2026-08-23, 09:50
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Som helhet: texten är inte tillförlitlig i den form den står. Den innehåller en verklig och viktig invändning — att vissa av Heller och Adlers tester var presumtiva eller begränsade — men blandar den med flera obelagda, felciterade eller direkt felaktiga attribueringar.

Påstående i texten:
Heller och Adler fann hemoglobinderivat, bilirubin och albumin.
Bedömning:
I huvudsak rätt. Deras artikel från 1980 hävdar blod på basis av spektroskopi och kemisk omvandling av hem till porfyrin. Adler redovisade senare även albumin- och immunologiska reaktioner. Men detta är deras tolkning av äldre mikrokemiska data, inte en modern, oberoende identifiering av “intakt humant blod”.

Påstående i texten:
McCrone invände att järnoxid/pigment kan förklara spåren.
Bedömning:
Rätt i kärnan. McCrone rapporterade rödockra och vermilion i tejpprover och argumenterade för pigment snarare än blod. Det är en seriös konkurrerande tolkning, även om den har bestridits av STURP-forskarna.

Påstående i texten:
“Tester reagerar positivt även på metalloxider, järnpigment eller åldrade bindemedel.”
Bedömning:
För grovt och delvis felkonstruerat. Benzidintestet är ospecifikt; Adler skrev själv att järnoxid också kan ge positiv reaktion. Men det betyder inte att varje annat test — spektroskopi, hemochromagen, albuminreaktioner och immunologi — automatiskt reagerar på järnoxid eller lim. Man måste granska varje test för sig.

Påstående i texten:
Porfyrintestet bevisar inte ensamt blod.
Bedömning:
Rätt. Garlaschellis invändning är rimlig som metodkritik: ett porfyrinrelaterat resultat ensamt avgör inte ursprunget. Men det vore lika fel att låtsas att Heller och Adler bara hade ett enda porfyrintest; de hävdade en kombination av tester. Frågan är hur oberoende och specifik den kombinationen faktiskt var.

Påstående i texten:
“Andra oberoende kemister och hematologer instämmer.”
Bedömning:
Oacceptabelt obelagt som det står. Texten anger inga faktiska, verifierbara hematologiska publikationer som visar detta. Det finns kritiker, men formuleringen låter som en etablerad facklig konsensus och det har jag inte funnit belägg för.

Påstående i texten:
Avsaknad av erytrocyter gör blodhypotesen mycket svag.
Bedömning:
Delvis rätt men överdrivet. Äldre undersökningar fann inga identifierbara röda blodkroppar i sina prov, men det är inte samma sak som att man visat “inga celler över hela duken”. Adler medgav också att det fanns mycket få celler, men tolkade materialet som serum/exsudat från koagulerat blod — en hypotes, inte ett bevis. Avsaknad av DNA gör definitiv art- eller individbestämning omöjlig, men DNA krävs inte i sig för att kemiskt identifiera blod.

Påstående i texten:
Nickell och Schafersman visade att benzidin- och porfyrintester ger falskt positivt för järnoxid, kopparsalter m.m.
Bedömning:
Benzidindelen är välgrundad. Porfyrindelen, med just denna lista av ämnen och exakt denna attribuering, har jag inte kunnat verifiera. Den bör inte återges som säker utan exakt hänvisning till sida och publikation.

Påstående i texten:
Philip Ball skrev i Nature och Bright Earth att Heller/Adler använde ospecifika tester i Applied Optics 1981.
Bedömning:
Mycket tveksamt/felciterat. Heller och Adlers Applied Optics-artikel är från 1980, inte 1981. Ball skrev om svepningens fortsatta mysterium och datering, men jag hittar inte stöd för att han publicerat just den påstådda tekniska kritiken av Heller/Adler i Nature eller Bright Earth.

