2026-08-23, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag hade för mig att du inte tror på att Jesus är Gud, att du inte tror på treenigheten?
Spelar det ingen roll att protestanter och katoliker tillber Jesus, menar du att dom ändå är kristna?

En kristen identitet handlar inte om man tror eller inte tror på att en profetia har slagit in. Däremot kan en kristen få bekräftelse och mer övertygelse om man ser att profetiorna i bibeln stämmer.
Och att man som kristen har fel förväntan och förstår profetior fel gör dom inte till icke kristna. Även Jesu lärjungar hade felaktiga uppfattningar och felaktiga förväntningar om framtiden:

"För dem som hörde detta berättade han också en liknelse, eftersom han var nära Jerusalem och de trodde att de redan nu skulle få se Guds rike komma." (Lukas 19:11 Bibel2000)

"De som hade samlats frågade honom: »Herre, är tiden nu inne då du skall återupprätta Israel som kungarike?«"(Apg 1:6 Bibel2000)

"Men de förstod inte vad han menade och vågade inte fråga." (Mark 9:32 Bibel2000)

"Från den tiden började Jesus förklara för sina lärjungar att han måste [bli] bli dödad och bli uppväckt på tredje dagen... Petrus tog honom då avsides och började förebrå honom och sade: »Må Gud bevara dig, herre. Något sådant skall aldrig hända dig.« Men Jesus vände sig om och sade till Petrus: »Håll dig på din plats, Satan. Du vill få mig på fall, för dina tankar är inte Guds utan människors.«" (Matt 16:21,22-23 Bibel2000)

Att man har fel, speciellt efter flera hundra års antikristna läror som började luckras upp i.o.m. protestantismen, så är det väl svårt att få allting rätt på en gång, eller hur? Det viktiga är väl att man ändrar sig när man förstår att man har haft fel?

Hur tolkar du detta skriftställe:

"de måste avhålla sig från sådant som har orenats genom avgudadyrkan och från otukt, köttet av kvävda djur och blod...
Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från kött som offrats till avgudar, blod, kött från kvävda djur och otukt. Om ni undviker allt sådant handlar ni rätt. Allt gott!«
" (Apg 15:20,28-29 Bibel2000)
Kristen är man när man tror på Jesus Kristus.

Du verkar vara en person som tycker det är viktigare vad andra tror än vad du själv tror och gör.
Citera
2026-08-23, 14:52
Medlem
Citat:
Jag hade för mig att du inte tror på att Jesus är Gud, att du inte tror på treenigheten?
Spelar det ingen roll att protestanter och katoliker tillber Jesus, menar du att dom ändå är kristna?

En kristen identitet handlar inte om man tror eller inte tror på att en profetia har slagit in. Däremot kan en kristen få bekräftelse och mer övertygelse om man ser att profetiorna i bibeln stämmer.
Och att man som kristen har fel förväntan och förstår profetior fel gör dom inte till icke kristna. Även Jesu lärjungar hade felaktiga uppfattningar och felaktiga förväntningar om framtiden:

"För dem som hörde detta berättade han också en liknelse, eftersom han var nära Jerusalem och de trodde att de redan nu skulle få se Guds rike komma." (Lukas 19:11 Bibel2000)

"De som hade samlats frågade honom: »Herre, är tiden nu inne då du skall återupprätta Israel som kungarike?«"(Apg 1:6 Bibel2000)

"Men de förstod inte vad han menade och vågade inte fråga." (Mark 9:32 Bibel2000)

"Från den tiden började Jesus förklara för sina lärjungar att han måste [bli] bli dödad och bli uppväckt på tredje dagen... Petrus tog honom då avsides och började förebrå honom och sade: »Må Gud bevara dig, herre. Något sådant skall aldrig hända dig.« Men Jesus vände sig om och sade till Petrus: »Håll dig på din plats, Satan. Du vill få mig på fall, för dina tankar är inte Guds utan människors.«" (Matt 16:21,22-23 Bibel2000)

Att man har fel, speciellt efter flera hundra års antikristna läror som började luckras upp i.o.m. protestantismen, så är det väl svårt att få allting rätt på en gång, eller hur? Det viktiga är väl att man ändrar sig när man förstår att man har haft fel?

Hur tolkar du detta skriftställe:

"de måste avhålla sig från sådant som har orenats genom avgudadyrkan och från otukt, köttet av kvävda djur och blod...
Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från kött som offrats till avgudar, blod, kött från kvävda djur och otukt. Om ni undviker allt sådant handlar ni rätt. Allt gott!«
Bibeln säger ingenstans ungefär ”ni får inte ta emot en annan människas blod för att rädda livet”.

Det finns dessutom en intressant fråga kring Jesu syn på religiösa regler när människoliv och hälsa står på spel. Exempelvis försvarar Jesus att göra gott och rädda liv på sabbaten (Mark 3:1–5; Luk 6:6–10). Det gör det svårt att automatiskt anta att en föreskrift om blod som livssymbol skulle kräva att man avstår från en livräddande behandling.
Citera
2026-08-23, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wonobi2021
Din oförmåga att förstå är inte normativ för alla andra.
Jag har papper på att jag förstår bättre än de flesta på planeten, har du alltid felmärkt du gissar och provar dig på logiskt tänkande?
Citera
2026-08-23, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Kristen är man när man tror på Jesus Kristus.

