2026-08-30, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Den katolska kyrkans huvudsakliga inkomstkälla var tiondet, 10 procent av all skörd, boskap och inkomst. Eftersom katarerna ansåg att den katolska kyrkan var korrumperad och skapad av den onda världen vägrade de att betala tionde. Många byar och städer slutade skicka in sina avgifter.

​Adeln slutade ge donationer, testamentsgåvor och markområden till katolska kloster och biskopar. I stället skänkte de resurser till katarernas egna församlingar och skyddade dem.

​Den katolska kyrkan tog ut avgifter för dop, bröllop, begravningar och själamässor. Katarerna förkastade alla katolska sakrament. Detta dränerade de lokala katolska prästernas dagliga inkomster.

Allt finns dokumenterat.

Katarerna var alltså ett gäng girigbukar som riskerade sin eviga frälsning för några mynt? Som Judas. Tiondet finns ju till och med i Bibeln.
Senast redigerad av AlbertVogler 2026-08-30 kl. 07:36.
Citera
2026-08-30, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertVogler
Katarerna var alltså ett gäng girigbukar som riskerade sin eviga frälsning för några mynt? Som Judas. Tiondet finns ju till och med i Bibeln.
I NT? Du vet väl att kristna inte står under lagen?
Citera
2026-08-30, 09:19
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Hur fick du fram detta? Katarpredikanterna levde ett enkelt kringvandrande liv och blev därför omtyckta.
Citera
2026-08-30, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
I NT? Du vet väl att kristna inte står under lagen?

Om du bara följer NT utgår jag ifrån att du lever ett egendomslöst liv tillsammans med andra kristna.
Citera
2026-08-30, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Hur fick du fram detta? Katarpredikanterna levde ett enkelt kringvandrande liv och blev därför omtyckta.

Om de levde så enkelt kunde de mycket väl ha följt den bibliska principen om tionde och betalat till kyrkan som Jesus Kristus grundade. I stället samlade de pengarna på hög. Varför? Det här visar att katarerna inte var följare av Jesus Kristus.
Citera
2026-08-30, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Oh wow, "eftersom jag vet så mycket.", nu är du lite blygsam.

Men du vet inget om att vara vänlig mot andra, även om människor skulle ha ett lågt IQ t.ex. p.g.a. intellektuell funktionsnedsättning.

När du säger "Hur dum är du egentligen?", i vilken grad i frimurarorden lär man sig detta?

Vet du vad bibeln säger om detta? Är du ens intresserad av vad bibeln säger, eller är det frimurargraderna som är det viktiga?
Blygsamhet är ingen dygd vad jag vet
Citera
2026-08-30, 09:52
Medlem
Citat:
1. Som sagt, alternativet till inkvisitionen - att värdsliga domstolar hanterat dessa fall - hade varit värre.

Vad kan vara värre än tortyr för att framkalla bekännelser t.ex. med sträckbänk, och avrättningar?

Är det vad Jesus lärde ut?

Citat:
Citat:
både under första och andra världskriget deltog miljontals katoliker i dom krigförande arméerna på olika sidor. Därmed kom katoliker att strida mot och döda andra katoliker. Katolska militärpräster fanns dessutom på flera av dom krigförande sidorna som gav soldaterna religiös själavård, välsignelser och man t.o.m. välsignade vapnen. Medans Jesus sade:

"jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er" (Matt 5:44 Bibel2000)
"Då sade Jesus till honom: »Stick tillbaka ditt svärd. Alla som griper till svärd skall dödas med svärd." (Matt 26:52 Bibel2000)
"Mitt rike är inte av denna världen. Om mitt rike vore av denna världen skulle mina tjänare ha kämpat." (Joh 18:36 Bibel2000)
Citat:
2. Det är de enskilda katolikernas ansvar, inte kyrkans.

Fast dom är ju lärda av kyrkan, dom är katoliker och katolska präster som du menar "representerar Kristus på jorden":

"På deras frukt skall ni känna igen dem. Plockar man kanske druvor på törnen eller fikon på tistlar? " (Matt 7:16 Bibel2000)
Citera
2026-08-30, 10:04
Medlem
Citat:
Citat:
Oh wow, "eftersom jag vet så mycket.", nu är du lite blygsam.

Men du vet inget om att vara vänlig mot andra, även om människor skulle ha ett lågt IQ t.ex. p.g.a. intellektuell funktionsnedsättning.

