2026-08-23, 14:08
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du förnekar alltså att där finns normer i samhället? eller normer som går hävda är negativa?
utan de är alla "hittepå"?

Kan du berätta för mig hur det kommer sig att människor har förändrat sina sätt att leva och tänka kring många saker så radikalt från ex. 1800 till 2000?

Det finns normer men jag har inte särskilt stor tilltro till att de kan ändras genom dekret från politiker. Normförändringar sker genom att människor anpassar sitt beteende efter den verklighet de lever i. Om verkligheten förändras så ändras också till slut normerna.
Citera
2026-08-23, 14:10
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Jaha, så när du skriver att alla inte har eller kan ha samma möjligheter eftersom män och kvinnor är olika så menar du egentligen ingenting?

Om det var det du ville ha exempel på så kan du få det: Jag har inte möjlighet att menstruera och du har inte möjlighet att lyfta lika tungt som mig.
Citera
2026-08-23, 14:10
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traumprinzz
Är det inte precis det du klagat på tråden igenom? Att samhället försöker "inrätta" möjligheter för kvinnor som hittills bara varit tillgängliga för män?

Vad är det för "möjligheter" du är så förbannad på att samhället försöker erbjuda kvinnor egentligen? "Möjligheten att inte känna sig rädda för att bli utsatta för sexuella övergrepp när de rör sig ute i samhället"?

Ja, det är väl klart som fan att samhället jobbar för en sådan sak. Frågan är väl varför du i så fall har ett problem med detta.

Det jag har klagat på är definitionen av feminism som du postade tidigare i tråden. "Kvinnor ska ha samma rättigheter och möjligheter som män". Ordet möjligheter i den definitionen används för att motivera transfereringar av pengar från den manliga befolkningen till den kvinnliga, istället för att acceptera det faktum att kvinnor är svagare, ömtåligare och sämre på allt.

Kan du förklara hur ett samhälle skulle behöva se ut för att en kvinna inte ska behöva vara rädd för att bli utsatt för sexuella övergrepp när hon rör sig ute? Berätta gärna, så kan jag sedan ge dig exempel på vilka åtgärder som i praktiken görs och vad pengar spenderas på.
Citera
2026-08-23, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Om det var det du ville ha exempel på så kan du få det: Jag har inte möjlighet att menstruera och du har inte möjlighet att lyfta lika tungt som mig.

Alla jävla samtal med dig mynnar ut i sånt här trams. Att jag aldrig lär mig.
Citera
2026-08-23, 14:16
Medlem
Citat:
Det jag har klagat på är definitionen av feminism som du postade tidigare i tråden. "Kvinnor ska ha samma rättigheter och möjligheter som män". Ordet möjligheter i den definitionen används för att motivera transfereringar av pengar från den manliga befolkningen till den kvinnliga, istället för att acceptera det faktum att kvinnor är svagare, ömtåligare och sämre på allt.

Vilka möjligheter är det du har du problem med att samhället vill "inrätta"? Vilka "transfereringar av pengar från män till kvinnor"?

Citat:
Kan du förklara hur ett samhälle skulle behöva se ut för att en kvinna inte ska behöva vara rädd för att bli utsatt för sexuella övergrepp när hon rör sig ute? Berätta gärna, så kan jag sedan ge dig exempel på vilka åtgärder som i praktiken görs och vad pengar spenderas på.

Kan du förklara varför du har ett problem med de redan uppenbara samhälleliga åtgärder som inrättats för att eftersträva denna möjlighet?
Citera
2026-08-23, 14:28
Medlem
Citat:
Det finns normer men jag har inte särskilt stor tilltro till att de kan ändras genom dekret från politiker. Normförändringar sker genom att människor anpassar sitt beteende efter den verklighet de lever i. Om verkligheten förändras så ändras också till slut normerna.

De har ju ändrats konstant och rätt ofta via just politiska insatser.

Och snälla du verklighet har ju spelat mycket liten roll i hur man organiserat samhällen.