Påstående i texten:
Raymond Rogers skrev i Thermochimica Acta 2005 att de röda spåren var växtfärg, lösningsmedel eller tempera.
Bedömning:
Fel. Rogers artikel från 2005 handlar om kol-14-provet och dess eventuellt avvikande textil-/kemihistoria, inte om att förklara blodfläckarna som tempera. Han diskuterade växtgummi och alizarin i radiokoldaterings- och Raes-prover, vilket inte är samma sak som ett fynd om de röda sårmarkeringarna.

Påstående i texten:
Dennis Dutton publicerade en klinisk-hematologisk vederläggning av bilirubinförklaringen.
Bedömning:
Obelagt. Jag hittar ingen sådan identifierbar vetenskaplig publikation. Påståendet kan vara en sammanblandning med en allmän invändning: bilirubin gör inte i sig flera hundra år gammalt blod “bevisligen klarrött”. Men den invändningen får inte klistras på Dutton utan källa.

Påstående i texten:
Michael Tite sade att STURP bara använde screentester och att forensiska analyser aldrig bekräftat blod.
Bedömning:
Oklart/obelagt. Tite var en framstående arkeometriker, främst känd här för kol-14-processen, men jag hittar inte den påstådda publicerade kommentaren om Heller/Adlers blodkemi.

Påstående i texten:
Paul Maloney visade att frånvaron av blodceller motsäger blod.
Bedömning:
Inte verifierat i den form som ges. “När blod torkar måste man lätt hitta celler” är för tvärsäkert för ett gammalt, omtvistat och begränsat provmaterial. Det kan vara ett argument mot blodhypotesen, men är inte ett avgörande motbevis.

Påstående i texten:
“Dr Bimael” visade tempera + ockra + vermilion.
Bedömning:
Jag kan inte identifiera någon relevant kemist eller publikation med detta namn. Det ser ut som ett påhitt, en felskrivning eller en sammanblandning. Pigmentpåståendet är i stället i huvudsak McCrones.
Jag lät chatGPT gå igenom allt för jag orkar verkligen inte gå igenom varje påstående och påstådd källa var för sig för att försöka verifiera, det skulle ta hela dagen. Roligt nog så verkar det faktiskt som att i de flesta fall så har du totalfel. Många av dessa kemister har aldrig uttryckt den kritik som du påstår, och denna "Dr Bimael" verkar inte ens existera? Vad är det du håller på med egentligen?

Nu vill jag att du tar fram länkar, och skriver de specifika citaten så att jag kan hitta dom i dina länkar/källor med CTRL+F. Jag litar inte på dig längre, du hittar ju på saker och det verkar inte gå att ta någonting som du påstår som sanning. Detta var riktigt fult, att hitta på att personer sagt saker som de inte gjort är faktiskt mer än bara argumentationsfel, det är ju i själva verket bedrägeri. Det är sådant som kan få folk att förlora sina jobb om det upptäcks.

Jag hade bråttom och faktakollade inte allt själv för en gångs skull. Mitt fel.

Kanske får jag tid att faktiskt hitta länkarna någon gång, men det brukar bara vara resumén som är sökbar.

Men, som sagt, invändning att vissa av Heller och Adlers tester var presumtiva eller begränsade kvarstår.

Och faktiska tester med korrekt metod behöver göras, så varför gör de helt enkelt inte det? Är de rädda för resultatet?
Citera
2026-08-23, 09:51
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jag hade bråttom och faktakollade inte allt själv för en gångs skull. Mitt fel.

Kanske får jag tid att faktiskt hitta länkarna någon gång, men det brukar bara vara resumén som är sökbar.

Men, som sagt, invändning att vissa av Heller och Adlers tester var presumtiva eller begränsade kvarstår.

Och faktiska tester med korrekt metod behöver göras, så varför gör de helt enkelt inte det? Är de rädda för resultatet?
Jag tycker faktiskt att du får skicka länkar, och specifika citat från länkarna fortsättningsvis. Detta med att du bara hävdar saker på detta sätt håller inte.
Citera
2026-08-23, 10:47
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det fetade brukar vara en vattendelare mellan atieister och de som tror på Gud. De senare hävdar bestämt att de vet. Du är ett toppenexempel på det.

