2026-08-23, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Det har ju redan framgått långt tidigare i tråden? Tillhört MC-gäng. Pappan. Knullade en prostituerad i ett grannland och fick då en hjärtattack och behövde mer långvarig inneliggande vård. Då kom sonen till familjehemmet. Pappan där ska ha varit vän/bekant med biologiska pappan. Till detta avskum - pappan - har socialtjänsten gett ensam vårdnad. Innan LVU när gärningsmannen är 16 år. Allt går att läsa i domen från Förvaltningsrätten. Bra jobbat socialtjänsten 👍🏼

Ansvariga socialtjänstemän borde få sparken.
Citera
2026-08-23, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TedGaandie
Jaha, Lenin på väggen. Där hade man ju faktiskt svaret hela tiden.

Jaha. Hur då menar du?
Citera
2026-08-23, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Absolut. Man ärver också anlag. Så GM har haft det dubbelt mot sig.
Dåligt behandlad och troligen ärvt egenskaper/ diagnoser från pappan.

Det där har inte fastställts 100% vetenskapligt. Hypotesen, i brist på egentliga bevis, är att det är 50/50. Kan lika gärna bero på trauma. Han har ju iaf bevisligen 50% av sin mammas gener också. Men han har bara växt upp med sin mycket olämpliga far och således präglats enbart på honom.
Citera
2026-08-23, 11:39
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Jaha. Hur då menar du?

Att många redan där hade kunnat se att nått var fel.
Citera
2026-08-23, 11:41
Medlem
Citat:
Ansvariga socialtjänstemän borde få sparken.

Ja verkligen. Minst. Och förbud mot att arbeta med människor i den positionen att man har makt över deras öde på det sätt som de som arbetar inom socialtjänsten har.
Citera
2026-08-23, 11:42
Medlem
Citat:
Fredrik 16 år jobbade under stor stress och räddade kanske livet på den skadade.
Sluta förminska hans insats. Han borde få medalj.

Läste intervjun med honom i Expressen. Han gjorde en fantastisk insats! Är det någon som skall få ett erkännande så är det Fredrik! Med så stora blodförluster så handlar det om minuter! Där och då agerade de, i mitt tycke, helt rätt. Du har ingen aning när en ambulans ska komma. En ambulans kanske inte ens får åka in på området då det sker ett pågående dödligt våld! Fredrik och hans vän är hjältar! Jag hoppas verkligen att han som blev illa stucken klarar sig!!
Citera
2026-08-23, 11:43
Medlem
Citat:
Det har ju redan framgått långt tidigare i tråden? Tillhört MC-gäng. Pappan. Knullade en prostituerad i ett grannland och fick då en hjärtattack och behövde mer långvarig inneliggande vård. Då kom sonen till familjehemmet. Pappan där ska ha varit vän/bekant med biologiska pappan. Till detta avskum - pappan - har socialtjänsten gett ensam vårdnad. Innan LVU när gärningsmannen är 16 år. Allt går att läsa i domen från Förvaltningsrätten. Bra jobbat socialtjänsten 👍🏼

Det är kanske inte så ovanligt att ett barn hamnar hos en bekant till familjen? Så har det inte sett ut i de fall jag känner igen dock.

Det är minst sagt märkligt att inte GM fick chansen att lämna hemmet tidigare. Vad jag förstått så har ju hans trasiga uppväxt hos pappan varit känd för socialtjänsten sedan länge?
Citera
2026-08-23, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Findnothing
Läste intervjun med honom i Expressen. Han gjorde en fantastisk insats! Är det någon som skall få ett erkännande så är det Fredrik! Med så stora blodförluster så handlar det om minuter! Där och då agerade de, i mitt tycke, helt rätt. Du har ingen aning när en ambulans ska komma. En ambulans kanske inte ens får åka in på området då det sker ett pågående dödligt våld! Fredrik och hans vän är hjältar! Jag hoppas verkligen att han som blev illa stucken klarar sig!!

Det verkar som alla skadade klarar sig.
Citera
2026-08-23, 11:48
Medlem
MagdaTobleronesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retutu
Se nedan.

https://gofile.io/d/JFRROuOv

"SÖKANDE

Individ- och arbetsmarknadsnämnden i Sundsvalls kommun

MOTPARTER
Vårdnadshavare
Karoly Nebel, 731020-0410

Offentligt biträde: Advokat Elina Eliasson

Den unge
Liam Nebel, 080423-8111

Offentligt biträde: Advokat Erik Hansson

SAKEN
Beredande av vård enligt lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård
av unga, LVU"
2026-08-23, 11:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Väntade på vad?

På att attackera polisen. Är du trög?

Vad tror du insatsstyrkan är till för? Dricka kaffe?
Citera
2026-08-23, 11:54
Medlem
Citat:
Det vore minst sagt välkommet. Men ärligt talat tror jag inte att det går att komma till rätta med det här problemet. Då ska vinster i välfärden förbjudas helt för det första. Sen behövs införandet av tjänstemannaansvaret igen. Och på det behöver man troligtvis rensa kraftigt bland olämplig personal på både socialtjänst och i familjehem. Lägg därtill att därefter försöka få in ett mycket större antal vettiga och kompetenta och humana människor att vilja jobba med detta, än vad som finns nu. En riktigt svår uppgift i vårt egoistiska och polariserade samhälle idag, där många resonerar som så att de som har det svårt får skylla sig själva. Som att man kan välja de föräldrar man får eller vilka socialsekreterare som blir tilldelad ens fall.

Tjänstemannaansvaret är ju på gång tillbaka. Mer pengar till verksamheten borde ju ge bättre folk på socialtjänsten. Och mer anställda så de har tid att sätta sig in i fallen.
Och ha tid att kontrollera familjehemmet ordentligt.
Här verkar GM hamnat hos en kompis till pappan.
Låter inte som nån bra idé.
Senast redigerad av Svempa2014 2026-08-23 kl. 12:00.
Citera
2026-08-23, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det är kanske inte så ovanligt att ett barn hamnar hos en bekant till familjen? Så har det inte sett ut i de fall jag känner igen dock.

Det är minst sagt märkligt att inte GM fick chansen att lämna hemmet tidigare. Vad jag förstått så har ju hans trasiga uppväxt hos pappan varit känd för socialtjänsten sedan länge?

De - socialtjänsten - har ju uppenbarligen felat i detta fall. Mycket olämpligt att placera just detta barn hos en bekant till den från första början väldigt olämpliga fadern. Fullständigt sinnessjukt. Men skulle inte förvåna mig om de är rädda för pappan hos socialtjänsten pga han tillhör MC-gäng. De som tillhör sådana är också gängkriminella. Varför tas det inte krafttag mot dem? Varför får de härja fritt? Uppmanar alla att läsa historien om Lilla Hjärtat och vad som hände, så förstår ni nog.

Obs! Tycker det är avskyvärt att Lilla Hjärtats fostermamma sedermera försökt profitera på händelsen. Obs 2! Hon är idag nära vän med Ulf Kristersson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in