2026-08-22, 23:07
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
En ovanlig metallsamling har sålts för 350 000 kronor på en nätauktion i sommar.

Samlingen bestod av ett halvt kilo tandguld, alltså gamla tänder med guldfyllningar.

Isabell Lilienberg, auktionsexpert utanför Hjortsberga, förklarar varför tandguld fortsätter att locka köpare på nätauktioner.

Har ni köpt eller sålt gamla guldtänder?
Hur går det till?

https://www.sverigesradio.se/artikel/tandguld-pa-natauktion-darfor-lockar-det-kopare
Citera
2026-08-23, 00:57
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Hur går det till?
https://www.sverigesradio.se/artikel/tandguld-pa-natauktion-darfor-lockar-det-kopare
Har köpt fysiskt guld i omgångar men har aldrig rört tandguld eftersom jag tycker det är äckligt, oavsett pris.
Finns folk som säljer det på Tradera.
Citera
2026-08-23, 02:04
Medlem
Jag har deltagit som budgivare i en auktion av tandguld, som jag ej la det högsta budet på.
Citera
2026-08-23, 02:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Hur går det till?

Jag har köpt en del. Är billigare än vanligt guld, så jag har fått blodad tand. Vissa tycker det är lite äckligt, men det är bara att bita ihop och sälja vidare efter man smält det. Det är roten till min förmögenhet.
Citera
2026-08-23, 04:19
Medlem
Pripps0.0s avatar
Och hur har säljaren fått tag i tandguldet?
Jag har flera släktingar som gått bort och som jag vet hade guld i mun. Alla kremerade, men ingen uppmaning om att vi har guld att hämta.
Citera
2026-08-23, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Jag har flera släktingar som gått bort och som jag vet hade guld i mun. Alla kremerade, men ingen uppmaning om att vi har guld att hämta.
Märkligt. Man brukar få tandguldet innan kremeringen. Hur som helst, tandguld må vara äckligt men oerhört lukrativt då det är 23 karat och i princip rent guld.
Citera
2026-08-23, 04:37
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0

Samma här.
Citera
2026-08-23, 04:46
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Märkligt. Man brukar få tandguldet innan kremeringen. Hur som helst, tandguld må vara äckligt men oerhört lukrativt då det är 23 karat och i princip rent guld.
Skulle vilja se rutinerna för sånt här. Varifrån får du "brukar"? Tandguldet tror jag ytterst på anhöriga funderar på när deras nära gått bort. Själv har jag inte gett det en tanke förrän jag läser här att folk gör pengar på det. Känns shady.

Vet att min mor hade ett dyrt guldarmband på sig när hon gick bort, det krävdes ett detektivarbete för att få tag på det på lasarettet och det märktes att de hade hoppats på att det hade glömts bort i sorgen.

"Trevligt" att folk utnyttjar detta.
Citera
2026-08-23, 05:20
Medlem
Det är ganska självklart att begreppet "tandguld" kan vara precis vad som helst. Ituklippta mässningsbitar mm .
Ingen garanti på guldhalten alls.

Köpa grisen i säcken, typ...

Stiftet i en stiftttand är nästan alltid mässing medans kronan
är i guld.
Tandguld är alltid legerat guld.
Och knappast 24 karat därför att det är för mjukt.

Hos tandguld kan guldhalten variera ganska mycket från batch till batch.
Citera
2026-08-23, 05:56
Medlem
Wyrdkins avatar
Men hur får man tag på tänderna i första början?
Citera
2026-08-23, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Märkligt. Man brukar få tandguldet innan kremeringen. Hur som helst, tandguld må vara äckligt men
Få tandguldet innan kremeringen?
Låter inget vidare.

Drar de ut tänderna på gammelfarmors lik redan innan hon kremeras menar du?

Tandguldet ska väl följa med askan i urnan?

Var något avslöjande för typ 10år sedan att krematoriearbetarna sållade ut guldet ur askan, tog hem och sålde det, kanske på just Tradera.
Citera
2026-08-23, 10:10
Medlem
BigDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
.
Stiftet i en stiftttand är nästan alltid mässing medans kronan
är i guld.
Tandguld är alltid legerat guld.
Och knappast 24 karat därför att det är för mjukt.

Hos tandguld kan guldhalten variera ganska mycket från batch till batch.
Mässing änvänds vanligtvis inte som "stift". Mässing är en legering som består av koppar och zink, båda metallerna är mer eller mindre giftiga och stöts bort av kroppen. Förr gjorde man ofta "stiftet" av stål, numera är "stiftet" oftast en titanskruv som läker fast i tandbenet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in