2026-08-20, 16:51
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
Bra tips! Var vad jag tänkte den här tråden skulle handla om, folk som tycker till om fläktlöst.

Jag bygger ju inte ihop själv utan hittade bara en dator på Amazon. Men jag har velat ha en fläktlös dator länge och är så glad över att jag hittade någonting som jag tror är prisvärt.
Det enda jag tänker bidra med är att plundra min laptop på 2 ramstickor (Fakestars dator har bara 8 gb ram) och min laptops sekundära hårddisk i en vagga.

https://www.amazon.se/dp/B0FH6SGPCG?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title&th=1
Köpte tyvärr den billigaste men blir ju prisvärt iallafall tror jag.
Det ska bli jävligt intressant och se vad en kines har lurat på för dig för form av fläktlös "miniPC" för 3,4K kronor? En kinesisk säljare som bevisligen bara genomfört EN ENDA försälning sedan mars 2025, i vart fall en försäljning han fått omdöme på.

Håll tråden uppdaterad... vore intressant och få höra vad som dyker upp i din brevlåda.
Citera
2026-08-20, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Det ska bli jävligt intressant och se vad en kines har lurat på för dig för form av fläktlös "miniPC" för 3,4K kronor? En kinesisk säljare som bevisligen bara genomfört EN ENDA försälning sedan mars 2025, i vart fall en försäljning han fått omdöme på.

Håll tråden uppdaterad... vore intressant och få höra vad som dyker upp i din brevlåda.
Särskilt som företaget heter "Fakestar"

Som elektronikfreak så skulle ju du kunna dela med dig av dina kunskaper om komponenterna? Och kanske uttrycka din egen åsikt om fläktlösa datorer?

Om man jämför med andra mikrodatorer på Amazon så var den här en av de allra billigaste och tycks dessutom ha högre prestanda. Men 15 watt är väl i överkant för fläktlösa datorer? Eller?
AI chatbot sa att den var så billig för att komponenterna var rätt gamla, så typ 2020 standard eller så.
Senast redigerad av Destbar 2026-08-20 kl. 18:07.
Citera
2026-08-20, 18:09
Medlem
BackToHegels avatar
Min primära dator är alltid byggd för att vara tyst. Vilket idag betyder inga rörliga delar. Detta är en vanlig dator alltså, ingen mini-PC eller något sådant. AMD Ryzen 7, 32 GB RAM etc. Man väljer rätt grejor helt enkelt och bygger datorn passivt eller semi-passivt kyld.
Citera
2026-08-20, 19:49
Medlem
neomunaas avatar
Citat:
Vad innebär NUC?
Mycket liten dator som en sådan som länkats, kan användas som mediastation till TVn eller hammabiosystem eftersom de ofta har ett VESA fäste. De finns helt okej NUCs, vissa med rätt imponerade speccs. Alla är inte fanless, men de kan vara det. En rättelse, jag hade fel att de ibland har Micro ATX som moterkortsformat. en NUC har mycket mindre moderkort.

Jag har funderat på att skaffa en för att köra Hermes agent på, lätt att väggfästa bredvid datorn.
Citera
2026-08-20, 19:53
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Särskilt som företaget heter "Fakestar"

Som elektronikfreak så skulle ju du kunna dela med dig av dina kunskaper om komponenterna? Och kanske uttrycka din egen åsikt om fläktlösa datorer?

Om man jämför med andra mikrodatorer på Amazon så var den här en av de allra billigaste och tycks dessutom ha högre prestanda. Men 15 watt är väl i överkant för fläktlösa datorer? Eller?
AI chatbot sa att den var så billig för att komponenterna var rätt gamla, så typ 2020 standard eller så.
Jag "fick" min första dator, en APPLE IIC i mitten av 1980-talet. Som jag har nedpackad uppe på vinden. Min första PC köpte jag sprills ny 1995, en 133 MHz Intel Pentium P2 med skärm, scanner, laserskrivare och några program för dryga 60K kronor. Sedan har jag själv kört ett antal större sajter på nätet sedan slutet av 1990-talet fram till slutet av förra årtiondet. Vi kan kalla det för internets guldålder.
Men jag har inte meckat själv med datorerna. Har enbart hållit i sajterna, webdesignen och domänerna och alltid sett till att sajterna varit "on air".