När du säger "Hur dum är du egentligen?", i vilken grad i frimurarorden lär man sig detta?

Vet du vad bibeln säger om detta? Är du ens intresserad av vad bibeln säger, eller är det frimurargraderna som är det viktiga?

Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Blygsamhet är ingen dygd vad jag vet

"Var i stället ödmjuka och sätt andra högre än er själva." (Fil 2:3 Folkbibeln)

"Den som är störst bland er skall vara de andras tjänare. Den som upphöjer sig skall bli förödmjukad, och den som ödmjukar sig skall bli upphöjd." (Matt 23:11-12 Bibel2000)

"Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka visar han nåd." (Jakob 4:6 Bibel2000)
Citera
2026-08-30, 10:07
Medlem
Citat:
Om du bara följer NT utgår jag ifrån att du lever ett egendomslöst liv tillsammans med andra kristna.
Det fyllde en funktion i början, men nu har staten och myndigheter tagit över den rollen, bl a att se till att änkor får vad de behöver. Den kristna högern vill bara inte betala för det. Tionde i Israel var en slags skatt. Om samma regler ska gälla är det bara leviter som får vara präster. Det är så urbota korkat att många inte fattar att kristna inte är under Moses lag.
Citera
2026-08-30, 10:08
Medlem
Citat:
"Var i stället ödmjuka och sätt andra högre än er själva." (Fil 2:3 Folkbibeln)

"Den som är störst bland er skall vara de andras tjänare. Den som upphöjer sig skall bli förödmjukad, och den som ödmjukar sig skall bli upphöjd." (Matt 23:11-12 Bibel2000)

"Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka visar han nåd." (Jakob 4:6 Bibel2000)
Eller

* Jesus mot fariséerna – Matteus 23:27–28: Jesus kallar dem i princip hycklare och jämför dem med vitkalkade gravar: fina utanpå men fulla av orenhet inuti. Det är mycket skarp konfrontation.
* Jesus driver ut handlarna – Johannes 2:13–16: Han gör en piska av rep, driver ut dem ur tempelområdet, välter växlarnas bord och säger åt dem att sluta göra hans Faders hus till en marknadsplats. Här ingriper han fysiskt mot missbruket av templet.
* Jesus till Petrus – Matteus 16:23: När Petrus försöker få Jesus bort från hans uppdrag säger Jesus: ”Gå bort ifrån mig, Satan!” Extremt tydligt språk även mot en nära lärjunge.
* Johannes Döparen – Matteus 3:7: Till religiösa ledare säger han: ”Huggormsyngel!” Han lindar inte in kritiken.
* Paulus mot Elymas – Apostlagärningarna 13:9–10: Paulus konfronterar honom som försöker hindra en annan från tron och beskriver honom som full av svek och falskhet och som en fiende till det som är rätt.
* Paulus om Alexander – 2 Timotheos 4:14–15: ”Kopparsmeden Alexander har gjort mig mycket ont.” Paulus varnar Timotheos: ”Akta dig också för honom.” Bibeln kräver alltså inte att man fortsätter lita på eller utsätta sig för en människa som beter sig illa.
* Jesus om någon som vägrar lyssna – Matteus 18:15–17: Först konfrontation enskilt, sedan med vittnen, därefter inför församlingen. Om personen fortfarande vägrar lyssna ska man till slut ta avstånd.
Citera
2026-08-30, 10:12
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Om de levde så enkelt kunde de mycket väl ha följt den bibliska principen om tionde och betalat till kyrkan som Jesus Kristus grundade. I stället samlade de pengarna på hög. Varför? Det här visar att katarerna inte var följare av Jesus Kristus.
Det var katolska kyrkan som samlade pengar på hög. Och dödade predikanter som trodde på Jesus. Den sista brändes levande på bål. Och du säger att ni är Jesus kyrka.
Citera
2026-08-30, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Det fyllde en funktion i början, men nu har staten och myndigheter tagit över den rollen, bl a att se till att änkor får vad de behöver. Den kristna högern vill bara inte betala för det. Tionde i Israel var en slags skatt. Om samma regler ska gälla är det bara leviter som får vara präster. Det är så urbota korkat att många inte fattar att kristna inte är under Moses lag.

Jaha, så allt i NT gäller inte längre. Vem bestämmer vad som inte längre gäller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in