2026-08-22, 22:09
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskussionsdjur
Du är också en parasit. Vad har det i sakdebatten att göra?

Högern har redan sänkt a-kassan. Vinner du om TS förlorar eller?

Det är helt rättvist att sådana "parasiter" som TS hamnar på gatan. Jag mår inte ett dugg dåligt över att sådana personer blir av med alla bidrag och hamnat på gatan. Gå och skura toaletterna är det som ska krävas eller förlora bidraget.

Så vad ska dessa personer göra som förlorar bidrag, lägenhet och annat? Det är deras problem och inte mitt. Beroende på kön så åk ned till Tyskland och börja arbeta på en FKK klubb tillsammans med alla Rumänskor.
Citera
2026-08-22, 23:44
Medlem
hjaelploskilles avatar
Jag jobbar med dessa frågor och kan reda ut några saker (om de inte redan retts ut, orkar inte läsa hela tråden)

TS får pengar från Försäkringskassan men beslutet att TS får pengar kommer från Arbetsförmedlingen. När han säger att "pengarna kommer från Arbetsförmedlingen men betalas ut av Försäkringskassan" så innebär det att han får aktivitetsstöd (och inte aktivitetsersättning utifrån vad han själv skrivit i tråden)

Lögnen ligger förmodligen i att TS har gjort detta i 20 år samtidigt som han är 50 och har jobbat 5 år totalt i livet. Får man 12-16k i månaden så är det inkomstbaserat aktivitetsstöd som ingen människa i Sverige någonsin fått i så pass långa perioder som TS indirekt påstår med sin jobbhistoria.

On topic då!

Citat:
Men jag lär väl inte vara ensam att upptäcka (för länge länge sedan) att det går utmärkt att manipulera AF och leva på bidrag? Mer eller mindre så länge man vill. Jag har gjort det i över 20 år nu.

Så i den här tråden tänker jag att vi som är soffliggare och bara slackar oss igenom livet ska ventilera våra åsikter.

Du är verkligen inte ensam om att ha upptäckt detta. Jag har gott om deltagare, allt från somaliska 6-barnsmammor till svenska medelålders män som har upptäckt samma sak. Men vad är det för åsikter som ska ventileras? Du ställer frågan

Citat:
Håller ni med eller tycker ni jag är en idiot?

och verkar bli förvånad över att det finns folk som tycker att du är en idiot.
Citera
2026-08-22, 23:59
Medlem
TS registreringsdatum, ämnesval och närheten till valdagen... Lite väl övertydligt.
Citera
2026-08-23, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Du är 50 år. Inte lyckats behålla ett enda jobb.
Anser du vunnit storvinsten i livet med mellan 11-15k i månaden i bidrag från folk som faktiskt orkar ställa klockan.
Oskuld eller oknullad sedan snart 30 år tillbaka. Inga barn.

Det finns ingen som kan sälja in några argument för ett annat liv till dig.Och till vilken nytta? Ett annat liv för dig idag skulle dessutom vara en omöjlighet.
Dina föräldrar borde gjort det när du var barn och växte upp.

Det omvärden bör göra är ju att inte lika lättvindligt ge ut pengar till soffliggare. Det är ju inte syftet med vår välfärd. Men det är ju naturligtvis inte så lätt att kontrollera.

För dig är ju detta din normal, Men för en utomstående låter det som den absoluta botten.
Du själv beskriver till och med att ditt leverne är smart.
Andra skulle nog se ett ekonomisk fattigt liv och en människa med absolut 0 driv, ambition eller drömmar.

Oavsett är du en unik människa som så att du är tillfreds i din för utomstående ganska mediokra tillvaro.
Få förunnat. Som min farbror brukade säga, Saliga äro de enfaldiga.

Förklara det fattiiga och mediokra med 80K på lönekontot, 500K på ISK samt att inte behöva sälja 8 timmar av sin dag till någon annan?

Det är ekonomisk och social frihet. Han har alla grundbehov uppfyllda och mer därtill. Han umgås enbart med folk på sina egna premisser och kan göra precis vad fan han vill och fullständigt skita i vad folk tycker.

Samtidigt går massa avundsjuka trälar omkring, fängslade i löneslaveri, social kontroll, konformism och jantelag.
Citera
2026-08-23, 08:53
Medlem
shevitas avatar
Idioten har väl hört av någon "att det går att få 15 papp" och försöker få oss att hjälpa honom lista ut HUR.
Citera
2026-08-23, 10:55
Medlem
LuluBrooksies avatar
Fattar ni inte att han ljuger? Ingen får så mycket från a-kassan. De minimerar och minimerar, drar av för sjukdagar, semester osv. Drar av om du inte jobbat 100% heltid.

