2026-08-21, 10:17
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
Nu har jag beställt en billig fläktlös dator från Kina.
Det är bara dumheter att inte montera en fläkt på en dator. Det är en komponent som kostar några tior och som kan öka prestandan betydligt, speciellt så när den verkligen behövs.

Givetvis finns det vissa nischer där en fläktlös dator fungerar ypperligt, men för vanlig skrivbordsanvändning finns det ingen mening med att begränsa sig till antingen stora och tunga passiva lösningar eller till kretsar som bara kan dra några få watt för att inte överhettas.
Citera
2026-08-21, 10:20
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det är bara dumheter att inte montera en fläkt på en dator. Det är en komponent som kostar några tior och som kan öka prestandan betydligt, speciellt så när den verkligen behövs.

Givetvis finns det vissa nischer där en fläktlös dator fungerar ypperligt, men för vanlig skrivbordsanvändning finns det ingen mening med att begränsa sig till antingen stora och tunga passiva lösningar eller till kretsar som bara kan dra några få watt för att inte överhettas.
TS säger sig hata fläktljud. TS vet nog inte hur tysta moderna 120/140-fläktar kan vara. Han verkar döma alla datorfläktar efter laptopfläktar.
Citera
2026-08-21, 10:29
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
TS säger sig hata fläktljud. TS vet nog inte hur tysta moderna 120/140-fläktar kan vara. Han verkar döma alla datorfläktar efter laptopfläktar.
Är väl lite så. Fläkt som koncept är ju inte problemet utan dåligt designade eller slitna kyllösningar är problemet.
Citera
2026-08-21, 10:33
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Är väl lite så. Fläkt som koncept är ju inte problemet utan dåligt designade eller slitna kyllösningar är problemet.
Definitivt. Jag har fem 120mm-fläktar och dom börjar inte väsnas förrän datorn går över 80 grader, vilken den nästan aldrig gör vid normal användning. Det är knappt så att grafikkortsfläktarna direkt väsnas ens när jag pressar datorn hårt. Dessutom innebär alla fläktar allt datorn aldrig thermal-throttlar eller ens kommer upp i TJMAX och då har jag ändå klockat den rätt rejält. Visserligen undervoltat också men ändå. Plus att det är lite roligt att ta fram perfekta fläktkurvor.
Citera
2026-08-21, 10:53
Medlem
Citat:

Fast fläktlöst betyder att det inte sprutas in damm och fuktig luft i datorn hela tiden.
Datorn jag köpte drar 15w står det.
Det betyder att den bara drar 15w. Vilket är bra för elpriset.
Och att den kan utesluta ett system, som är det mest sårbara systemet rent fysiskt i datorn, den snurrande fläkten. Och dessutom inte behöver underhålla det systemet (fläkten) med el.

Jag tycker i och för sig att du gör ett väldigt förnuftigt argument. Men jag har som sagt dålig erfarenhet av fläktar, är inte så bra på att leta rätt på korrekt fläkt och byta dem när de börjar bli dåliga. Och bara gillar det sparsamma systemet. En maskin som bara sitter där tyst och stilla och bara fungerar och drar minimalt med ström.
Det kanske är en fantasi. Men en hel del av hårdvara är fantasi, image, drömmar och föreställningar. Som till exempel speldatorer med ljus.
Hursomhelst, tack för ett bra inlägg
Citera
2026-08-21, 11:41
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobbybrown1
Fläktlöst är rätt trevligt så länge man vet vad man köper.

Ska du bara surfa, kolla film och köra Office är det lugnt. Men börjar du kompilera grejer, spela eller köra AI lokalt så kommer den där lilla lådan rätt snabbt bli en brödrost.
Långt innan brödrosten så startar en fläkt eller två. Fläktar som inte snurrar alls i vanliga fall.

Idag så fungerar ofta nätagg, grafikkort och om man vill, CPU-kylare på det viset. Idag är det här ett icke-problem. Jag tycker synd om folk som störs av fläktljud när man surfar etc och som inte förstår att med rätt val av komponenter behöver fläktar snurra bara när det behövs.

Fläktar när datorn jobbar hårt t.ex. när man spelar ett modernt spel en varm sommardag? Ja, det är lite knepigare. Jag spelar oftast med hörlurar så jag störs inte så mycket av fläktarna i det läget.
Citera
2026-08-22, 23:38
Medlem
PeterNosters avatar
Här är några MiniCP från GMKtec

https://www.amazon.com/GMKtec-gaming-pc-desktop-ryzen-9/dp/B0DPGDSM92?th=1

Inte fläktlöst utan tvärtom, dubbla. Det blir mer effektivt så hastigheten och ljudet blir lägre .

