2026-08-23, 09:24
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traumprinzz
1. På vilket sätt försöker feminismen pressa samhället till att kvinnor ska ha möjlighet att slippa oroa sig för sexuella övergrepp och kunna göra karriär och vara förälder samtidigt?

2. Vad är din poäng? Att män kan hoppa högre stavhopp än kärringarna?
Att män inte blir våldtagna lika mycket, eller halkar efter lika mycket i karriären när de får barn, pga att de är "bättre" än kvinnor, eller varför gaggar du om att grabbar e bäst?

-Män är inte mer intelligenta än kvinnor ("It is now recognized that there are no significant sex differences in average IQ" https://en.wikipedia.org/wiki/Sex_differences_in_intelligence)

-Flickor är bättre än pojkar i skolan ("Att pojkar presterar sämre i skolan än flickar har länge varit känt. År 2023 låg skillnaden för pojkar och flickor på 19 meritpoäng, enligt Skolverket." https://forskning.se/2024/05/23/flickor-far-battre-betyg-an-pojkar/)

-Kvinnor presterar bättre än män vid universitetstudier ("female students show higher levels of academic achievement than their male counterparts, from their earliest education into university years."
https://www.cambridge.org/news-and-insights/girls-outperform-boys)

Kvinnor presterar bättre som företagsledare ("A 17-year study by S&P Global Market Intelligence found that when women took over leadership of public companies from male predecessors, the women oversaw an average 20% increase in stock performance in the first 24 months of their appointment". https://www.theswaddle.com/over-17-years-female-cfos-netted-1-8-trillion-more-in-profits-than-male-peers)

1. Gå in på valfritt riksdagspartis kvinnoförbund och läs deras program så får du se.

2. Min poäng är att feminismen har spelat ut sin roll i sverige. Kvinnor har haft samma rättigheter som män i hundra år, och har därför börjat fokusera på möjligheter istället för rättigheter. Feminismen är rutten i grunden för att den bygger på det felaktiga antagandet att män och kvinnor är varandras jämlikar och det är vi inte. Jag bryr mig inte om vilket kön, ras, ålder eller sexuell läggning som över eller underpresterar, det jag avskyr är när ideologer ska komma in och "rätta till" verkligheten så den passar just ideologens egen teoretiska världsbild.

De exemplen du tog upp gäller pojkar och flickor, inte män och kvinnor. Flickor mognar tidigare.

Den sista studien du visade tittar på företag som tillsatt en kvinna i ledarrollen. Man tar börsvärdet två år efter tillsättningen och jämför det med indexvärdet på marknaden. Det säger alltså ingenting. Det finns massor av liknande artiklar som försöker visa kvinnors/negrers/bögars/transors förträfflighet genom en missvisande rubrik där det visar sig att påståendet inte har täckning i studien man refererar till.
Citera
2026-08-23, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
1. Gå in på valfritt riksdagspartis kvinnoförbund och läs deras program så får du se.

2. Min poäng är att feminismen har spelat ut sin roll i sverige. Kvinnor har haft samma rättigheter som män i hundra år, och har därför börjat fokusera på möjligheter istället för rättigheter. Feminismen är rutten i grunden för att den bygger på det felaktiga antagandet att män och kvinnor är varandras jämlikar och det är vi inte. Jag bryr mig inte om vilket kön, ras, ålder eller sexuell läggning som över eller underpresterar, det jag avskyr är när ideologer ska komma in och "rätta till" verkligheten så den passar just ideologens egen teoretiska världsbild.

De exemplen du tog upp gäller pojkar och flickor, inte män och kvinnor. Flickor mognar tidigare.

Den sista studien du visade tittar på företag som tillsatt en kvinna i ledarrollen. Man tar börsvärdet två år efter tillsättningen och jämför det med indexvärdet på marknaden. Det säger alltså ingenting. Det finns massor av liknande artiklar som försöker visa kvinnors/negrers/bögars/transors förträfflighet genom en missvisande rubrik där det visar sig att påståendet inte har täckning i studien man refererar till.

Ingen människa är identiskt med någon annan människa, inte ens enäggstvillingar.
Betyder det att vi ska inrätta lagar och möjligheter som ska skilja mellan alla människor?
Skillander mellan människor går att mäta på massa olika sätt, och! är du ens medveten om att det finns större skillnader mellan individer av människor än det du kan hitta mellan just kön.

Feminismen står för lika rättigheter och MÖJLIGHETER för könen. Möjligheter har alltså varit med i kampen ända från början. Och ingenstans hittar du nån idé om att alla människor skulle vara identiska....den typen av idiotiskt halmbygge sitter enkom i skallar som din.