Till slut hamnar din lön på ca 80% av din egentliga lön, och sen får du ut ca 80% av DEN siffran.

Dessutom gäller det max i tre perioder (år) och man måste jobba ihop till nästa period.
Citera
2026-08-23, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RarPonny
Vi som inte vill jobba.

Det måste finnas många fler än jag här. Jag har slackat mer eller mindre hela mitt liv. Jag ser verkligen ingen poäng i att jobba då jag är antisocial och ogillar folk i allmänhet. Jag gillar inte familjebildning, jag tycker barn är en jävla pina och jag skulle definitivt inte klara av en partner som har åsikter om ditten och datten. Jag ser andra mer eller mindre som hinder och stoppklossar. I synnerhet har jag problem med chefer och andra auktoriteter som är över mig i hierarkin.

Att ta order är inte min grej. Eller rättare sagt jag klarar det, men då är det oftast spel för galleriet. Det går ett tag, men det slutar alltid på samma vis - jag talar om vad jag egentligen tycker och så får jag sparken. Ha ha.

Men jag lär väl inte vara ensam att upptäcka (för länge länge sedan) att det går utmärkt att manipulera AF och leva på bidrag? Mer eller mindre så länge man vill. Jag har gjort det i över 20 år nu.

Så i den här tråden tänker jag att vi som är soffliggare och bara slackar oss igenom livet ska ventilera våra åsikter.

Jag är snart 50, och jag har väl jobbat ungefär 5år eller så i mitt liv. Det är min uppskattning. I vilket annat land än Sverige hade det gått tror vi? Jag har ändå utbildning och vissa behörigheter som värderas högt i samhället, så det är inte så att jag inte KAN få jobb. Men jag vill verkligen inte. Jag har insett att jag avskyr att arbeta. Jag har fullt upp med mina egna dagliga ritualer, och för mig är det inte värt att få ut 30k i månaden i stället för de 15k jag får nu genom att bara slacka och ligga på soffan och helt styra mina dagar själv.

Håller ni med eller tycker ni jag är en idiot? Jag är övertygad om att det måste finnas en jävla massa slackers precis som jag här. Dela med er av era erfarenheter. Kommer ni nånsin att jobba tror ni eller går ni all-in som jag och bara skiter i allt och lever på bidrag?

Hur gör du? Jag vill verkligen jobba med något seriöst och tycker själv att det är lite märkligt att ingen arbetsgivare vill ha mig men allt jag har blivit erbjuden via arbetsförmedlingen hittills är 3500 i aktivetsstöd (praktik) som rivningsarbetare I en byggnad full med asbets. Så jag har väldigt svårt att förstå hur det här utnyttjandet kan gå åt motsatt håll?
Citera
2026-08-23, 15:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Det är helt rättvist att sådana "parasiter" som TS hamnar på gatan. Jag mår inte ett dugg dåligt över att sådana personer blir av med alla bidrag och hamnat på gatan. Gå och skura toaletterna är det som ska krävas eller förlora bidraget.

Så vad ska dessa personer göra som förlorar bidrag, lägenhet och annat? Det är deras problem och inte mitt. Beroende på kön så åk ned till Tyskland och börja arbeta på en FKK klubb tillsammans med alla Rumänskor.

Vad har hamna på gatan i sakfrågan att göra. Jag förstår faktiskt inte hur du resonerar, kan du förklara för mig?
Citera
2026-08-23, 16:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Fattar ni inte att han ljuger? Ingen får så mycket från a-kassan. De minimerar och minimerar, drar av för sjukdagar, semester osv. Drar av om du inte jobbat 100% heltid.

Till slut hamnar din lön på ca 80% av din egentliga lön, och sen får du ut ca 80% av DEN siffran.

Dessutom gäller det max i tre perioder (år) och man måste jobba ihop till nästa period.

Snarare du som inte har koll. Går rätt enkelt att googla för att finna fakta i frågan, jag blir nyfiken på varför du inte gjort det?
Citera
2026-08-23, 16:38
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskussionsdjur
Vad har hamna på gatan i sakfrågan att göra. Jag förstår faktiskt inte hur du resonerar, kan du förklara för mig?

För att om arbetslösa resurser är för fina att ta alla jobb som finns som tex att skura toaletterna så ska bidragen dras in - och de ska hamna på gatan. Helt korrekt.
Citera
2026-08-23, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightsky26
Förklara det fattiiga och mediokra med 80K på lönekontot, 500K på ISK samt att inte behöva sälja 8 timmar av sin dag till någon annan?

