2026-08-23, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaggmask
Personen bakom Facebookgruppen är ingen mindre än den på 2010-talet ökända ”Champagnekungen” som förskingrade flertalet miljoner.
Finns en hel del att läsa om honom här: (FB) Skvaller om "Champagnekungen" Magnus Tholén? (CFO på Diamyd/Paynova)

Sen han kom ut från Kumla har han och hans sambo hyrt olika hus i finare områden runt Göteborg och samtliga gånger har det slutat med bråk med både grannar och hyresvärd. Han har också som hobby att starta Facebookgrupper och sidor där han skapat liknande hatkampanjer och hängt ut både grannar och hyresvärdar, likt den nu aktuella sidan om Mannaviken.

I reportage som gjorts i olika lokaltidningar går han under efternamnet Persson men det är alltså endast fingerat.
TACK!!!

Har hela tiden känt att det varit något fel med denna MP.

- Totalt manisk
- Anklagar sina grannar för att filma men trycker själv upp kameran i deras nylle
- Blockar alla som har "fel" åsikter i hans Facebookgrupp
- Skriver att det finns både polisanmälning och anmälan till andra myndigheter men han har redan själv avkunnat domarna/besluten i dessa anmälningar

Otippat att detta inte var första gången.

Not till mig själv: Lita på din magkänsla
2026-08-23, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABB87
Han kallar sig själv för Champagnemannen på sin sida nu... Ja han följer denna tråd slaviskt med popcorn.
Vilken sida?
2026-08-23, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intesmalasussie
Nä jag tänker fortsätta säga det tills motsatsen är bevisad. Jag har sett stegen med namnet Hagström på nerborrad i urberget på kommunal mark, de cementbelagda gångarna på kommunens mark och Örn’s flaggstång utanför deras tomtgräns.
Jag tänker fortsätta säga att miljonärer tar för mycket luft av oss andra i den här världen., och de vill bara ha mer.

Men Magnus är inte bättre han tror jag.
Och då har jag ett par frågor.

- Vem heter Hagström?

- Är du medveten om att badstegen användes av allmänheten som var där och badade och att många tycker att det är svårt att ta sig i havet som det ser ut utan stege?

- Samma med de cementlagda gångarna. Givetvis något man inte får göra men det underlättar ju bara för folk, precis som när mannen med många efternamn klipper bort buskar och sly på samma stigar.

Flaggstången håller jag däremot med om. Står den inte på hans egna mark ska den bort. Något som borde vara jättelätt att fixa med en adekvat anmälan.
2026-08-23, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gropagravarn
Då har den gjorts dold. Jag får bara upp ett felmeddelande (när jag trycker på din länk alt från Google-sökning). Finns inte att hitta via sökning i Facebook.
Han blockar friskt.
2026-08-23, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EternalRetribution
Jorå så att … ring kommunen och fråga, så får du väl svar på om flaggstången står på kommunal mark eller inte.

Och badstegen då – var sitter den numera? Den som dina päron kunnat glasa runt vid i alla år. I Hagströms badkar?

Jorå så att … gegga på. Sanningen är rätt osmidig när den går att kontrollera.

Och lite kul är det förstås att du själv börjat skjuta champagnekorkar omkring dig.

Internet glömmer sällan. Det du själv väljer att skriva offentligt blir en del av bilden av vem du är. Enjoy.
Frågann är väl varför du kommer in i den här tråden och ger dig på alla som med all rätta skriver att MP (eller vad han heter) spårat ut totalt och är den egentliga orsaken till denna konflikt alldeles oavsett ifall vissa fastighetsägare varit dryga mot allmänheten och parkerat sina bilar för att göra det svårt att gå ner på en stig (samt ev rest en flaggstång på kommunal mark)?

Du bidrar ju inte heller med någonting av värde. Skulle du länka till ett dokument där det står att man konstaterat att någon rest en flaggstång på kommunal mark så skulle du ju iaf bidra med något vettigt. Nu framstår du bara lika bindgalen som champagnekorken.
2026-08-23, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Frågann är väl varför du kommer in i den här tråden och ger dig på alla som med all rätta skriver att MP (eller vad han heter) spårat ut totalt och är den egentliga orsaken till denna konflikt alldeles oavsett ifall vissa fastighetsägare varit dryga mot allmänheten och parkerat sina bilar för att göra det svårt att gå ner på en stig (samt ev rest en flaggstång på kommunal mark)?

Du bidrar ju inte heller med någonting av värde. Skulle du länka till ett dokument där det står att man konstaterat att någon rest en flaggstång på kommunal mark så skulle du ju iaf bidra med något vettigt. Nu framstår du bara lika bindgalen som champagnekorken.