Det man avser med begrepp som "människors lika värde" är att människor ska behandlas som lika värda, OAVSETT om de är män eller kvinnor eller andra åtskillnader.
Citera
2026-08-23, 10:03
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ingen människa är identiskt med någon annan människa, inte ens enäggstvillingar.
Betyder det att vi ska inrätta lagar och möjligheter som ska skilja mellan alla människor?
Skillander mellan människor går att mäta på massa olika sätt, och! är du ens medveten om att det finns större skillnader mellan individer av människor än det du kan hitta mellan just kön.

Feminismen står för lika rättigheter och MÖJLIGHETER för könen. Möjligheter har alltså varit med i kampen ända från början. Och ingenstans hittar du nån idé om att alla människor skulle vara identiska....den typen av idiotiskt halmbygge sitter enkom i skallar som din.

Det man avser med begrepp som "människors lika värde" är att människor ska behandlas som lika värda, OAVSETT om de är män eller kvinnor eller andra åtskillnader.

Obegripligt inlägg.

Inrätta lagar och möjligheter? Hur inrättar man en möjlighet?

Och nej, möjligheter har inte varit med från början. De tidiga feministerna ville inte ha samma möjligheter för män och kvinnor, de förstod att män och kvinnor är olika.
Citera
2026-08-23, 10:29
Medlem
Citat:
Obegripligt inlägg.

Och nej, möjligheter har inte varit med från början. De tidiga feministerna ville inte ha samma möjligheter för män och kvinnor, de förstod att män och kvinnor är olika.

man startade med rättigheterna. dvs lagar...sen gick man över till möjligheterna = normer.
Citera
2026-08-23, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traumprinzz
Vilka brott? Vilka handlingar som bara bara män utför är det som är brottsliga, och som du tycker det är diskriminerande mot män att kriminalisera?

Barnamord och fostermord? Är detta två olika brott menar du? Vad är i så fall skillnaden?

Dessa handlingar är ju inte kriminaliserade för någon, oavsett kön?

"Psykiskt våld" har historiskt inte varit kriminaliserat. Alltså har både män och kvinnor kunnat utöva psykiskt våld utan att bli dömda till något straff. Så min fråga kvarstår: vilket våld som kvinnor begår är lagligt för kvinnor att begå, men olagligt för män ?

"Under perioden 2018–2021 dödades 60 kvinnor av sin partner, vilket motsvarar i genomsnitt 15 kvinnor per år.

Totalt 12 män har under 2018–2021 dödats av en kvinna de haft en relation med."

https://www.uu.se/centrum/nck/kunskapsbank-om-vald/fakta-och-forskning-om-vald/dodligt-vald-i-nara-relationer

Statistiskt är det alltså fem gånger vanligare att kvinnor utsätts för dödligt våld av sina män än tvärtom. Debatten fokuserar förmodligen på mäns våld mot kvinnor just för att detta våld är dödligare och mer utbrett än kvinnors våld mot män.

Jag hade tänkt nämna brottet att undvika från att strida vid fronten som i Ukraina men nu är de inte uttalat feministiska så jag ska hålla mig till Sverige eller andra länder där man anser sig vara feministiska. I Sverige är exempelvis sexköp olagligt i samtliga fall på grund av ett fåtal fall som bättre hade rubricerats som människohandel. Just sexköp är ett brott med främst manliga förövare. Utöver det så utmanar politiker hela tiden lagarna om sexualbrott till att ge längre och längre tid i fängelse och med lägre och lägre beviskrav och brottsrekvisit. Sexualbrott är brott där män utgör den största delen av förövarskaran just för att samhällets syn är att män är förövarna och därmed så utformas hela rättsväsendet efter att möta kvinnliga offer och inte manliga.

