2026-08-23, 10:12
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Och hur har säljaren fått tag i tandguldet?
Jag har flera släktingar som gått bort och som jag vet hade guld i mun. Alla kremerade, men ingen uppmaning om att vi har guld att hämta.

Samma här.
Citera
2026-08-23, 10:16
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Få tandguldet innan kremeringen?
Låter inget vidare.

Drar de ut tänderna på gammelfarmors lik redan innan hon kremeras menar du?

Tandguldet ska väl följa med askan i urnan?

Var något avslöjande för typ 10år sedan att krematoriearbetarna sållade ut guldet ur askan, tog hem och sålde det, kanske på just Tradera.

Dom vill inte elda kvicksilver iallafall, så allt med amalgamfyllningar åker garanterat ut före kremeringen. Då slinker det nog med nån guldtand ibland också.

Men är det verkligen meningen att guldet skall åka med ut till askan? Isåfall hade väl griftefridsbrott varit en större grej än vad det är? Urnor ligger ju knappt en halvmeter ner i backen.
Senast redigerad av busy-signal 2026-08-23 kl. 10:22.
Citera
2026-08-23, 10:37
Medlem
BigDingDongs avatar
Fortfarande har många som dör gamla tandlagningar som består av amalgam, som är en kvicksilverlegering.
Om man kremerar någon med amalgam i tänderna så förgasas kvicksilvret och riskerar att hamna i naturen och det vill man ju inte.
Därför drar man ut tänderna med amalgam före kremeringen och likadant gör man naturligtvis med guldtänder.
Om man tycker att det är äckligt med tandguld, så kan man lämna in "guldtänderna" till en guldsmed som smälter guldet och man får tillbaka en "opersonlig" guldklump som är fri från organiskt material. Om man tycker att även guldklumpen är äckligt så köper säkert guldsmeden den, liksom han köper guldringar och andra smycken som tillhört den avlidne.
Citera
2026-08-23, 10:43
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Skulle vilja se rutinerna för sånt här. Varifrån får du "brukar"? Tandguldet tror jag ytterst på anhöriga funderar på när deras nära gått bort. Själv har jag inte gett det en tanke förrän jag läser här att folk gör pengar på det. Känns shady.

Vet att min mor hade ett dyrt guldarmband på sig när hon gick bort, det krävdes ett detektivarbete för att få tag på det på lasarettet och det märktes att de hade hoppats på att det hade glömts bort i sorgen.

"Trevligt" att folk utnyttjar detta.

Svenskarna är ett fint folk, när det väl kommer upp till ytan!
Citera
2026-08-23, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Dom vill inte elda kvicksilver iallafall, så allt med amalgamfyllningar åker garanterat ut före kremeringen. Då slinker det nog med nån guldtand ibland också.

Men är det verkligen meningen att guldet skall åka med ut till askan? Isåfall hade väl griftefridsbrott varit en större grej än vad det är? Urnor ligger ju knappt en halvmeter ner i backen.
Du har rätt, efter år 2016 ändrades lagen till att alla metaller, även tandguld sorteras ut ur askan och säljs.
Pengarna från detta går till allmänna arvsfonden.

Men som jag skrev, innan år 2016 gick tandguldet med i urnan, ja, det som inte stals av krematoriearbetarna då.

LÄNK: Före år 2016.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tandguld-fran-krematorier-saljs

LÄNK: Efter år 2016.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rAV4bA/metall-fran-kremeringar-gav-miljoner
Citera
2026-08-23, 12:46
Medlem
Citat:
Få tandguldet innan kremeringen?
Låter inget vidare.

Drar de ut tänderna på gammelfarmors lik redan innan hon kremeras menar du?

Tandguldet ska väl följa med askan i urnan?

Var något avslöjande för typ 10år sedan att krematoriearbetarna sållade ut guldet ur askan, tog hem och sålde det, kanske på just Tradera.
Vid köp av tandguld så brukar tanden sitta kvar, mao man petar inte runt i askan efter kremeringen för att leta guld och andra fyndigheter. Det mesta säljs på lokala auktionsverk eller skickas anonymt till guldsmeder som t ex Diamantbrev.

