2026-08-23, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Du har rätt, efter år 2016 ändrades lagen till att alla metaller, även tandguld sorteras ut ur askan och säljs.
Pengarna från detta går till allmänna arvsfonden.

Men som jag skrev, innan år 2016 gick tandguldet med i urnan, ja, det som inte stals av krematoriearbetarna då.

LÄNK: Före år 2016.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tandguld-fran-krematorier-saljs

LÄNK: Efter år 2016.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rAV4bA/metall-fran-kremeringar-gav-miljoner

Hur ofta tror du den lagen efterföljs? Man arbetar ensam på krematoriet och ingen vet om att guldet smusslas ut från "luckan". Svensk Dentalåtervinning AB lever fortfarande kvar och frodas med Annika krus i spetsen

https://www.allabolag.se/befattning/annika-fredrika-krus/-/10342746
Citera
2026-08-23, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Hur ofta tror du den lagen efterföljs? Man arbetar ensam på krematoriet och ingen vet om att guldet smusslas ut från "luckan". Svensk Dentalåtervinning AB lever fortfarande kvar och frodas med Annika krus i spetsen

https://www.allabolag.se/befattning/annika-fredrika-krus/-/10342746
Men det är en helt annan fråga.

Inte det som du påstod...

Att lagen ser ut så och att vissa inte följer den vet vi redan, det har diskuterats högre upp i tråden.
Citera
2026-08-23, 17:20
Medlem
Citat:
Beror väl på att det kan räknas som att likplundra.

Nä, värdesaker tillhör dödsboet såklart. Mindre vanlig kanske nu att de avlidna har guld i käften. Förr fina extra slanta för obducenterna.
Citera
2026-08-23, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Nä, värdesaker tillhör dödsboet såklart. Mindre vanlig kanske nu att de avlidna har guld i käften. Förr fina extra slanta för obducenterna.
Nä, inte när värdesakerna "sitter fast" i liket.
Citera
2026-08-23, 17:29
Medlem
Citat:
Nä, inte när värdesakerna "sitter fast" i liket.

Avlägsnas enkelt med tång. skulle en död ha en spik/spikar av platina i kroppen återbördas dessa till sjukvården. Var så säker.
Citera
2026-08-23, 19:06
Medlem
Citat:
Men det är en helt annan fråga.

Inte det som du påstod...

Att lagen ser ut så och att vissa inte följer den vet vi redan, det har diskuterats högre upp i tråden.

Lagen kontra vad personal vid krematorierna gör är två vitt skilda saker. Jag beskriver vad dom gör medans du kommer med ett utspel om lagstiftningen.
Citera
2026-08-23, 21:20
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Och hur har säljaren fått tag i tandguldet?
Jag har flera släktingar som gått bort och som jag vet hade guld i mun. Alla kremerade, men ingen uppmaning om att vi har guld att hämta.
Jag har ett par guldtänder efter min mamma. Hon skaffade guldtänder någon gång i ungdomen/yngre medelåldern men valde senare att byta ut de till porslin/komposit eller vad de använde då (tidigt 70tal) Hon sparade givetvis guldtänderna och de ligger nu i en låda hos mig med allt hennes övriga guld.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-08-23 kl. 21:26.
Citera
2026-08-23, 21:37
Medlem
Fick 100 kronor för en tand med guldfyllning.
Citera
2026-08-23, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigDingDong
Mässing änvänds vanligtvis inte som "stift". Mässing är en legering som består av koppar och zink, båda metallerna är mer eller mindre giftiga och stöts bort av kroppen. Förr gjorde man ofta "stiftet" av stål, numera är "stiftet" oftast en titanskruv som läker fast i tandbenet.

Jo, det är vanligen mässing som är materialet i det stift som sticker ner i roten efter rotfyllningen. Tanden är en hermetiskt tillsluten enhet och har ingen kontakt med kroppsvätskorna.

Mässing är nämligen styvare än guld, och tar upp trycket från tuggandet bättre än i så fall rent guld.
Det är kronan som är gjord i guld.
Det är dock sällan rent guld i guldkronor utan även dessa är legerade (sammansmälta) med tex Koppar.
18 Karats guld brukar innehålla motsvarande 6 Karat Koppar.

Koppar och även Zink finns även normalt i kroppen i små mängder hela tiden.
Zink främjar tex sårläkning och spermieproduktion bland annat.

Förgiftning av Koppar eller Zink är extremt sällsynt.

För riktigt riktigt länge sedan så lagades tänderna med så kallad svampguld. Svampguldet tillverkades genom att blanda Kvicksilver med guld. Därmed bildades guldamalgam, ett material som härdade av sig självt. Med att försiktigt värma på guldamalgamet så avdunstade Kvicksilvret, och kvar blev det ett poröst svampguld.

Tandläkarna hade på den tiden en pytteliten trycklufthammare och hamrade in detta svampguld i tändernas håligheter.
Citera
2026-08-24, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Avlägsnas enkelt med tång. skulle en död ha en spik/spikar av platina i kroppen återbördas dessa till sjukvården. Var så säker.
Nä, de säljs som skrot.
Pengarna för skrotet/guldet går till allmänna arvsfonden.
Citera
2026-08-24, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Lagen kontra vad personal vid krematorierna gör är två vitt skilda saker. Jag beskriver vad dom gör medans du kommer med ett utspel om lagstiftningen.
Hur vet du vad de gör och inte gör?
Citera
2026-09-01, 21:14
Moderator
HelgeBuks avatar
Värdepapper, valutor och råvaror: allmänt --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera