2026-08-23, 17:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Vad var oklart? SVT är inte oberoende och därför borde man inte vara förvånad när de inte är det.

Vad är ditt underlag för det?
Citera
2026-08-23, 17:07
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskussionsdjur
Vad är ditt underlag för det?

Men snälla. Är ju bara att kolla på deras nyhetsrapportering.
Citera
2026-08-23, 17:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Men snälla. Är ju bara att kolla på deras nyhetsrapportering.

Ge exempel.
Citera
2026-08-23, 17:09
Medlem
avulsions avatar
Citat:
Det är sant och ett bra påpekande av dig. Vilket jag såklart håller med om. Självklarheten ska aldrig behöva pratas om. I det här fallet tycker dock jag inte att det är en självklarhet då det är motsättningar i resonemanget.

Jag predikar för klimatet - Men reser långt för att ta mig dit.. Okej?

Eller hur man ser på Sveriges roll som jätte litet land och våra utsläpp vs Kina kanske?

Jag som läsare hade varit intresserat att få höra den synen. Jag tycker inte att det är en självklarhet likt att tobaksrökning är farligt.
Det är svårt att argumentera med individer som inte tror på vetenskap och forskning.

Den som inte läser vetenskapliga artiklar, eller förstår forskningsmetodik och den vetenskapliga metoden, ska nog inte ge sig in i debatter där det råder konsensus i forskningsvärlden. För min del kan de hålla sig till att rösta på SD och läsa nyheter på TikTok.
Citera
2026-08-23, 17:12
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ge exempel.

Exempelvis när Jimmie Åkesson sa under en partiledardebatt för några år sedan "De är inte svenskar och hör inte hemma i Sverige". SVT gick direkt efter och tog avstånd från uttalandet. Har du helt missat att en majoritet av SVTs anställda sympatiserar med MP?
Citera
2026-08-23, 17:14
Medlem
Imponerande endå

Dom räddar världen genom att gå runt i stan.
Citera
2026-08-23, 17:17
Medlem
Jordgubbes avatar
Extra svårt blir det att diskutera med den här trådstartaren, vars fråga är rätt grumlig. Klimatfrågan vill denne tydligen inte diskutera här, men är ändå kritisk, till vad. Kanske att journalister inte ställt kritiska frågor. Om vad? Syftet med marchen är enl trådstartsartikeln "att visa att det finns ett stort stöd för en kraftfullare klimatpolitik". Så då borde alltså media sticka en mikrofon under näsan och ifrågasätta ... att dessa personer samlats istället för att göra något annat? Tydligen retar sig trådstartaren på att dessa rest till Stockholm. Ja det är ju förstås en förskräckligt lång resa. Samtidigt är sommaren slut, många har varit i typ Thailand, folk dagpendlar till Stockholm ... men här - när arrangörerna uppmuntrat till samåkning och cykling - då skulle det vara ett vadå motargument? Trådstartsartikeln är en enkel nätnyhetsartikel, inte en hyllningsartikel eller av utredande slag.
Citera
2026-08-23, 17:17
Avstängd
Haha, Greta insvept i en Palestina-sjal tackar för att så många har kommit. Som om det är hon som är värd. Nu kan miljöpartiet få det hett om öronen.
Citera
2026-08-23, 17:18
Medlem
GoEks avatar
När har du senast hört NÅGON kritisk fråga till klimatisterna?
Citera
2026-08-23, 17:18
Medlem
Batagares avatar
Massmedia matar oss ständigt med nödrapporter om klimatet. Vi får veta att vi har några få år på oss att göra kolossala omställningar, annars finns ingen framtid för livet på planeten.

https://www.vaken.se/det-snedvridna-klimatnarrativet/
Citera
2026-08-23, 17:20
Medlem
MelkerDs avatar
SVT säger att det var runt 50 000 personer ute. Tittar på lite bilder och videor därifrån nu och får en känsla av att det är ganska överdrivet? Eller kan någon tillstyrka siffran?
Citera
2026-08-23, 17:23
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Artikel till diskussionsunderlag: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stor-klimatdemonstration-i-stockholm-rekord

SVT sänder direkt och sprider deras budskap, men ingenstans kan jag höra en kritisk fråga. Vilket hade kunnat vara - Spelar det någon roll vad vi i Sverige gör? - Är det klimatsmart att resa för att delta? Osv osv. Behöver inte vara dessa frågor men en journalist ställer kritiska frågor, nu blir det mer att man sprider deras budskap och blir då en megafon för den åsikten.

Vad är dina tankar om detta? Diskutera!

Dom rapporterade också om att Vasamuseet hade många besökare och pytsade ut deras budskap utan en enda kritisk fråga, trots att tvivel finns.
Jimmy i DN fick inga frågor om att han ska ha tafsat på småflickor i dåvarande SDU när det begav sig.
Magdalena fick fritt spelrum att prata om modern Socialdemokrati utan att nån ens vögade fråga om Hobbes litet mer mörkare sidor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in