När det gäller kvinnor å andra sidan så ger brotten sken av att vara könsneutrala då sexualbrott inte uttryckligen enbart appliceras på män, däremot så är det tydligt att män i allt större utsträckning inte anser att de kan bli utsatta för sexualbrott av kvinnor eller att de inte ser det med samma allvar och således inte anmäler det. Kanske säger du att det finns ett mörkertal hos kvinnor också men då betyder det bara att den relativa skillnaden dem emellan blir mindre och att problemet inte ligger hos män egentligen utan i en generell drift som finns hos människor. Flera attacker har dessutom gjorts mot förtalslagen så att sexualbrott ska bli helt tillåtet att basunera ut. Män som en gång har begått ett sexualbrott, även under vaga förhållanden, ska brännmärkas för livet och aldrig tillåtas integreras i samhället. Fostermord (abort) och barnadråp är brott där det ena inte ens är brottsligt enligt svensk lagstiftning. Barnadråp ger enbart fängelse i högst sex år trots att det innebär ett mord på en fullt levande person. Det är inte enda tillfället som kvinnor bedöms olika av rättsväsende och lagstiftare för att de anses ha förmildrande omständigheter. I gängkriminalitet anses kvinnor vara offer även när de hjälper manliga förövare att utföra brott, ett nyfött barn kan de döda för att de är under tung psykisk påfrestning, sälja sex kan de göra helt självmant och ändå sätta dit en manlig sexköpare etc.

Dessutom är psykiskt våld ett brott nu och har från sin befruktelse till att den lagstiftades om trots det enbart handlat om mäns våld mot kvinnor. Du säger att historiskt så har båda kunnat utöva det och då säger jag att psykiskt våld är ett brott som kvinnor har lättare för än fysiskt våld. Däremot så valde samhället att enbart straffa fysiskt våld för det är det män är mer kapabla till och istället se mellan fingrarna när det gällde psykiskt våld. Så ditt argument stjälper snarare än hjälper din ståndpunkt.
Citera
2026-08-23, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nattochdagg
Jag hade tänkt nämna brottet att undvika från att strida vid fronten som i Ukraina men nu är de inte uttalat feministiska så jag ska hålla mig till Sverige eller andra länder där man anser sig vara feministiska. I Sverige är exempelvis sexköp olagligt i samtliga fall på grund av ett fåtal fall som bättre hade rubricerats som människohandel. Just sexköp är ett brott med främst manliga förövare. Utöver det så utmanar politiker hela tiden lagarna om sexualbrott till att ge längre och längre tid i fängelse och med lägre och lägre beviskrav och brottsrekvisit. Sexualbrott är brott där män utgör den största delen av förövarskaran just för att samhällets syn är att män är förövarna och därmed så utformas hela rättsväsendet efter att möta kvinnliga offer och inte manliga.

När det gäller kvinnor å andra sidan så ger brotten sken av att vara könsneutrala då sexualbrott inte uttryckligen enbart appliceras på män, däremot så är det tydligt att män i allt större utsträckning inte anser att de kan bli utsatta för sexualbrott av kvinnor eller att de inte ser det med samma allvar och således inte anmäler det. Kanske säger du att det finns ett mörkertal hos kvinnor också men då betyder det bara att den relativa skillnaden dem emellan blir mindre och att problemet inte ligger hos män egentligen utan i en generell drift som finns hos människor. Flera attacker har dessutom gjorts mot förtalslagen så att sexualbrott ska bli helt tillåtet att basunera ut. Män som en gång har begått ett sexualbrott, även under vaga förhållanden, ska brännmärkas för livet och aldrig tillåtas integreras i samhället. Fostermord (abort) och barnadråp är brott där det ena inte ens är brottsligt enligt svensk lagstiftning. Barnadråp ger enbart fängelse i högst sex år trots att det innebär ett mord på en fullt levande person. Det är inte enda tillfället som kvinnor bedöms olika av rättsväsende och lagstiftare för att de anses ha förmildrande omständigheter. I gängkriminalitet anses kvinnor vara offer även när de hjälper manliga förövare att utföra brott, ett nyfött barn kan de döda för att de är under tung psykisk påfrestning, sälja sex kan de göra helt självmant och ändå sätta dit en manlig sexköpare etc.

Dessutom är psykiskt våld ett brott nu och har från sin befruktelse till att den lagstiftades om trots det enbart handlat om mäns våld mot kvinnor. Du säger att historiskt så har båda kunnat utöva det och då säger jag att psykiskt våld är ett brott som kvinnor har lättare för än fysiskt våld. Däremot så valde samhället att enbart straffa fysiskt våld för det är det män är mer kapabla till och istället se mellan fingrarna när det gällde psykiskt våld. Så ditt argument stjälper snarare än hjälper din ståndpunkt.

Om man ser till världen i stort är det en överväldigande andel män som våldtar och begår sexuella övergrepp. Antalet kvinnor som begår dessa brott jämfört med män som begår dessa brott är försvinnande litet.

Enligt FN finns det ca 6 miljoner flickor och kvinnor i sexslaveri idag. Bara det innebär att 6 miljoner flickor och kvinnor våldtas om och om igen. Av män.

