2026-08-22, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Jag går till andra församlingar två ggr i veckan

Församlingar som tror på treenigheten?
Citera
2026-08-22, 14:06
Medlem
Citat:
Nej, detta är orginalet före Rutherford startande Jehovas Vittnen.
Borde vara en självklarhet att Gud o Jeseus inte är samma varelse, hela Bibeln är proppfull med texturer som bevisar det, helt otroligt att kyrkan lyckats lura alla med deras fantasier, ännu värre är att präster själva tror på något sådant, deras enda svar är ”det är ett mysterium” skitsnack, står klart och tydligt i bibeln att det är en fader och en son, man måste vara efterbliven om man tror något annat.

Jo, historien känner jag till. Det jag undrade över var vilka som driver rörelsen i Sverige nu idag. Alltså, vilken bakgrund har dessa i första hand. Är det avhoppade JVn eller sentida ättlingar till gamla Russellianer? Eller förekommer t o m nyrekrytering?
Citera
2026-08-22, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Församlingar som tror på treenigheten?
De tror olika då jag är med i en orden som kräver kristen tro. Vi diskuterar inte religion och politik på våra möten.
Citera
2026-08-22, 17:50
Medlem
Citat:
De tror olika då jag är med i en orden som kräver kristen tro. Vi diskuterar inte religion och politik på våra möten.

Det låter inte så bibelenligt i mina öron att man tror olika, kristna skulle vara eniga i tron:

"Sträva efter att med friden som band bevara den andliga enheten: en enda kropp och en enda ande, liksom ni en gång kallades till ett och samma hopp. En är Herren, en är tron" (Ef 4:3-5 Bibel2000)

"tills vi alla kommer fram till enheten i tron" (Ef 4:13 Bibel2000)

"Men i vår herre Jesu Kristi namn uppmanar jag er, bröder, att vara överens och inte dela upp er i olika läger, utan återigen stå eniga i tankar och åsikter. " (1 Kor 1:10 Bibel2000)

Går du på möten hos Jehovas vittnen? Du vet väl att det inte finns några krav, alla är välkomna att tillsammans undersöka och studera bibeln. Det är en stor del av vad Jehovas vittnens möten går ut på.
Citera
2026-08-22, 17:56
Medlem
Citat:
Det låter inte så bibelenligt i mina öron att man tror olika, kristna skulle vara eniga i tron:

"Sträva efter att med friden som band bevara den andliga enheten: en enda kropp och en enda ande, liksom ni en gång kallades till ett och samma hopp. En är Herren, en är tron" (Ef 4:3-5 Bibel2000)

"tills vi alla kommer fram till enheten i tron" (Ef 4:13 Bibel2000)

"Men i vår herre Jesu Kristi namn uppmanar jag er, bröder, att vara överens och inte dela upp er i olika läger, utan återigen stå eniga i tankar och åsikter. " (1 Kor 1:10 Bibel2000)

Går du på möten hos Jehovas vittnen? Du vet väl att det inte finns några krav, alla är välkomna att tillsammans undersöka och studera bibeln. Det är en stor del av vad Jehovas vittnens möten går ut på.

Varför skulle det vara bibelenogt?
Nej jag går inte på möten hos JV eftersom de har fel i sin tro.
Citera
2026-08-22, 18:04
Medlem
Citat:
Varför skulle det vara bibelenogt?

Hur menar du? Behöver det inte vara bibelenligt?

Citat:
Nej jag går inte på möten hos JV eftersom de har fel i sin tro.

Vilka fel?
Citera
2026-08-22, 18:15
Medlem
Citat:

Vilka fel?
Orden jag är medlem kräver kristen tro, om du protestant, katolik eller vad som helst har ingen betydelse du skall vara kristen.

Jehovas vittnens årtal de räknat ut är patetiska, vem som helst förstår att ingen människa kan räkna ut något som Gud bestämt skall vara hemligt.
1975 sa de att jorden skulle gått under, de hävdade att alla som var födda 1914 skulle se början och slutet och nu försöker de ändra lite när det nu är helt uppenbart att de hade fel.
Och det här tramset med blod, att de bara orkar.
Citera
2026-08-22, 18:27
Medlem
Citat:

Vilka fel?
Jv säger att profeterandet upphörde när apostlarna dog.

