2026-08-15, 10:23
Medlem
Den senaste sommaren har ett ”krig” startats i sociala medier mot två fastighetsägare som sägs hindra access till kommunalägda mark längs kustremsan.

Ett anonymt Facebook-konto har skapats där ai-genererade inlägg matas ut dagligen.

Konflikten uppges handla om att havet ska vara till för alla. Men då tonen är så aggressiv antas annat ligga bakom. Vad vet vi?
Citera
2026-08-15, 10:53
Medlem
Två fastighetsägare längst ut på en väg blockerar tillgången till kommunens mark längs havet. Fastigheten näst längst ut ägs av den ena familjen (via deras ett bolag). Huset hyrs ut till någon som inte tycker det är ok.
Drevet är ett faktum
Citera
2026-08-15, 11:11
Medlem
OlofJohanssonSvins avatar
Allemansrätten gäller i Sverige, även på orter eller ställen där någon Tidöfjant skall leka småpåve och förstöra strandskyddet.

I demonstrativ anda bör folk varje natt tälta på marken, ju fler desto bättre.
Citera
Igår, 11:20
Medlem
Någon som har koll på mer om bakgrunden, hur utlöstes konflikten? Inbördes relationer sinsemellan?
Citera
Igår, 13:31
Medlem
Patetiskt hur personer som är så lyckligt lottade att de bor på ett ställe som är förunnat någon procent av befolkningen, slösar tid och energi på att försöka hindra andra att besöka havet. Detta genom en passage som ska vara och alltid varit öppen för allmänheten, till klippor som omfattas av allemansrätten….
Citera
Igår, 14:11
Medlem
Jag följt dramat från start när Mannaviken-sidan på Facebook började dyka upp i mitt flöde.
Har investerat orimligt tid på människor jag inte känner haha!
Det sjuka är att det här handlar om människor som äger stora pampiga villor i måååångmiljonsklassen i fina området Långedrag (havsutsikt över Göteborgs inlopp), som har hus i Mannaviken som sommarvistelse, och där blockerar kommunens mark som är i anslutning till sin egen tomt, för att göra den så privat som möjligt.
De som redan har mycket anser sig ha rätten till ännu mer.

Sen vet jag inget om han som som står bakom Mannaviken-sidan, är det han som är hyresgäst i huset näst längst ner på höger sida. I ett hus som ägs av en av gubbarna han fightar mot?

Jag tycker det är bra att någon vågar ta fighten!
Citera
Igår, 14:39
Medlem
ABB87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intesmalasussie
Jag följt dramat från start när Mannaviken-sidan på Facebook började dyka upp i mitt flöde.
Det sjuka är att det här handlar om människor som äger stora pampiga villor i måååångmiljonsklassen i fina området Långedrag (havsutsikt över Göteborgs inlopp), som har hus i Mannaviken som sommarvistelse, och där blockerar kommunens mark som är i anslutning till sin egen tomt, för att göra den så privat som möjligt.

Sen vet jag inget om han som som står bakom Mannaviken-sidan, är det han som är hyresgäst i huset näst längst ner på höger sida. I ett hus som ägs av en av gubbarna han fightar mot?

+1
Ja det är så jag tolkat det som. Att ägaren länge försökt köpa det huset och till slut fick köpt det. Men varför hyra ut det?! Ps. Huset har haft 3 ägare senaste 10 åren... Varför äga två hus där och äga ett i Långedrag med havsutsikt?! Mycket ska ha mer...
Citera
Igår, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABB87
+1
Ja det är så jag tolkat det som. Att ägaren länge försökt köpa det huset och till slut fick köpt det. Men varför hyra ut det?! Ps. Huset har haft 3 ägare senaste 10 åren... Varför äga två hus där och äga ett i Långedrag med havsutsikt?! Mycket ska ha mer...

Ja det är obehagligt faktiskt! Men man undrar ju vad konflikten handlar om från början mellan dem. En hyrestvist, där gubben RÖ vill ha ut MP från sitt hus, men MP har besittningsskydd och vinner tvisten i hyresnämnden.
Vet inte om det stämmer, det är bara antaganden.