Verkligheten 1700 ex. var ju den att svarta människor var lika mycket människor som vita.....
de äger samma mänsklighet, fysik, hjärna, medvetande etc etc som vita människor..går lätt att konstatera för alla med nån form av förmåga till saklighet.
ÄNDÅ! förde vi ideer om svartas "underlägsenhet" och "omänsklighet" som gjorde att man glatt kunde utnyttja dem maximalt som djur. såååå praktiskt och ekonomiskt lönsamt.

Det som ändrade detta var aktivt politiskt arbete i olika rörelser med början politiska rättigheter för att sedan gå över till normförändringar...

precis samma turgång som för kvinnors mänsklighet och rätt att få lov behandlas som de hela människor de nu är.

Men...fortsatt idag sitter det alltså idioter som fortsatt inte klarar inse att en svart människa eller en kvinna de facto är precis lika mycket människor som de själva är.
Flashback kryllar av dem.
Senast redigerad av Merapi 2026-08-23 kl. 14:31.
Citera
2026-08-23, 15:09
Medlem
Citat:

Det börjar bli allt mer uppenbart att du tolkar samhälleliga möjligheter som att alla ska få göra vad de vill, när de vill, var de vill.

Jag skulle gärna kunna ta jobb som konsertpianist och resa jorden runt, men detta är tyvärr omöjligt, eftersom jag inte kan spela piano.

Jag skulle gärna gifta mig med en extremt vacker och extremt rik kvinna som är konsertpianist, men det är tyvärr omöjligt, eftersom jag inte har någon vidare dragningskraft på världsberömda konsertpianister.

Jag skulle gärna spela basket i NBA, men det är tyvärr omöjligt, eftersom jag inte är en 210 cm lång afroamerikan med bra bollsinne.

Men det har ju inget med samhälleliga möjligheter att göra.

Samhälleliga möjligheter är däremot att kunna ta pianolektioner på musikskola utan att det kostar skjortan, och försöka bli så bra man kan på att spela.

Samhälleliga möjligheter är att kunna fria till vilken konsertpianist man vill, oavsett om de tackar ja eller nej.

Samhälleliga möjligheter är att få träna vilken sport man vill.

Det är inga feministiska rörelser som jobbar politiskt för att alla kvinnor som vill ska få bli basketproffs, eller att alla kvinnor som vill ska få åka till månen.
Senast redigerad av Traumprinzz 2026-08-23 kl. 15:12.
Citera
2026-08-23, 15:30
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
HBTQ-människorna kämpar dels för rättigheter globalt, eftersom bögar fortfarande sätts i fängelse alternativt avrättas i vissa länder. Och dels kämpar de för social acceptans lokalt, eftersom HBTQ-personer fortfarande mobbas och trakasseras.

Du kanske inte var född då, men så sent som på 80-talet var det ett vedertaget uttryck för vissa grupper på landsorten att dra in till stan och "knacka bög", dvs kryssa runt och leta efter homosexuella att spöa på. När dagens föräldrageneration var unga löpte alltså bögar sådan risk att många smög med sina förhållanden etc.

Queer-rörelsem föddes ur detta. Att det föreligger en vilja att kunna uttrycka sig öppet i samhället är därmed rätt väntat.

Nu är du tillbaka till att diskutera dåtiden igen, hur det såg ut på 80-talet är ointressant.

Pride är ett praktexempel på hur en rörelse som kämpat för rättigheter överlever sitt existensberättigande när rättigheterna väl är vunna.

Stockholms stad lade ut 2 miljoner av skattebetalarnas pengar på festivalen i år. Om målet är att stärka acceptansen för bögar så är det rent kontraproduktivt. Aldrig har jag väl blivit så sugen på att knacka bög som när jag ser en prideparad.
Citera
2026-08-23, 15:41
Medlem
Citat:
Nu är du tillbaka till att diskutera dåtiden igen, hur det såg ut på 80-talet är ointressant.

Pride är ett praktexempel på hur en rörelse som kämpat för rättigheter överlever sitt existensberättigande när rättigheterna väl är vunna.