1 Korinthierbrevet 13
[8] Kärleken upphör aldrig. Den profetiska gåvan, den skall förgå. Tungotalet, det skall tystna. Kunskapen, den skall förgå. [9] Ty vår kunskap är begränsad, och den profetiska gåvan är begränsad. [10] Men när det fullkomliga kommer skall det begränsade förgå.
[11] När jag var barn talade jag som ett barn, förstod som ett barn och tänkte som ett barn. Men sedan jag blev vuxen har jag lagt bort det barnsliga. [12] Ännu ser vi en gåtfull spegelbild; då skall vi se ansikte mot ansikte. Ännu är min kunskap begränsad; då skall den bli fullständig som Guds kunskap om mig.

Frågan är när profeterandet upphör. När bibeln skrevs hävdar Jv. När kunskapen är fullständig säger Paulus. Bibeln eller vår kunskap är alltså än i dag begränsad. När vi står ansikte mot ansikte med Gud är kunskapen fullständig. Svårt att läsa eller?

Detta var det första felet jag hittade i Jvs doktrin. After that there was no way back, och jag blev aldrig ett döpt Jv.
Citera
2026-08-22, 18:53
Medlem
Citat:
Orden jag är medlem kräver kristen tro, om du protestant, katolik eller vad som helst har ingen betydelse du skall vara kristen.

Jag hade för mig att du inte tror på att Jesus är Gud, att du inte tror på treenigheten?
Spelar det ingen roll att protestanter och katoliker tillber Jesus, menar du att dom ändå är kristna?

Citat:
Jehovas vittnens årtal de räknat ut är patetiska, vem som helst förstår att ingen människa kan räkna ut något som Gud bestämt skall vara hemligt.
1975 sa de att jorden skulle gått under, de hävdade att alla som var födda 1914 skulle se början och slutet och nu försöker de ändra lite när det nu är helt uppenbart att de hade fel.

En kristen identitet handlar inte om man tror eller inte tror på att en profetia har slagit in. Däremot kan en kristen få bekräftelse och mer övertygelse om man ser att profetiorna i bibeln stämmer.
Och att man som kristen har fel förväntan och förstår profetior fel gör dom inte till icke kristna. Även Jesu lärjungar hade felaktiga uppfattningar och felaktiga förväntningar om framtiden:

"För dem som hörde detta berättade han också en liknelse, eftersom han var nära Jerusalem och de trodde att de redan nu skulle få se Guds rike komma." (Lukas 19:11 Bibel2000)

"De som hade samlats frågade honom: »Herre, är tiden nu inne då du skall återupprätta Israel som kungarike?«"(Apg 1:6 Bibel2000)

"Men de förstod inte vad han menade och vågade inte fråga." (Mark 9:32 Bibel2000)

"Från den tiden började Jesus förklara för sina lärjungar att han måste [bli] bli dödad och bli uppväckt på tredje dagen... Petrus tog honom då avsides och började förebrå honom och sade: »Må Gud bevara dig, herre. Något sådant skall aldrig hända dig.« Men Jesus vände sig om och sade till Petrus: »Håll dig på din plats, Satan. Du vill få mig på fall, för dina tankar är inte Guds utan människors.«" (Matt 16:21,22-23 Bibel2000)

Att man har fel, speciellt efter flera hundra års antikristna läror som började luckras upp i.o.m. protestantismen, så är det väl svårt att få allting rätt på en gång, eller hur? Det viktiga är väl att man ändrar sig när man förstår att man har haft fel?

Citat:
Och det här tramset med blod, att de bara orkar.

Hur tolkar du detta skriftställe:

"de måste avhålla sig från sådant som har orenats genom avgudadyrkan och från otukt, köttet av kvävda djur och blod...
Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från kött som offrats till avgudar, blod, kött från kvävda djur och otukt. Om ni undviker allt sådant handlar ni rätt. Allt gott!«
" (Apg 15:20,28-29 Bibel2000)
Citera
2026-08-22, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Jv säger att profeterandet upphörde när apostlarna dog.

1 Korinthierbrevet 13
[8] Kärleken upphör aldrig. Den profetiska gåvan, den skall förgå. Tungotalet, det skall tystna. Kunskapen, den skall förgå. [9] Ty vår kunskap är begränsad, och den profetiska gåvan är begränsad. [10] Men när det fullkomliga kommer skall det begränsade förgå.
[11] När jag var barn talade jag som ett barn, förstod som ett barn och tänkte som ett barn. Men sedan jag blev vuxen har jag lagt bort det barnsliga. [12] Ännu ser vi en gåtfull spegelbild; då skall vi se ansikte mot ansikte. Ännu är min kunskap begränsad; då skall den bli fullständig som Guds kunskap om mig.