Vad är det mer som du riktigt vet finns? Flygande tefat? Snömannen? Tomten? Spöken, Näcken, Skogsrået?

Att du anser att man är grandios när man säger att man inte vet, är lite intressant. Kanske lite brist på Haldol i din kropp?
Det grandiosa består i att uppleva sig som överlägsen för att man är övertygad om att det inte finns högre makt än människors makt.

Du är extrem då du anser att alla som sett UFOs eller tror på Jesus himmelske fader borde medicinera bort sina vanföreställningar.

Jag är övertygad om att du har fel och om inte du var övertygad om att jag har fel så skulle du vara mer ödmjuk.
Citera
2026-08-23, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det grandiosa består i att uppleva sig som överlägsen för att man är övertygad om att det inte finns högre makt än människors makt.

Du är extrem då du anser att alla som sett UFOs eller tror på Jesus himmelske fader borde medicinera bort sina vanföreställningar.

Jag är övertygad om att du har fel och om inte du var övertygad om att jag har fel så skulle du vara mer ödmjuk.
Jag ser ofta religiösa reagera kommentera att ateister är överlägsna, var kommer det ifrån? Vi delar inte samma världsbild och ifrågasätter er tro och er skrift, gör det oss överlägsna? Gör inte du exakt detsamma mot något du inte tror på (islam, elallergiker, vaccinmotståndare mm)?

Er religion finns i Sverige pga våld, död och maktmissbruk men det är vi som är överlägsna?
Citera
2026-08-23, 11:20
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Jag ser ofta religiösa reagera kommentera att ateister är överlägsna, var kommer det ifrån? Vi delar inte samma världsbild och ifrågasätter er tro och er skrift, gör det oss överlägsna? Gör inte du exakt detsamma mot något du inte tror på (islam, elallergiker, vaccinmotståndare mm)?

Er religion finns i Sverige pga våld, död och maktmissbruk men det är vi som är överlägsna?
Ateister har väldigt ofta en attityd av överlägsenhet. Man kan nästan känna av atmosfären i luften när en ateist är i gång, de ger ut en känsla av "jag är överlägsen alla som tror på någonting och jag ska visa dom vart skåpet ska stå".

Det är nog den avgörande markören för ateism, arrogansen. De kan inte bara diskutera ämnet om högre makter lugnt och rationellt, de måste verkligen visa hur dumt hela konceptet är och hur alla som ens berör ämnet är dumma och konstiga.

Jag kanske inte tror på islam eller hinduism, men jag ser mig inte som överlägsen personer som tror på dessa saker och jag har inga problem att diskutera ämnet lugnt utan förolämpningar och attityd.
Citera
2026-08-23, 11:26
Medlem
Citat:
Ateister har väldigt ofta en attityd av överlägsenhet. Man kan nästan känna av atmosfären i luften när en ateist är i gång, de ger ut en känsla av "jag är överlägsen alla som tror på någonting och jag ska visa dom vart skåpet ska stå".

Det är nog den avgörande markören för ateism, arrogansen. De kan inte bara diskutera ämnet om högre makter lugnt och rationellt, de måste verkligen visa hur dumt hela konceptet är och hur alla som ens berör ämnet är dumma och konstiga.

Jag kanske inte tror på islam eller hinduism, men jag ser mig inte som överlägsen personer som tror på dessa saker och jag har inga problem att diskutera ämnet lugnt utan förolämpningar och attityd.
Du är otroligt aggressiv och kommer med hot, jag har blivit rekommenderad att anmäla några av dina inlägg men det är JAG som är aggressiv?

Ni blir provocerade eftersom vi inte bara accepterar era ord som sanning, det är inte samma sak som att vara överlägsna. Vi köper inte en bok som sanning, vi är tränade i att ifrågasätta det som påstås och frågan är varför ni inte är detsamma.
Citera
2026-08-23, 11:27
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du är otroligt aggressiv och kommer med hot, jag har blivit rekommenderad att anmäla några av dina inlägg men det är JAG som är aggressiv?

