säga. Utan exakta belägg måste man vara mycket försiktig i att bedöma hur svårt det är att vara jude i Sverige. Det ligger i farans riktning att det överdrivs i linje med att använda antisemitism som vapen mot israelkritik.
Med det sagt så finns det onekligen antisemitism i Sverige och det är förkastligt och har för stor utbredning.
Vad gäller slöja kontra davidsstjärna i Sverige så måste man notera att rätten till bärandet av slöja till skillnad från bärandet av davidsstjärna är hotad och ifrågasatt idag. SD och andra grupper hotar att införa förbud.
Vilket utgör ett hot mot våra demokratiska fri- och rättigheter och vår självklara rätt att själva avgöra vilka klädesplagg vi vill bära utan att makthavare och politiker lägger sig i det.
Det finns alltså goda skäl för Mohamsson som föregiven liberal att manifestera för rätten att bära slöja. Att hon skall ta på sig slöja är dock inget att begära då jag antar att hon liksom jag inte sympatiserar med tron och dess påverkan på hur utövarna av den klär sig som sådan, utan i så fall med rätten till religionsfrihet och att som medborgare klä som man vill utan att behöva Jimmie Åkessons och liknande figurers godkännande.