Citat:
Skulle vilja se rutinerna för sånt här. Varifrån får du "brukar"? Tandguldet tror jag ytterst på anhöriga funderar på när deras nära gått bort. Själv har jag inte gett det en tanke förrän jag läser här att folk gör pengar på det. Känns shady.

Vet att min mor hade ett dyrt guldarmband på sig när hon gick bort, det krävdes ett detektivarbete för att få tag på det på lasarettet och det märktes att de hade hoppats på att det hade glömts bort i sorgen.

"Trevligt" att folk utnyttjar detta.

Människor kan vara extremt giriga när det kommer till kritan, som anhörig ägnar man sällan en tanke åt tandguldet på mormor och farmor. Vilket är därför många krematorier kommer undan med att plocka det själva.
Senast redigerad av hank1338 2026-08-23 kl. 12:49.
Citera
2026-08-23, 15:12
Medlem
Citat:
Och hur har säljaren fått tag i tandguldet?
Jag har flera släktingar som gått bort och som jag vet hade guld i mun. Alla kremerade, men ingen uppmaning om att vi har guld att hämta.

Men det visste min kompis bror att hans avlidne mor hade i käften och bad att få tillbaka det av obducenterna. De blev inte direkt glada om man säger så.
Citera
2026-08-23, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigDingDong
Fortfarande har många som dör gamla tandlagningar som består av amalgam, som är en kvicksilverlegering.
Om man kremerar någon med amalgam i tänderna så förgasas kvicksilvret och riskerar att hamna i naturen och det vill man ju inte.
Därför drar man ut tänderna med amalgam före kremeringen och likadant gör man naturligtvis med guldtänder.
Om man tycker att det är äckligt med tandguld, så kan man lämna in "guldtänderna" till en guldsmed som smälter guldet och man får tillbaka en "opersonlig" guldklump som är fri från organiskt material. Om man tycker att även guldklumpen är äckligt så köper säkert guldsmeden den, liksom han köper guldringar och andra smycken som tillhört den avlidne.
Nää, du har fel.
Kvicksilverångorna, i röken, från Amalgamlagade tänder, renas i filter innehållande ämnet Selen b.l.a.
INGA tänder dras ut på liken före kremering.
I alla fall är det så det ska skötas enligt lag.
Citera
2026-08-23, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Vid köp av tandguld så brukar tanden sitta kvar, mao man petar inte runt i askan efter kremeringen för att leta guld och andra fyndigheter. Det mesta säljs på lokala auktionsverk eller skickas anonymt till guldsmeder som t ex Diamantbrev.
Joo., msn petar runt i askan efter metallerna, dessa säljs sedan och pengarna går till allmänna arvsfonden.
Tandguld med tanden kvar, dessa kommer från människor som av någon anledning dragit ut den och sålt till uppköpare av guld, tandguld.
Citera
2026-08-23, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Men det visste min kompis bror att hans avlidne mor hade i käften och bad att få tillbaka det av obducenterna. De blev inte direkt glada om man säger så.
Beror väl på att det kan räknas som att likplundra.
Citera
2026-08-23, 16:52
Medlem
Citat:
Joo., msn petar runt i askan efter metallerna, dessa säljs sedan och pengarna går till allmänna arvsfonden.
Tandguld med tanden kvar, dessa kommer från människor som av någon anledning dragit ut den och sålt till uppköpare av guld, tandguld.

Nej det gör man inte av etiska skäl.
Citera
2026-08-23, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Nej det gör man inte av etiska skäl.
jo, det är lag på att sortera ut metaller ur askan, ända sedan år 2016.

Läs länken högre upp i tråden.

Återkom sedan och berätta om du hade rätt eller fel, tack...
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-08-23 kl. 16:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in