Jehovas vittnen tror på Jesus Kristus, så då är väl dom kristna?

Citat:
Du verkar vara en person som tycker det är viktigare vad andra tror än vad du själv tror och gör.

Jag är bara intresserad, nyfiken på hur andra tror. Jag har förklarat massor med gånger vad jag själv tror, så jag förstår inte varför du tror att jag "tycker det är viktigare vad andra tror än vad du själv tror och gör".

Konstig slutsats, speciellt när vi trots allt befinner oss på ett diskussionsforum där man frågar och svarar, diskuterar med varandra. Du får gärna fråga om min tro, och jag kommer att svara.
Citera
2026-08-23, 15:00
Medlem
Citat:
Jehovas vittnen tror på Jesus Kristus, så då är väl dom kristna?

Jag är bara intresserad, nyfiken på hur andra tror. Jag har förklarat massor med gånger vad jag själv tror, så jag förstår inte varför du tror att jag "tycker det är viktigare vad andra tror än vad du själv tror och gör".

Konstig slutsats, speciellt när vi trots allt befinner oss på ett diskussionsforum där man frågar och svarar, diskuterar med varandra. Du får gärna fråga om min tro, och jag kommer att svara.
Självklart är JV kristna, har någon påstått något annat?
Citera
2026-08-23, 15:06
Medlem
Citat:
Bibeln säger ingenstans ungefär ”ni får inte ta emot en annan människas blod för att rädda livet”.

Säger bibeln ingenstans att ”ni får inte äta ett djurs blod för att rädda livet”?

Citat:
Det finns dessutom en intressant fråga kring Jesu syn på religiösa regler när människoliv och hälsa står på spel. Exempelvis försvarar Jesus att göra gott och rädda liv på sabbaten (Mark 3:1–5; Luk 6:6–10). Det gör det svårt att automatiskt anta att en föreskrift om blod som livssymbol skulle kräva att man avstår från en livräddande behandling.

Kan man börja tillbe Baal eller Shiva för att rädda liv?
Citera
2026-08-23, 15:09
Medlem
Citat:
Självklart är JV kristna, har någon påstått något annat?

Jag antog det eftersom du sade: "Jv har fel i sin tro".

Så Jehovas vittnen är kristna bröder till dig?
Citera
2026-08-23, 15:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hundenkattenglasse
Har du provat Bibeln.se, biblegateway.com eller bible.com?

https://www.bibel.se/

SRB, Svenska ReformationsbibelSällskapet, är given #1!

Sedan youtube.com kanal : "Learn From Christ "
samt Svensk kanal : Jesus är Gud
Citera
2026-08-23, 15:17
Avstängd
Citat:
Säger bibeln ingenstans att ”ni får inte äta ett djurs blod för att rädda livet”?

Det kan man, men dessa är demoniska väsen, dvs avgudar, så man får betala präktigt för det på Räkenskapens dag, inför Jesus Kristus
Rekommenderar synnerligen starkt att du istället ger ditt hjärta till Kristus.

Lyssna gärna på alla vittnesmål på you tubekanalen
"Touching the afterlife "
Citera
2026-08-23, 15:28
Medlem
Citat:

Varför svarar du med en fråga?

Vad har Baal och Shiva med detta att göra?

Jag la exempel från bibeln som bevisar att JV,s trams om blodtransfusion är just trams.

Men lägg gärna upp från bibeln där det står att de inte får ta mot blodtransfusion?
Citera
2026-08-23, 15:30
Medlem
Citat:
Jag antog det eftersom du sade: "Jv har fel i sin tro".

Så Jehovas vittnen är kristna bröder till dig?
99% av alla kristna har fel i sin tro men de är fortfarande kristna.

Nej har endast bröder i den orden jag tillhör.
Citera
2026-08-23, 16:53
Medlem
Citat:
Varför svarar du med en fråga?

Svaret är Ja, man måste avhålla sig från blod, jag antog att du förstod det.

Kan du svara på min fråga: Säger bibeln ingenstans att ”ni får inte äta ett djurs blod för att rädda livet”?

Citat:
Vad har Baal och Shiva med detta att göra?

Det är också en religiös regel att inte ha någon gud vid sidan av Gud, gäller den regeln enligt dig när människoliv och hälsa står på spel?
Gud har sagt att inte ha någon gud vid sidan av honom, Gud har också sagt att man ska avhålla sig från blod.

Citat:
Jag la exempel från bibeln som bevisar att JV,s trams om blodtransfusion är just trams.

Och jag ifrågasatte om du verkligen tänker så om alla lagar och bud som Gud har gett, t.ex. om du skulle tillbe andra gudar för att rädda liv.

Citat:
Men lägg gärna upp från bibeln där det står att de inte får ta mot blodtransfusion?

Jag visade dig redan, du verkar inte läsa mina inlägg. Vad tror du det betyder att man ska avhålla sig från något, t.ex. alkohol?

Om din läkare säger att du måste avhålla dig från alkohol, kan du istället för att dricka alkohol, ha infusion av alkohol in i blodet direkt?
Så hur kan du avhålla dig från blod om du för in blod via en transfusion?

Bibeln är tydlig med att man ska avhålla sig från blod:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in