Frågan är när profeterandet upphör. När bibeln skrevs hävdar Jv. När kunskapen är fullständig säger Paulus. Bibeln eller vår kunskap är alltså än i dag begränsad. När vi står ansikte mot ansikte med Gud är kunskapen fullständig. Svårt att läsa eller?

Detta var det första felet jag hittade i Jvs doktrin. After that there was no way back, och jag blev aldrig ett döpt Jv.

Gåvorna, t.ex. att kristna kunde väcka upp döda, var till för att övertyga och sprida bibelns budskap snabbt över hela den kända världen. Gåvorna var till för att människor skulle börja tro och bli kristna. Jesus uppväckte den kungliga ämbetsmannens barn, och han sade:

"Om ni inte får se tecken och under, så tror ni inte." (Joh 4:48 Bibel2000)

Men jag antar att du har väckt upp många människor från döden, och sett andra kristna väcka upp människor från döden, eftersom gåvorna inte har upphört?
Citera
2026-08-22, 20:12
Medlem
Citat:
Gåvorna, t.ex. att kristna kunde väcka upp döda, var till för att övertyga och sprida bibelns budskap snabbt över hela den kända världen. Gåvorna var till för att människor skulle börja tro och bli kristna. Jesus uppväckte den kungliga ämbetsmannens barn, och han sade:

"Om ni inte får se tecken och under, så tror ni inte." (Joh 4:48 Bibel2000)

Men jag antar att du har väckt upp många människor från döden, och sett andra kristna väcka upp människor från döden, eftersom gåvorna inte har upphört?
Det är inte Jesu lära.

Markus 16
[17] Dessa tecken skall följa dem som tror: i mitt namn skall de driva ut demoner, de skall tala nya tungomål, [18] de skall ta ormar med sina händer, de skall inte bli skadade om de dricker dödligt gift, och de skall lägga sina händer på sjuka och göra dem friska.«

Andliga gåvor kan inte ha upphört. Sedan bekräftar Paulus att vi kan be om andra gåvor utöver de ovannämnda.

1 Korinthierbrevet 14
Profetiskt tal
[1] Sträva efter kärleken, men sök också vinna de andliga gåvorna, helst gåvan att profetera.

Alla som har fått Guds ande kan profeterna.

1 Korinthierbrevet 14
[31] Alla har ni möjlighet att profetera, en i sänder, så att alla får lära sig något och alla får uppmuntran.

Men inte alla har en tjänst som profet.

1 Korinthierbrevet 12
[4] Nådegåvorna är olika, men Anden densamma. [5] Tjänsterna är olika, men Herren densamme.

Alka dessa gåvor kommer från Guds ande, men inte alla tjänar som apostlar, profeter osv. Gåvorna har INTE upphört eftersom Herren ger oss gåvor som han vill. Om profeterna inte talar gör stenarna (vem som helst) det. Ett bra exempel:

Johannes 11
[51] Detta sade han inte av sig själv, utan som överstepräst det året talade han profetiskt: Jesus skulle dö för folket,

Hur kan någon tala profetiskt utan att ha Guds ande? Omöjligt. Det bekräftar att Guds folk judarna fick Guds ande, att anden blev utgjuten, långt innan pingsten år 33. Det bekräftas flera gånger i GT. De fick dock inte samma andliga gåvor som kristna.

Joel 2

[28] Det skall komma en tid
då jag utgjuter min ande över alla.
Era söner och döttrar skall profetera,
era gamla män skall ha drömmar,
era unga män se syner.

Jesaja 59
[21] Detta är mitt förbund med dem, säger Herren: Min ande som fyller dig och mina ord som jag har lagt i din mun skall alltid bli kvar hos dig och dina barn och dina barns barn, säger Herren, nu och för evigt.

Jesaja fick höra det först av alla profeter. Alla hans barn har fått Guds ande långt tidigare än vad alla tror, och gåvorna har inte upphört sedan Jesajas dagar. Eller påstår du att Gud ljuger. Svar ja.
Citera
2026-08-22, 20:22
Medlem
Citat:
Trams, smutsa ned tråden med inlägg utan innehåll
Din oförmåga att förstå är inte normativ för alla andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in