Citat:
Upgraded Dual Cooling Fans - Our new Hyper Ice Chamber 2.0 design uses larger top and bottom cooling fans with 360 degrees in and out air flow. The copper base keeps the fan cool and we have lowered the fan noise down to 35dB in Quiet mode

Ljudnivåer:

Tomgång 32 dBA
Typiskt 38 dBA
Max 45 dBA

Review
https://www.youtube.com/watch?v=L9n2cWY3nZI
Senast redigerad av PeterNoster 2026-08-23 kl. 00:24.
Citera
2026-08-23, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Här är några MiniCP från GMKtec

https://www.amazon.com/GMKtec-gaming-pc-desktop-ryzen-9/dp/B0DPGDSM92?th=1

Inte fläktlöst utan tvärtom, dubbla. Det blir mer effektivt så hastigheten och ljudet blir lägre .

Ljudnivåer:

Tomgång 32 dBA
Typiskt 38 dBA
Max 45 dBA

Review
https://www.youtube.com/watch?v=L9n2cWY3nZI
Aha! Så microdator betyder någonting annat än fläktlöst. Jag var litet konfunderad om termerna.

Jo, klart det går att bygga bra PC med fläktar. Det är ju typ 99% av alla PC.

Men jag gillar som sagt det fläktlösa konceptet.
Om man tänker efter så producerar en fläkt värme i sig själv. Den flyttar bara mindre varm luft. Du har datorn som producerar värme, du har fläkten som producerar värme för att sänka den lokala värmen i pcn.
Och du måste spruta in luft med damm och fuktighet i datorn.

Så det finns faktiska fördelar med fläktlöst.
Även om varje enskilt problem med fläktar kan lösas. Och på vintern i Sverige så behöver man ju värma upp utrymmet datorn står i ändå, om man gör det med värmen datorn genererar eller med element är samma pris. Så ofta är elkostnaden av fläktar inte ett problem, här i Sverige.

Så här i Sverige blir fläktlöst mer en underhållsgrej, att du, troligen, ej kommer behöva byta fläktar och kanske skonar andra komponenter på grund av mindre damm och mindre fukt.
Men jag har som sagt önskat mig en fläktlös dator länge. Jag tycker om det eleganta konceptet. Och uppskattar att inte behöva lyssna på fläktar och uppskattar att veta att det ej finns några rörliga delar i datorn.
Citera
2026-08-23, 11:53
Medlem
Graavargs avatar
Jag byggde i många år egen vattenkyld dator med bästa processor och GPU som fanns för tillfället, och helt utan fläktar. Istället ledde jag ut kylvattnet till stora radiatorer (som mest ca. 1,3 m2). Det funkade klockrent. Normalt låg kylvattnets temperatur (dvs. kylblockens temperatur) på mellan 28-35 C, vilket är förstås är skitbra.

Men det blev jävligt dyrt och omständigt att uppgradera, det skulle ju vara dyra specialblock till varje nytt moderkort och GPU, och emellanåt också till RAM, och så fick man böja till nya rör (hårda böjbara rör = bättre än "slangar"). Och det är ingenting för nån som inte vet vad man gör, eftersom t.ex. GPU:n ska skruvas såpass i bitar att man får fläktsystemet ersatt med ett nytt vattenkylt block. Och all garanti ryker förstås all världens väg för att man själv skruvar "sönder". Å andra sidan var ju radiatorerna (som satt fast på väggen som normala element för vattenburen värme) bara plug-and-play. Och datorn var i praktiken knäpptyst (vattenpumpen var vibrationsdämpad och inkapslad i en egen ljudisolerad "box", och styrdes av temperaturen i systemet).

Så visst går det, men det kostar och kräver en del. Och jag gav upp till slut, hade inte tid och ork att pillra ihop "next gen". Nåt jag ångrat många gånger sedan dess, men nu sitter jag fast med en kommersiell "toppdator" och får vänta tills det blir aktuellt (och ekonomiskt överkomligt) med en total uppgradering.

Det finns fläktlösa mini-pc:n som enkelt klarar av 90% av vad gör med min dator, men jag har surfat på "snabbaste"-vågen i stort sett så länge det funnits PC:n, och jag bara vill inte hoppa av (fast det skulle vara den smartaste lösningen).

Så ja, fläktlös dator är kungligt (speciellt om man gillar musik och inte vill använda headset), men mini-pc... för min del blir det ett "nja" (jag har en, men den sköter bara "visuell underhållning").
Citera
2026-08-24, 08:08
Medlem
Huvudsakliga hemmadatorn för min del är en fläktfri Mac mini. Fungerar utmärkt.
Citera
2026-08-24, 13:29
Medlem
Fläktlöst is teh shit, jag har kört min Amiga 500 utan fläkt i 37 år.
Citera
2026-08-24, 13:46
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asworinsbora
Huvudsakliga hemmadatorn för min del är en fläktfri Mac mini. Fungerar utmärkt.
Finns inga fläktfria Mac Mini dock... Däremot har de gjort fläkten otroligt tyst plus att den bara kickar igång väldigt sällan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in