Det är ekonomisk och social frihet. Han har alla grundbehov uppfyllda och mer därtill. Han umgås enbart med folk på sina egna premisser och kan göra precis vad fan han vill och fullständigt skita i vad folk tycker.

Samtidigt går massa avundsjuka trälar omkring, fängslade i löneslaveri, social kontroll, konformism och jantelag.

Du måste ju vara medicinerad om du tror det finns en avundsjuka över TS ganska mediokra förmögenhet.
Främst är han ju en parasit som likt mena invandrarna är en fara för vårt väldfärdssystem.
Därtill låter hans liv som rena mardrömmen. Inte något som väcker avund.
TS själv känner sig slug och smart. Jag ser bara en oerhört fattig förlorare.
Citera
2026-08-23, 17:21
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Du är en simpel amatörfuskare.

Proffsen:
Hur fusket går till i praktiken

Skenanställningar i "bolagsfabriker": En person startar ett skalbolag eller köper ett vilande aktiebolag. Företaget rapporterar in att personen (eller kompisar/kriminella kontakter) har en hög månadslön, trots att företaget inte har någon faktisk verksamhet eller riktiga kunder.

Falska inkomstuppgifter: Man skickar in arbetsgivardeklarationer till Skatteverket med påhittade lönebelopp. Syftet är att skapa en digital "historik" i Skatteverkets system som gör att personen direkt uppfyller det nya inkomstvillkoret för a-kassa.

Karusell med "svarta" pengar: För att lura granskningar sätter vissa in pengar på bolagets konto, betalar ut det som "lön" till sig själva, skattar på det, och ansöker sedan om 80 % i a-kassa baserat på den påhittade lönen.

Citat:
Det jag är mest överraskad över här på flashback är vilka små fittor ni alla verkar vara. Jag trodde att jag genast skulle få svar i från andra proffs som beskrev sin resa med att inte vilja jobba. Höra lite stories av andra hur många år ni har levt på samhället och hur skönt ni tycker det är.

Det är ju det tråden ska handla om.

Men så möts man av en massa WHÄÄ WHÄÄ det stämmer inte det du säger! -Du ljuger! WHÄÄ WHÄÄ! Osv. Alltså en jävla massa ifrågasättanden.

Är det så att ni bara inte vet att det går utmärkt att leva gratis på samhället, eller är ni för fega för att erkänna att ni också gör det - på ett anonymt nätforum? Eller pratar jag med bäbisar utan koll på hur systemet fungerar?

Jag beskrev för dig hur verkliga proffs gjorde. Inte från egen erfarenhet men fakta baserat på AI.

Citat:
Ber om ursäkt för att jag inte svarat dig.

Jag måste ha råkat hoppa över ditt inlägg i tråden. Förmodligen för att 90% av allt annat är skit - sorgligt nog.

Anyway. Kul att höra i från en likasinnad! Jag kan känna igen det där med att du får en ”kick” litegrann. Det är inte så att jag går och blir hög dagligen, men absolut, varje gång den 14:e närmar sig och jag tvingas söka mina 6 jobb så är det faktiskt lite som en kick när jag scrollar bland alla gamla CVn och ändrar en rad eller två för just detta jobbet och fyller i. Ha ha.

Mycket beror också på vilken handläggare man får hos AF. Jag vet inget om dig, men jag har en långvarig historik med dom och har haft flera ”specialhandläggare” genom åren. Alltså såna som ska ta hand om folk som har extra problem osv. Inte för jag är nån gammal kåkfarare direkt, eller har några direkta problem, men jag är en sån som nog inte är helt lätt för dom att handskas med. Man kör inte med mig om vi säger så.

Hur ser det ut för dig, har du tvingats till några insatser genom åren? Man har ju hört skräckhistorier om R&M, men jag har aldrig behövt hålla på med det så jag kan inte uttala mig. Det värsta jag fått göra är att gå 1 gång i veckan på en informationsutbildning hos AF. Det var 4 träffar om jag inte minns fel. Det är det värsta jag fått göra hos AF på mer än 20 år.

I övrigt så har jag fått AF att bekosta CE kort åt mig, plus YKB x2 och lite andra mindre viktiga utbildningar så som förnyelse av diverse truckkort mm. CE kortet kostade 250k fick jag höra senare. Låter rätt sjukt, men jag tror säkert att det stämmer. Alla företag vet att de kan ta betalt när pappa-staten betalar i från sin outtömliga skattkista. Ha ha.
Varför ändra i ditt CV?
För att minimera risken att bli kallad på intervju?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in