Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Gåvorna, t.ex. att kristna kunde väcka upp döda, var till för att övertyga och sprida bibelns budskap snabbt över hela den kända världen. Gåvorna var till för att människor skulle börja tro och bli kristna. Jesus uppväckte den kungliga ämbetsmannens barn, och han sade:
"Om ni inte får se tecken och under, så tror ni inte." (Joh 4:48 Bibel2000)
Men jag antar att du har väckt upp många människor från döden, och sett andra kristna väcka upp människor från döden, eftersom gåvorna inte har upphört?
Det är inte Jesu lära.
Markus 16
[17] Dessa tecken skall följa dem som tror: i mitt namn skall de driva ut demoner, de skall tala nya tungomål, [18] de skall ta ormar med sina händer, de skall inte bli skadade om de dricker dödligt gift, och de skall lägga sina händer på sjuka och göra dem friska.«
Andliga gåvor kan inte ha upphört. Sedan bekräftar Paulus att vi kan be om andra gåvor utöver de ovannämnda.
1 Korinthierbrevet 14
Profetiskt tal
[1] Sträva efter kärleken, men sök också vinna de andliga gåvorna, helst gåvan att profetera.
Alla som har fått Guds ande kan profeterna.
1 Korinthierbrevet 14
[31] Alla har ni möjlighet att profetera, en i sänder, så att alla får lära sig något och alla får uppmuntran.
Men inte alla har en tjänst som profet.
1 Korinthierbrevet 12
[4] Nådegåvorna är olika, men Anden densamma. [5] Tjänsterna är olika, men Herren densamme.
Alka dessa gåvor kommer från Guds ande, men inte alla tjänar som apostlar, profeter osv. Gåvorna har INTE upphört eftersom Herren ger oss gåvor som han vill. Om profeterna inte talar gör stenarna (vem som helst) det. Ett bra exempel:
Johannes 11
[51] Detta sade han inte av sig själv, utan som överstepräst det året talade han profetiskt: Jesus skulle dö för folket,
Hur kan någon tala profetiskt utan att ha Guds ande? Omöjligt. Det bekräftar att Guds folk judarna fick Guds ande, att anden blev utgjuten, långt innan pingsten år 33. Det bekräftas flera gånger i GT. De fick dock inte samma andliga gåvor som kristna.
Joel 2
[28] Det skall komma en tid
då jag utgjuter min ande över alla.
Era söner och döttrar skall profetera,
era gamla män skall ha drömmar,
era unga män se syner.
Jesaja 59
[21] Detta är mitt förbund med dem, säger Herren: Min ande som fyller dig och mina ord som jag har lagt i din mun skall alltid bli kvar hos dig och dina barn och dina barns barn, säger Herren, nu och för evigt.
Jesaja fick höra det först av alla profeter. Alla hans barn har fått Guds ande långt tidigare än vad alla tror, och gåvorna har inte upphört sedan Jesajas dagar. Eller påstår du att Gud ljuger. Svar ja.