Finns ett klipp på youtube där Gubben RÖ står och klipper en buske till huset som hyrts ut. Personen som filmar ber RÖ att inte klippa, varav gubben svarar ”det är mitt hus” typ.
Nere på gatan står de äldre fruarna och en annan gubbe och filmar och flinar.
Citera
Igår, 14:59
Medlem
ABB87s avatar
Citat:
Ja det är obehagligt faktiskt! Men man undrar ju vad konflikten handlar om från början mellan dem. En hyrestvist, där gubben RÖ vill ha ut MP från sitt hus, men MP har besittningsskydd och vinner tvisten i hyresnämnden.
Vet inte om det stämmer, det är bara antaganden.

Finns ett klipp på youtube där Gubben RÖ står och klipper en buske till huset som hyrts ut. Personen som filmar ber RÖ att inte klippa, varav gubben svarar ”det är mitt hus” typ.
Nere på gatan står de äldre fruarna och en annan gubbe och filmar och flinar.

Ja just den videon så har ju RÖ rätt kan jag tycka eftersom han äger huset.
Min gissning är att RÖ ville vräka hyresgästen efter att hyresgästen börjat ifrågasätta beteendet om att blocka. Jag tycker det är bra att stå upp mot rättshaversister men hade själv inte velat bo kvar med den grannsämjan när man dessutom hyr...
Citera
Igår, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABB87
Ja just den videon så har ju RÖ rätt kan jag tycka eftersom han äger huset.
Min gissning är att RÖ ville vräka hyresgästen efter att hyresgästen börjat ifrågasätta beteendet om att blocka. Jag tycker det är bra att stå upp mot rättshaversister men hade själv inte velat bo kvar med den grannsämjan när man dessutom hyr...

Nä precis, det är lite som hönan eller ägget. Kan tänka mig att de här båda familjerna längst ner har varit i luven med många av grannarna under åren. Det är rövigt att sätta upp privata badstegar, anlägga/gjuta gångar på kommunal mark, och försöka blockera andra från att använda den. Medans deras egna sociala medier visat hur de själva använt marken i åratal.

Men han som driver sidan verkan en aningens rabiat, och har nog inte heller alltid rent mjöl i påsen om man forskar lite bakåt i hans historia.

Men what’s up med allt AI-innehåll, man får ju en hjärnblödning varje gång man går in på sidan 🤯
Citera
Igår, 15:25
Medlem
ABB87s avatar
Citat:
Nä precis, det är lite som hönan eller ägget. Kan tänka mig att de här båda familjerna längst ner har varit i luven med många av grannarna under åren. Det är rövigt att sätta upp privata badstegar, anlägga/gjuta gångar på kommunal mark, och försöka blockera andra från att använda den. Medans deras egna sociala medier visat hur de själva använt marken i åratal.

Men han som driver sidan verkan en aningens rabiat, och har nog inte heller alltid rent mjöl i påsen om man forskar lite bakåt i hans historia.

Men what’s up med allt AI-innehåll, man får ju en hjärnblödning varje gång man går in på sidan 🤯

Vad brukar man säga psykopater/narcissister fungerar väldigt bra tillsammans tills den dagen de blir ovänner... Då blir det kaos vilket vi ser nu...
Citera
Igår, 15:49
Medlem
Citat:

Personen bakom Facebookgruppen är ingen mindre än den på 2010-talet ökända ”Champagnekungen” som förskingrade flertalet miljoner.
Finns en hel del att läsa om honom här: (FB) Skvaller om "Champagnekungen" Magnus Tholén? (CFO på Diamyd/Paynova)

Sen han kom ut från Kumla har han och hans sambo hyrt olika hus i finare områden runt Göteborg och samtliga gånger har det slutat med bråk med både grannar och hyresvärd. Han har också som hobby att starta Facebookgrupper och sidor där han skapat liknande hatkampanjer och hängt ut både grannar och hyresvärdar, likt den nu aktuella sidan om Mannaviken.

I reportage som gjorts i olika lokaltidningar går han under efternamnet Persson men det är alltså endast fingerat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in