Ni blir provocerade eftersom vi inte bara accepterar era ord som sanning, det är inte samma sak som att vara överlägsna. Vi köper inte en bok som sanning, vi är tränade i att ifrågasätta det som påstås och frågan är varför ni inte är detsamma.
Nej, det är inte därför vi blir provocerade, utan för att ni är sjuka i huvudet.
Citera
2026-08-23, 11:28
Medlem
Citat:
Nej, det är inte därför vi blir provocerade, utan för att ni är sjuka i huvudet.
Aha, du får säga att jag är sjuk i huvudet men det är vi som är överlägsna? Förstår.
Citera
2026-08-23, 11:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:

Alla ateister tror inte att de är överlägsna och många religiösa ser sig som överlägsna. Men jag menar de mönster som finns i diskussioner som dessa.

Vissa ateister kommer inte till forumet för att utbyta åsikter utan för att triumfera med (ofta missbrukad) argumentationskunskap. Och då blir det som det blir.
Citera
2026-08-23, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Alla ateister tror inte att de är överlägsna och många religiösa ser sig som överlägsna. Men jag menar de mönster som finns i diskussioner som dessa.

Vissa ateister kommer inte till forumet för att utbyta åsikter utan för att triumfera med (ofta missbrukad) argumentationskunskap. Och då blir det som det blir.
Men är det inte exakt vad Bakelsernassmak har gjort? Han har inte kommit med ett öppet sinne utan har startat tråden endast för att trycka till alla ateister med med mängden "bevis" han har samlat på sig, miljoner länkar och filmer som ska visa att han minsann har rätt.

Om man börjar ett samtal på det sättet så möts man självklart av ifrågasättande, framför allt när man påstår något som är så överbevisat från så många håll.
Citera
2026-08-23, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Klart vanföreställningar finns, det ser jag mer eller mindre dagligen i mitt arbete. Vi har ju till och med läkemedel mot sånt.

Ibland tänker jag att fler borde ta Haldol. Kanske man borde smyga in det i deras Kalaspuffar?

Alltså, om man tittar på vissa av profeterna i gamla testamentet kan man se vad idag skulle kallas för manifest psykos.
Jag tycker de tre främsta exemplen på detta är följande:
Jesajas striptease och treåriga nudism. Jesaja hörde Guds röst säga åt honom att ta av kläderna och profeterna naken i tre år.
Hesekiel hade gått ut i öknen och stekte sig i solen. Han skulle ligga på ena sidan i flera månader och sedan vända sig.
Han hörde Guds röst säga åt honom att elda med skit när han bakade sitt bröd. Det roliga är att Hesekiel protesterade för att det stred mot renhetslagarna. Gud kom då med kompromissförslaget att elda med djurspillning.
Hosea hörde Guds röst säga åt honom att gå ut på stan, ragga upp ett luder, gifta sig med vederbörande och avla fram horungar som han skulle ge diverse mindre smickrande namn.

Endera var Gud väldigt hård mot sina tjänare, för att inte säga sadistisk, eller också handlade det om psykotiska personer.
Citera
2026-08-23, 11:38
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Men är det inte exakt vad Bakelsernassmak har gjort? Han har inte kommit med ett öppet sinne utan har startat tråden endast för att trycka till alla ateister med med mängden "bevis" han har samlat på sig, miljoner länkar och filmer som ska visa att han minsann har rätt.

Om man börjar ett samtal på det sättet så möts man självklart av ifrågasättande, framför allt när man påstår något som är så överbevisat från så många håll.
Det är så man gör i debatter, bevis och argument, som jag kommer med. Vad många ateister kallar "ifrågasättande" är i själva verket hånande, men det vill de inte erkänna eller ser inte själva.

Ifrågasättande uppmuntrar jag, men det är ofta inte vad ateister gör, det är deras täckmantel när de förolämpar, hånar, förnedrar och avfärdar. De kommer inte med frågor, utan med påståenden. Hur kan det då vara ifrågasättande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in