Eller som tjejen här i Sverige som det skrevs om häromdagen som hade börjat sälja sig som 15 åring. Traumatiserad efter en våldtäkt i 14 års åldern. Vem fan köper ett barn för att utnyttja sexuellt, ett barn som redan ligger ner?
Det är väldigt många män som inte verkar ha den här spärren att man inte sparkar på den som ligger ner.

Summan av kardemumman, vilket kön kommer åka dit mest för den här typen av brott? Eller vill du att våldtäkt och sexuellt utnyttjande ska bli lagligt pga att det mestadels är män som begår dessa brott?

Sen det här med att det skulle vara feminismen som låg bakom att sexualbrottslingar döms hårdare nu än förr.... Vad jämför du med? Vikingarna slog ihjäl män som våldtog en fri kvinna. Våldtäkt inom äktenskapet blev inte olagligt förrän 60/70 tal. Skulle vara intressant att höra vilken tid/årtionde du jämför med.
Senast redigerad av gum69mo 2026-08-23 kl. 12:34.
Citera
2026-08-23, 11:53
Medlem
Citat:
Obegripligt inlägg.

Kan du ge exempel på möjligheter som de tidiga feministerna inte ville ha för kvinnor eftersom män och kvinnor är olika?
Citera
2026-08-23, 12:40
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Kan du ge exempel på möjligheter som de tidiga feministerna inte ville ha för kvinnor eftersom män och kvinnor är olika?

Nej det kan jag inte, jag säger ju att det är obegripligt.

Att kämpa för en rättighet är en sak, men de enda rimliga möjligheterna man kan kämpa för benämns mer träffsäkert som rättigheter. T ex rätten/möjligheten att rösta.

Det är när alla rättigheter redan är vunna som man tvingas börja med hittepåspråk (normer, strukturer etc).. för att överleva som rörelse. Regnbågsmänniskorna gör samma sak, gapar och skriker och kämpar för rättigheter som de redan har.
Citera
2026-08-23, 12:48
Medlem
Citat:

Att kämpa för en rättighet är en sak, men de enda rimliga möjligheterna man kan kämpa för benämns mer träffsäkert som rättigheter. T ex rätten/möjligheten att rösta.

Det är när alla rättigheter redan är vunna som man tvingas börja med hittepåspråk (normer, strukturer etc).. för att överleva som rörelse. Regnbågsmänniskorna gör samma sak, gapar och skriker och kämpar för rättigheter som de redan har.

Du förnekar alltså att där finns normer i samhället? eller normer som går hävda är negativa?
utan de är alla "hittepå"?

Kan du berätta för mig hur det kommer sig att människor har förändrat sina sätt att leva och tänka kring många saker så radikalt från ex. 1800 till 2000?
Citera
2026-08-23, 12:48
Medlem
Citat:

Jaha, så när du skriver att alla inte har eller kan ha samma möjligheter eftersom män och kvinnor är olika så menar du egentligen ingenting?
Citera
2026-08-23, 13:06
Medlem
Citat:

Är det inte precis det du klagat på tråden igenom? Att samhället försöker "inrätta" möjligheter för kvinnor som hittills bara varit tillgängliga för män?

Vad är det för "möjligheter" du är så förbannad på att samhället försöker erbjuda kvinnor egentligen? "Möjligheten att inte känna sig rädda för att bli utsatta för sexuella övergrepp när de rör sig ute i samhället"?

Ja, det är väl klart som fan att samhället jobbar för en sådan sak. Frågan är väl varför du i så fall har ett problem med detta.
Senast redigerad av Traumprinzz 2026-08-23 kl. 13:16.
Citera
2026-08-23, 13:55
Medlem
Citat:
Regnbågsmänniskorna gör samma sak, gapar och skriker och kämpar för rättigheter som de redan har.

HBTQ-människorna kämpar dels för rättigheter globalt, eftersom bögar fortfarande sätts i fängelse alternativt avrättas i vissa länder. Och dels kämpar de för social acceptans lokalt, eftersom HBTQ-personer fortfarande mobbas och trakasseras.

Du kanske inte var född då, men så sent som på 80-talet var det ett vedertaget uttryck för vissa grupper på landsorten att dra in till stan och "knacka bög", dvs kryssa runt och leta efter homosexuella att spöa på. När dagens föräldrageneration var unga löpte alltså bögar sådan risk att många smög med sina förhållanden etc.

Queer-rörelsem föddes ur detta. Att det föreligger en vilja att kunna uttrycka sig öppet i samhället är därmed rätt väntat.
Senast redigerad av Traumprinzz 2026-08-23 kl. 13:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in