Ja undrar varför vissa i gruppen försvarar samma åsikter som MP/MT/champagnekorken lyfter och använder samma språk? Som sagt - lita på magkänslan
2026-08-23, 13:39
Medlem
Cliff.Booths avatar
Citat:
Nu får du sortera begreppen. Allemansrätt och strandskydd går förvisso hand i hand i många avseenden men är dock inte samma sak. Man kan inte heller "förstöra" vare sig strandskyddet eller allemansrätten. Det man kan göra är attman kan göra saker som inte är tillåtet utan dispens inom strandskyddat område. Saker som gör att mark där allemansrätten råder kan upplevas som privat.

Huruvida fastighetsägarna har gjort detta råder det nog olika meningar om. Om man anser att någon har gjort något i strid med strandskyddet kan detta anmälas till kommunen eller Länsstyrelsen som då kommer att titta på saken. I det aktuella fallet ska ju fastighetsägarna ha parkerat sina bilar på ett sätt som andra menar hindrar framkomligheten. Man ska även ha ställt släp och soptunnor på samma sätt. Om allt det som påstås stämmer är det som sagt bara att göra en anmälan och så kommer det att komma ett beslut. Ett beslut som säger om det som görs/gjorts är OK eller ej.

Kommunen har redan konstaterat att strandskydd inte gäller vid Hagströms ökända badstege.
2026-08-23, 13:59
Medlem
Cliff.Booths avatar
Citat:
- Vem heter Hagström?

Är det inte ägaren av lyxvillan närmast badstegen? Vem skulle det annars vara?

Citat:
- Är du medveten om att badstegen användes av allmänheten som var där och badade och att många tycker att det är svårt att ta sig i havet som det ser ut utan stege?

Du verkar vara väldigt insatt...

Vet du vem det var som monterade badstegen?

Vet du vem det var som stal badstegen?

Citat:
- Samma med de cementlagda gångarna. Givetvis något man inte får göra men det underlättar ju bara för folk

Menar du att de olagliga betongvägarna på kommunens mark måste bort?

Trots att de är anlagda av en godhjärtad person för allmänhetens bästa...

Citat:
Flaggstången håller jag däremot med om. Står den inte på hans egna mark ska den bort. Något som borde vara jättelätt att fixa med en adekvat anmälan.

Ytterligare en person som bryr sig... Om en flaggstång! Man tror knappt att det är sant...

Handlar strandbråket egentligen om en flaggstång, som står väldigt långt bort från den fina stranden i Mannaviken?
2026-08-23, 14:03
Medlem
Cliff.Booths avatar
Citat:
Fast frågan är ju om de har tagit någon kommunal mark i anspråk som privat?

Fattar jag saken rätt är det inte kommunen som är väghållare, utan en vägförening. Som då rimligtvis bör kunna besluta vilka som kan parkera på denna väg. Och om det då är hlt OK för fastighetsägarna att ställa sina bilar där vägen slutar och stigen börjar så är det ju frågan om detta parkerande kan ses som att de olovligt hindrar folk att ta sig ner på stigen. För jag gissar att man kan gå mellan bilarna, släpet och soptunnorna som har ställts på denna väg, som då som sagt verkar skötas av en vägförening och inte av kommunen.

Rimligen måste vägföreningen i Lerkil följa detaljplanen (*). Det tror jag. Vad tror du?

(*)
Plankartor etc från 1950 och 2016:

https://karta.kungsbacka.se/linked_docs/dp/pdf/V17.Plankarta.pdf

https://karta.kungsbacka.se/linked_docs/dp/pdf/V17.Planbest%C3%A4mmelser.pdf

https://karta.kungsbacka.se/linked_docs/dp/pdf/V17A.Plankarta.pdf

https://karta.kungsbacka.se/linked_docs/dp/pdf/V17A.Planbeskrivning.pdf

https://karta.kungsbacka.se/linked_docs/dp/pdf/V17A.Planbest%C3%A4mmelser.pdf
2026-08-23, 15:52
Medlem
ABB87s avatar
Citat:
Vilken sida?

Mannaviken på Facebook
2026-08-23, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cliff.Booth
Kommunen har redan konstaterat att strandskydd inte gäller vid Hagströms ökända badstege.
Tackar.

Lite förvånande med tanke på att strandskyddet i princip infördes överallt. Förutom där det var tätbebyggelse eller typ industriområde.
2026-08-23, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cliff.Booth
Är det inte ägaren av lyxvillan närmast badstegen? Vem skulle det annars vara?

Vet du vem det var som monterade badstegen?

Vet du vem det var som stal badstegen?

Menar du att de olagliga betongvägarna på kommunens mark måste bort?

Handlar strandbråket egentligen om en flaggstång, som står väldigt långt bort från den fina stranden i Mannaviken?
- Jag har ingen aning vem Hagström är.

- Och inte heller vet jag vem som monterade badstegen.

- Och än mindre hur den försvann.

- Men jo, om någon anlägger vägar på kommunal mark utan tillstånd så borde det ju vara så att dessa måste tas bort.

- Bråket tror jag handlar om att MP eller vad han heter, blivit sur på sin hyresvärd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in