Elektronikfreak kommer nog mest av att jag har varit väldigt engagerad i "high end HiFi". Dvs allt inom vinylspelare, förstärkare (förförstärkare & slutsteg), receivers, tuners, kasettbandare och självklart rullbandare (reel to reel recorders). STUDER är mitt absoluta favoritmärke. Samt högtalare, DAT-bandare mm. Att jag varit vinylsamlare behöver jag väl knappast tillägga.
Så även om jag än idag har uppåt 10-talet fullt fungerande datorer så meckar jag inte med dom. Jag ber bara till de högre makterna att mina drygt 100-talet mekaniska hdd som är packade med musik och musikvideo fortfarande fungerar.

Btw, du tyckte inte att PC-namnet FAKESTAR var lite av en varningssignal? Själv köper jag numera bara DELL och HP-datorer. Tycker de håller bra kvalitet.
Senast redigerad av elektronikfreak 2026-08-20 kl. 19:57.
Citera
2026-08-20, 22:26
Medlem
Fantens avatar
Citat:
En gång för länge sen hade min kompis en vattenkyld dator. Han hade skalet öppet och en liten diskbänkskvast och skvätte vatten på grafikkortet när skärmen började se pajig ut.
Skvätte vatten? På grafikkortet? När datorn var igång?

Och jag är Taylor Swift.
Citera
2026-08-20, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Skvätte vatten? På grafikkortet? När datorn var igång?

Och jag är Taylor Swift.
Det var på 1990-talet på en uhu 486:a?
Hursomhelst, vet inte ens om det var ett grafikkort (hade man såna då?). Men det var historien och jag såg den lilla kvasten. Det var ett stort skämt hur den var vattenkyld.
Citera
2026-08-21, 00:02
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Det var på 1990-talet på en uhu 486:a?
Hursomhelst, vet inte ens om det var ett grafikkort (hade man såna då?). Men det var historien och jag såg den lilla kvasten. Det var ett stort skämt hur den var vattenkyld.
Mhm, för på 90-talet så var elektronik som var igång vattentåligt.
Citera
2026-08-21, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Mhm, för på 90-talet så var elektronik som var igång vattentåligt.
Kanske det.
Hade du något att tillföra trådens ämne?
Citera
2026-08-21, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Min primära dator är alltid byggd för att vara tyst. Vilket idag betyder inga rörliga delar. Detta är en vanlig dator alltså, ingen mini-PC eller något sådant. AMD Ryzen 7, 32 GB RAM etc. Man väljer rätt grejor helt enkelt och bygger datorn passivt eller semi-passivt kyld.
Cool.
Det verkar som en gång i tiden var mikrodatorer litet sin egen komponentgrupp. Men att idag är det utvalda laptopkomponenter?
Citera
2026-08-21, 08:52
Medlem
Fläktlöst är rätt trevligt så länge man vet vad man köper.

Ska du bara surfa, kolla film och köra Office är det lugnt. Men börjar du kompilera grejer, spela eller köra AI lokalt så kommer den där lilla lådan rätt snabbt bli en brödrost.
Citera
2026-08-21, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobbybrown1
Fläktlöst är rätt trevligt så länge man vet vad man köper.

Ska du bara surfa, kolla film och köra Office är det lugnt. Men börjar du kompilera grejer, spela eller köra AI lokalt så kommer den där lilla lådan rätt snabbt bli en brödrost.
Jo. Jag började med att titta efter en maskin som kunde köra AI, så grundkravet var 16gb vRam på, uhu, vad jag fortfarande kallar grafikkort.

Sen fattade jag att det verkligen inte är läge att köpa AI maskin just nu.
Jag såg en väldigt trevlig dator på blocket för 15-16 000 med vattenkylning (jag hatar fläktljud). Men när jag läst på fattade jag att det bara var en gedigen spelmaskin och att idag bör man skaffa NVIDIA grafikk, uhu, gpu, grafisk processor unhet, om man ska göra något med ai grafiskt.

Samtidigt började jag tänka på att om jag köper en monsterdator kan det vara bra att ha en lågmäld pålitlig dator för att göra de 90% av saker jag gör på en dator. Och plockade upp min gamla fascination för fläktlösa datorer. Och efter att ha titta på en massa jättedyra (relativt sett) n100 (typ, kommer inte ihåg exakt) CPU datorer med plastskal som kostade minst 4000 på svenska blocket. Så råkade jag hitta den här som har nästan samma prestanda som min laptop nu och som kostade 3400 och hade ett riktigt aluminiumskal med kylflänsar.

Så jag nöjde mig med fläktlös dator och avvaktar med monstermaskin tills ai bubblan spruckit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in