Stockholms stad lade ut 2 miljoner av skattebetalarnas pengar på festivalen i år. Om målet är att stärka acceptansen för bögar så är det rent kontraproduktivt. Aldrig har jag väl blivit så sugen på att knacka bög som när jag ser en prideparad.

Kan du inte gå och knacka kungen och hans familj först, de kostar skattebetalarna 190 miljoner per år. Det enda de gör är att vinka och se korkade ut.
Citera
2026-08-23, 15:44
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Vilka möjligheter är det du har du problem med att samhället vill "inrätta"? Vilka "transfereringar av pengar från män till kvinnor"?

Kan du förklara varför du har ett problem med de redan uppenbara samhälleliga åtgärder som inrättats för att eftersträva denna möjlighet?

Mitt problem är att det kostar pengar. Alla offentliga kostnader bärs av skattebetalarna, och när pengar uttryckligen spenderas på en grupp så är det det andra grupperna i samhället som bär kostnaden.

50 miljoner om året läggs på en post i stadsbudget som heter "bidrag till kvinnors och flickors organisering". Motsvarande post för pojkar och män existerar inte. Pengarna går bland annat till organisationer för kvinnor som spelar dataspel, fiskar och är lesbiska.

Här är ett annat exempel från Umeå kommun om du råkar ha en dn-prenumeration:
https://www.dn.se/sverige/sa-blev-umea-varldens-mest-feministiska-stad/

Umeå har en jämställdhetsstrateg OCH en utvecklingsstrateg för jämställdhet. Här är några av deras stora framgångsprojekt, som naturligtvis kostar pengar, utöver dessa powerkvinnors lönekostnader:

På Rådhustorget står en röd kattdjursstaty. Konstverket är ett monument över metoo-rörelsen och uppmanar invånarna att lyssna, agera och förändra.

Man byggde en ny stationstunnel med en knapp man kan trycka på för att höra författaren Sara Lidmans röst genom en högtalare. Eftersom alla utgår från att kvinnor är mörkrädda barn, gissningsvis.

De har även inrättat platsen ”frizon” vid älven. En plats som utformats efter idéer från yngre tjejer. Ryggstöden i gungorna är anpassade för en person som är 1,65 meter lång, vilket är ungefär vad medellängden för kvinnor är i Sverige. För att så många kvinnor lider av sittplatser med alltför högt ryggstöd, antar jag.
Citera
2026-08-23, 15:46
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Kan du inte gå och knacka kungen och hans familj först, de kostar skattebetalarna 190 miljoner per år. Det enda de gör är att vinka och se korkade ut.

Jovisst, jag hade nog hellre sett dem knackade faktiskt. Efter att jag fått tillbaka mitt apanage.
Citera
2026-08-23, 15:51
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
De har ju ändrats konstant och rätt ofta via just politiska insatser.

Och snälla du verklighet har ju spelat mycket liten roll i hur man organiserat samhällen.

Verkligheten 1700 ex. var ju den att svarta människor var lika mycket människor som vita.....
de äger samma mänsklighet, fysik, hjärna, medvetande etc etc som vita människor..går lätt att konstatera för alla med nån form av förmåga till saklighet.
ÄNDÅ! förde vi ideer om svartas "underlägsenhet" och "omänsklighet" som gjorde att man glatt kunde utnyttja dem maximalt som djur. såååå praktiskt och ekonomiskt lönsamt.

Det som ändrade detta var aktivt politiskt arbete i olika rörelser med början politiska rättigheter för att sedan gå över till normförändringar...

precis samma turgång som för kvinnors mänsklighet och rätt att få lov behandlas som de hela människor de nu är.

Men...fortsatt idag sitter det alltså idioter som fortsatt inte klarar inse att en svart människa eller en kvinna de facto är precis lika mycket människor som de själva är.
Flashback kryllar av dem.

Det går men jag tror inte du har täckning för att det sker "ofta".

Jag tror heller inte att ens den allra värsta misogynisten förr i tiden menade att kvinnor inte är mänskliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in